Hej! Jag såg en siffra på SCB att medellönen i Sverige är runt 37 000 kr. Stämmer det?
Jag kanske har extremt låg standard. Jag har eget företag och tar bara ut ca 12 000 kr i månaden som täcker utgifter för mig själv (mat och bostadsrätt) och investerar resten i företaget.
Om medellönen verkligen är 37 000 kr/månad och folk säger att de inte klarar sig på en persons lön……vad spenderar folk egentligen sina pengar på?
37tkr i månaden känns som en enormt hög lön för mig. Det kan vara att jag är ung (25).
Hur ser verkligheten ut lönemässigt? För er som är 30-50 och har mer erfarenhet, vad är en bra lön att sikta på för mig som 25-åring?
Jag vill kunna bo i radhus/villa i framtiden när jag skaffar tjej och barn, och ha ekonomisk frihet. Vill även bygga hemmastudio och hemmagym
Jag tror utmaningen är att jag helt enkelt inte vet hur verkligheten ser ut. Så därför är jag nyfiken
Verkligheten ser du i SCBs statistik. Högre lön känns bra upp till den punkt där du inte behöver oroa dig så mycket. Jag tror man efter den punkten blir gladare av frihet, hobbys och liknande snarare än högre lön.
Hemmagym och Studio ska du nog kunna fixa oavsett, känns ju som en ganska rimlig dröm?
Det kan jag också undra ibland, men… med det sagt: Glöm inte att du är 25 och jag förmodar att du inte ha familj, hus, barn etc?
Ja, det är nog det. Tänk att du har partner och två barn. Varje barn äter, behöver kläder, mat, fritidsprylar, transport osv.
Det beror helt på yrket och behoven. 25k är väl inte orimligt i de flesta yrken.
Tjoho, fler musiker på forumet!
Att gå in på 25k och jobba sig uppåt för att landa på ett inflationsjusterat 37k om 12 år är väl inte orimligt.
Jag gick in på 13,6 för 26 år sedan och har idag 41. Då är jag inte i något karriärsyrke, men bor i villa utanför storstad, har två barn, hemmastudio och siktar på FIRE från och till. Idag lever jag också under 12k f ö.
Men, glöm inte leva på vägen. Livet är annars det som händer medan man planerar för framtiden.
Just medellön tänker jag blir lätt fel att titta på när man vill få ett hum om hur andras ekonomi ser ut.
Exempel:
Vi har två personer, båda jobbar heltid men med olika roller.
Person 1 tjänar 55 000 i månaden, det innebär att person 2 bara får 19 000 i månaden för att medellönen dem emellan ska landa på 37 000 kr.
Person 1 har inga problem, lever i hus och kan spara undan en bra summa varje månad. Både till sig själv och sina två barn.
Person 2 däremot är också ensam med två barn, men måste vända på varenda krona för att få det att gå runt. Denne ligger troligen även sömnlös på nätterna för att försöka hitta något sätt att få ihop mer pengar. Sparkontot ekar tomt och barnen behöver nya kläder.
Att då stirra sig blind på medellönen och ifrågasätta varför person 2 inte får det att gå runt blir lite fel.
Inget illa ment, bara min mattehjärna som gick igång på siffrorna.
Men kanske kan det vara bra med lite perspektiv ibland. Pratar även för egen del som just kom till lite egna insikter medan jag skrev det här.
skilj mellan medel o median. 37000kr/mån betyder ofta att median är gissningsvis 35000kr/mån pga det finns några som har extremt höga löner som drar upp medel men påverkar ej median
Jag tror också man bör kika på median! För 2021 va det 33200kr innan skatt/brutto och siffrorna för 2022 är inte släppta än. Enligt ekonomifakta får man då ut ca 25400/månad efter skatt som ett riksgenomsnitt och om man är medlem i svenska kyrkan. Sen är du inte medelålders än, så jag skulle tro att en ingångslön givet att du inte har en eftertraktad utbildning är något lägre. T.ex. är medianlönen som restaurangpersonal/köksbiträde 24700brutto/19500netto om man räknar pss.
