100000 kr/mån netto som företagare

Jag startar denna tråd för att få inspiration, idéer och nya tankar.

Jag kommer “snart” att gå över från anställning till att driva en konsult- och utbildningsverksamhet i eget aktiebolag. Jag kommer att ha konsultverksamheten i ett bolag och utbildningsverksamheten i ett annat aktiebolag. Om allt går som det ska så kommer det i huvudsak att fungera så här:

• I konsultbolaget så kommer jag att fakturera in minst 1,4 miljoner /år.
  • I utbildningsbolaget så kommer jag att fakturera in minst 0,3 miljoner / år.
  • I konsultbolaget så tar jag ut lön upp till brytgränsen (51000 kr/mån brutto, 35000 kr netto) och utdelning enligt löneregeln (20000 kr/mån netto). Tjänstepension och förmånbil ligger också här.
  • I utbildningsbolaget tar jag ut utdelning enligt schablonregeln (14000 kr/mån netto).
  • I övrigt finns ett holdingbolag med i bilden där eventuellt överskott skall sparas.
  • Ovanstående är lagligt (har kollat med Skatteverket) och ger mig en fin nettoinkomst varje månad på 69000 kr/mån netto. Utöver det så blir det dubbla friskvårdsbidrag från båda företagen, samt dubblering av andra liknande förmåner.

Ska man vara nöjd med det? Svaret på är självklart JA! Det är en riktigt bra inkomst som ligger skyhögt över vad de flesta har och att inte vara nöjd med det vore bortskämt och verklighetsfrånvänt. Men samtidigt så landar jag i praktiken ekonomiskt i en övre medelklass-situation, eftersom jag är ensam med två tonårsbarn i mitt hushåll. Jag får in lika mycket pengar netto som två vuxna med bra löner (~49000 kr). Det innebär att jag i praktiken kan erbjuda mina barn en likadan materiell tillvaro som deras kompisar, med sammanboende föräldrar, kan.

Därför bollar jag in ett stretch goal i leken: samma materiella tillvaro som ett par av riktiga höginkomsttagare med 85000 kr/mån i bruttolön. Det är alltså 100 000 kr/mån netto.

Hur kan man som ensamföretagare komma dit?

Här är några möjliga vägar. Alla kommer dock med ett antal nackdelar

• Betala ut 90000 kr/mån i månadslön till mig från konsultbolaget. Det ger 52000 kr/netto samt ett utdelningsutrymme på 36000 kr netto. Tillsammans med schablonintäkten från utbildningsbolaget ger det 100 000 kr netto i månaden. Det kräver att jag kan öka intäkten i konsultbolaget till ca 2,4 miljoner. Inte alls ogörbart med bra timpenning och bra beläggning, men samtidigt skattemässigt ineffektivt eftersom jag får betala ~10000 kr/mån i statlig skatt.

• Anställa personer, för att på så sätt öka utdelningsutrymmet med löneregeln. Om jag anställer en person som har 40000 kr i bruttolön ger det ett utdelningsutrymme på 16000 kr netto per månad till mig. Med en egen nettolön på 35000 kr, 14000 kr/mån från utbildningsbolaget och 16000/kr anställd på behöver jag tre anställda för att kunna nå upp till 100 000 kr/mån netto. De anställda behöver dra in ungefär en miljon per person och år för att täcka sina kostnader.
    Den uppenbara nackdelen med det här är så klart den risk och det arbete det innebär att ha anställda - något jag hittils velat undvika.

Jag funderar därför på vilja andra möjliga och lagliga vägar det finns? OBS, lagligt är viktigt, tänker inte mygla med skattereglerna.

• Barnen är snart 16. Kan de starta egna bolag, och jag anlitar dem som konsulter i mitt bolag. De behöver såklart utföra riktigt arbete, som t.ex. marknadsföring. Sedan tar barnen ut lön och/eller utdelning ur sina egna bolag, och betalar för sin egen konsumtion hemma. Kan detta vara en möjlig väg?

• Bygga digitala produkter som kan säljas många gånger (content eller mjukvara) och där intäkten inte begränsas av hur många konsulttimmar jag får in. Om det smäller till med framgångsrik försäljning så kan man ju strunta i skattetekniska optimeringar.

• Finns det andra kreativa förslag som jag inte tänkt på?

• Borde jag tänka på något annat sätt? Bygga en större verksamhet? Eller göra något annat klokt?

1 gillning

På vilket sätt skulle det spela in att barnen betalar för sitt eget uppehälle skattemässigt?

(Jag missförstår säkert det du skrivit, men jag är ju en person som ifrågasätter.)

2 gillningar

Här har du nog tänkt lite fel. 200 000 kr per månad blir 2 400 000 kr per år. Du kanske tänkte per år men även här är beloppet fel.

Du kan höja utdelningsunderlaget utan att anställa. Så här går det till:
Höj bruttolönen från 51 275 kr per månad till 78 885 kr. Sätt av 35 % till en IPS för att undvika gå över brytpunkten för statlig inkomstskatt. Du har nu höjt utdelningsunderlaget med 165 000 kr. OBS! Krävs att inga avsättningar har gjorts till en tjänstepension tidigare.

