Är vårt bilägande så billigt det kan bli?

Bakgrund:
Vi är en cykelfamilj som det till trots äger en bil för att kunna göra 7-10 långa resor (100+ mil per resa) per år.
Vid flera av dessa behöver vi kunna stå parkerade djupt inne i Norrbottens skogar i mer än en vecka innan vi åker hem igen. Vi reser med två små barn.
Jag gillar att lära mig nya saker och lagar allt som är rimligt att laga som privatperson. Allt från länkarmsbussningar till bromsskivor och liknande. Dessa ingrepp tycker jag är kul och tiden jag lägger ser jag inte som någon kostnad.
Köpa delar från t.ex. Autodoc, Ebay eller liknande är jag inte främmande för och har haft god lycka med det tidigare.

Tycker mig ha hittat en variant av bilägande som jag kallar “den händige och sparsammes bilägande” och önskar input gällande förbättringspotential eller andra alternativ. Jag är öppen för att den lösning vi har hittat inte är den bästa, eller att min beräkning nedan behöver uppdateras, det är precis därför jag önskar input.

Vår lösning:
Vi äger en Scoda Octavia 2015, en tidigare ägare, har gått 13000mil, drar 0.5l/mil, bensindriven, rymlig. Inköpspris: 82000 kr, skulle gissa att den är värd 40000 kr(?) om 5 år.

Jag höftar, lite avrundat:

• Värdemisning 8400 kr / år.
  • Service (görs av mig, delar från Autodoc eller liknande): 1000 kr / år.
  • Oväntade reparationer: 2000 kr / år.
  • Nya vinter + sommardäck var 6e år: 1500 kr / år.
  • Skatt: 600 kr / år.
  • Besiktning: 500 kr / år.
  • Försäkring: 1240 kr / år.
  • Drivmedel (1200 mil @ 21kr/l): 12600 kr / år.

Tot: 27840/år eller 2320 kr / månad inlusive divmedel.
Tot: 15240/år eller 1270 kr / månad exklusive divmedel.

Alternativ:
Här är jag inte lika kunning som många andra. Att hyra bil tänker jag mig skulle fungera för några av resorna, men svårare när vi behöver ta oss till och från en stuga långt inne i skogen i ingenmansland där vi bor i flera veckor per år. Likaså gällande kollektivtrafik. Finns där andra alternativ jag inte tänkt på?

2 gillningar

Att göra servicen själv är inget som gynnar dig vid en försäljning. Om jag själv skulle leta efter en sådan bil som du äger så skulle jag direkt avstå när jag får reda på en sådan grej.
Det finns mycket klåpare som tror dom kan saker, även om just en milservice inte är något avancerat
Service ska göras på en märkesverkstad så du får stämplar i serviceboken.

Glöm inte kamrem och vattenpumpsbyte i din kalkyl 8 000-14 000kr

Ställ av bilen när du inte använder den. Tar typ en minut.

Här är ju den självklara förbättringsåtgärden att byta till en bil där värdeminskningen i princip avstannat.

Ganska högt för oväntade grejer, särskilt på en så pass ny bil.

Så 1725kr per däck inkl skifte etc? Nu var det ett tag sen jag köpte däck, men finns betydligt billigare.

Och hur många auktoriserade bilverkstäder fuskar inte?

Spelar väl ingen som helst roll? Det va inte svårigheten i att göra servicen själv jag skrev om.
Du vill ha stämpeln i serviceboken.

Ett relativt billigt och förnuftigt bilägande. Jag hör likadant själv. Kör en 11 år gammal korean. Värdeminskningen och reparationskostnaderna är lägre än i ditt exempel men det kan ju variera.

Du kan absolut serva bilen själv om den är sju-åtta år gammal och tänker ha den i fem år till. Gör oljebytena själv, notera i boken och spara kvitton på material. Lämna in bilen för byte av kamrem och sånt och få stämpel. Det visar att du tar han om bilen men gör de enkla jobben själv

3 gillningar

Känns som ett billigt ägande. Kan finnas lite att göra på däcken, borde gå att komma billigare undan än 1725 kr/däck. Har du 17-timsfälgar på någon av uppsättningarna? Det skiljer några hundralappar mot 16-tumsfälgar om du kan komma över några billiga sådana nästa gång det är daga att byta däck.

