Hur billigt skulle du kunna leva?

Lite inspirerad av tråden om FöräldraFire som har blivit full med diskussion (en man med familj på fyra barn som lever på 15k per månad) så funderade jag på hur mycket pengar jag skulle behöva för att “gå runt” utan att göra avkall på vad jag ser som “nödvändigt” men fortfarande ha det “drägligt”. Blir såklart ganska så subjektivt, men i detta lägger jag att man har kvar det boende man har (däremot kanske inte ev sommarhus), bil beror på hur/när den används etc.

Så frågan är egentligen: Hur mycket skulle du kunna dra ner dina utgifter från idag om du var tvungen men ändå känna att livet var helt ok? (alternativt att du skulle få tillbaka 3ggr så mycket som du sparade som incitament för att spara).

För egen del:

Mat: Ligger idag på kanske 8k för två vuxna och ett barn. Kan nog rätt lätt dra ner till 6k.

Semester: Idag ca 3k per månad. Kan nog dra ner till 1,5k och ändå tycka det funkar.

Fickpengar/hobby/egna kläder: Skulle nog kunna gå från 5k till 3k:

Bil: “Behöver” ha kvar bil pga släkt som bor borta, men kan använda något mindre i vardagen. Besparing 0,5k

Hus: Dra ner lite på värmen, lite färre inköp av inredning etc. Besparing 1k

Saker till barn: Kan nog dra ner 0,5k

Övrigt: Svårt att säga, men iaf 1k

Totalt skulle jag nog säga 8,5k, dvs typ 100k per år.

(Skulle det vara total kris så skulle vi nog kunna spara totalt 15k ytterligare utan att sälja bil/hus men skulle kännas riktigt torftigt)

Blev ändå lite inspirerad av att köra något “sparår” :slight_smile:

2 gillningar

Här är en tråd som behandlar detta med en lite annorlunda frågeställning

1 gillning

En parallell fråga är ju också vilka inkomster man kan aktivera. Har man del av bostad som går att hyra ut plus att man hyr ut ev fritidshus några veckor så kan man få en trevlig inkomst.

1 gillning

Köper man allt man behöver beg till bra priser i förhållande till marknadsvärdet så blir all konsumtion en inkomst när man säljer saken vidare.

Detta kan vara kläder, saker till sin hobby, cyklar, vissa leksaker till barnen (om de inte har sönder saken), osv osv

2 gillningar

Det är en svår fråga att besvara, inte minst när det är så mycket subjektivt vad “drägligt” och vad “onödigt” innebär.

Vad jag kan dra ner på? Det vet jag inte men det är även svårt att nyttja till något annat. Tror det är mycket mer intressant att veta vilken burnrate man har på kontot:

I värsta fall (överlevnad)
Lean-FIRE (om man har det som mål)

Det sistnämnda matchar nog ursprungsvinkeln först.
Tänker mig dock att LEAN-FIRE är väldigt avhängt på valt boende och transport och om dessa ska omvandlas till likvida medel eller bara behållas.

TLDR, svårt att ge någon vettig input utan att alla i tråden pratar om olika saker!

1 gillning

En ganska stor utgiftspost för oss är barnens aktiviteter. Det är ju onekligen inte ett måste egentligen men något som vi ”vill” lägga pengar på. Men kniper det skulle det ju kunna tas bort med enkelhet.

Vi har även två bilar idag - en skulle vi kunna göra oss av med. Skulle bli väldigt omständligt att få ihop vardagen med bara en men det skulle gå om det behövdes.

3 gillningar

Skulle jag hitta ett billigare boende, så skulle jag kunna leva billigare än idag.

Inte annars, mina vanliga inkomster räcker inte till hela månadens utgifter, värre lär det bli nästa år. Så har sett över och tagit bort de utgifter jag kan.

8 gillningar

Jobbigt läge.

Fyller du ut med besparingar då för att få det att gå ihop?

1 gillning

Låter jobbigt.

Får man fråga hur din budget ser ut, jag har ingen specifik budget men du kanske har det?

