Jag och min fru är en bra bit på väg på vår ekonomiska resa som började runt 2015. Idag har vi ca 3.2 mkr investerat i en portfölj som inte ändrats betydande sedan dess. Jag är 31 och min fru några år äldre.
Jag började 2015 att läsa på, dels om ekonomi och investeringar och parallellt, lite av en slump, om våra hjärnor. Om kognitiv bias (typ Kahneman) och började se ganska tydliga kopplingar mellan investerande och detta, hur lätt man kan gå snett och hur vår intuition i regel är kass. Oväntat kass. Så väldigt tidigt beslöt jag mig för att inse att jag förmodligen var lika kass även om mitt ego sa annorlunda, och satte upp en tråkig, billig, bred portfölj med indexfonder i en 90/10-fördelning. Det gamla vanliga med andra ord.
Jag tog examen från Teknisk Fysik det året med en ingångslön på 30000 kr innan skatt medan min (då flickvän) arbetade deltid väl under medianlön. Vi bodde i hyreslägenhet på 39kvm korttidskontrakt, ca 3500kr/mån.
Jag berättade för henne om börsen och hur jag tyckte mig se en möjlighet att kunna bli ekonomiskt oberoende på 10-20 års sikt och hon hakade på och lät mig hjälpa henne igång med sitt eget investerande.
Vi höll våra kostnader låga, vilket var enkelt då vi är ganska enkla i smaken. Vi gillar båda att ta oss ut med kaffe och fika i naturen snarare än att gå på restaurang. Hänger hellre i mina föräldrars sommarstuga och projektar på semestern än att åka till sandstrand utomlands. Hitta lycka i det enkla blev lite av ett måtto och det föll sig ganska naturligt för oss. Med det här uppsatt kunde vi spara mellan 20-30kkr varje månad sammanlagt vilket vi gjorde, och fortsätter att göra än idag.
Idag har vi två små pojkar, ett betydligt större boende (bostadsrätt med 4 rum) i en medelstor stad, en bil, bolån, vi reser ett gäng längre resor inom Sverige till våra resp. familjer varje år, skänker runt 15kkr/år, barnspar, snart husvagn osv. Högre kostnader med andra ord, men vi har kunnat behålla vårt sparande, i kronor, ungefär samma, tack vare lite löneökningar (42k / 24k (deltid)). Kan nämna att i alla utgiftsposter ovan har det ingått en hel del (rolig) tankemöda och planering för att göra det till ett lågt pris, bortsett från välgörenhet och barnspar då…
Vi har med andra ord en bra bit kvar, men känner ingen större stress, vi njuter i regel av vår vardag och känner att vi hittat en bra balans. Jag trivs väldigt bra med mitt jobb och drömmer om att i framtiden snarare än att sluta arbeta, fortsätta men att lägga mer och mer (pengar) på välgörenhet, något vi doppar tårna i sen en tid tillbaka.
Både jag och min fru känner oss klart lite udda, vi har inga vänner eller familj som lever på liknande vis.
Ska understryka att det inte bara varit en dans på rosor hela vägen heller, framförallt har jag behövt arbeta lite med att acceptera när våra omkostnader gått upp och sparandet stagnerat.
Jag tror att vårt framgångsrecept har varit att vi har tänkt väldigt lika kring pengar, jag och min fru. Och att vi har lyckats hålla samma strategi sedan 2015 utan att bry oss om vad börsen står i.
Den 23-24 varje månad, alltså VARJE månad sen 2015 så har vi kännt att “nu kommer snart lönen, då får vi handla på Avanza!” på ett glädjande vis. Den 25e så drar vi fram excel, matar in senaste siffrorna och handlar (balanserar kontinuerligt genom nyköpen) och förhoppningsvis känner vi oss nöjda med månadens belopp.
Ett annat framgångsrecept har varit att vi varit OK med att vara lite udda, vi cyklar året runt (vi har bil som används för de långa resorna enbart), alltid lunchlåda till jobben och köper mycket begagnat. Telefoner för 3500kr ist för 9000kr som vi byter vart 4e år istället för varje. Vi har identifierat och lite motsatt oss behovet av att visa status genom dyra prylar. Och det ska jag vara helt ärlig med att säga att det inte varit tvärenkelt alla gånger. Men det blir lättare efter ett tag, för mig har det känts som att jag "levlat’ inom just det området genom åren. Det går att utmana sig själv här om man vill. Välja en riktigt gubbig bil snarare än en häftig, som 30-åring, är en så sak.
Och en sista, viktig detalj är att acceptera börsen för vad den är och acceptera och förvänta sig stora svängningar. Vid Coronadippen låg vi back 3-400kkr från toppen men kunde ändå känna att det var gött att få mata på med så mycket nysparande som möjligt. Något jag är väldigt glad över. Vi har inte varit med om någon riktig finanskris ännu, och jag kan givetvis inte kan vara helt säker på hur vi kommer att känna när den kommer, men jag tror att vi är bra rustade för det. Ska sägas att vi försöker lägga ganska lite vikt i vad portföljvärdet visar och därav blir det inte så svårt när det svänger ner. Det spelar ingen roll. Vi fokuserar mer på beloppen av nysparande från månad till månad istället.
Finns mycket mer att säga, det här blev redan väldigt långt…