Analys av vår privatekonomi

Hej!

Vi skulle behöva lite hjälp med att analysera vår ekonomi, främst våra utgifter, och se om det är något som den samlade expertisen här tycker ser galet ut. Vi tycker att vi gör det vi kan för att hålla nere våra utgifter och har stenkoll på varenda krona vi spenderar, men upplever ändå att det blir mycket pengar ut varje månad samtidigt som vi inte riktigt ser vad vi skulle kunna skära ner på (förutom vissa uppenbara poster). Då det är känsligt att prata om sånt här med vänner i liknande sits, men även på grund av att vi upplever att många i vår vänkrets inte ens har koll på sina utgifter, så vänder vi oss hit! :smile:

Grundinfo:

2 vuxna i tidiga 30-års åldern, 1 barn i förskoleåldern och 1 till på väg. Bor i BRF-hus i större stad (dock ej Malmö, Göteborg, Stockholm). 2,9 Mkr lån värderat till cirka 4 Mkr idag, rörlig ränta. Ägd bil. Cirka 69 000 kr nettoinkomst när vi båda arbetar heltid, ej medräknat barnbidraget som vi sparar till barnet helt. Cirka 1,2 Mkr i sparkonton + aktier/fonder.

Så här fördelar sig våra utgifter (snitt sista 6 månaderna):

Boende (avgift, ränta, el, hemförsäkring, ej medräknat amortering): 13 300 kr (här ser vi ingen möjlighet till besparing annat än att flytta, vilket inte är aktuellt just nu)
Fasta kostnader (förskoleavgift, fack, a-kassa, barnförsäkring, gym, telefoni, bredband, prenumerationer mm): 5300 kr
Bygg, trädgård, inredning, hemelektronik (här ligger mycket kostnader sista 6 månaderna kopplat till att det är vår första sommar i hus): 4100 kr
Sjukvård & hälsa (apotek, vårdcentral, läkarbesök, tandvårdförsäkring): 1000 kr
Livsmedel & utemat (allt som handlas på mataffären, alltså även blöjor till exempel): 8 500 kr
Transport (busskort 1000 kr, bilförsäkring 550 kr, bensin 1600 kr, avsättning för underhåll 500 kr, parkering mm): 3800 kr
Shopping (kläder, barnprylar, frisörbesök, presenter till vänner och familj, nöje): 4700 kr
“Fickpengar” (köp som partner inte får ifrågasätta, till exempel onödigt dyr fiskeutrustning :sweat_smile:): 2000 kr
Semester (avsättning): 2000 kr

Summerat landar detta alltså på runt 44700 kr ut varje månad. Som sagt, vissa poster är som dom är, till exempel boende som kommer variera kopplat till elpriser och räntor, men även semester och fickpengar som vi inte vill rucka på. Men är det något ni tycker sticker ut? Det har som sagt gått åt mycket på bygg, inredning & shopping kopplat till första sommaren i huset och tillökningen som kommer i höst.

Vi är tacksamma för all feedback vi kan få! :slight_smile:

Behöver ni kapa så ser jag: gym, prenumerationer, en rejäl (hela?) slant från shopping (detta kan tas från fickpengarna), semester.

Detta är det jag tycker sticker ut. Hemester när ni ändå har små barn är väl en idé?

Men vill ni inte rucka på det då är det nog mer att gilla läget som gäller, eller att använda sparpengar till amortering eller konsumtion under föräldraledigheten.

3 gillningar

Håller med tidigare svar men helt ärligt Skulle jag påstå att ni sitter i en bra sits. Grattis till en fin livssituation :v:

4 gillningar

Det verkar som att ni har ganska bra marginaler om det är 69000kr in och 44700kr ut (innan amortering?). Fast det verkar som att du glömt/eller inte räknar med - värdeminskning på bilen och fastighetsavgift(?). Även om dessa utgifter inte återkommer varje månad och är periodiserade utgifter kan man räkna ut ett snitt vad det kostar per månad.

Det verkar dock som att du har väldigt bra koll på ekonomin i sin helhet och så länge ni har en marginal som ni är bekväma med ser jag ingen ekonomisk anledning att ändra era liv. Att jag tycker att posterna gym, prenumerationer, frisörbesök och fiskeutrustning verkar vara höga torde inte spela någon roll för er om ni tycker att det tillför ett värde högre eller lika med den ekonomiska kostnaden.

1.2mkr sparat är också väldigt bra jobbat! :slight_smile:

1 gillning

Ingen (personlig) fastighetsavgift pga BRF.

Ni lever alltså småbarnsliv och har ett månatligt överskott på ca. 25 KSEK. Ursäkta, men jag måste fråga; Vad är det du vill få feed-back på?

Du och din partner har rimligtvis gjort en mycket bra karriär givet ålder / lön. Mitt förslag är att konkretisera vad ni sparar till, börja därefter investera avsevärt mer i familjens gemensamma nära livet upplevelse :blush:

3 gillningar

Höga lån i mitt tycke så jag skulle amortera ner dem lite men annars bra läge för någon i er ålder. Shopping på 4700 kr per månad låter väldigt högt, testa köpstopp en månad och utvärdera vad som verkligen tillför livskvalitet. Mat är också högt och går att jobba på. Kolla erbjudanden först och gör matsedel efter dem. Räkna ut kr/portion ibland så ni får en uppfattning om vilka rätter som drar iväg i pris. Självklart ska man unna sig ibland men kanske bättre att vara medveten om att man faktiskt unnar sig.