3 gillningar

Tills att barnen är 16 år räknas deras inkomster som den högst betalda förälderns inkomst. Dvs om jag tar 51000 kr i lön och betalar barnen 10000 + 10000 kr i lön så får jag skatta för 51000 + 10000 + 10000 = 71000 kr. Men när barnen fyller 16 så skattar de själva. Det innebär ~30% skatt på lönen till barnen istället för 50% skatt.

1 gillning

Tack för korrigering. Det ska vara 20000 kr/månad. Har rättat.

Om jag tar ut lön på 51000 kr = 600000 kr/år får jag ett utdelningsutrymme på 300 000 kr. Efter 20% skatt blir det 240 000 kr / år eller 20 000 kr/mån.

1 gillning

Barnen skulle säkert ha närmare 20% skatt, men skulle inte skatteverket tycka det var lite konstigt att dina två 16 åringar har 120.000 i inkomst per år vardera från din verksamhet? (Riktig fråga)

Då förstår jag. Bra förklaring.

Anledningen till att jag skrev inlägget var för att barnen skulle betala en avgift till deras förälder för att de bor där.

Jag är säkert konservativt lagd, men jag tycker inte att barn ska betala för att bo hos sin/sina föräldrar. Det är dock enbart min privata åsikt.

1 gillning

Vad gör holdingbolaget?
Du får bara (såvitt jag förstår) ta utdelning från bolag du äger som fysisk person.

Tack! Den där grejen hade jag inte koll på. Behöver läsa på men det var ny information för mig men det motsvarar ju 11000 kr/mån netto vilket inte är kattskit.
Kräver 431000 kr extra intäkt (antar att jag behöver betala arbetsgivaravgifter på detta) men å andra sidan slipper jag betala ut ~100000 kr i tjänstepension verkar det som.

1 gillning

Jag direktäger konsultbolaget (finns idag) och kommer att starta ett holdingbolag under året. Holdingbolaget kommer sedan att starta utbildningsbolaget. Jag kommer att arbeta i både konsultbolaget och holdingbolaget, men utdelningen från utbildningsbolaget kommer att tas ut genom holdingbolaget.

2 gillningar

Tanken med den modellen är ju att jag de facto kommer att stå för deras försörjning, även om det kommer att kräva en insats av dem. Det skulle vara olagligt att göra på annat sätt.

1 gillning

En sak jag glömt att lägga till är att jag har en förmånsbil idag i konsultbolaget. Där jobbar jag med nettolöneavdrag som motsvarar förmånsvärdet. Eftersom bilens förmånsvärde är 6000 kr/mån så ökar det utdelningsutrymmet med 3000 kr/mån vilket ger 2400 kr/mån netto efter skatt.

Funkar det faktiskt med de svenska reglerna? :thinking: Här i Finland är det 400€ per år som är gränsen för skattefri motionsförmån. Tror inte det har någon betydelse om det är 1, 2 eller 10 olika bolag som betalar ut det utan det är en gräns per individ som förmånen betalas till. Men jag antar att du kollat detta med regelverket?

Jag går i liknande tankar. :slightly_smiling_face: Är också egenkonsult sedan en tid tillbaka (i Finland då som sagt). Drar inte in riktigt lika mycket som du men ändock. Däremot så är det ju en verksamhet som inte skalar upp. Visst att man kan jobba mer (men inte hur mycket som helst, pga tid, ork och familjestiation) och kanske höja timdebiteringen en del, men det kommer ändå en gräns.

Min dröm är att skapa någon form av webbshopp och börja sälja grejer (lite ospecifik här med vad jag tänker på eftersom jag inte vill avslöja för mycket). Det är fortfarande inte lika skalbart som att bygga digitala produkter men samtidigt “enklare” att lyckas med på på ett sätt, inbillar jag mig. Köpa in grejer, sälja dem dyrare än jag köper in dem, ha en webbshopp som man kan beställa produkterna i. “Butiken” blir så att säga gratis i drift, det enda som kostar är att hantera de beställningar man får in (och kanske man får lägga lite tid på att de som bor i närheten vill hämta sina beställningar på plats), plus att hantera lite mailförfrågningar från blivande och nuvarande kunder t.ex. Men det fina i kråksången är att dessa bitar kan man ju anställa folk för att sköta. Först på timbasis och om det går sig väl så kan man ju skala upp det och i förlängningen ha t.ex. 10 eller 30 heltidsanställda (obs, hypotetiskt exempel :joy:). Gör du t.ex. 10 eller 20% vinst på varje anställd så borde det väl i teorin kunna bli en bättre kalkyl än att bara jobba och slita själv, eller vad tror du, tänker jag fel här?

(Självklart kostar det dock något att bygga upp och upprätthålla en webbshopp, men i mitt och kanske även ditt? fall så utgår jag från att den biten gör man själv. Det är den egna “insatsen” i verksamheten, förutom att man lägger pengar på att köpa in lite produkter och sånt. Men det får man ju göra med oskattade pengar som man tar in pga konsultandet så det är fortfarande mer fördelaktigt än att börja bygga upp något sådant här helt från sin egna privata ficka.)

