Vi amorterar 1% av lånet, så drygt 2450 kr i månaden. Sedan har vi ett automatiskt månadssparande i fonder/aktier på 6000 kr. Resten som blir över hamnar i dagsläget på ett räntekonto för att bygga lite buffert i osäkra tider. Jag arbetar i en konjunkturskänslig bransch, så vi fokuserar på att bygga lite kontantbuffert efter husköp. Även om risken för en tids arbetslöshet är låg så finns den… Vi tror dock att bufferten (450 tkr) är mer än välfylld nu, så vi funderar på att amortera en del av lånet med den.
Tyvärr bor vi i en stad där det är omöjligt att få tag på ett hus i OK skick och läge för det vi kan betala kontant, så vi är tvungna att ta lån om vi ska bo i hus. ![]()
Jag kan omöjligt se hur vi ska lyckas halvera våra månadskostnader om vi inte ska byta stad och boende helt. Hur fördelar sig era månadsutgifter och hur bor ni? Det skulle vara intressant att se! ![]()
Låter stabilt! Jag kan tycka att ett sparande i fonder på 6000kr/mån för er gemensamt kanske är lite i underkant med era inkomster, men det är verkligen en smaksak.
Låt bufferten vara som den är tycker jag, den är nog bra att ha, och öka amortering och fondsparande med pengarna ni har kvar på månadsbasis istället. Kanske sikta på att dubbla takten i fondsparande och amortering?
Jag kanske kan bryta ner våra kostnader lite mer detaljerat så det blir lättare att göra en analys! Det här baserar sig på de sista 6 månaderna. ![]()
Boende:
Avgift - 4300 kr
Ränta innan ränteavdrag: - 6400 kr
El utan avdrag för elstöd - 2300 kr
Hemförsäkring + värmepumpsförsäkring - 350 kr
Bygg, trädgård, inredning, hemelektronik:
Bygg, trädgård, underhåll - 2300 kr (denna är nog missvisande hög då de sista 6 månaderna innehållit en del fix i trädgården inför vår första sommar med nya planteringar, marksten, möbler mm)
Inredning - 1500 kr
Hemelektronik - 300 kr
Fasta kostnader:
Förskola - 1650 kr
Fackavgifter + A-kassa (2 pers) - 800 kr
Barnförsäkring (2 barn) - 440 kr
Gymkort (1 pers) - 280 kr
Mobilabonnemang - 300 kr
Bredband - 330 kr
Spotify, Netflix, HBO - 390 kr
Diverse - 200 kr
CSN - 700 kr
Livsmedel & utemat:
Livsmedel - 6500 kr
Utemat, luncher, restaurangbesök - 2000 kr
Shopping:
Barnkläder + barnprylar - 1800 kr (förhöjd kostnad sista 6 månaderna pga tillskott)
Kläder vuxna - 1200 kr
Skönhet, frisörbesök, nagelvård, smink - 550 kr
Presenter & gåvor till vänner & familj - 800 kr
Nöjen, typ biobesök eller liknande - 350 kr
Ja, vi har haft betydligt högre sparande i fonder tidigare, men det har dragits ned efter att vi köpte hus och behövde bygga upp bufferten. Så en dubblad takt i fondsparande och amortering som du föreslår är nog vårt nästa steg nu när vi känner att bufferten är “klar”. Tack för ditt inspel! ![]()
Prova något nytt, avstå en lön och ta hand om era avkommor utan inblandning av institution?
Ta hand om era avkommor utan inblandning av institution?
Formulera dina tankar…
Ja, asså har man den ekonomiska möjligheten som dessa verkar ha(som hindrar typ resten av Sveriges föräldrar) att stanna hemma med barnen istället för att sätta dem på förskola, kanske man borde fundera över den möjligheten också? Sorry om jag skiter i det blå skåpet!
Jag känner en person i min bekantskapskrets som valt att vara en hemmaförälder. Det har varit mer till gagn för hen än för kidsen.
Tror de flesta barn mår bra av pedagogiken och stimulansen på förskolan.
Men vad vet jag…
Ni har inte fått med allt över längre tid tror jag. Går att pressa men det som beskrivs nedan är nog ganska “normalt” där vi bor.
Värdeminskning på bilen brukar vara en rejäl summa. Nu kör jag själv mest gamla bilar (>15 år) jag håller liv i själv med liten värdeminskning men ganska normalt numera är 2500Sek per månad om man köper begagnat och ligger runt 6 år gammal större familjebil i snitt värd 200.000 Sek som många verkar göra.Dessutom inte ovanligt att service och reparationer och däck mm drar 1000 Sek per månad i snitt.
Nästan alla familjer på vår gata i Villaförort har 2 Bilar. Få som bara har en bil i en familj på fyra… Även Vi har haft det nu från ca 30 års ålder.
Bil 2 är ofta mindre och äldre och körs relativt lite. Säg 2500 i månaden totalt för att ha den inkl försäkring etc. Ofta tillkommer en parkering extra på säg 300 kr per månad för bil 2.
Därtill behöver ni sätta av till inre underhåll Kök , badrum etc behöver förnyas. Vitvaror håller härad 10 år numera. Dom kostar härad 40k att ersätta vilket blir ca 350 Sek per månad.
Vårt kök är nu > 30 år och ett av våra badrum var original från 70 talet och det renoverade vi efter ca 45 år ( var tekniskt ok ) då min tålmodiga fru ledsnade på " varianter av Brunt och fult" . Få väntar så länge. Renovera kök och två badrum många villaägare har kan ofta kosta ca 500.000. Om vi antar 25 års intervall blir det ca 1600 per månad… Ytskikt i boendet behöver underhållas. Jag skulle budgetera säg 200 per månad för det över lång tid.
Om vi summerar blir posterna ovan ca 8500 Sek per månad Totalt.
Ja, vad vet du och varför skriver du ens
hoppas det är okej att en föreslår idén, som sagt.
Jättebra input. Det är absolut kostnader som man bör ta hänsyn till och kanske fondera pengar för. Sådana större engångskostnader som nytt kök eller badrum stöter de flesta på någon gång, men man räknar säkerligen inte med det i sina månadsutgifter då det är så sällan det sker. Men i princip blir det ju en kostnad som utslaget över livstiden blir lite pengar varje månad.
Tanken har slagit hos flera gånger. Kanske inte att avstå förskola helt, men att åtminstone begränsa tiden kraftigt. Men vårt barn trivs så bra på förskolan med sina kompisar nu och det tillsammans med ökade levnadskostnader så har det liksom blivit en ickefråga.
Ok. Förstod det som att era marginaler var beyond, och om det ändå är en ickefråga att begränsa barnens tid på förskola så förstår man ju lite kanske varför landets dagisexperiment går på knäna på många håll.
Nu e ju detta småsaker, men du bad om input så kanske kan hålla er till en streamingtjänst i månaden, det fungerar ypperligt att byta när man vill ha annat utbud.
Ja vad vet jag. Jag tillhör dem som tycker att barn mår bra av att få stimulansen av förskola. Våra två barn har definitivt inte tagit skada av det eller att ha två heltidsjobbande föräldrar under småbarnsåren.
@Pluring hur vi nu kom in på dina barn… och hur och varför en bedömer och värderar en sån svår sak, bara för att en annan föreslår alternativet. Jag ber så hemskt mycket om ursäkt till OP för OT och trevlig helg.