Så skulle säga att allt över 25 är bra och över 33 är kalas i din ålder, men beror också väldigt mycket på andra faktorer än ålder.
Det verkar konstigt att börja med att prata om lön. Mer övergripande mål vore bättre att titta på först. Eget företag driver man i min värld främst av två orsaker:
Man tjänar betydligt mer än man skulle göra som anställd med liknande roll.
Man vill ha frihet i meningen att slippa fasta arbetstider och kunna styra sin tillvaro mer.
För många är det rimligen en kombination av dessa båda punkter som är bakgrunden, även om vissa drar det till extremer också.
Sedan finns det några andra varianter som också förekommer:
Man vill till varje pris bo på en viss ort och där finns inte så många arbetsgivare.
Man har svårigheter att få en anställning på grund av en kombination av ofördelaktig ålder, låg utbildning, vissa språkliga brister och ett konstigt namn.
Om logiken bakom just ditt val att driva eget blir nog logiken bakom vad som är ”en bra lön” också tydligare.
Vad som är en hög eller låg lön och vad som går att klara sig på beror ju mycket på vilka kostnader man har. I Stockholm och på en del andra ställen betalar folk enormt mycket för att bo på en viss adress. Det behöver inte betyda att deras boende i sig är så märkvärdigt men adressen är viktig. Likadant är det med en rad andra områden. Om alla statusmarkörer förklaras onödiga och allt fokuseras på “reella behov” så framstår mycket av mångas spenderande som helt galet.
Snitthyran i skånska Staffanstorp för 70 kvm är ca 7 500 kr/mån enligt hurvibor.se.
Konsumentverket anser att normal matkostnad landar på 3 600 kr/mån.
Ett “normalhushåll” är redan där uppe i 11 100 kr.
För mig låter matkostnaden sjukt hög men det är en fingervisning kring hur “folk” kan spendera…
Sen finns det andra utgifter än hyra och mat.
Swedbank räknar på att ett barn kostar knappt 6 000 kr per månad i snitt över en 18-årsperiod.
Som egen företagare ska du även sätta av tjänstepension själv.
4,5-6% av bruttolön bör du sätta av för att följa kollektivavtal. Denna posten blir väldigt låg och om du medvetet plockar låg lön kan du välja dig att lägga dig på en betydligt högre avsättning då du kan göra avdrag upp till 35% av lönen.
Som 25-åring gick jag själv från student till anställd. Levde helt okej på CSN utan extrajobb utifrån mina förutsättningar då. Numera ligger min del av hushållets utgifter på en faktor fyra jämfört med det… Då lever vi ändå inte extravagant men har hus, bil och barn.
För att svara på frågan så kan du som egen företagare göra lite som du vill med just löneuttag.
Tänk på pensionen redan nu bara, sätt den där snöbollen i rullning.
Du har ju redan svarar på din egen fråga För dig är en bra lön 12.000 i månaden då du vill investera i ditt bolag.
Det låter inte som du sparar något, om du inte investerar via ditt bolag i aktier eller annat. Det borde du nog göra?
Låter som du lever på nudlar och ljummet vatten och åker sparkcykel till kontoret (om du har något) - Det låter inte som speciellt kul.
Lön ska man ju i viss utsträckning spendera lite på sig själv också, även om man är 25. Passa på och resa lite innan du står där med Volvo, villa, vovve
Det viktiga är väl inte vad du har ut i lön? Det viktiga borde ju vara hur stora dina fakturor är i förhållande till det värde du skapar!
Jämför ditt erbjudande med konkurrenterna. Om du erbjuder mer för mindre pengar så bör priset höjas. Om det sen blir lön, investeringar eller minskad mängd arbete för dig - det är nästa fråga.!
Instämmer i svaren, skulle dock vilja tillägga att din situation nu när som kan ändras åt alla möjliga håll. Karriärsmässigt, familjemässigt etc. Många avgörande förändringar åker mellan 25-25 år.
I den åldern kan det vara fördelaktigt att satsa på utveckling/utbildning/nätverkande etc så kanske inkomsterna ökar exponentiellt.