Svåra frågor. Och du efterfrågar input från andra föräldrar, vilket jag inte är
Jag svarar utifrån barnperspektivet, så får du göra vad du vill med det 
Jag tänker att föräldrarnas roll är viktig och har stor inverkan på hur barnen kommer hantera och värdera pengar, men de kommer även spegla sig mot vänner, klasskompisar och folk de möter i andra sammanhang.
Jag upplever att jag fått skapligt goda värderingar och förutsättningar från mina föräldrar.
De har motiverat sina prioriteringar, ibland naturligt, ibland när jag haft oförstående synpunkter. Tex att en vän hade bungalow utomlands, det lät härligt. De förklarade vad de ansåg var nackdelar med det och lyfte fram hur vi istället kunde uppleva olika resmål (inrikes, utrikes, friluftsliv, kultur osv) genom att inte vara låsta till ett ställe.
Området jag växte upp i var väldigt homogent utifrån socioekonomi, även om vissa värderingar/prioriteringar skiljde sig åt.
Att åka på språkresa och få körkortet betalat var en självklarhet, inget jag funderade kring, samtidigt som jag i yngre ålder upplevde samma självklarhet att ärva min brors kläder - och att jag i tonåren fick böcker (från serie jag gillade) från second hand.
Det har varit nyttigt för mig att möta andra som har andra förutsättningar, på språkresan fanns de som själva sparat ihop till den, när jag åkte som aupair fanns de som saknade körkort för de var uppväxta i innerstaden och hade aldrig haft behov av det, utan åkte taxi vid behov och när jag började på högskolan fanns de som i allra högsta grad haft behov av körkort, men hade inte funnits ekonomiska förutsättningar för det och aldrig blivit skjutsade osv.
Det har också varit intressant att se hur en del fått ekonomisk stöttning, men att föräldrarnas värderingar spelat roll. Mitt ex hade sparande i fonder som han valde att sälja av för att resa - vilket föräldrarna tyckte var helt vansinnigt. De såg inte resande som utvecklande eller gott på något sätt, utan att det var onödigt spenderande på något som försvinner/inte finns kvar. Oavsett vad man tänker om resandet i sig - vad händer om dina barn har andra värderingar än er föräldrar?
Oavsett om de engagerar sig i hemlösa katter, sparar klokt, satsar på utbildning, investerar i bitcoins eller fastnar i missbruk?
Jag har haft vänner som blivit lovade körkort om de inte börjar röka, men när det kommer till kritan är körkort ändå något som skapar goda förutsättningar för jobb och de har fått det iaf, eller så har de inte alls haft intresse för körkort och därmed inte alls brytt sig.
Mina vänner har tyckt att det varit märkligt att vi åt oxfilé mitt i veckan, men min pappa kunde enkelt motivera det med att det var långt mycket billigare på kort datum eller särskilt erbjudande, och att när andra köpte det på fullt pris inför helgen kanske vi åt rester, för jag behövde ändå värma något snabbt i micron när jag skulle iväg på fritidsaktivitet. Transparens och ett neutralt förhållningssätt (som säkert är lättare när det finns pengar och därmed inte är laddat) har jag upplevt som positivt.
Något annat jag noterat är att jag och min bror hanterar pengar på relativt olika sätt, vilket jag tänker bl.a handlar om sociala konstruktioner. Han har i likhet med vår pappa valt ett yrke med hög inkomst, affärsluncher, resor mm är inte alls ovanligt. Även privat äts det dyrt och ”fint”.
Jag har precis som min mamma valt ett yrke inom vård/omsorg/utbildning, med relativt låg lön trots att vi båda har akademisk utbildning. Vi är snålare/unnar oss mindre jämfört med min pappa/bror, äta lunch ute eller ta en taxi av bekvämlighet existerar knappt. Det är också mer husmanskost, även om jag kan köpa en del ”lyxigare” råvaror på erbjudande i likhet med min pappa.
Mina föräldrar har gemensam ekonomi, min bror och jag är nära i ålder men har väldigt olika livsstilar, även om grundvärderingarna finns där - att vi aldrig skulle spendera pengar som inte finns, som att finansiera något med sms lån osv, och vi köper inte saker för att markera status eller visa upp.
Även om våra inkomster skiljer sig åt tror jag ändå inte att det är enda orsaken till våra prioriteringar, utan mer hur min bror identifierat sig med vår pappa och är i snarlik miljö/sammanhang som vår pappa, medan jag och min mamma är i annan kontext.
Det var mina tankar