Vår Ekonomiska Snapshot: Hur ligger vi till?

Hej RT-forumet!

Detta är mitt första inlägg, men har varit på sidlinjen här i forumet ett par år. Stort tack för många kloka tankar som du, RT-medlem, har gett mig hittills!

Jag gör detta inlägg för att möjligtvis få lite frid. Jag läser/googlar en hel del och försöker komma till en plats där vardagsekonomin inte längre hoovrar över mig och “tar över” min vardag. Google hjälper inte men era ord kanske gör det :slightly_smiling_face: Jag lider inte, men känner att mitt beteende börjar bli osunt.

Rätt simpla frågor; hur ser vår sits ut? Vad hade du gjort annorlunda? Vad hade du fortsatt med? Är något helt bananas? Är något väldigt nice?

M30 och F29. 90k sammanlagd bruttoinkomst. Två barn, en 4-åring och en 6-månaders. Så just nu lägre inkomst pga f-ledighet (varar fram till aug 2026). Får just nu ut runt 55k netto inkl barnbidrag.

Fristående villa i en förort i Stockholms län, värde 5.5m (+/- 200k). 300k sparkonto, en större del planerad för renovering inom 6 månader. 450k investeringar med dryga 75% global index och resten enskilda aktier. Bil värd 180k, inget billån.

Bolån 4.2m. CSN sammanlagt dryga 350k. Fasta kostnader pendlar men ganska tydligt enligt följande:

Ränta bolån 9478
Utiliteter (Vatten, el, internet) 3719
Försäkringar 1419
Bilkostnader (Försäkring, tull, service, bensin) 2618
Andra skulder (CSN) 1400
Mat 10000
Kläder 1000
Telefon 320
Prenumerationer 670
Förskola 998
SL-Kort 0
Annat (ökade totalen med 15%) 4743
TOTALT: 36365

Vi amorterar 8k per månad, investerar 5k per månad i enbart globala indexfonder och sparar det som blir över.

Uppskattar alla svar!

Allt gott

Jag tycker det här ser riktigt stabilt ut. Trots föräldraledighet så kan ni spara och er kostnadsnivå är låg. Ni har 2/3 av en årslön för er båda sparat i långsiktig förmögenhetsuppbyggnad. Troligen kommer ni båda att ha en mycket positiv reallöneutveckling framöver om ni vågar byta jobb några gånger.

Så här hade jag tänkt i er situation, baserat på min erfarenhet (M47, 2 ensamstående, 2 tonårsbarn).

• Öka konsumtionen något, klädkostnaden är jobbigt låg för 4 personer. Ni kan unna er en högre utgiftsnivå.
  • Bilkostnaden är er utgift just nu men värdeminskningen är inte upptagen som en kostnad någonstans. I och med att bilen är avbetald så hade jag budgeterat ca 3000 kr/mån för att byta bilen framöver alt ställt in mig på en ökad kostnad till kanske 8000 kr/mån om ni tar billån på nästa bil eller privatleasar. Det kan vara en del av det allmänna sparandet bara ni är beredda på det. Det viktiga är att bilen inte kostar 2600 kr/mån, den verkliga kostnaden är betydligt högre.
  • Tonår = dyrår. När ni går tillbaka till jobbet båda två så försök hålla uppe en tydlig kapitaluppbyggnad med investeringar och amorteringar tills barnen når tonåren. Då kan ni dra ner på sparandet eller avstå från sparande helt tills barnen flyttar hemifrån. När barnen flyttat hemifrån så kan ni bygga mycket förmögenhet fram tills pensionen.
  • Jag hade justerat kvoten amortering/investering till 50%/50%. Långsiktigt så ger investeringen bättre avkastning.
  • Jobba på relationen, ta inte varandra för givna, var trogna, etc - skilsmässa är en privatekonomisk katastrof. En skilsmässa idag skulle troligen innebära att ni måste sälja huset och hitta varsin mindre lägenhet.
  • Se till att ni båda försöker utveckla era karriärer och höja lönerna. Sikta på ett jobb-byte var tredje åt ungefär. Reflektera hela tiden över hur nästa inkomsthöjande karriärsteg kan se ut. Och var inte sentimentala eller fokuserade på trivsel. Hamnar man på ett jobb man ogillar så kan man alltid byta igen. Inkomster är viktigast, låga utgifter sekundärt.
5 gillningar

Stort tack för ett väldigt värdefullt svar @pelpet !

