Vad kostar det att leva enligt Swedbank?

Hittad en intressant uträkning på vad det beräknas kosta per månad och år beroende på hur livssituation ser ut (ensamstående, gift, barn etc).

Tycker ni det här verkar rimligt?
Och då är inte hyran inräknad vad jag kan se…
lever ni dyrare eller snålare? :smiley:

3 gillningar

Barnfamilj med 2 barn här och vi lever BETYDLIGT snålare än detta räkneexmpel. Annars hade vi behövt låna pengar varje månad för att leva. Vi är båda låginkomsttagare. Mycket begagnat och second hand, röda prislappar och kampanjer. Planera matlagningen och alla mellanmål är oftast saker som man kan köpa den månaden på extrapriser. Begagnad bil m.m. Kläder köper jag aldrig till mig själv i stort sett, har använt samma t-shirt och tröjor i säkert 10 år om inte mer, köper något nytt plagg då och då när det är något extremt erbjudande med riktigt lågt pris.

Väldigt noggrann med ekonomin och lyckas väldigt ofta lägga undan ett par tusenlappar i månaden till sparande så att det alltid finns en summa pengar för oförutsedda kostnader som oftast är bil-relaterade (na däck, service eller reparation m.m)

Har också lyckats bygga på lite grann på ett ISK för framtiden, vet inte riktigt till vad just nu. Men kan vara bra att ha när man väl kommer på till vad man ska ha det till!

Livet är dyrt nuförtiden så man får göra vad man kan ända tills det inte går längre, då får man väl gå ut med ett plakat utanför kommunhuset och skrika istället.

11 gillningar

Är säkert rimligt och jag upplever samtidigt att jag har en inkomst som inte passar in med dagens kostnader.

De flesta av posterna på listan ligger på 1/3 för mig, eller har strukits helt, för att det ska gå runt på en låg inkomst.

Sen har säkert många lägre inkomst än mig och många högre. Men gissar att Swedbank delvis har använt sina kunders ekonomi som grund till tabellen, även om till exempel uppgiften om maten kommer från socialstyrelsen om jag minns rätt.

2 gillningar

Totalsumman ser väl rimlig ut även om fördelningen inte alls stämmer för min del.

Framför allt, tv, tele internet 1760 för en person??

Med 500Mbit internet, ett stort kanalpaket och två extra streaming tjänster, Spotify samt 100GB mobilt inkl avbetalning av mobil kommer jag upp i 1500.

Trodde jag hade väldigt mycket där.
Lägger vi till de övriga tre i familjens mobiler blir det knappt 1800.

5 gillningar

Jag lever också snålare än Swedbanks exempel. Jag försöker medvetet hålla nere “baskostnaderna” dvs utgifterna i tabellen, för att istället ha råd med mer “guldkant” såsom konserter, resor och emellanåt ett restaurangbesök. Köper nästan aldrig kläder, går högst en gång om året till frisören, har turen att vara frisk så har inga utgifter för mediciner eller tandvård, har inga streamingtjänster, och har turen att ha förmågan att glädjas av enkla saker som höstlöv och vackra himlar. Men så avspeglar ju exemplet heller ingen miniminivå, utan ett mer genomsnittlig medelklasskonsumtion skulle jag tro.

2 gillningar

Vi är gifta med ett barn och en hund. Totalkostnaden ligger väldigt nära sanningen för oss men annan fördelning. T.ex mindre på mat, mer på bil etc.

1 gillning

Men bil var jädrigt billigt! Undrar om man kan be Swedbank fixa bil till alla för 3050kr/mån?

13 gillningar

Inte kan man kräva av bankirerna att de ska kunna skilja på kostnad och utgift. :disguised_face:

2 gillningar

Kan ju undra hur många som har bil och samtidigt lägger 900 på lokaltrafik.
Eller ska de ses som bränslekostnad?

1 gillning

Ligger såna här uträkningar till grund för KALP kalkyl? Låter högt på många poster.

Då lär folk har mer pengar i plånboken än vad man tror.

De har inte ens med förskola/fritids. Bara det är en tusenlapp per unge. Fast det kanske inte räknas som “levnadskostnader”. Lite oklart vad som menas med det, så om man inte vet vad det innefattar är det lite svårt att avgöra om man lever för mer eller mindre.

Nja kostar bilen bara 3 050kr/mån är det kanske bra med busskort som backup :crazy_face: (Tror de av någon konstig anledning räknar både busskort + bil.)

Jag reagerar också på att många kostnader är höga om man t ex bor själv i lägenhet.

Hushållsel 10 320 kr/år
TV/Telefon/internet 21 120 kr/år!

2 gillningar

Du kör ju på minusvärden. :sweat_smile:
Men jag rullar för 1500 i månaden… på V70 ftw!

Mycket snålare på de flesta punkterna… undantaget hemförsäkringen kanske.

Våran lilla elbil (Seat Mii) som rullar 400 mil/år kostar ca 750 kr/mån i utgifter om man bara räknar skatt/service/helförsäkring/El. Har aldrig reparerats ännu, däcken håller många år till och den är kontant betald. Så då får jag väl in FYRA såna bilar i Swedbanks glädjekalkyl eller? :thinking:

3 gillningar

Hemförsäkring 160/månad.
Gäller det boende i hyreslägenhet ?
Villa/hemförsäkring i Stockholm är mycket dyrare än så.

Troligen, men villahem inkluderar ju en fastighet också. Jag pyntar ca 500 i månaden.

Min hyresetta går på 140kr per månad i hemförsäkring, så de räknar nog på en mindre hyresrätt.

1 gillning

För oss som gillar sport ser det inte så orimligt ut. Bara för att kunna följa Premier League och Allsvenskan på TV får man lägga får man väl lägga närmare 1000kr/mån. Sedan Netflix, bredband, telefon osv. Så är man garanterat där och i krokarna.

3 gillningar

Intressant att höra era inputs!

Tänkte på ett inlägg jag läste här på forumet att en person hade full sjukersättning, vilket i “värsta fall” kan innebära 11-12tkr FÖRE skatt. Om swedbanks beräkningar för levnadskostnader stämmer så är det en omöjlighet att gå plus/minus noll när vi dessutom ska lägga till en hyreskostnad på runt 5-6tkr (vilket är en låg hyra för en etta i de flesta städer)… Nu kommer jag inte ihåg i vilken tråd jag läste om detta, men med bakgrund som utbränd och heltidssjukskriven lider jag med dessa personer. Jag hade turen att kunna bo hemma hos min mamma under denna tiden, vilket var min räddning.

3 gillningar