Familj på 4 med villa båt och annat. Vi räknar med att livet är nu så även om vi tänker på utgifterna är vi inte beredda att försaka alla nöjen eller bekvämligheter. Det drar 50 tkr per månad efter att lån är betalda. 1000/50=20 månader skulle en miljon räcka utan att något större behöver renoveras eller att något nytt kommer in.
Med enbart en miljon sparat skulle jag inte försöka investera i annat än vanligt bankkonto för att få medlen att räcka längre. Med det vi har i verkligheten är vi närmare att kunna leva på avkastningen.
Maximerande av friheten, jag kan lättare argumentera för hur man maxar valfriheten. Då är det att ha så låga fasta kostnader som möjligt för att frigöra mer pengar till annat. Å andra sidan kan man känna sig fri på det lokala biblioteket med en kaffetermos klockan 14 en regnig torsdag, så det måste inte vara påkostat.
Det finns redan trådar på ämnet, men det beror också på vad du menar. Är det en nytillkommen miljon som en okänd släkting i Klondike testamenterat och jag enbart har mina levnadskostnader att betala: Åtta år ungefär.
Ja, men bara saker som kommer naturligt. Se över utgifter som inte behövs, skippa dyra saker som inte ger något bestående tillbaka.
Får jag investera dem så hade jag gjort som idag: mestadels globalindexfond på ISK. Men då tillkommer ju ISK-skatt och ett år försvinner om börsen inte ger det (eller mer).
Friheten tycker jag man maxar genom att hålla på 4%-regeln och från nämnda miljon ta 40k årligen, betala ISK-skatten (på ca 9k) och leva på 2500 extra varje månad.
Behövs inte friheten just idag så hade jag låtit ränta på ränta jobba ihop mer.
Frågan i tråden är otydlig för vi vet inte om det handlar om att leva upp 1000000kr?
Ska miljonen räcka 5 år (från 57 år till 62) fram tills den tidigast möjliga pensionsåldern?
Eller handlar det om att gå ner i arbetstid och leva upp avkastningen av kapitalet 1000k?
Lever man snålt och tillämpar 4% regeln så kan man bli fire vid 4 miljoner? Det innebär att 1 miljon motsvarar 25% arbetstid.
Med snålt menar jag att då får man leva på ärtsoppa och bo på vandrarhem i Sverige på semestern. Snålt innebär att handla på rea och att slita ut sina kläder innan man köper nya.
Att säga upp sig och leva upp ett kapital några år förstör karriären och man blir inte lika eftertraktad på arbetsmarknaden när pengarna är slut.
Jag lever på avkastningen av ett ganska litet kapital och trivs med det för jag inte värderar materiella saker så högt, men det är absolut inte något som passar alla.
Om jag endast skulle ha 1M skulle det räcka 4-5 år. Då behöver jag avstå en del som man kan kategorisera “unna sig”. Typ resor, hobby, i köp av prylar etc.
Men om jag inte ser någon snar framtid där det inkommer en stadig inkomst (pension eller liknande) så hade jag nog börjat med att hitta ett jobb då 1M inte är mycket pengar idag.
Om man räknar med drygt 4% avkastning från någon slags allriskportfölj. Då skulle man väl bara kunna sänka utgifterna till 3-4000 per månad? Det finns ju flera miljarder människor som lever på de nivåerna? Lean FIRE.
Om syftet är att maximera friheten menar jag? Visst; man får tänka lite utanför boxen och kanske välja rätt umgänge. I en husvagn på en åker med markägarens tillstånd fryser man nog inte ihjäl iaf. Hemlagat knäckebröd, bär och svamp blir man iofs inte fet på, men med lägre kroppsvikt sjunker kaloribehovet. Det blir en positiv spiral. Nöje får man genom fågelskådning, tjuvfiske, skräpsamling, leta ved, panta burkar, biblioteket, löpning och promenader, tämja myror och insekter och andra djur o.s.v.
Man kan göra vad man vill för alltid. Om man är lite om sig och kring sig
Ett år hög burnrate med två långa semestrar utomlands varje år och en bekvämt dyrt hus, jaktintresse och även vinintresse och så rider ett par stycken i familjen. Money flyes just nu iaf