Båda har möjlighet till att klättra inom respektive branch och jag har för avsikt att göra det. Min partner tänker inte riktigt likadant utan önskar nog gå ner i tid för att få mer tid med barnen.

Precis, värdeminskning av bilen är inte med. Personligen tänker vi att bilen körs tills den stupar. En kostnad för nästa bil, som du säger, låter klokt att ha i åtanke redan nu. Nästan ännu mer viktigt då vi plötsligt kan stå där utan fungerande bil om vi kör slut på den

Tycker vi får känna av “dyrår” nu i och med förlorad inkomst. Skulle du kunna ge lite info över vad som blir dyrt i din situation som har tonårsbarn? Antar aktiviteter, kläder, mat, resor kanske? Jag frågar för att jag gillar att vara förberedd och att “bygga upp” för bland annat dessa kostnader redan idag (som du säger, kapitaluppbyggnad)

Stort tack för dina tankar!

Allt gott

Föräldraledighet är också dyrår i och med att det kostar rätt mycket förlorad inkomst att vara ledig. Däremot barnkläder och barnvagnar behöver inte vara dyrt om man inte vill. Allt sånt går att köpa billigt och barnen har ingen egen åsikt så man kan köpa det som passar en själv.

Mina tonårsdörrar idrottar aktivt på hög nivå, vilket gör att det drar en hel del pengar. Jag skulle gissa att de kostar ungefär som andra relativt dyra idrottsutövare som t.ex. hockeyspelare. Om jag summerar idrottskostnaderna på årsbasis blir det ungefär så här för två barn:

Medlems/träningsavgifter: 14000 kr
Läger och cuper: 25000 kr
Utrustning och kläder: 50000 kr
Egna resor kopplade till cuper och läger: 25000 kr

Totalt i storleksordningen 110000 - 120000 kr/år där.

Sedan är det andra kostnader. Mobil + abbonemang drar nog en 15000 kr/år för två tonåringar i total kostnad. Kläder är lätt en tusenlapp var i månaden, så 24000 kr/år där. På restauranger och resor kostar de ungefär som en vuxen - en semesterresa för mig och döttrarna i somras kostade 54000 kr för en vecka utomlands bara i resa och boende. Inte det billigaste hotellet men inte heller det dyraste. Sedan tillkommer en del annan shopping - det är presenter då de ska på kalas, möbler och inredning, (ena dottern ska få en ny säng nu för ~10000 kr) osv. Ena dottern har just varit på konsert med Hov1, gick väl på 2000 kr med resor.

Det här är heller ingen överdriven lyxtillvaro utan det är på samma nivå som deras medelklasskompisar lever på. Det är kläder mestadels från Ginatricot och vissa märkeskläder, sushi då och då, osv. Visst skulle man kunna dra ner om det var nödvändigt, men barnen lever ungefär som sina vänner.

Min uppfattning är att tonåringar kostar ungefär som en vuxen.

1 gillning

Hej,

Först och främst, ni har bra kolla på utgifter/inkomster och det är grunden!

-Håller med om spara till en bil, dvs sätta av för värdeminskning.

-Saknar sparande för semestrar, en stoor post hos oss

Helt riktigt, andrahandsmarknaden på barnprylar har verkligen varit en faktor för att inte göra direkta inköp så dyra. Förlusten av inkomst är en vänsterkrok i jämförelse :laughing:

Intressant, tack för lite verkliga siffror @pelpet! Verkar som det kan bli ad-hoc-kostnader som uppstår som kan bli dyra. Vi drömmer om större resor idag och kämpar för att avvakta och öka våra marginaler mer. Den som väntar på något gott.. :slightly_smiling_face:

Hej! Tacksam för ditt svar!

Bra tips :+1: Vi drömmer redan nu om resor (iallafall större sådana) men är tvärsäkra på att dagens uppbyggnad av marginaler kommer kunna ge oss mer njutning när det väl gäller!

Stort tack @3-hinkar!