Om bilmarknaden 2023
Funderar du på att köpa bil? Sitt still i båten | Intervju med bilexperten Erik Naessén 🙂
I dagens avsnitt intervjuar vi elbilsexperten Erik Naessén om det stora skiftet på bilmarknaden som skedde i och med Teslas stora prissänkning, tips och hur man kan tänka kring bilköp 2023 och hur värdet på den begagnade bilen gör comeback.
I början av januari sänkte Tesla priset på flera av sina bilar med över 100 000 kr. Över en natt satte man hela bilmarknaden i gungning. En prissänkning påverkar nämligen inte bara de enskilda prissänkta modellerna, det påverkar även begagnatmarknaden, konkurrenter, ingångna leasingavtal, restvärden, finansbolag, beställningar och väldigt mycket mer.
Erik hjälper till med att ge en inblick bakom kulisserna, ger tips på hur man kan tänka kring ett kommande bilköp eller leasing, hur vi har fått en återgång till den gamla tumregeln att en 3 år gammal begagnad bil kan vara ett bra köp på bekostnad av de senaste årens fördel för elbilar och så vidare. Det sammanfattande rådet blir just nu: sitt still i båten om det inte är akut eftersom marknaden försöker hitta ett nytt jämviktsläge, man behöver räkna på alternativavkastning och fler faktorer.
Några av guldkornen på rak arm som jag tog med mig:
- Sitt still i båten gäller även bilmarknaden (i alla fall förmodligen fram till sommaren)
- Förändringen är betydligt större och mer långtgående än man först tror
- Begagnade bilar är mer intressanta att räkna på
- Vi är tillbaka i ett läge där “Tre år begagnad bil” förmodligen är mest ekonomisk igen
- Den vanligaste bilen i “Villa, volvo, vovve”-Sverige är en mellanklass-kombi
- Vi kommer förmodligen se en återgång till billigare andra-bilar hos hushåll
- Bilmarknaden är en tidig konjunkturindikator
- Ingen annan biltillverkare kan göra det som Tesla gjorde
- Många företag som har begagnade Tesla-bilar i lager kan vara illa ute
- Många bilhandlare har nog rätt mycket luft i sina orderstockar
- Många (=jag) missar att Tesla höjde priserna och att det här är en återgång
- Det är inte så illa att man som Tesla-ägare förlorade 150 000 (=som jag trodde)
- Restvärde i leasing kan ses som en restskuld
- Andelen elbilar som säljs av nya bilar kommer sannolikt fortsätta öka
- Finns många “grå svanar” som t.ex. om OPEC-länder sänker priset på olja
Vi vill även passa på att tipsa om Eriks hemsida där han hjälper företag och privatpersoner med att köpa rätt bil och dessutom finansiera den rätt. Han hjälpte ju oss 2021 när vi köpte vår bil, att både välja rätt modell och rätt finansiering.
Vi hoppas att du gillar avsnittet och får lite inblick i en värld som man annars inte vet så mycket om. 🚗
Hälsningar,
Jan, Caroline och Erik
Följ diskussionen i RikaTillsammans-forumet
I RikaTillsammans-forumet finns det en specifik tråd där vi diskuterar det här avsnittet. Där kan du läsa andras kommentarer och funderingar till avsnittet samt naturligtvis dela med dig av dina egna.
I forumet kan du även ställa en fråga, få svar, hjälpa andra och träffa likasinnade. Välkommen. 🙂
Lyssna på artikeln som ett poddavsnitt
Precis som vanligt så kan du lyssna på hela den här artikeln som ett poddavsnitt via din poddspelare. Avsnittet finns där poddar finns t.ex. iTunes, Acast, Spotify eller SoundCloud. Du kan även titta på den tillhörande videon via Youtube.
Eriks ursprungliga svar i forumet
Bakgrunden till avsnitten var en tråd som användaren KaptenZoom startade:
Med den korta kommentaren:
Model Y sänks med 150.000 och kommer kosta som en Kia Niro EV. Vore intressant med en analys av hur detta kommer påverka bilmarknaden @Skogstomten
Som gav upphov till nästan 200 svar i tråden och det här inlägget från Erik Naessén med användarnamnet Skogstomten.
Har än en gång varit en omtumlande dag för bilbranschen i dag minst sagt! Teslas prisförändring gör i praktiken att hela bilbranschen hamnat i gungfly (Även om många inom bilbranschen ännu inte insett hur mycket som kommer att påverkas). Många tänker på det främst utifrån en kundvinkel men med insyn i bilbranschen så får det betydligt större påverkan om man ser det från andra hållet. Självklart kommer Tesla nu att sälja fler bilar! Ingen tvekan om det men låt oss titta på andra effekter som man kanske inte tänker på direkt.
Om t ex en kund hoppar av en beställning på en bil berättigad till bonus (Typ VW ID.4, Kia EV6, Skoda Enyaq, Polestar 2 osv) försvinner bonusen automatiskt på den bilen när den snart hamnar i bilhandlarens osålda lager. Fabriken kommer inte att acceptera massiva annulleringar av fabriksbeställningar från importörer/handlare som skrikit om fler elbilar under flera år. Så då blir det Importörens/handlarens uppgift att sälja samma bil en gång till.