Ytterst sett handlar det väl dock i förlängningen om vilken typ av verksamhet du vill ha i ditt bolag på t.ex. 3, 5 eller 10 års sikt. :slightly_smiling_face: Och vad du tycker är roligt att pyssla med.

Hur mycket lyckligare blir du och dina barn av att du når det? Varför jämföra sig med den inkomsten om ni är lyckliga på 49k netto och pengarna räcker? Visst kan du hitta nåt sätt att öka inkomsten utan att lägga massa tid så kör. Men annars lär barnen uppskatta din närvaro mer än ett större materiellt överskott. Är de 16 kan du snart köra järnet på jobbet utan att det går ut över tiden med barnen.

Så pröva att se detta 3 år framåt. Inga kids bor hemma och behöver dig på samma sätt, kostnaderna sjunker drastiskt och du får mer tid att öka intäkterna.

Förlåt att jag inte svarar på ekonomiska frågan men tycker mig se en öppning för annan rikedom än pengar att fokusera på här.

4 gillningar

Tror inte Skatteverket går med på detta med utdelning. De kommer troligen hävda att man ska se det som att de är anställda i ditt bolag och ska ha lön och inte utdelning.

Jag har kollat på olika forum och läst skatteverkets rättsliga vägledning. I vägledningen står ingenting om att det skulle vara förbjudet, och någon i den här tråden hade kollat att det var OK att ha friskvårdsbidrag från flera arbetsgivare. Har inte kollat noggrannare än så.

Jag har flera tankar med att bli egenkonsult. Har en bra anställning idag med bra lön men den kräver mycket närvaro på kontoret vilket också innebär pendling. Bedriver viss verksamhet som bisyssla men den tar numera upp alla kvällar och helger vilket inte är hållbart i längden även om inkomsten från välbetald anställning + bisyssla blir bra. Så därför tänker jag gå över till helt eget och jobba nästan helt på distans. Då kan jag slippa jobb-pendlingen och få ett i hög grad platsoberoende arbete. Mina barn, som jag har varannan vecka, börjar bli stora. Det skapar möjlighet att bygga en helt annan livssituation. Jag kan vara hemma när de går till skolan och kommer hem, och jag kan resa när de är hos sin mamma.

Egentligen hade jag velat bedriva en verksamhet som inte innebär att jag måste lägga in timmar, men konsultingen har flera positiva effekter. Man tvingas hålla sig uppdaterad, man skapar kontaktnät och försäljningskanaler och den är också ganska lättillgänglig jämfört med att skapa produkter att sälja.

Jag har också karriärmässigt nått någon slags återvändsgränd på nuvarande jobbet. Chefskarriär skulle kunna vara ett steg men det kommer att minska frihetsgraden utan att lönen ökar särskilt mycket. Egen konsultverksamhet är mycket lukrativare. Realistiskt så räknar jag med att kunna få in ca 2 miljoner per år som konsult i kombination med utbildningsverksamhet utan att jobba arslet av mig. Med företagsupplägget jag tänker bygga så kommer det att ge motsvarande en VD-lön.

Skulle jag får digitala produkter att flyga så kan jag strukturera om verksamheten, dra ner på konsultingen och gå ner i arbetstid men med bibehållen hög inkomst. Jag skulle gärna ha mer tid till naturen och träning.

Barnen är ju prioritet ett, och det här är en idé- och möjlighetstråd för att hitta nya tankar.

Att pengarna “räcker” är ju sant, men vad räcker de till? 49k netto är så klart inte dåligt, och det finns väldigt många som har en mycket svagare ekonomi och annan materiell tillvaro, men det skapar fortfarande tydliga ekonomiska begränsningar i tillvaron som många av barnens kompisar med sammanboende föräldrar inte har på samma sätt. Mera pengar innebär en större handlingsfrihet helt enkelt.

Ett tips. Underskatta aldrig Skatteverket. De prövar gärna saker i Förvaltningsrätten om något är oklart.

Men det är, som sagt, bara ett tips.

3 gillningar

Skatteverket skulle vid en granskning troligen fastställa att de är anställda av dig, eftersom du är deras enda kund osv och så skulle du åka på att betala arbetsgivaravgifter

Om jag förstått det rätt är du nära den tidpunkt där barnen lämnar boet (ca 2-3 år). Du verkar ha en mkt hög intjäningskapacitet, dvs högt humankapital, men vill öka intjäningen ytterligare utan att behöva försumma barnen.

I din situation skulle jag överväga att ta av sparade pengar eller öka på bolånet/annat lån för konsumtion de sista åren med barnen och sedan raskt jobba in pengarna igen när de är utflyttade. I praktiken tar du ett lån mot ditt humankapital för att sätta guldkant på tillvaron med barnen. Btw, Maldiverna är ett kanonställe för resa med tonårsbarn, särskilt om de är intresserade sv att ta dykcert…

Går det att öka intjäningen med ngt smart upplägg så kör på det, men det låter som du redan är i gränslandet till vad som är lagligt.

Med vänlig hälsning,

F

3 gillningar