Ekonomisk frihet | Feedback på våra långsiktiga mål

Hej.

Mitt första inlägg här. Lyssnat på podden nu ett tag & tycker ni är fantastiska.

Jag skulle vilja ha lite hjälp med min & min frus uppsatta långsiktiga mål.

Vi har idag 2 barn, 2 & 0 år gamla.
Jag arbetar som chef & hon arbetar inte pga sjukdom. Hon kan kanske inom en 10-årsperiod börja jobba deltid, inte för att det gör någon skillnad i det jag ska komma till.

Jag tjänar idag 67 000/mån (ca 45 netto) & har också en skaplig bonus på 6 månadslöner om jag levererar.
Min fru har 21 000/mån efter skatt.

Vi sparar idag ca 28 000/mån utan att känna att vi saknar något. Vi reser när vi känner för det & har inga problem med att lägga pengar på det som ger oss värde. Reser vi en månad så kostar det inte mycket mer än en månads sparande.

Vi har idag en förmögenhet på ca 4 500 000.
Huset är värt en del men vi har ca 2 700 000 på Lysa.

Jag tänker att vi fortsätter spara ca 28 000/mån exklusive en bonus, vilken man kan slå ut per år så det blir mer sannolikt närmre 35 000-40 000/ mån.

Vi pratar om att fortsätta leva som vi gör, tills dess att barnen flyttar ut om ca 20 år.
Vi ser båda framför oss att bo i ett hus utomlands med nära till flygplats så man kan ta sig hem till barnen & vise versa.
Detta köp tänker jag att vårt hus kommer gå jämt ut i försäljning med.

Men pengarna då. Jag hoppas på att ha någonstans mellan 30-40 miljoner på börsen & bara leva på 4%.
Jag vill köpa en bil när vi flyttar för ca 3 miljoner bara för att det är en dröm.

Men iaf, hur jag än räknar i kalkylatorn med dessa siffror, så kommer pengarna på börsen att öka trots ett uttag på 4% om året (om 20 år).

Låter det som en genomtänkt plan tycker ni?

:blush:

1 gillning

Ni lever idag på 37k/månad utan att något saknas. Men du vill leva på 100k-130k/månad när barnen flyttat hemifrån?

8 gillningar

Grattis till en otroligt bra ekonomisk situation!