jag har sparat och investerat sedan 2015 men känner mig lite nedslagen.
Trots att jag försökt vara disciplinerad har jag “bara” lyckats nå ca 980 000 kr i kapital.
Under perioden har jag också köpt en bostadsrätt så där försvann ca 400.000kr
Min situation:
Ålder: 40 år
Inkomst: ca 35 000 kr/mån
Sparnivå: varierat över åren, men nu siktar jag på ca 15 000 kr/mån
Boende: funderar på att flytta till billigare lägenhet (hyra ca 6 500 kr/mån) för att kunna spara mer
Mål: nå 4–5 miljoner inom 5–6 år för att kunna leva på utdelningar och hoppa av arbetslivet
Frågor jag funderar på:
Är det realistiskt att nå 5 miljoner på 5–6 år med min plan?
Bör jag fokusera på utdelningsaktier, breda fonder eller något annat?
Hur tänker ni kring att prioritera låg boendekostnad vs. att köpa hus?
Finns det smarta sätt att kombinera extrajobb med investeringar för att snabba på resan?
Jag vill gärna höra era erfarenheter och tips både från er som lyckats bygga kapital snabbt och från er som kanske gått igenom samma känsla av att “ligga efter”.
Tyvärr tror jag inte att det är ett realistiskt mål. Kan du göra något i vardagen som gör att du trivs bättre och inte behöver fokusera på 5 miljoner? Börsen går upp och ner och man kan inte räkna med att ha en viss summa vid en viss tidpunkt. Lycka till
Det är verkligen inte dåligt att ha en miljon med den lönen. Är lite osäker på om du har fått ihop ytterligare 400’ till bostaden eller om de är inräknade. Du kan oavsett testa laborera med ränta på ränta kalkylatorn här: Ränta-på-ränta | RikaTillsammans
Fundera på varför du har satt ett mål på just 5 år. Med tanke på hur bra du redan är på att spara så är jag säker på att du kommer nå 5 miljoner förr eller senare. Så nu är det upp till dig att fundera på vad du samtidigt vill kunna göra under vägen dit, det kommer avgöra timingen.
Nu har snöbollen kommit upp i format Nästan en miljon. Jättebra jobbat. Viktigt är att ha en dräglig och trivsam vardag och kunna unna sig saker på resans gång. Tycker du gått kan fira när du snart når 1 Miljon märket
Först tack snälla för alla kommentarer jag är lite osäker på hur jag skall svara… brukar man svara alla i en och samma bräde?
Jag önskar att jag var lite tydligare för jag inser nu att min beskrivning faktiskt var lite luddig på visa punkter, exempelvis syftade jag på en netto inkomst på 35 och inte brutto vilket jag borde ha varit tydligare med.
När det gäller det totala beloppet så har jag inte räknat in bostaden, så 980 000kr + 400 000kr
Fixeringen kring just 5 år handlar om att jag vill göra något annat eftersom jag inte trivs så bra i tillvaron, men å andra sidan det går ju alltid leta något annat som kan förändra den biten framöver.
Främst försöker jag titta på få ner kostnaderna och då är ju pendlingen ett sådant exempel som jag vill få bort och ett litet billigare boende, då räknar jag på eventuellt kunna spara 25 000kr per månad.
Just nu ligger jag på ca 10 000kr - 15 000kr per månad i sparande.
Med den spartakten och 7% avkastning i kalkylatorn har du nått ditt mål på tio år. Snabbare förstås om du sparar 20’ per månad. Det låter dock inte alls bra att du inte trivs med din tillvaro nu. Kom ihåg att du har en bra ekonomisk situation nu och du kan använda ditt kapital för att ge dig glädje redan nu!
Som nyårslöfte: lista tio sätt som din miljon kan göra ditt liv bättre redan nästa år.
För att nå 5 MSEK på 5 år med 15000/månad kräver en avkastning på ca 5% PER MÅNAD eller 80% per år. Det skulle jag säga är nästan omöjligt.
Sparar du med mera rimliga 5% avkastning kommer tyvärr inte ditt kapital växa så fort genom ränta på ränta effekten, men du kommer ändå ha mer än 2MSEK om fem år. (nysparande blir strax under 1 MSEK , dina befintliga 980 tkr blir också ca 1100 tkr)
Sedan får du titta på din privatekonomi. Om du har 35 000 netto och sparar 15 000, kan du ändra på något?
Oavsett är det bra kämpat att ha sparat nästan 1,5 MSEK på de tio åren.
