Den totala kostnaden för ett barn upp till 18 år landar på nästan 2,3 miljoner. Med avdrag för barn- och studiebidrag (280 000 kr 2023) blir den totala summan drygt två miljoner.
Bilden att små barn skulle kosta extra mycket verkar lite konstig för mig. Just för små barn går det mesta att köpa begagnat. De växer ur/ifrån både kläder och saker långt innan de är utslitna. Mängden fina saker för små barn för typ 10 kr styck på loppis är enorm. Dessutom kan sakerna ofta ärvas inom familjen, om man har flera barn eller t.ex. kusiner att ärva av.
Att äldre barn kostar pengar är mer givet. Då slits kläderna på ett annat sätt. Barnen har egna synpunkter på vilka kläder som duger. Inom leksaker vill barnen ha specifika saker som inte så lätt går att köpa begagnade. Om barnen sysslar med sporter eller andra hobbies tillkommer ofta betydande kostnader kopplat till det. Barnen äter också mer och sannolikt dyrare mat när de blir ändre. Barnen har också egna rum som kostar en del att inreda och hålla i skick.
De räknar även in inkomstbortfall som en kostnad, inkomstbortfallet är störst när barnen är små.
Den kostnaden varierar mycket mellan olika hushåll och mellan olika barn. För mig framstår den inte som helt relevant att räkna på som medelvärde. Det som påverkar är:
- Om man har extra föräldralön eller inte.
- Om man behöver vabba mycket
- Om man kan jobba hemifrån
- Om man har hög lön, alltså riktigt hög lön
Har du ens läst länken? Där står vilka förutsättningar de utgått från kring lön etc…
Dessutom påpekar de precis som du:
"-När det kommer till inköp av olika produkter finns det mycket pengar att spara genom att köpa begagnat eller låna saker och utrustning. Det kan mer än halvera inköpskostnaderna beroende på vilket skick man nöjer sig med, säger Stefan Westerberg.
Har man tagit med kostnaden för att få ut barnet ur huset också?
Mycket dyrt när barnet skall göra en exit från föräldrarhemet och skall ha loss extra kapital i samband med detta…
Det brukar väl oftast ske strax efter 18 årsdagen, barn slutar liksom inte magiskt kosta där ![]()
Min poäng var att staplarna just för små barn kan variera mycket mer än vad som framgår av tabellen. Jag tror inte att det är uppenbart för blivande föräldrar.
För en familj är kostnaderna ”en uppförsbacke” och för andra ”en nedförsbacke” och att det mycket beror på faktorer som inte har med barnen att göra. Det betyder i sin tur att man kan planera för att optimera kostnadsbilden. Det är svårt att fixa när man är gravid men om man gör det i god tid så går det.
Någon kan invända att ”det är svårt att bli gravid” och det kan vara sant. Återigen något som varierar mycket mellan olika individer och familjer. Båda mina barn är tillkomna genom IVF och var därmed 100% planerade.
Barn är lätta att skaffa, svåra att bli av med. Som en riktigt smittsam kronisk sjukdom. Bäst att undvika så länge det går. ![]()
Det är klart att det kommer finnas skillnader och att det inte är en fast summa skriven i sten, det är väl snarare en fingervisning vad det kostar.
Det gäller både i de yngre och de äldre åren.
Något som också kostar mer för yngre barn är förskola och fritids. När de är över en viss ålder försvinner de kostnaderna.,
Den här typen av information är i praktiken främst intressant för personer som ska ha barn. Den som redan har barn har redan tillräcklig koll och behöver inte detta. Just därför uppfattar jag att “den stora rörliga delen” när det gäller kostnaderna för små barn är värd att framhålla. Kostnaderna för äldre barn är i någon mening mer enhetliga. Där tror jag att uträkningarna är mer realistiska.
Då kan vi väl summera ett antal trådar med följande:
Barn kostar 2MSEK fram till 18 årsdagen.
Sedan kostar de 2MSEK i stöd efter 18 årsdagen.
Jag har 3 barn. Det är 12MSEK. På två vuxna. 6 MSEK var.
Damn.
Men även om du lyckas halvera kostnaderna de första 4 åren (ca 300 000 sek sparat) blir ju slutsumman fortfarande runt 2 Mkr.
Glöm inte att räkna med alternativkostnaden också. Tänk om du lagt pengarna på börsen istället… ![]()
Först tänkte jag jäklar vad barnförsäkringen är dyr
Jag skulle säga att vi mer än halverat kostnaderna men det beror mycket på hur man räknar. Summan 2 MSEK uppfattar jag som ganska intetsägande. Det är just den där “omedelbara merkostnaden” är det som de flesta är osäkra inför eller uppfattar som “jättestor”. För mig var den rent krasst inte jättestor. Boendet hade vi redan, bil blev varken mer eller mindre än innan, inkomsttappet under föräldraledigheten litet och vabbandet marginellt. Merkostnaderna i övrigt handlade mest om förskoleavgift och alla barnprylar. Nu är jag inte riktigt representativ. Att jag fått barn förhållandevis sent i livet har också bidragit. Om man får barn i den “ekonomiskt mindre trygga perioden” i livet och t.ex. behöver skaffa större bostad “i förtid”, innan man fått så mycket i lön att den större bostaden är något man ändå velat prioritera, så kan det helt klart se annorlunda ut. I min värld kommer kostnaderna för “eget rum” senare, inte från födseln. Jag vet inte hur de räknat här när det gäller den frågan.
Tabellen är inte tänkt att visa merkostnader på så vis, utan kostnaderna för barn.
Om ni hade ett “för stort” boende och bil innan gör det inte att kostnaderna försvinner, lika lite som om ni köpte alla barnens kläder innan de föddes försvinner inte kostnaden för de.
You are an evil man ![]()
Men jag kom på att 3 ungar ger vissa skalfördelar.
Jo, men det är merkostnaderna som frågan i praktiken handlar om för de flesta. Utgångspunkten för hela tänket är att man får betydande merkostnader kopplade till barn.
Gällande boende i mitt eget fall så flyttade vi från lägenhet till hus. Kvadratmeterpriset blev betydligt lägre i huset jämfört med lägenheten. Att vi hade bil innan var inte heller poängen utan att samma modell som hade varit lämplig innan fortsatte att vara lämplig även sedan. Att man kan börja bokföra olika av sina befintliga kostnader på barnen och därmed komma fram till någon sorts investering som sedan ska ha årliga avskrivningar under barnets livstid är förstås sant men jag tror inte att den informationen är till gagn för någon egentligen.