I Stockholm är det nog närmast standard att ha det så.
Utan mina försäkringar så hade jag fått 12 500kr innan skatt. Jag vet ärligt inte hur det skulle gått att överleva. Har idag en matbudget på 1400kr per månad, men måste troligen sänka den lite för att få det att gå ihop. Min etta kostar 7k i hyra, då kan den ändå ses som prisvärd i min stad. Letar efter nytt boende, men kommer nog ta ett par år att hitta ett som funkar med mina diagnoser och som har lägre hyra än idag.
![]()
Va väldigt i överkant på kostnader… Tycker att de va överdrivna kostnader…
Vi två vuxna hamnar under 10.000 total kostnad för allt me boende flera bilar samt motorcyklar å drivmedel till dom…
Får jag fråga vad det är för försäkringar du får utöver??
Det är också märkligt att det inte blir dyrare med bilen ju fler man är i familjen.
Hursomhelst så var Swedbanks siffror grovt i underkant för oss (familj med två vuxna och tre barn alla i de två översta åldersklasserna).
Nu bor vi iofs inte i Sverige heller.
Gissningsvis kan det handla om försäkringar kopplade till tidigare (eller nuvarande) anställning. Det finns en hel del i den vägen som arbetsmarknadens parter tagit fram.
Att säga att dessa system är ”världsbäst” är väl att ta i men med tanke på att det är sådant som de flesta inte känner till och som bekostas av (typ) 0,01% av lönesumman så är det bra. Det är ingen kostnad som du ser eller märker av men gör ändå stor skillnad den dag du blir sjuk.
Den tabellen har vi sett tidigare på forumet, senast för bara någon vecka sedan.
Duktigt av alla som klarar av att leva så snålt.
Tabellens syfte är inte att visa “så här mycket kostar det minst att överleva”.
Det är ju nån form av snitt för en “normal” levnadsstandard.
Jag tror inte det är så långt från verkligheten för oss (sambo utan barn). Vi lägger nog mer på livsmedel, men i utbyte har vi ingen bil, så transportkostnaden är mer än halverad. Sedan tillkommer ju boende som gör att de andra utgiftsposterna ser ut som avrundningsfel…
Hmm, summan för 2 vuxna plus 3 barn/ungdomar hamnade vi ganska lika, men det är då våra totala utgifter±10% .
Men när jag tittar på enskilda poster är nästan alla i Swedbanks kalkyl högre än vad min uppfattning om våra utgifter är. Dags att börja budgetera alltså.Men tex är inte avgifter för fritids med, om de inte ryms i Sport/fritid men det är ju betydligt mer än några hundralappar per månad. Tror vi betalar runt 2000/månad.
Det är vådan av att ha en hög sparkvot, man kanske tappar lite fokus på utgifterna.
Det kanske vore en variant att titta på levnadsomkostnader i mer strukturerad form? Jag minns att det har funnits någon tråd om detta tidigare men där var variationerna stora och räknesätten mycket varierande. Om vi skulle ha ett formulär i Excel med vissa definitioner, ungefär som en deklaration, där man fyller i sina värden skulle det bli mer transparent. Där skulle också kunna ingå variabeln familjestorlek så att man ser varje kostnadspost uppdelad per person. Jag tror det här skulle kunna vara vettigt. Jag skulle kunna göra ett försök själv senare men då skulle jag se det som ett första utkast och själva deklarationen som något vi samskapar. Att ha en stor post för “Övrigt” blir ju missvisande utan poängen skulle ju vara att ha en hygglig mängd rader så att olika saker ryms.
Egentligen är kostnader för boende och bil i min värld underordnade eftersom de “behoven” är så individuella. Det är livsstilskostnaderna som är det verkligt intressanta.
Totalen är inte helt galen ändå.
Två vuxna och två småbarn så runt 30k kr per månad totalt. Det är ungefär vad som går åt här men då är fasta boendekostnader medräknade i den summan.
Vissa saker känns väldigt höga i förhållande till hur vi lever. Men räknar man med mobil på avbetalning under de kostnaderna så stämmer det kanske i snitt för andra?
Det går säkert att leva billigare än vi gör men samtidigt känns inget akut behov att snåla om det inte är väldigt lättförtjänta pengar.
Swedbank har väl alltid haft skeva kalkyler som inte stämmer i verkligheten. Du måste torka dig i arslet för 800:- i månaden. -Nej det kostar bara 300:- här.
Uppvärmningen av ditt hus måste kosta 3 tusen i månaden. -Nej det är gratis för det eldas med ved som är gratis.
-Men nej så kan det inte va.
Majoriteten av bilkostnaden för de flesta, särskilt boende i stan, lär vara värdeminskning, parkering, service och försäkring,. Påverkas högst marginellt om man kör några mil extra/månad eller ej.
Från AFA, då min arbetsgivare hade ordnat en försäkring och sen LÖF som är Landstingens försäkringsbolag. Den aktiverades efter en av alla mina felbehandlingar i samband med flera feloperationer.
Ja. Det är väldigt märkligt. Det är ju en skaplig kostnad/månad, även om det antagligen är billigare än det borde vara.
Tycker inte att själva summan är helt off från SwedBank. Räknar själv på gifta + 2 barn (1-3 år). Totalen för detta får jag enligt SwedBank till 311400 kr/år.
Ser jag sen på vår egen budget så ligger den runt 285600 kr/år. Sen tycker jag väl inte att alla poster på SwedBank är korrekt, t.ex. ser jag ingen post för dagis/förskola (bara det för 2 barn är ju strax under 3000kr/månad).
Mvh,
Absolut, men vilken typ av bil som passar en singel och en familj på fem skiljer sig förmodligen.
Den större bilen, allt annat lika, kommer vara dyrare.
Ja, kanske, om du börjar ta familjer med 3+ barn. Men de flesta kan ha samma/liknande bil både med och utan barn.
Min personliga upplevelse är att transportmedlet som “passar” en familj är väsentligt billigare i drift än bilen som passar en singel/par. Men det kanske bara är jag. ![]()
Jo, därav allt annat lika, det går ju med all säkerhet att hitta nån tvåsitsig historia som är dyrare än vad familjebilar kostar. ![]()
Min poäng var mest att bilkostnaden skalar, men inte så optimistiskt som i Swedbanks siffror.
Har man ett par ungar som ska skjutsas omkring kombinerat med att bilen används till resa till arbetet kanske inte ens en bil räcker för behoven.