Existensminimum i Sverige 2025 är boendekostnad + 6186kr/månaden, då ska det inkludera allt grundläggande som mat, kläder, telefon, försäkringar osv osv. Summan är 10219 för makar, och sen olika summor per barn beroende på ålder.

Tycker det är intressant att se över sina egna utgifter och tänka kring vad man skulle behöva skära bort för att klara sig inom existensminimum.

4 gillningar

Sant. Eftersom boendekostnaden är exkluderad så är det ju ett intressant experiment som man kan testa utan att flytta. Bilen kanske man också kan exkludera.

Min största utmaning är att få med sambon på tåget… Men kan ju börja göra det själv iaf.

1 gillning

Äter ur frysen. Går det med. :blush:

2 gillningar

Har för hög hyra, i proportion till min inkomst. Lägger cirka 40-50% på boendekostnader.

Har letat efter en billigare lägenhet sen 2022, men de verkar inte finnas i min stad. Har behov av hiss.

5 gillningar

Vi har tre olika budgetar, beroende på livssituation-nivå 1,2 och 3.
1:an är vår “katastrof”-budget som vi omedelbart kan skära ner till (om skiten träffar fläkten så att säga). Vi har inga bundna abonnemang (förutom serviceavtal på bilen), så inte så många “tvingande” kostnader. Men vår nivå 1 ser ut som såhär:

• El inkl uppvärmning (vi har nybyggt hus så det är energieffektivt, bundet elpris 70 öre/Kwh, vi har solceller och i genomsnitt 24 grader året om inomhus då jag är en fryslort) är i genomsnitt 1500/månad
  • Villaförsäkring stor (hemförsäkring får jag via fackavgiften) 523 kr/månad
  • Bolån (exkl ränteavdrag) 6637 kr/månad, 4646 kr/månad inkl ränteavdrag
  • Sotning (“myskamin”, ej för uppvärmning), sopor, slamtömning, service av minireningsverk ligger på 785 kr/månad
  • Vatten (kommunalt vatten via samfällighet, vi förbrukar nog mer än genomsnittet eftersom vi har egna odlingar och är självförsörjande på grönsaker) ligger i genomsnitt på 391 kr/månad
  • Bredband 449 kr/månad
  • Våra mobilabonnemang (jag har 20GB i månaden och fria samtal-studentabonnemang, min man har kanske 10 GB, vi behöver inte mer och köper mobilerna kontant) 230 kr/månad för båda
  • Bilförsäkring (den är fabriksny, så därför ingår vagnskadegaranti i 4 år till) 247 kr/månad
  • Bilskatt (Just nu pga malus, om ett par år så sjunker skatten till 30/månad) 137/månad
  • Serviceavtal bil 362 kr/månad
  • Fackavgifter (min fackavgift är billig 279/månad pga student) 684 kr/månad
  • Personförsäkringar 308 kr/månaden
  • Mat (notera att vi är självförsörjande på grönsaker, men unnar oss “märkesvaror” i matbutiken, vägrar köpa butikernas egna varor då vi inte vill de ska få monopol på marknaden. Vi är även svaga för goda och tyvärr dyra ostar, godis och mycket kött och charkuterier. Vi snålar inte på mat, men vi snålar på restaurangbesök och hämtmat. Vi är duktiga på att inte slänga något) ca 5000 kr i månaden.

Detta blir allt som allt 15 056 kr/månaden i utgifter. Men notera att detta är vår “worst case scenario” om båda skulle bli arbetslösa, eller sjuka osv-detta är vårt minimum för vad vi skulle vara beredda att dra ner till. Jag tycker ändå det är rätt låga utgifter.

Nu studerar ju jag (och min man jobbar), och inkomst finns- så vi behöver inte leva på den budgeten. Så nu har vi ju även kostnader för kollektivtrafikkort/bränsle som inte finns med i det ovan. Dessutom är vi månadsgivare, går till tandläkaren regelbundet, jul och födelsedagar kostar extra (vi har flertalet syskonbarn-men vi ger inget till andra anhöriga utom vid jämna födelsedagar), vi har vår “månadspeng”, lägger undan till ny bil (som vi räknar med att köpa om ca 10 år igen) osv. Och då ligger vår budget på 27 000 kr i månaden-det är vår nuvarande “normala” budget. Nivå 2.

