Hur fasen köper man bil som okunnig? En tråd om bilhandlare

Hej RikaTillsammans!

Jag har gjort min efterforskning. Jag har lyssnat på avsnitt. Jag har landat i vad jag letar efter.

Mitt största problem nu är att jag inte har en aning om hur bilhandlare funkar och hur man köper bil som okunnig.

Lite bakgrund (kan hoppas över!): Vi har två barn och bor i Stockholms innerstad. Vi har hittills klarat oss på bilpool då vårt bilanvändande är helgutflykter (ingen vardagspendling) men har landat i att vi tycker det är för mycket meck att montera i och ur bilbarnstolar varje gång vi ska nånstans. Så vi letar en billig familjebil som kommer rulla väldigt lite (en långresa per år ungefär). Vi vill väldigt gärna ha automat och det ska funka med två bakåtvända barnstolar en tid framöver då barnen är 0 och 2.

Vi har landat i att vi tittar efter Skoda Octavia, VW Passat, och Volvo V70. Kombi såklart.

Nu till dilemmat: ingen av oss kan nånting om bilar. Vi har god ekonomi och har inga problem med att betala en premie för att vara säkra på att bilen är i gott skick (eller har mindre skavanker som går att åtgärda på verkstad). Jag har dessutom väldigt lågt förtroende för bilhandlare. Hur ska vi tänka? Har varit sugen på att köra kvarndammen eller autohero för att det verkar… Bra? Men då kan man ju inte testköra bilen… Samtidigt vet jag ju inte vad jag ska “kolla/höra” efter om jag testkör en bil.

Några konkreta frågor:

1. Om jag håller mig till seriösa och stora bilhandlare: är bilen då uppfixad och pålitlig eller ligger det fortfarande ett ansvar på mig att identifiera typ oljeläckage/missljud/osv?

2. Hur effektiv är bilmarknaden? En del av mig tänker att jag måste lära mig asmycket om bilar innan jag kan köpa. En annan del av mig tänker att resten av marknaden redan kan så mycket att de absolut flesta beggade bilar är rättvist prissatta och att man därför inte behöver kunna så mycket.

3. Vad kan bilhandlare försöka med för tricks och fult spel man bör vara medveten om?

4. Jag tycker det känns konstigt att det inte finns någon samlad omdömessida för bilhandlare? Verkar finnas fler bilhandlare än det finns näsor i det här landet. Jag skulle tycka det vore skönt om man kunde kolla upp någonstans vad tidigare köpare tyckt om handlaren men det verkar inte finnas?

Alla tips, råd, tankar är välkomna! Tack!

14 gillningar

Titta på tex dessa avnsitten om du inte redan gjort det :slight_smile:

2 gillningar

Vet att motormännen utförde tester av begagnade bilar för kunder som va intresserade av en bil…
Googlade lite å mitta den här… Bilfrågan: Var kan jag få begbilen testad? | Vi Bilägare

1 gillning

Köp en Toyota. Prisvärd och bäst kvalite. Världens bästa biltillverkare.

4 gillningar

Pingar in @Skogstomten som är väldigt kunnig i dessa frågorna. Han kan kanske hjälpa till.

Kan även göra reklam för att han erbjuder en tjänst “Hjälp vid bilköp” (eftersom han aldrig säger något om det själv i forumet). :heart:

3 gillningar

Förekommer bilhandlaren i ARNs Svarta Lista? Tacka nej. Särskilt vid återkommande förekomster.

Du behöver ingen prenumeration på Råd och Rön. Googla handlaren + svarta listan. Se om denna nämnts på senare år. Ger ivf. fingervisning…

2 gillningar

Bredda sökområdet till asiatiska bilar. En del av dessa har 7-10 års garanti. Generellt mindre problem än europeiska märken skulle jag säga.

