Det är att hitta sådana här möjligheter som var ursprungstanken med företagandet, men jag har kommit fram till att det är mycket svårare än att sälja tjänster.
Lönearbete < Tjänster i eget AB < Produkter och produktifierade tjänster
Idag ligger jag framförallt i mittenskiktet, men jag kan ibland jobba med ganska höga timpenningar bland annat för att jag kan återanvända material som jag investerat mycket tid i. Kunderna får hög prisvärdhet, och jag får bra timpenning.
Det är egentligen den sista som är näringsverksamhet på riktigt. Tjänsterna är egentligen ett jobb, det är min tid jag säljer.
Nuläget är sånt att jag lägger 95% av min tid på Lönearbete och Tjänster i eget AB. Har helt enkelt inte haft tid/ork med så mycket produktutveckling. Därför är tanken att lönearbetesdelen ska bara, så att jag kan fokusera på Tjänster i eget AB och produktutveckling.
Du har ju så klart 100% rätt - till att börja med måste pengarna in i företaget. Sedan kan man börja fundera på hur man plockar ut dem på ett bra sätt.
Min huvudsakliga idé är ta fram och leverera e-utbildningar som kan kundanpassas. Jag har blivit rätt bra på att bygga sådana helt själv. Jag kan ta fram utbildningar med medelhög kvalitet till lågt pris, och enkelt göra kundanpassningar. Tar jag fram utbildningar inom de områden där jag är expert (flera stycken) så har jag en rätt solid USP i form av innehållskvalitet i toppklass, presentation i medelgod kvalitet och låg prisnivå. De flesta brukar behöva ett team för att bygga e-utbildningar, men jag kan göra det själv.
Det räcker egentligen med 1-2 större affärer per år med någon form av breddutbildning så täcker det lönen för ett helt år. Om det smäller till, och man får en riktigt stor kund, så skulle kunna det generera flera miljoner på ett bräde. Det kan också lätt bli ett självspelande piano, får jag något att funka så kan jag satsa på att ta in säljare som ringer runt och säljer på provision. Potentiellt så kan det växa ordentligt.
Behöver helt enkelt få arslet ur vagnen, bygga upp några basutbildningar och sedan komma ut och sälja. Jag skulle även kunna svara på offentliga upphandlingar, och på sätt bygga upp utbildningar på betald tid, som jag sedan återanvänder.