Hej RikaTillsammans!
Jag har gjort min efterforskning. Jag har lyssnat på avsnitt. Jag har landat i vad jag letar efter.
Mitt största problem nu är att jag inte har en aning om hur bilhandlare funkar och hur man köper bil som okunnig.
Lite bakgrund (kan hoppas över!): Vi har två barn och bor i Stockholms innerstad. Vi har hittills klarat oss på bilpool då vårt bilanvändande är helgutflykter (ingen vardagspendling) men har landat i att vi tycker det är för mycket meck att montera i och ur bilbarnstolar varje gång vi ska nånstans. Så vi letar en billig familjebil som kommer rulla väldigt lite (en långresa per år ungefär). Vi vill väldigt gärna ha automat och det ska funka med två bakåtvända barnstolar en tid framöver då barnen är 0 och 2.
Vi har landat i att vi tittar efter Skoda Octavia, VW Passat, och Volvo V70. Kombi såklart.
Nu till dilemmat: ingen av oss kan nånting om bilar. Vi har god ekonomi och har inga problem med att betala en premie för att vara säkra på att bilen är i gott skick (eller har mindre skavanker som går att åtgärda på verkstad). Jag har dessutom väldigt lågt förtroende för bilhandlare. Hur ska vi tänka? Har varit sugen på att köra kvarndammen eller autohero för att det verkar… Bra? Men då kan man ju inte testköra bilen… Samtidigt vet jag ju inte vad jag ska “kolla/höra” efter om jag testkör en bil.
Några konkreta frågor:
-
Om jag håller mig till seriösa och stora bilhandlare: är bilen då uppfixad och pålitlig eller ligger det fortfarande ett ansvar på mig att identifiera typ oljeläckage/missljud/osv?
-
Hur effektiv är bilmarknaden? En del av mig tänker att jag måste lära mig asmycket om bilar innan jag kan köpa. En annan del av mig tänker att resten av marknaden redan kan så mycket att de absolut flesta beggade bilar är rättvist prissatta och att man därför inte behöver kunna så mycket.
-
Vad kan bilhandlare försöka med för tricks och fult spel man bör vara medveten om?
-
Jag tycker det känns konstigt att det inte finns någon samlad omdömessida för bilhandlare? Verkar finnas fler bilhandlare än det finns näsor i det här landet. Jag skulle tycka det vore skönt om man kunde kolla upp någonstans vad tidigare köpare tyckt om handlaren men det verkar inte finnas?
Alla tips, råd, tankar är välkomna! Tack!