Vad är en bra lön att sikta mot som 25-åring?

Beroende på utbildning och bransch så kan en bra lön variera kraftigt. Min egen erfarenhet utanför storstäderna var att 30000 i månaden var en bra lön runt 2010. Så satte det som målsättning innan 30 och fortsatte öka målet när jag nått samma.

Nu har det hänt en del sen 2010 så kan tycka att du bör satsa på att nå upp till den meddellön du ser och när du vill vara där. Då bör den extrema inflationen senaste tiden också beaktas.

Du verkar jobba med eget och trivas så det är toppen, jag hoppas det är någonting du kan växa med de investeringar du gör. Om det slår ut väl så har du nog slagit snittet inom några år!

1 gillning

Det kommer att gå bra för dig, det är precis så man så man ska göra tills man skapat sig en kapitalstark grundplåt.

1 gillning

Inge fel med att cykla eller ta spark till jobbet det gör jag och trivs utmärkt med det bra för hälsan också om man kan cykla :slight_smile:
O bara käka nudlar behöver man inte göra för att man kökar billigt snarare så kan man äta väldigt bra för en billig slant om man gör mat på.mycket rotfrukter :slight_smile:

Jag spenderar aldrig över 10k per månad o jag trivs utmärkt med det :slight_smile:
Men så står jag lite utanför att konsumtionshets som många andra hakar på.

1 gillning

Barn kostar mer än det som det uppenbara som typ mat, blöjor och barnvagn.

När man har barn vill man inte längre bo i en tvåa. Man vill ha minst fyra rum för det är ju inte sällsynt med fler än ett barn. Bostadskostnaden går då from kanske 3000-4000 till 10 000-12 000. Sedan är bil nästan ett måste om man ska handla och ta sig någonstans med småbarn. Det är typ 3000-4000 per månad. Sen kostar förskola/dagis och fritids kanske 1800 per månad per barn. Utöver det tillkommer alla föräldradagar och vab-dagar, deltidsjobb som gör att man bara får en bråkdel av sin inkomst i handen. Så, utgifterna ökar väldigt mycket samtidigt som inkomsten inte alls är så hög som man kan tro då mycket av pengarna faller bort pga vård av barn.

Men… Jag har också svårt att förstå hur två heltidsarbetande föräldrar inte förmår att spara en del varje månad. Klarar man inte det har man helt enkelt valt en livsstil som inte är i fas med inkomsten

7 gillningar

Bra mål - lön upp till den punkten att jag inte behöver oroa mig längre :slight_smile:

Självklart, det ska fixas!

Tack! Enormt välkomnande.

Nä, har bara mig själv och 4 gitarrer att ta hand om. :slight_smile:

Låter bra.

Grymt att du också lever på under 12k!

För mig är det relativt enkelt, lägenhet 6000 kr och mat för 3500 kr, och sen några tusen över. Så egentligen lever jag på 9500 kr/månad, ibland tar jag bara ut det.

Dock har jag varit dålig på att spara, har i princip börjat om från noll nu efter en hel del utgifter. Men upp ska det igen!

Bra insikt! Median låter mer verklighetsbaserat.

Tänkte faktiskt inte på skatt. Glömde att man bara får ut en del av bruttolönen.

Då låter 33 200 kr mer normalt, och 25 400 kr efter skatt kan jag mycket väl tänka mig är ganska lågt för att försörja en hel familj.

Japp, tid är en resurs precis som pengar.

Den absoluta största fördelen med eget företag för mig just nu är tiden, jag styr min tid 100% vilket är fantastiskt.

Nästa mål är att öka omsättningen, ligger bara på runt 25k/månad just nu (även om jag varit uppe i 50k och nosat några gånger). Målet är 70k.

Tack för delandet, då var det mycket lägre för 25-åringar än jag tänkte mig.

Insåg precis att det är före skatt, då låter det mer normalt med 33 200 kr i median :slight_smile:

Bra tips!

12k funkar, men ibland känns det ganska tajt.

Och ja, jag måste definitivt spara mer. Är i en svacka just nu faktiskt där jag behöver ta lite extrajobb över sommaren (sommar är ibland lågsäsong för företaget).

Jag lever inte alls på nudlar. Matkostnader är 3500 kr i månaden och då kan jag äta väldigt gott och nyttigt. :slight_smile:

Har inte egen bil än, men det är nästa steg.

Tack för tipsen. Ut och resa vore kul.

Intressant perspektiv! Omsättningen är viktig, japp.

Däremot har jag börjat fundera på min personliga lön eftersom jag ändå behöver se efter mig själv också, inte bara företaget.

Men annars är jag stenhårt på filosofin att jobba som ingen annan de kommande åren så att jag sen har omsättningen, lönen, bilen, miljonen och livsstilen så att jag har ett grymt liv som 28,29,30-åring.

Tack för uppmuntran!

Börjar inse det nu.

Grymma insikter. Jag tror målsättning är viktig, kul att det funkade för dig. Med en målsättning kan jag göra bättre beslut.

Mitt problem har varit att jag inte vetat vad som är en bra lön att sikta mot - det var därför jag skapade den här tråden.

Men nu börjar jag se att en lön på åtminstone 25 000 kr är steg 1, sen att öka till 33-37k över tid, och sen öka den till den nivå där jag inte behöver oroa mig längre.

Att öka omsättning är självklart en del av det här, ju högre omsättning, ju mer spelrum har jag. :slight_smile:

Tack!