Hur är det med försäkring? Som alltid finns det rabatter att få om man samlar sina försäkringar.

Personligen hade jag inte haft några problem med att ägaren gjort service själv om jag köpt en 12 år gammal bil för 40000 kr om fem år. Åtminstone inte sålänge ägaren kan visa att service är gjord enligt schema men kvitton eller anteckningar.

Om bilen står långa perioder kan du överväga att ställa av för att spara pengar på både skatt och försäkring.

1 gillning

Skulle jag titta på en bil i denna prisklassen skulle jag inte bli det minsta avskräckt om den är servad av ägaren så länge historiken finns med datum och kvitton. Det visar på en ägare som inte enbart ser på sin bil som vilket annan “apparat” som helst i sitt hushåll utan antagligen tar hand om den på ett bättre sätt. Det är dessutom betydligt dyrare att serva på verkstad som kan stämpla, och så mycket högre försäljningspris blir det inte på en 10-12 år gammal bil i slutändan.

5 gillningar

Det efterfrågas faktiskt, det blev jag förvånad över nu när jag sålde en bil från 2004 för 20000. Ett par av dom som kontaktade mig via blocket frågade efter servicestämplar. Dock tror jag inte dom blev avskräckta, dom bjöd på bilen ändå. Den såldes efter en vecka för 20000 till ett par som inte ens provkörde den.
Bilen köptes för 7 år sedan för 25000, det blev inte mycket värdeminskning.

Det där beror helt och hållet på bilens värde och ålder. Om man tar trådskaparens exempel och räknar på ett ägandetid på 5 år betalar han totalt 5000 kr i service. Skulle han få stämpel på verkstad skulle servicekostnaden istället hamna på 25000. Det skiljer inte 25000 kr i pris på en 10-15 år gammal bil om den har alla stämplar i serviceboken eller inte. Tvärt om skulle jag säga att om du kan styrka ditt genomförda underhåll tycker jag och många andra att det istället ses som en fördel och tyder på en som faktiskt sköter om sin bil.

Det sammantagna intrycket och skicket på bilen säger mycket mer än antal stämplar. Är bilen i gott skick, tvättad, stenskott är lagade, inga rostfläckar syns etc så är sannolikheten större att bilen också vårdats väl.

3 gillningar

Jag har svårt att se att ni skulle komma mycket billigare undan utan att göra kraftigt avkall på komfort och driftsäkerhet.

Det finns ju ett direkt samband mellan kostnad i värdeminskning kontra underhåll/reparationer. Gör man mycket själv kan man komma undan billigare men efter ett tag blir inte reparationerna försvarbara om man inte har ett stort intresse och väldigt mycket tid för mekande i garaget.

Jag själv äger en bil (Golf) från 2012 som jag servar själv för en 1000-lapp per år och gör enklare underhållsarbeten på (bromsbelägg, lagat avgasröret, regelbunden rostlagning, etc). Det mest avancerade jag gjort är nog att byta bromsvätska vilket tog 1-2 timmar. Tiden är försumbar men kostnadsbesparingen är stor. Kostnaden landar på runt 1500 per månad inkl skatt, försäkring, besiktning, underhåll, reparationer och service. Lägger jag till bränsle tillkommer 3000 kr. Har ägt bilen i 4 år och slagit ut alla kostnader.

Det börjar närma sig försäljning då jag inte vill göra mer omfattande reparationer och när jag själv räknat på olika former av bilägande har jag landat i att för mig (liksom dig) som gör enklare saker själv blir det mest ekonomiskt försvarbara att köpa en bil i 100 000-kronors klassen (ca 3-5 år gammal) och äga den i 5 år. Räknar då med 8000-10 000 kr i värdeminskning per år men slipper (förhoppningsvis) istället dyrare underhållsarbete. Då får jag dessutom köra en relativt fräsch bil och slipper krånglet med en äldre opålitlig bil.

Din filosofi ser ut att vara “rimlig månadskostnad” mer än “optimerad totalkostnad” över bilägandet.
Sålänge du själv är med på noterna att försäljningspriset eventuellt kan vara lägre än om du har alla stämplar i boken så är det grönt.

Kör väldigt likt dig, gör allt själv. Köpte en 3år gammal bil som enbart är servad 1ggr hos auktoriserad verkstad. Har gått mer än 3 år sedan inköp. Kör oljebyte var 1500e mil, 3000mil enligt serviceschema.
Skriver egna protokoll vid service. Alla kvitto sparade. Räknar med att ha bilen länge, möjligtvis ända tills skroten.

Jag tror på att sköta bilen och att äga den länge. Och jag är inte automatisk rädd på milantal, skötsel är viktigare.

Jag köpte nuvarande vil 2013 (priset var 20000 kronor), den hade gått då 29000mil men var servad noggrant och var absolut rostfri. Nu har den gått 52000mil, det har varit vissa renoveringar, men förvånande få - motor, koppling och växellåda är forfarande originala, förra ägaren hade renoverat toppen, men jag har inte behövt göra det. Däremot startmotorn är bytt (kostade ca 5000,-, det har varit absolut största utgiften), laddaren slutade ladda ca fem är sedan, men det behövdes inte bytas, man bytte bara kol. Några år sedan man bytte tändsningslås och dörrlås. Båda framblinkers och backspegeln blev skadade, och dom var bytta till delar man köpte från skrot. Däremot man har bytt slitdelar: avgassystem, däck, tändstift, styrdelar, bromsdelar, stötdämparna osv. Oljan/filtern har jag bytt ca en gång/året.

Bilen drar under 0,6mil vid bladad körning, förbrukar diesel och har minst samma värde den hade när jag köpte det, förmodligen värdet har faktiskt gått up.

Nu jag använder bilen väldigt lite, använder bussen till pendling, tar bilen ca en gång/vecka för att handla. Tidigare jag körde ca 10mil/dag till och från jobbet. Förstås det skulle vara kul med nyare bil, men just nu jag kan inte ekonomiskt försvara det. När jag pendlade mycket jag jag funderade allvarligt elbil, men nu jag kör så få mil (och priserna på båda bilar och el är höga) att det är inte lönsamt. Jag tror jag kör “old reliable” flera år till. Jag kan inte få billigare mil och om bilen går fullständigt sönder jag faller inte högt…

3 gillningar

Glöm inte försäkring…

Tack för alla svar! Jag har reviderat siffrorna en aning; sänkt däck-kostnaden samt oväntade reparationer och la till försäkring (trafik).
Ska man vara riktigt hård ska man kanske ange någon slags risk-schablon-kostnad viktat mot sannolikheten för totalhaveri eller trafikolycka. Jag lämnar det för stunden.

Kamrem ska hålla i 20, eller om det var 24 000 mil på dessa modeller, en “long life” rem eller vad Skoda nu kallar det. Ni som har koll kanske kan fylla på. Det är en 1.4 tsi.
Men ja, kanske borde det tas upp som en kostnad ändå, givet att vi vill ha bilen länge.

Bra input ang. att göra service själv vs. verkstad.
Jag brukar skriva min signatur i serviceboken vid varje service jag gör, skriver ut ett excelark över de saker som är åtgärdade och sparar det tillsammans med kvitton över delar jag beställt. Det har gått bra vid tidigare bilförsäljningar, men jag kan absolut tänka mig att man förlorar en del av intressent-poolen. Jag gissar att det som ändå talar för att göra det själv är att besparingen blir stor över många år och att det (ofta) finns intressenter som inte är så petiga med stämplarna som många andra, kanske speciellt inte när det ändå finns papper på all service som gjorts själv.

Något jag inte nämnde är att vi hoppas kunna äga bilen långt mycket mer än 5 år till, men osäkerheten i siffrorna skulle antagligen bli svårskattade över så långa tidsspann, även om bilen förhoppningsvis kan bli billigare att äga om 5 år och framåt. Risken för haveri ökar så klart, så det är en kalkyl som kräver lite statistiskt underlag är min slutsats.

Jag ska titta närmare på att ställa av och på bilen, det var ett intressant tips!

Dela gärna med dig hur du får fram den uträkningen. :slightly_smiling_face:

Vi är ju flera som kommit med konkreta räkneexempel på att utebliven stämpel i liknande scenarion som trådskaparen beskriver inte leder till en högre totalkostnad.

1 gillning

Kosta på en billig rostskyddsbehandling för 2000 spänn, då kan bilen hålla mycket länge.

1 gillning

Då kan det förstås vara vettigt med en äldre, mindre tillförlitlig bil.

För mig är det värt den extra kostnaden att ha en nyare bil för att minska risken att bilen inte startar på morgonen eller att den inte startar när jag ska hem eller att den lägger av på vägen.

Viktig input i sammanhanget, inte roligt att med familjen i bilen bli ståendes längs en kall och regnig motorväg…

Med det i åtanke är min egna slutsats att köpa en 5 år gammal bil och äga den i 5 år ger mycket “bang for the buck” i avseende relativt låg värdeminskning, relativt lågt behov av underhåll/reparationer samt relativt låg risk att bli ståendes längs med vägen :grinning:

Möjligtvis lite OT och tyvärr inte direkt förbättringsinput till TS.

Det var inte en uträkning i pengar. Det var menat som “Denna bilen ska jag hålla liv i så länge det bara går, iaf hoppas jag den håller länge”.
Vid billetandet prioriterade jag enligt:

1. Vad för bil vill jag ha? (Biltyp/storlek, motor, extrautrustning mm)
  2. Låg driftkostnad (skatt, försäkring, bränsleförbrukning)
  3. Inköpspris max XXX kr ( i mitt fall 150kkr).
    Blev golf-klass med 1.4 TSI motorn, kamremsmodellen. Byter kamremmen själv när det är dags för det.
    Räknade mest på differenser i kostnader mellan ägandet av bensin diesel.
    Ex 0.40L/mil (diesel) vs 0.55L/mil (bensin) på knappt. 2000mil/år. Vid dieselpris på 24kr/L och bensin på 20kr/L blir skillnaden 2800kr per år till dieselns fördel. Kan jag leva med denna “förlusten”? Absolut!
    Alla bilar har däck. Stora tunga bilar har ofta stora dimensioner som är dyra. Utslaget på 5-6år så är skillnaden möjligen några tusenlappar. Ex 225/18/45 vs 205/55/16 däck. Räknar därför inte med däck vid jämförelse av bilar. Ja, jag gör det enkelt för mig i denna frågan.
    Olja, oljefilter, luftfilter byts var 1500e mil, kostnad ca 1kkr. Verkstan ska ha faktor 4-7 på den summan för liknande jobb.
    Tror inte alls detta är det mest optimala. Men jag är fullt ok med månadsutläggen som bilen kräver.

Lade in ett “eventuellt” i min skrift. Stämplarnas betydelse beror på flera faktorer. Bland annat pris på fordonet och ålder. Kanske även vilken typ av fordon, fritt spekulerat. En subjektiv bedömning,

Men i prisklassen som TS så skulle jag själv kunna tänka mig att köpa en bil utan stämplar där det finns bra dokumenterat vad som gjorts och när. Köper hellre från privat ägare till ett lägre pris med fullgod dokumentation (egenservat) än dyrare bil från firma med stämplar från verkstad.
Pris och skick får ändå avgöra om mellanskillnaden är värt det.

Bilar mellan 5-10år gamla och av välkänt märke ligger förvånansvärt högt i pris enligt min bedömning.
Verkar som TS fick tag på en vettig bil till riktigt bra pris.

Men som slutkläm. Håller med flera skribenter. Hålla liv i en bil länge funkar för vissa, inte för alla.
Skulle jag köpt bil utan att kunna meka. Då hade det högst troligt blivit en bil med serviceabbonemang. Inte mest optimalt ur ett månadsutläggsperspektiv. Men troligt hade kostnaden per månad varit ok för min del.