100000 kr/mån netto som företagare

Hur ser du på att pröva att se detta 3 år framåt. Inga kids bor hemma och behöver dig på samma sätt, kostnaderna sjunker drastiskt och du får mer tid att öka intäkterna? Borde ge ett lugn och som annan sa du kan gå rätt hårt åt ekonomin sista åren och ändå va i bra sits.

Du bör utan barn hemma kunna leva på säg 24k/månad. Blir 25k sparande per månad dvs 300k per år. Om du är runt 45 år så blir det på 20år 6mkr utan avkastning och ränta på ränta inräknat men säg att du sätter sprätt på avkastningen. Tycker det räcker långt.

Har du högre kostnader än 24k så jobba då in mer intäkter för att täcka dessa/få ner dem. Med din frigjorda tid efter barnen lämnat hemmet.

Det stämmer väl rätt bra. Jag är senior inom mitt yrkesområde samt tål hög arbetsbelastning bra, så jag vet att jag kan konsulta för 1100 - 2000 kr i timmen beroende på kund och uppdrag. Så att vara anställd är rätt bekvämt, men inte så lönsamt. Men nu har jag levt med att jobba varje nästan kväll och helg med bisysslan och nästan utan semester i flera år, och behöver komma ifrån den situationen. I och med att det är mycket distansarbete hemifrån så är jag närvarande med barnen, men situationen är ändå långsiktigt ohållbar.

Jag vill helt enkelt höja intjäningen per timme, och komma ned till åtminstånde normal arbetstid.

Jag har redan mer än en årslön i aktier, fonder och sparpengar så något ytterligare sparande är inte nödvändigt. Och bolånet tänkte jag betala av när barnen blivit vuxna. Så det är ungefär så planen ser ut. Amorteringen ligger på 1% idag, men belåningen på mitt hus ligger på ca 45%. Så jag skulle kunna köra amorteringsfritt. Såsom inflationen ser ut så minskar ju lånen ändå reellt. Jag är dock lite konservativ när det gäller pengar, så jag vill inte öka min belåning men behöver ju inte nödvändigtvis minska den heller. Men de närmaste 5-10 åren av livet ligger fokus på konsumtion.

Just sådana här saker är det som gör att jag vill dra upp intäkten de närmsta åren. Två veckor på Maldiverna med barnen för 100 laxar är helt enkelt inget som ryms i budgeten när jag bara har en lön att spela med. Jag skulle gärna vilja kunna göra en sån resa varje år. Det syns på bilden att barnen skulle älska det.

Är skitnoga med att det ska vara lagligt, alla tveksamheter kontrolleras mot Skatteverket.

Jag vet att jag är medelklass-svennig… inga Ferraris och Lambosar på önskelistan :). Vet faktiskt inte ens om jag på riktigt vill ha en sån om jag nu skulle ha råd.

Räknar med att ha yngsta barnen hemma i minst 7 år till, nybliven tonåring. Är själv i 45-årsåldern.

Annars är det precis så - det är barnen som drar pengar och framförallt deras idrottande kommer att dra ännu mer pengar de kommande åren. Det blir massor av dyra resor och en hel del dyr utrustning.

Räknar jag själv så blir 24k rätt smalt. Bara huset drar 12k i månaden i räntor och driftkostnader (efter ränteavdrag) och då har jag inte ens räknat på något underhåll, så där bör jag minst räkna på 3k i månaden så 15k i bara boendekostnad. En bil kostar 6k i månaden och då har jag 3k över till mat, kläder och allt annat. Jag kommer också att ärva en sommarstuga framöver, vilket kommer att kosta några tusenlappar i månaden.

24k i månaden innebär alltså rent krasst att jag måste sälja huset. 40k / mån är en mera rimlig nivå själv. Men 55k som egen konsult (lön + utdelning) ger ett amorteringsutrymme på 15k i månaden, vilket med inflation innebär att huslånet är borta när det är dags för pension.

Konservativt estimat men jag har en situation med jag behöver bära ett rätt stort försörjningsansvar, om jag inte vill tvingas till oönskade kompromisser.

Insåg att jag räknar med för hög skatt och för låg skiktgräns också, justerar nedan

Tänker så här inför de närmsta åren:

• Absolut miniminivå, om konsultingen går ultradåligt. Enbart lön till statsskattenivån. 52000 kr, 39000 kr netto efter skatt. Survival mode, kommer att jobba arslet av mig för att komma ifrån det. Försämring mot idag.
  • Baslinje: Lön till statsskattenivån, utdelning enligt löneregeln. Ca 62000 kr netto efter skatt per månad. Hade glömt att räkna med förmånsbilen jag har på nettolöneavdrag.
  • Målsättning: Lön till statsskattenivån, utdelning enligt löneregeln + utdelning enligt schablonregeln. Ca 75000 kr/mån netto. Möjligt? Gäller att få in pengar till företaget.
  • Strech goal: Högre än så. Här kan Robert G:s tips om IPS vara användbart. Får jag till intäkten i bolagen så kan det skicka upp nettolönen till 86000 kr/mån netto. Långt ifrån omöjligt, måste upp strax över 2 miljoner i intäkt.