Välj ett exemplar som är välskött. Hur ser man det? Serviceboken ska vara stämplad enligt serviceschemat. Kolla det yttre efter bucklor, repor och skav. Samma med inredningen. Den ska vara fräsch och hel. Kolla att det sitt bra däck från känd tillverkare och oskadade fälgar. Leta efter oljeläckage och rost. Provkör rejält, flera timmar om möjligt. Koppling, bromsar, att bilen går rakt och fint. Kolla att allt fungerar, AC, ljus, vindrutetorkare osv. Ju äldre bil desto mer skavanker får man acceptera så klart.

En nyare bil såld av en större handlare tror inte du blir direkt lurad på. Annat än på priset så klart. Det kan finnas någon månads begagnatgaranti men stirra dig inte blind på den utan välj rätt exemplar.

För vanliga modeller är marknaden ganska lätt att få grepp om via Blocket.

4 gillningar

Är själv i samma sits inom snar framtid. Hittade denna hos mekonomen:

Tänkte bygga om den till en faktiskt checklista när jag har tid/ork.

Prisvärd? Mnja.
”Bäst” kvalitet? Kanske, i form av driftsäkerhet.
Världens bästa biltillverkare? Mnja.

1 gillning

Skulle också vilja slå ett slag för mazda och/eller Kia/Hyundai. Mazda har 10år/15000mil garanti på i princip allt som är dyrt/jobbigt att laga om man följt service anvisningar. Kia har nybilsgaranti 7år/15000mil som täcker lite mer än Mazdas men den räcker inte lika länge. Hyundai har 5års nybilsgaranti men ingen milbegränsning. Ingen av dem är rolig, flashig eller speciellt premium på något sätt, men om du vill ha driftsäkerhet till en relativt billig peng bör de vara svårslagna.

Sen för drivlinan/motorn bör man fundera på hur man kör och om man har möjlighet att ladda där man bor. Kör man mycket och speciellt relativt korta sträckor brukar det gå att räkna hem en elbil. Kör man inte så mycket men fortfarande stor andel korta sträckor bör man kika på på en bensinare, och kanske då en laddhybrid om man har möjlighet att ladda hemma. Kör man i princip bara längre sträckor och landsväg/motorväg ofta borde man kika på diesel istället

2 gillningar

Jag trodde att det automatiskt skulle bli dyrare att leasa en bil. Men min sambo gjorde det. Det verkar faktiskt bli billigare än att äga samma bil. Lite jobbigt att vara uppbunden i olika kontrakt, kan jag tycka. Jag blir “nojig” av att inte äga själv. Men så som du beskriver er situation så… kolla på det. Min sambo är nöjd.

Enda chansen att det där ska stämma är ju om a) bilåterförsäljaren gjort en sämre analys av värdeminskningen än du själv, och b) leasingen öppnar upp för kampanjer eller ränterabatter som inte ges vid köp.

1 gillning

Hej! Gjorde ett konto då jag sneglat lite på detta forumet, och såg denna fråga så fick det bli en sign up.

Har jobbat som personbilstekniker på en allmärkesverkstad i 13 år nu.

Dem märken som har minst fel är, Toyota, Subaru och Honda. Du har såklart inte samma komfort som en Bmw eller Mercedes. Men kort sagt minst fel och nöjdast kunder är Japanbilar.

Mest fel: Volkswagen(Audi, Skoda, VW) och franska bilar skulle jag säga.

Köp inte diesel. Funkar inte bra om man kör småsträckor.

Om du ska köpa begagnad kolla upp så att servicear är skötta.

Lycka till!

24 gillningar

Även om det visar sig att billigare leasing inte är en generell regel så kan det vara värt en liten riskpremie att slippa äga bilen själv om man är okunnig/ ointresserad. Kan vara värt att kolla upp.

Jag sällar mig till Toyota-gänget. Bättre att grina illa en gång vid köpet istället för femtioelva ggr på verkstaden och/eller vägkanten.

Vad du ska titta efter osv finns säkert på YouTube, men det är svårt för dig att avgöra om videon är givande eller inte eftersom du inte vet vad du inte vet… Så jag skulle ta med mig någon som har koll helt enkelt. Har man inte ägt en bil tidigare blir man lätt lurad.

