Hur stora utgifter har ni som har barn?

Hej! Det skulle vara intressant att få veta hur stora utgifter andra barnfamiljer har. Vi (2 vuxna, 2 barn) brukar snitta runt 26-28k/månad.

2 gillningar

Vad räknar du in i utgifter, annars är det svårt att svara jämförbart tänker jag :smile:

Ex
Fasta endast (ex mat, el, etc)?
Amortering?

1 gillning

Bostad, bil, mat, el, internet, kläder, fickpengar.

1 gillning

60’/mån.
Tre barn varav två tonåringar.
En fru.
En villa.

Oklart hur någon blir klokare på detta.

5 gillningar

Två vuxna ett barn
Ca 42’ om fickpengar räknas in gissar jag på.

1 gillning

Ungefärligt har vi med 2 vuxna och 4 barn på halvitd (dvs 2 barn på heltid)
Barnen är mitt i tonåren och i början på dem.

Lån bostad = 13000
Bil = svårräknat. Med eller utan värdeminskning? Med försäkring osv?
Mat = 8500
Internet = 200
Kläder = Typ ingenting
Fickpengar = Månadspeng á 1000 totalt.

1 gillning

När det gäller bilkostnaden så tänkte jag inklusive allt utom värdeminskning dvs eventuell avbetalning, drivmedel, skatt och försäkring.

Utgifter på 20 000/månad. Allt inräknat. Resterande pengar gör vi vad vi vill med.

2 vuxna, 2 barn

1 gillning

Tack för svaret.

Bra jobbat att ni lyckas hålla ner era utgifter såpass.

Vi har faktiskt precis höjt vår månadskostnad med
3 000kr , 2000 mer på boende och 1000 med på mat :blush: gör mycket att bo i mindre stad :ok_hand:t2:

1 gillning

Vi bor i Göteborg men har en förhållandevis låg boendekostnad då vi endast betalar brf-avgift på 6000.

Låter högt men då kanske du inkluderar räntekostnader och eventuellt sparande?

Ja, räntor är inkluderat (tänker att det är del av våra boendekostnader). VA, el, försäkringar för alla, bilen, a-kassa, mobil, internet, CSN, fritids med mera också plus då summorna vi sätter av som fickpengar för kläder etc. Allt utom sparande och amortering är med. Det är absolut ganska högt.

Menar du utgifter eller kostnader?

Utgifter, hela köret :slightly_smiling_face:

1 gillning

Stora, sjusiffrigt på årsbasis.
Största utgiften är skatt.

6 gillningar

Två vuxna och två barn.

Vi ligger omkring 36000 kr inkl. amortering. Men då har jag inte med sparande och fickpengar.

1 gillning

Där någonstans hade nog vi också legat om vi hade haft ett bolån. Skönt att slippa den kostnaden iaf.

Ja ok, tyckte ni la på en låg nivå. Men det förklarar saken att ni inte har bolån. Har ni hyres? Vilken hyra?