Baslinjen räcker alltså gott och väl för att ganska snabbt beta av huslånet efter att barnen lämnat.

1 gillning

Det finns i lla fall ett ställningstagande när det gäller lön till sina egna barn:

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2024.3/332395.html

Dvs att den lön som deklareras maximalt kan motsvara marknadsmässig lön för det utförda arbetet (resten ska deklareras som din egen inkomst). Dessutom ska du i vissa fall deklarera hur den marknadsmässiga delen av lönen har beräknats.

Jag vet inte om de tagit ställning till hur man gör med betalning till barnens konsultbolag men det låter som något det kan finnas synpunkter på…

Sånt där får man ju fråga skatteverket om så man har skriftligt på att man försökt göra rätt, men jag misstänker att om barnens konsultbolag fakturerar mitt bolag och barnen sedan tar ut utdelning så kommer det att ses som någon slags skattefusk. Om barnen tar ut lön ur sitt eget bolag innan de fyllt 16 så kommer jag rimligtvis att beskattas, så det är inte aktuellt. Men efter att de är 16 så borde det kunna ta ut utdelning och lön ur sitt eget bolag utan problem. Men får som sagt kolla med skatteverket.

Sen tänker att faktureringen måste vara marknadsmässig och motsvara det arbete som görs. Jag kan inte regelverket här men tror att luftfakturor inom familjen kvalar in som skattefusk. Det gäller alltså att dokumentera noga, så att man har på fötterna om det blir skattekontroll.

Tänker också att om barnen sommarjobbar så kanske de kan komma överens med arbetsgivaren att de fakturerar från eget bolag istället för att få lön. Då kan de ta ut utdelning eller lön - vad som passar dem. Högre skatt på lön men å andra sidan får man ju pensionsavsättningar, SGI och sånt.

Det betyder NOLL i en domstol. Bara så att du vet. :slight_smile:

1 gillning

Tja, jag skulle inte lita på ett ord som du får från Skatteverket om det inte finns en domstol som beslutat om samma sak.

Men det är enbart ett tips.

(Jag arbetar inte på Skatteverket.)

1 gillning

Tanken är väl inte att komma till domstol, utan att faktiskt göra rätt. Det innebär att jag läser på själv vad som är tillåtet och otillåtet, kontrollfrågar skatteverket och min redovisningskonsult. Säger inget att det är otillåtet så går jag vidare, och bokför och redovisar allt korrekt i bokföringen samt sparar dokumentation. Blir det en skatterevision så visar jag bokföringen och all dokumentation för skatteverket. Har jag gjort fel så antar jag att företaget får en upptaxering. Jag ser till att det finns en buffert i företaget för att hantera det. Skulle jag ha gjort något seriöst fel så borde det i värsta fall vara en skatteförseelse. Det är ett brott men ger ingen påföljd om man samarbetar och rättar det.

Att jag skulle råka begå ett skattebrott av oaktsamhet verkar väldigt långsökt, det krävs att man aktivt döljer något och jag kommer att vara noga med att spela med öppna kort.

Frågan till Skatteverket skulle kunna användas för att visa att uppsåt saknas.

Det går inte att leva ett riskfritt liv. Du kan råka köra ihjäl någon med bilen av ren klantighet. Man får helt enkelt vidta rimliga försiktighetsåtgärder och sedan acceptera riskerna som finns.

2 gillningar

Plan F
Skaffa en sambo :wink::smile:
Förutsätter dock att hen har eller kommer få ett plusresultat :wink: men kan sambon gå in o ta halva eller nästan halva boendekostnaden så går den ner rejält :blush:

1 gillning

Reglerna för utdelning håller på att ändras, så det kan vara värt att räkna enligt det nya.

Du kan läsa mer här:

Mitt tips:

Starta i en ände och bygg trygghet i att hitta en(ev flera) stabil kund där du kan fakturera 100% med bra nivå på arvode +1250kr/h. Att arbetet kan bedrivas remote och att du ej tvingas till att överskrida 8h till dag bör vara målet. Detta är inte lätt att nå även om man är eftertraktad på arbetsmarknaden.

Bygg sedan härifrån, försörjningsplikt samt relativt höga kostnader gör att vem som helst skulle bli och förbli en trygghetsnarkoman.

1 gillning

Du kommer ju att spara mycket i bolagen. Varför inte minska ditt privata sparande i takt med att det ökar i bolaget och försöka öka bolånet så mycket som möjligt?

Skulle det bli någon slags kris då du behöver pengar går de att ta från bolagen ändå, även om det kostar en hel del i skatt, men det är förhoppningsvis ett osannolikt scenario.

Det är dubbelbeskattningen av aktiebolag gällande utdelning som bolaget lämnar. Detta är inte avdragsgill i bolaget. Bolaget måste betala skatt 20,6% även för den del av vinsten som sedan lämnas som utdelning till dig som aktieägare.