När jag är färdig med studierna räknar vi med att komma igång med resorna igen, gå på restaurang, lägga mer tid på min hobby (han ägnar sig åt sina hobbiesar, vilket jag inte hinner när jag studerar, det är bla sånt vi annars använder vår “månadspeng” till) dykning (som kostar en del), och då är vår budget mycket högre-ca 39 000 kr. Nivå 3.

6 gillningar

Det var fint nerspaltat!

Ni ligger ju nästan som oss och då har ni bolån!

Förstår inte varför många inte tror att man kan leva på 15 000 kr!

1 gillning

Kanske för att folk tror att 4 barn kostar pengar?

1 gillning

Ja om man är i ekorrhjulet kan det definitivt kosta betydligt mer!

Men även då så kan man om man tänker annorlunda leva billigt, risken är bara att man inte orkar.

Resor kostar mer, definitivt! Det är den enda posten för oss som är rejält annorlunda än innan barn.

Vill bara tillägga att jag inte anser att alla kan leva såhär billigt som jag och min man gör. Vi är privilegierade som gjort bostadskarriär (jag) och sparat mycket (han). Detta har gjort att vi kunnat bygga nytt hus-på stor tomt- som gjort att boendekostnaderna är extremt billiga (trots att vi ändå har i fleras ögon stort bolån) när det blir energieffektivt och inte kräver underhåll den första tiden. Vi har hembatteri till våra solceller, vilket gör att vi kan styra priserna om vi vill (men vi har batteriet enbart som en back-up utifall strömavbrott, vi har ödrift). Den investeringen (ödrift med batteri) var inte billig kan jag lova. Vi har kunnat lägga undan så vi har kunnat köpa en splitterny bränslesnål bil, vilket gör att de kostnaderna blir lägre. Annars kostar ju reparationer, bränsle mm vanligtvis MYCKET mer-men det var för att vi hade pengar som vi kunde få ner de löpande kostnaderna. Och notera att för 15k så finns där inga bränslekostnader öht.

Har man inga pengar och inte är relativt “rik” så är det MYCKET mer kostsamt att leva, det skulle då aldrig gå att leva på 15k i månaden och sluta jobba (inkomsterna måste ju ändå in). Framför allt inte om man har barn-vilket vi inte har. Och vi är inte privilegierade på så vis att vi känner några som kan meka med våra bilar och komma billigt undan. Men vi är privilegierade att ha pengar att köpa ny bil som gör servicekostnaden billigare. Vi hade äldre bil innan (ca 10 år gammal), och jisses vad den kostade oss många tusenlappar i månaden (men när vi köpte den hade vi inte ekonomi att köpa en dyrare som hade blivit billigare i längden). Vi förlitar oss heller inte på att andra ska ställa upp med gratishjälp (ex reparera bilen för en billig peng), även om vi själva gärna ställer upp för andra. Vi förväntar oss inte att andra ska slösa sin dyrbara tid (ja, för tid är dyrt) för att vi ska komma billigare undan.

Man måste vara rik för att kunna leva billigt, då kan man dessutom oftast ta allt med en klackspark om något går åt helvete. Man vet att ekonomin återhämtar sig så småningom ändå. Men är man låginkomsttagare så kanske man måste låna pengar för att klara en kyl eller frys som går sönder. Eller man får betala en dyrare hyresrätt där sånt ingår om man inte har råd att investera i sin egna bostad. Är man lågavlönad och man ändå blir beviljad bolån, så kanske man inte får bolån mer än att ha råd med ett superbilligt hus som är dyr i drift och underhåll istället. Jag vet flera hus häromkring som kostar ungefär detsamma som det vi har bolån på (vi är strax under 50% belånade)-men scheisse vad dyra de är i drift. Vi tittade runt på några andra hus vi med innan vi bestämde oss för att bygga nytt-eftersom vi hade råd då banken ansåg oss ha tillräckligt god ekonomi. Men alla de husen vi tittade på var mycket dyra i drift och krävde underhåll som kostar mycket även om man gör arbetet själv.
Jag har dessutom råd att köpa kvalitetskläder/skor, som håller länge. Det har man inte om man precis går runt.