Det behöver du heller inte göra, men du kanske kan göra ett par tankeexperiment: vad kan du göra om du tar ut 100 000 till exempel? Kanske kan det ändra på något i tillvaron samtidigt som du fortfarande har en väldigt fin grundplåt som kan fortsätta växa.
yes det är relativt omöjligt det håller jag med om…
jo kan sälja av lägenheten och flytta närmare jobbet, just nu håller jag faktiskt på och noterar ned varje inköp jag gör i appen Buddy för att försöka hitta vart en del av det går någonstans.
Hittills denna månaden har det gått åt 2010kr och det lite mycket tycker jag för att vara så tidigt i månaden… men bensin till och från jobbet blir ju en del men största kostnaden ännu är matvaror/mat.
hmm ja det skulle jag kunna göra då behöver jag nog komma på något vettigt att nyttja det till bara, jag har inte direkt något som jag behöver just för tillfället.
Jag förstår. Du kanske kan angripa det från andra hållet. Du nämnde att du vill göra något annat eftersom du inte trivs med tillvaron. Kan du använda pengar för att ändra tillvaro lite grann eller introducera något som gör att saker känns annorlunda. Tex lägga ordentligt med pengar på en hobby som får dig att må bra, investera i träning typ en PT eller träffa coach/terapeut om du behöver stöd i att hitta riktning i livet.
Vad har du för mål (som kostar pengar) i livet samt framtida utgifter? Har du ex. barn eller planerar att skaffa? Helt omöjligt att svara på utan att känna till framtida utgifter åtminstone mellan tummen och pekfingret. Det var någon känd ”FIRE-personlighet” som fick avbryta och gå tillbaka till jobbet efter att ha träffat någon som ville ha familj.
Först och främst bra jobbat! Du har byggt upp beundransvärd disciplin med så hög sparkvot konsekvent under ett helt decennium!
Skulle du inte kunna ha ögonen öppna efter andra jobbmöjligheter från och med just nu? Behålla jobbet du har tills du fixat nästa givetvis, men ändå hålla utkik och kanske även så dra ner på pendlingen så småningom med närmre arbetsplats?
Tappa inte modet! I mina ögon verkar du göra typ allt rätt!
Jag förstår. Du kanske kan angripa det från andra hållet. Du nämnde att du vill göra något annat eftersom du inte trivs med tillvaron. Kan du använda pengar för att ändra tillvaro lite grann eller introducera något som gör att saker känns annorlunda. Tex lägga ordentligt med pengar på en hobby som får dig att må bra, investera i träning typ en PT eller träffa coach/terapeut om du behöver stöd i att hitta riktning i livet.
jo träning är ju viktig däremot så den har jag redan investerat i dock inte i PT, men de skulle ioförsig kunna vara intressant. Jag får fundera lite har inte direkt lagt någon tanke alls på faktiskt nyttja någon del av pengarna alls.
Vad har du för mål (som kostar pengar) i livet samt framtida utgifter? Har du ex. barn eller planerar att skaffa? Helt omöjligt att svara på utan att känna till framtida utgifter åtminstone mellan tummen och pekfingret. Det var någon känd ”FIRE-personlighet” som fick avbryta och gå tillbaka till jobbet efter att ha träffat någon som ville ha familj.
Just nu är det nog bara lägenheten + bilen som står för den största kostnaden, Har ingen fru eller barn bor själv är ganska nöjd med det.
Tittar på försöka komma ner i kostnader framöver men det är omöjligt att säga exakt hur mycket.
Först och främst bra jobbat! Du har byggt upp beundransvärd disciplin med så hög sparkvot konsekvent under ett helt decennium!
Skulle du inte kunna ha ögonen öppna efter andra jobbmöjligheter från och med just nu? Behålla jobbet du har tills du fixat nästa givetvis, men ändå hålla utkik och kanske även så dra ner på pendlingen så småningom med närmre arbetsplats?
Tappa inte modet! I mina ögon verkar du göra typ allt rätt!
Tack jo det skulle jag kunna göra ioförsig, närmre arbetsplats hade varit sjukt trevligt just för att slippa gå upp så himla tidigt.
Skall försöka att inte tappa modet, är redan lite trött och skulle egentligen vilja hoppa av redan idag men det är på tok för tidigt
Om du har bråttom till 5 milj för att du vill FIRE pga trist jobb vore det mycket enklare att försöka hitta ett roligare jobb. Lågrisk-aktiviteter du kan göra är att försöka flytta närmre jobbet och skippa bil/kollektivtrafik för att väga upp ev dyrare boendekostnad (skogstomten hade ju räknat ut att en bils kostnader är ekvivalent med 1 milj dyrare bostad), starta egen firma att ägna kvällarna till, leta nytt jobb i samma stad, leta nytt jobb i annan stad/utomlands, läs kvällskurser för att bli mer attraktiv på arb.marknaden. Inget av ovan ökar din risk, men ökar potentialen.