Du skattar sedan 20% för utdelningen i din privata deklaration.

Ny 3:12 regler från 2026 när lönebaserad och schablonutdelning kommer gälla samtidigt

Tack.
Rent praktiskt så verkar det som att möjligheten att ta lönebaserad utdelning från ett bolag och att använda schablonregeln i ett annat bolag försvinner från 2026. En försämring för min del alltså.

Hänger jag med rätt här: Säg att bolaget har en vinst på 10000 kr. Då försvinner 20,6% i bolagsskatt. Kvar blir 8000 kr. Jag betalar ur 8000 kr i utdelning till mig själv. På denna utdelning skattar jag 20%. Kvar bilr 6400 kr i fickan.

Tanken är att ha ett holdingbolag och lagra upp överskott i det. Jag har egentligen inget större behov av att öka mitt eget privata sparande, utan värdet kan lika gärna ligga i holdingbolaget. Har redan mer än en årslön sparat privat. Tänker att jag behöver ta ut så pass mycket pengar och utdelning ur bolagen att det täcker konsumtionen, men sedan är det hugget som stucket om jag tar ut pengar eller låter de ligga i bolaget.

Jag antar att jag skulle kunna optimera på något sätt med att öka bolånet, men vill nog helst bli av med. Skulle kännas skönt att vara skuldfri.

Det är ett mycket bra upplägg om jag skulle få till det.

Det jag huvudsakligen siktar på är ett halvtidsuppdrag med ca 1200 kr/h samt spridda övriga uppdrag för fler kunder på ca 1400 - 2000 kr/h + produktutveckling övrig tid. Då blir jag inte beroende av en kund, och utvecklar min kompetens bättre. Skulle mitt stora uppdrag ta slut så har jag fortfarande bra kontakter pågående inkomster. Skulle jag t.ex. fakturera 800h för 1200 kr/h och 800h för 1500 så får jag in 2,15 miljoner per år vilket är en väldigt bra bas att stå på.

Vinsten i bolaget får reda på via årliga bokslutet ej via kontot.
Bokslutet skickar du till bolagsverket som registrerar.

Vinsten=intäkterna-utgifter ( lön, arbetsgivaravg, bilar, hyra, telefon, fackavgifter, försäkringar mm…).

På vinsten bet 20,6% bolagsskatt.
När bokslutet registrerats kan man ta aktieutdelning med 20% skatt i din deklaration.

1 gillning

Chilla med konsumtionshetsen! Ingen förväntar sig att du ska kunna spendera lika mycket som familjer med två högavlönade föräldrar, du gör redan ett kanonjobb. Låter som att du tävlar mot dina grannar på ett nästan barnsligt vis med din hälsa som insats.

Bjud barnen till maldiverna när de är 20-25 och utflyttade istället.

3 gillningar

Vad jag är ute efter är i grunden ett friare liv. Jag vill bli av med den geografiska begräsningen som mitt nuvarande jobb ger, jag vill på sikt kunna gå ner i arbetstid, vill kunna bestämma själv hur jag jobbar och jag vill minska de ekonomiska begräsningarna i tillvaron. Den här tråden behandlar den sista delen - och hur man kan spetsa den ytterligare.

Arbetssituationen idag handlar om att jag har startat upp egen verksamhet vid sidan av heltidsjobb, och jag märker att jag gillar den friheten, men att jag fått så pass mycket att göra att jag behöver omstrukturera. Jobba arslet av sig under några år för att bygga verksamhet, men det är inte något som håller permanent. Jag är också rätt försiktig med risktagandet, i och med mitt försörjningsansvar, så därför är jag inte beredd att köra helt eget förrän jag har flera skyddsmekanismer på plats (långt uppdrag, kapitalbuffertar).

1 gillning

Egenutvecklad utbildningsmjukvara som ägs av eget offshoreregistrerat bolag där vinsterna för mjukvaran hamnar om dina kunder köper den direkt från offshorebolaget alternativt kan du låta offshorebolaget erhålla en royalty per enhet du säljer i Sverige eftersom det bolaget äger mjukvaran. Vinsten ligger kvar obeskattat i offshorebolaget tills du bestämmer vad du vill göra med pengarna. Kanske du väljer att flytta utomlands i framtiden och plockar ut dem skattefritt då. Vet inte om EU eller Skatteverket satt stopp för denna typ av möjligheter.

2 gillningar

Återgår till ursprungsfrågan: hur får man 100k netto. Hur vi än vrider och vänder på skattefrågan måste omsättningen öka, gärna utan att du jobbar ihjäl dig.

Du verkar ha hittat en lönsam business. Hur mycket beror den på din idé och hur mycket beror det på dig personligen?

• kan du sälja till fast pris per projekt istället för per timme? I.e ta in fler kunder.
  • Kan du träna andra människor att göra samma? I.e skala?
  • kan du lägga till pay for access för kunder du är klar med?