Ja, jag käkar inte alls nudlar som många tror :sweat_smile:

Tack för att du delar med dig av det här, det hjälper för att planera för framtiden!

Den dag jag hittar en tjej att dela livet med så lär det här vara riktigt värdefullt. Tack!

Exakt - det var precis det här jag undrade. Men det är väl som du säger, för många är det kanske viktigare med statusen och att spendera mycket pengar. Påminner om mycket som skrivs i boken Millionaire Next Door.

1 gillning

Tänk också att sådana här löner inkluderar övertid, bonus, ob-ersättningar osv. Det handlar inte om någon grundlön direkt.

Dina mål med radhus, frugan osv är ju inte bara lön baserat. Tänk mer vad du faktiskt kan spara per månad.

Vad kostar de med radhus per månad där du bor?

Vad en bra lön är… Ja en person på snabbmat eller lager tjänar minst 24k brutto per månad så allt över de e ju ok.

De jag vill säga är, dra ner på månadskostnader och försök att spara så mkt som möjligt.

1 gillning

Kanske borde tillägga att det var ironi i mitt inlägg om det inte redan framkom :smiley: :slight_smile:
Jo, jag cyklar över 2 mil om dagen.

Nej jag fokuserar min konsumtion på rätt saker, min platt-tv är nu 13 år gammal, kyl och frys över 20 år, spisen också runt 20.

Jag lägger dock några hundralappar i veckan på att käka eller dricka öl med kompisar, eller åka på semester när jag känner för det. Vi konsumerar alla olika och viktigast att vi trivs med det.

3 gillningar

Jag gick in på ca 40 när jag var 24. Men jag är högst medveten om att det var både lite tur och skicklighet i kombination men rätt utbildning.

Nu är jag 28 och har 55. Men återigen, rätt bransch, utbildning och kunskap. Går inte riktigt att utvinna vad som är rimligt utifrån bara ålder.

2 gillningar

Intressant, ska ha det i åtanke.

Hur menar du att det inte bara är lönbaserat? Menar du kontantinsatsen?

I Stockholms-området verkar det vara vanligt med radhus för 3-4 miljoner.

Hittade en nu som har dessa siffror:

• Pris: 3 895 000 kr
  • Minsta kontantinsats (15%): 584 250 kr
  • Amortering 3%: 8277 kr/månad
  • Ränta 4,09%: 8164 kr/månad
  • Fastighetsavgift 774 kr
  • Total minimum utgift = 17 215 kr/mån

Med en enbart boendekostnad på 17k så blir det ju definitivt en helt annan spelplan.

Förhoppningsvis är räntorna lite lägre om 5-10 år när det kommer sig att köpa radhus. :slight_smile:

Grym lön! Och sant, ålder är inte den enda faktorn, skills och utbildning är viktigt också. Och sen finns ju influencers som är 17 och tjänar storkovan :slight_smile:

Nej medellöner och medianlöner från SCB är grundlöner. Du tänker på medelinkomsten, som dock är lägre i snitt pga deltidsarbetande, sjuka, studerande etc.

Bonus och förmåner ingår i SCBs lönestatistik…

Det jag menar med att det inte bara är lönebaserat med köpa hus.

Du måste kunna spara pengar av lönen.

Tjäna 30k och spara 15k är bättre än ha 40k men kunna spara 5k.

2 gillningar

Det beror ju på. tar man en akademiker så är du väl runt 25 år klar med studierna och fått ditt första jobb. En ingångslön på säg 30" och sen några höjningar borde landa i kanske 35" i bruttolön generellt sett.

Blir du sjuksköterska eller något liknande i samhällets tjänst borde du ha kanske 2-3 års erfarenhet och runt 30" i bruttolön. Osv, finns ju mängder med variationer beroende på hur smort munlädret är, hur duktig du är, vart i landet du bor…

/

1 gillning

Jag tänkte förr att jag skulle ha en tusing i lön för varje år jag levt. Så 25 år 25 000kr osv. Fram till brytpunkten för statlig skatt… Sen kan man ju justera det. Typ 1500kr per fyllt år…

2 gillningar

Den här tråden får mig att tänka på när jag själv var i din ålder, eller ett par år yngre. Jag hade praktik på ett företag, där jag sedan också fick jobb. I samma veva flyttade jag också hemifrån. Min teamleader/handledare, som var ca 13 år äldre, lät nästan lite avundsjuk när han påtalade för mig hur bra jag hade det, som ung och fri och utan större fasta utgifter. Nu är jag ungefär själv lika gammal som han var då, och förstår precis vad han menar. Det enda jag ångrar just nu är att jag inte gjorde fler resor innan jag blev husägare… :slight_smile:

2 gillningar

Mycket värdefullt, tack för att du delar med dig :slight_smile:

Jag har frihet i schema och kan jobba nästan när jag vill på dygnet vilket är en annan typ av frihet. Tid och pengar är ju båda resurser. Men självklart planerar jag på att ha en högre lön snart också.

Ah då är jag med.

Du kan ju glädja dig åt att ni som 25-åringar ligger långt över snittet för vad som kan anses vara en normal lön inom dessa yrkena (junior it samt lärare). Med de förhandlingsförmågorna ni besitter kommer ni att gå långt och har antagligen egna företag när ni är 30. Fortsätt att kämpa så går ni långt.

/

1 gillning

Värmer att höra! Målet är ju alltid att gå i passion och om det innebär företag eller ej det får tiden avgöra (för min del är det troligtvis vägen att gå). I övrigt så känns framtiden rätt stabil. :grin::+1: