Är vårt bilägande så billigt det kan bli?

Risken att någon ska köpa en 12 år gammal Skoda Octavia och säger nej för att den blivit servad av ägaren själv är nog… låg. Inte minst om ägaren visar sig tydligt kunnig om bilen, kan berätta om vad hen gjort osv. - det kan om något göra bilen mer lättsåld.

OP, du har i princip den optimala familjebilen från ett pengaperspektiv. Oroa dig inte.

3 gillningar

Håller med fullt ut.

Jag har ägt en bilverkstad under några år. Kan ge några tips då jag ser att det förkommer mycket bra och mindre bra slutsatser.

Motor och drivlina går väldigt sällan sönder idag. Det som brukar behöva bytas på dessa som kostar lite mer är. Turbo, koppling, partikelfilter, och svänghjul (dubbelmassigt)

Det som oftast behöver bytas är hjullager, busningar, stötdämpare/fjädrar och andra delar i upphängningen.

Skulle säga att val av tillverka och modell är det viktigaste. Vill du ha ett billigt hyfsat driftsäkert bilägande köp japaner utan turbo och automat.

Mvh
Fredrik

2 gillningar

På nya bilar ja, men när de är så gamla kvittar det. Säg att den är värd 40k efter 5 år, servicestämplar på en bil som är över 10 år/20 000 mil kanske gör 5000 i skillnad, men han sparar den summan varje år i snitt.

Har en bekant som sålde sin yaris med vinst efter 4 års ägande.

Tror man har en del att tjäna på om man få tag på något som gått 5-6000 miloch sen säljer innan 10k

Du verkar ha ett bra upplägg tycker jag. Jag har gjort all service och dom flesta reparationer själv i ca 40++ år nu. Oftast ägt 2 Bilar och ibland MC också. Varierande ålder på dom. Ofta är bilarna ca 3-6 år gamla när jag köper dom och vi har dom ofta 5 år eller oftast längre och säljer privat.
Jag håller med Elakarne avseende att service i egen regi kan avskräcka köpare väl mycket när det gäller nyare bilar med få mil.
MEN när bilen gått som DJEH:s 13000 mil och är 7 år redan spelar det inte någon större roll enligt min erfarenhet om man säljer privat.
Man kan byta olja och filter på min bil från 2010 i kontorskläderna på 20 minuter då allt är lätt åtkomligt och kladdar minimalt. Dessutom brukar sådana ägare som gör service själv veta att man bör kolla vätskor etc och inte köra bilen till dess oljelampan blinkar hemtrevligt eller andra otäckheter jag sett och hört.

2 gillningar

Hur ofta använder ni bilen i vardagen som inte hade enkelt kunnar ersättas av annat transportmedel?

För egen del hyr jag när det behövs, även om hyrbilen skall stå parkerad i veckor, om det inte finns alternativ transportmöjlighet. Tanken på att ha en sedeltugg stående på gatan ger mig grov ångest. Att betala för en fräsch, ny hyrbil tycker jag är värt varje krona, eftersom jag betalar för ett faktiskt behov.

1 gillning

Aldrig. Närmaste busshållplats är 6 km bort.

Måste ha 2 sedeltuggar i hushållet och för säkerhets skull har jag en extra bara för att det är roligt! (och en i reserv)

1 gillning

Alltid härliga goddag yxskaft-diskussioner när stadsråttor och lantisar ska debattera bilar.

6 gillningar

I vardagen aldrig. Behöver åka bil fram och tillbaka till jobbet och passar på att handla när jag ändå åker förbi affären.

På helgen händer det att jag åker bil till affären fast jag egentligen skulle kunna gå eller cykla.

Jag fick kallelse till besiktning och såg att det var exakt ett år sedan jag var där senast. Då blev det lätt att räkna ut att jag kört under 400 mil på ett år. Hurra för cykel! Men baksidan av det myntet är ju att milkostnaden steg för bilen. Fasen vad jag önskar att jag hade sluppit den helt.

3000 i rep är väl inte mycket? 2015, det har gått ett par år sen den rullade av bandet.

I och med att man då och då kan behöva byta något dyrt som kamrem, eller gud förbjude, kamkedja, så behövs det lite medel för det i budgeten om man ska vara ärlig mot sig själv.

Fullstämplad servicebok är ju trevligt, men om bilen säljs vid 10 års ålder?

1 gillning

Tycker det låter väl i underkant med 1 000 kr per år i service även om du gör allt själv och köper olja i 20 liters dunk osv.
Har du räknat på att byta bromsvätska varannat år? Luftfilter? Fylla på spolarvätska? Vindrutetorkare? Glödlampor? Tändstift? Bränslefilter? Kupéfilter?
Tvättar du bilen? Hur? Automat eller hemma? Tillkommer oavsett kostnader.

1 gillning

Kan gå med 1000 året, tills det kommer en stor service.

Olja + filter varje år 450:-
Bromsvätska vartannat år 100/år
Luftfilter vartannat år 50/år (räcker att blåsa ur det vartannat)
Kupefilter vartannat år 50/år
Tändstift vart 5:e år, 60/år
Bränslefilter vart 5 år, 20/år

Glödlampor, spolarvätska, vindrutetorkare osv är inte service enligt mig, utan förbrukning som byts när det behövs, men det kostar ju likväl

Glödlampor; är ju mest led numera, men säg 20 spänn per år för skyltbelysning.

Vindrutetorkare: vartannat år, 150/år

Spolarvätska räknar jag som bensin egentligen, men en hundring om man köper koncentrerat och blandar själv . 100/år

Summa: 1000:-

Så kan gå om man inte kör så mycket per år, vilket ts inte gör.

Ett kamremsbyte är ju dock inte dyrt om man gör det själv, typ 300 spänn (1500 om man byter vattenpump), men tar ju några timmar, och kan kräva lite specialverktyg.

De gånger jag sålt bil har ingen ens tittat på serviceboken, fast det har ju varit äldre bilar.
Jag jobbar på en märkesverkstad och de andra verkstäderna har inte allt vi har och kan inte göra allt vi gör.
Vi arbetar endast med ett märke så man blir ju expert på just det märket.
Tillförlitlighet är oerhört viktigt och där är Honda, Lexus och Toyota en klass för sig.
Vill man ha budget med hyfsad tillförlitlighet så kan jag varmt rekommendera Suzuki, Swace är för övrigt en rebadgad Corolla.
De tyska bilarna skulle jag inte ta i, dels pga av deras avgasfusk och dels för att deras tillförlitlighet är medioker och de är framförallt dyra i Sverige.
Arbetar inte för någon utav dessa märken.
Själv kör jag en Mitsubishi Lancer herrgårdsvagn från 2006, möjligtvis den mest tillförlitliga bilen på sin tid enligt statistik från Reliability Index.
Dessförinnan var det en Suzuki Baleno 2017 vilket är en otroligt praktisk bil för att vara under 4 meter.
Men barnvagnen var bökig att få plats med även om det gick så vi bytte med svärföräldrarna.
Tror definitivt att man sparar mycket på att serva bilen själv och fixa som TS gör.
Bara för att en bil är ny betyder det inte att den är mer för tillförlitlig än en gammal bil även om man tycker att det borde vara så.

3 gillningar