Att påstå att alla kan leva på 15k bara för att vi kan göra det, det är att bära skygglappar för hur verkligheten är för många andra. Jag och min man är extremt privilegierade. Vi har dessutom inga barn som kostar. Notera att vår extremaste budget är utan bränsle och andra nödvändiga kostnader i livet, men som man inte skulle behöva bekosta om man är i en extrem situation i livet. Men för eller senare behöver vi alla transportera oss på något sätt, eller ha nya kläder när de gamla inte längre går att laga. Second hand kostar det med. En mobil eller tv eller dator eller bil för den delen mm-sånt håller inte i en evighet utan måste köpas in allt eftersom-det finns inte med i budgeten. Vi köper bara billiga mobiler, max 3000kr st. Men de håller bara i några år, och så är det oavsett vilken mobil. Den mobil jag lyckats behålla allra allra längst räckte i 7 år, men det blev jobbigt när man inte kunde ha mobilt bank-id längre, och appar inte gick att uppdatera. Men det var ett test för att se hur länge man kunde ha en mobil, och inget jag skulle göra igen. Den var dock dyr i inköp när jag köpte den, så inga 3k där inte.

Skulle vi vara sjuka eller ha barn så skulle vi troligtvis inte orka odla våra egna grönsaker. Vi behöver ju fortfarande ha in minst 15k i månaden för att leva, så vi måste jobba på något sätt. Om vi inte hade fått en inkomst via staten-ex sjukpenning eller a-kassa. Men då försörjer vi oss inte själva, och det är ju inget som funkar i längden (för det var väl det som det går ut på, hur snålt skulle en kunna leva med egen försörjning, för det är väl det “Föräldra-Fire” betyder?). Det skulle behövas någon “rikedom” i bakgrunden där vi får en avkastning som är tillräckligt stor att försörja vårt leverne. Man kan inte alltid förlita sig på att man trillar över samlarobjekt som man sen kan sälja dyrare. Den här avslappnade uttalandet att “alla kan egentligen leva på 15k”, det kommer från en privilegierad mun som inte behöver oroa sig om det skiter sig i ekonomin tillfälligt, eftersom det finns kapital att luta sig mot och ta ifrån OM det behövs. Vi andra vill jobba för att kunna slappna av, eftersom vi inte har 10 mille på banken, eller flera fastigheter vi kan sälja av.

7 gillningar

Ja det är ju ett solklart inspel.

Huruvida jag och fru skulle kunna leva på 10.2k/mån är osannolikt. Men såklart, stryker man CSN-lånen, dödar akassa, fack, försäkringar, gör sig av med bilen och går 1 km till bussen så kanske man kan komma ner på dessa pengar.

2 gillningar

Du säger att det inte går, vilket jag vänder mig emot! Det är det jag ville inspirera andra till att göra med min tråd.

I korta drag, sen får man anpassa det efter sina förutsättningar.

Spara super intensivt framtills man får barn, sparkvot helst upp mot 80%.

Försöka köpa eller bo väldigt billigt. Jag och min fru bodde när vi var i 20års åldern i Sveriges sista? Lägenhet med en hyra om 1200 kr, toalett i trappen och dusch i källaren. Happy days.

Ifrågasätt alltid alla utgifter. Alla utgifter går att minska.

Man låter ränta på ränta effekten jobba.

När man får barn köper man ett billigt boende i en liten och bra! (Viktigt) ort.

Lär er göra affärer! Över ett liv gör man många många affärer, sparar man 100 kr i snitt per affär är det många miljoner kronor.

Man skaffar fler barn så man får längre föräldraledighet.

Man anpassar därefter hur mycket man måste jobba efter sina inkomster, man ska inte nalla för mycket på sparpengarna, ränta på ränta effekten måste jobba.

Gör man detta och kombinerar det med lite goda affärer som man har tid med när man är ledig mycket så når man till nivå 4, detta utan speciellt stora ansträngningar.