7 gillningar

Generella råd för trygghet och minst överraskningar. (Inte alltid för lägsta priset eller bästa TCO😉)

Köp NY bil eller privatleasa…

Köp märke x av xhandlare. Alltså Toyota av en Toyotahandlare, en Volvo av en Volvohandlare, VW hos VWhandlare osv. Sen gärna en av deras ”utvalda begagnade bilar”. Kallas t ex Audi Approved, BMW select osv. De är i regel i lite bättre skick och har lite extra begagnatgarantier.

Köp gärna av en handlare på orten. Då har du lättare få hjälp om det strular.

Köp ett bilmärke som har en auktoriserad verkstad på orten! Särskilt viktigt om det är garanti inblandad som på en nyare men det är även praktiskt i många avseenden över tid även när bilen är äldre.

Märkesoberoende handlares och småhandlares begagnatgaratier är tyvärr sällan så mycket att hänga i julgran när det blir tokigt.

Köp endast fullservade OCH välvårdade.

Finns möjlighet köpa till ”serviceavtal” =köp till det.

Köp gärna de med ”fabriksgaranti” kvar. Vissa märken har bara futtiga två år, vissa sju år. Förutsett korrekt servade i tid genom åren.

Köp lågmilare. Beroende på budget innebär det olika saker. Tänk på att maskinskademomentet i försäkringar ofta upphör att gälla vid 15000mil. Lågmilare för mig är oftast <6000mil för 3-5år gamla bilar.

Be bilhandlaren kolla i det digitala servicesystemet vad bilen varit inlämnad för genom åren. Många verkstadsbesök för reparationer ofta inget bra tecken.

Räkna med att ALLA reparationer är dyrare än du tror och vad optimistiska kompisar säger…

Gå ÄVEN på din egen känsla! Lukta i bilen, provkör så den inte vibrerar eller låter konstigt. Många småskador/märken =kanske ovarsam ägare? Kolla så däcken ser bra ut, öppna motorhuven och lukta/titta =läckage?

Välj ut några intressanta bilmodeller som du ”läser in dig på”. Tar dock tid och kräver viss kunskap/teknisk förståelse.

TA HJÄLP av någon kunnig!

21 gillningar

När jag köpte begagnad bil senast var det via en bilhandlare, men då hörde jag mig för med bilens förra ägare (d.v.s. den som ägde bilen före bilhandlaren fick den), för att se om det fanns något jag borde vara uppmärksam på. Det är kanske inte alla före detta ägare som är intresserade av att hjälpa till, men det kan vara värt ett försök. Historiska ägaruppgifter finns hos Transportstyrelsen, men även på till exempel www.biluppgifter.se.

2 gillningar

Säger också Toyota.

Men tycker ni kör för lite för att köpa en bil. Bilar som körs lite mår inte bra. Finns för många rörliga delar som med tiden rostar fast. Hitta helst nån att dela bilen med. Nån som kanske jobbar helg.
Leasa en bil i så fall. Bor man i en stad med asfalt så är det bästa valet. Ska ni ut på grusvägar så nej.

Min egna bilerfarenheter. Körde en Toyota i 10 år. Prisvärd och går aldrig sönder i princip. Lambasonden fick bytas. Och nånting blev glappt som har ett jätte långt namn som innehåller order luft. Annars gick som en klocka till slutet på sina 40 000 mil. Vet många som köpt en Toyota runt 20 000 mil och kör 15 000 - 20 0000 mil till utan att laga nåt annat än slitage delar.
Nu kör jag en Kia Sportage från 2007. Skulle aldrig sätta mig i en annan bil. Är lång så i lägre bilar får jag ont i ryggen om jag inte hoppar runt som ett bråkigt barn. Kian drar dubbelt så mycket och varje år är det nåt som krånglar. Men värt varenda korvöre extra. Köpte den för 20 000 och skulle lätt lägga 50 000 på att laga den. Ryggen är värd det.

1 gillning

Är det bilstolar med eller utan Isofix som vi pratar om nu?

Viktigt att inte köpa Volvo också.
Vi vill inte stödja Kinas krigskassa.