Finns ingen anledning att minska på utgifter med ett överskott på 25k i månaden, om OP inte har något specifikt sparmål som hen gärna når så snart som möjligt.

1 gillning

Vad ska vi analysera hade du tänkt? Ska vi komma fram till att dom är för höga? För låga? :man_facepalming:

Vi känner inte ett behov av att kapa, vi har marginaler så vi klarar oss. Det vi mest var ute efter var att jämföra med andra med liknande förutsättningar som vi och se om någonting verkar dra iväg onödigt mycket. Vi upplever att vi lever hyfsat snålt, men ändå landar vi över 40 tkr i månaden i utgifter.

1 gillning

Absolut bör värdeminskning räknas in på något sätt, det har jag tänkt på men jag har inget bra sätt att räkna på det. :smile:

Tack!

Som jag skrev i ett inlägg högre upp så är vi medvetna om att vi har goda marginaler idag, som dock kommer krympa allt eftersom våra räntekostnader tickar uppåt snart. Vi vill dock optimera ekonomin så gott det går och söker alltså lite feedback på vilka poster som ser höga ut utifrån våra förutsättningar. Svårt att förklara exakt, men i och med att det inte går att jämföra med våra vänner med liknande förutsättningar som oss så vänder vi oss hit! :grinning:

Fast ni är ju två vuxna samt barn som extra bonus. 20k per vuxen skalle med boende, transport, fritid och resor och annat är ju inte märkligt på något vis.

1 gillning

Vi har absolut funderat på att amortera ner en del, men det tar alltid emot att sälja av aktier och fonder. Sen vill man ha en viss buffert i reda pengar, men den går ju alltid att fylla på om vi skulle göra en amortering från buffertkontot. :+1:

Köpstopp har vi testat förut, men man hamnar ändå i situationer där det krävs vissa saker till hemmet eller barnet som måste köpas. Vi försöker köpa begagnat så mycket det går, men det blir ju pengar ändå. En del av förklaringen till den höga kostnaden på shopping är nog att vi har ett nytt hem och en till unge på gång. Förhoppningsvis lugnar det ner sig på det utgiftskontot snart!

1 gillning

Nej, det kanske inte är så märkligt. Det är väl i så fall det man vill få bekräftat. Läser man i vissa trådar hur lite vissa gör av med på det här forumet så blir man ju mörkrädd över hur mycket vi spenderar kan vi känna ibland. Men man får ju sällan hela bilden genom att läsa andras inlägg och så kanske det är extremfall med tanke på forumets profil. Så det mest rättvisande känner vi var att blotta vår situation så gott vi kan och få lite feedback på hur det ser ut.

2 gillningar

Jag tror inte folk i allmänhet räknar in den där svindyra fiskeutrustning som månadskostnad när man spaltar upp saker.
Jag skulle inte säga att jag lägger 10k i månaden på jakt, även om det nog varit mitt snitt senaste 1,5 åren sen jag började. Jag kommer ju inte fortsätta lägga så stora summor nu när det mesta är inköpt.

1 gillning

Era kostnader redovisas på en för generell nivå för att möjliggöra någon form av vettig analys. Men ni bör kunna dra ner på:

• Barnförsäkring (kolla vad som redan ingår i hemförsäkring / genom facket / dagis)
  • Utemat (er matbudget är väldigt hög, laga mer mat själva och undvik halvfabrikat)
  • ”Fickpengar” (varför investera i onödigt dyr fiskeutrustning om ambitionen är att optimera, handla på Biltema)
  • Semester (hemester istället för att sprida ut 24 KSEK / år på hotell, någon vecka i stuga eller två veckor på Böda)

Det framgår inte av tråden hur mycket ni faktiskt sparar varje månad och i vilken form?

För att exempelvis amortera lite extra sak ni ju inte behöva sälja aktier/fonder som du skriver utan det bör ni ha marginaler till löpande?

I övrigt instämmer jag med övriga i att ni verkar ha både bra koll och goda marginaler. Bra jobbat!

Jag kan ju tycka att det är galet mkt pengar som går ut :sweat_smile:. Vi har halva summan och ändå har vi två skolbarn.

Min första tanke är att om ni redan gör av med 44tusen varje månad, hur blir det när ni har två barn? Då tillkommer högreutgifter i form av fritidsavgift, alla aktiviteter och resor med barnen etc. Då kommer ni lätt upp till 50-60 tusen.

Tex utgifter som tillkom när barnen började skolan

Musiklektioner 4000kr/år
Instrument 2000kr/år
Friidrott 4000kr/år
Simning 10,000kr/år
Musik/idrottsläger 20,000kr/år

Ca 40000kr/ år för barnens aktivitet. Då har jag inte räknat med kläder, transport och allt annat runt aktiviteter.

Tack! Det var intressant att se någon i liknande situation! :slight_smile:

2 gillningar