När handlaren då ska sälja lagerbilen till en ny kund så uppfattas den 50000kr DYRARE än den var när den ursprungliga kunden skrev på beställningen (=hade fått 50000kr i bonus vid beställning före 9 november). Så lagerbilen blir nu alltså svårare att sälja än förra gången. Samtidigt har då “fyrtornet inom elbilsnischen som alla behöver förhålla sig till =Tesla” samtidigt blivit 150000kr billigare.
Att då stärka “konkurrenskraften” med 50000+150000 finns inte på världskartan att de befintliga bilmärken har som luft i sina kalkyler. Sen måste då handlaren dessutom lägga tid/energi på att sälja avhoppsbilen YTTERLIGARE en gång samtidigt som de PARALLELLT ska sälja sina volym av NYA bilar de tagit på sig för 2023. Det ska dessutom ske på en bilmarknad som tvärbromsat pga det allmänna ekonomiska läget.
Plötsligt blev också den “trygga orderstocken” som skulle skapat löpande kassaflöde (stadig leverans av elbilar under 2023) väldigt fylld med okänd “luft”. Hur många kunder vill nu hoppa av sina beställningar av en annan elbil för att istället byta till en Tesla eller kräver en rejäl rabatt för att stå kvar vid köpet eller skippar att köpa en ny dyr elbil överhuvudtaget?
Hur hanterar man de som vill hoppa av? Ska man kräva de på avhoppsavgifter enligt kontrakten? (=Skapar en extremt missnöjd framtida kund.) Dessutom blir avhoppsavgiften ett väldigt litet plåster på såren för handlaren för att kunna “rabattera” bilen till nästa kund. (Det täcker inte ens bonusbortfallet i stärkt konkurrenskraft). Resultatet blir att den nuvarande kunden är “billigast” att köpa tillbaka särskilt eftersom det finns en bonus som också vägs in.
Så det man spontant tänker på är något som fri service, vinterhjul, försäkring, 0% ränta, takbox, 4WD, sportpaket, metalliclack osv där kostnaden för bilföretaget är mindre än själva kundvärdet MEEEEN det går liksom princip inte att kompensera 150000kr. Det är FÖR mycket. Ännu mindre går det att skjuta till 50000+150000 som kanske behövs för att locka en NY kund som konkurrenssituationen ändrats senaste halvåret.
Många av potentiella elbilsköpare i det här segmentet som funderar på att beställa en elbil har nu garanterat Tesla på köpradarn. Så Tesla dammsuger nu upp en stor del av de potentiella (ganska få…) kunder som trots allt finns där ute. Vilket gör att de andra märkena har ännu svårare att sälja sina volymer. Samtidigt skapar det egentligen mer en slags “handlingsförlamning” hos många. Vad ska man NU köpa? Vad ska en bil kosta? Vad är min nuvarande bil värd nu osv.
De som har företags/ramavtal med ett visst traditionellt bilmärke ska de verkligen fortsätta köpa bilar därifrån med nuvarande rabattsatser? Vad vill deras förare köra? Hur ser TCO-kalkylerna ut nu? Vad sätter billeverantören för garanterat restvärde NU för att kunna erbjuda en attraktiv månadskostnad? Följden blir nog att många kunder tvekar/avvaktar ännu mer och blir ännu mer svårflörtade att få till en påskrift på ett kontrakt.
Så vi kommer antagligen att se hur det plötsligt dyker upp elbilar i lager för snabb leverans hos alla handlare/märken. Vilket också i sin tur kommer att rufsa om marknaden både för nytt och begagnat eftersom man inte MÅSTE slå till blixtsnabbt när en tillgänglig bil dyker upp, det kanske kommer ett BÄTTRE erbjudande snart…
Restvärden på ALLA rullande/beställda leasingbilar har nu påverkats. Hur mycket höjd har man då tagit för att bilarna som framöver lämnas tillbaka helt plötsligt är mindre värda? Hur ska man räkna framöver på nya leasingkontrakt utifrån det nya nuläget? ALLT begagnatlager har dessutom i ett trollslag sjunkit i värde olika mycket.
Helt plötsligt känns det för många intuitivt som att en Tesla i princip får en klart bättre TCO än tidigare ELLER? Det beror samtidigt på vad man då tänker skett med 2:a värdet för just Tesla… Just det har ju samtidigt sjunkit en hel del just för att NYA Tesla M3 och MY nu är billigare och de kan dessutom leverera bilar hyfsat snabbt. Många tänker felaktigt att nu blev TCO-kalkylen hela 150000kr bättre och glömmer då bort att restvärdet samtidigt till en viss del blivit sämre i samma veva.
Om nu Teslabilar sjunker i begagnatpris vad händer då med begagnatpriserna för andra likvärdiga elbilar? Alla elbilar? Laddhybrider? Dieselbilar? Begagnatbilar i stort osv? Sen kopplar vi ihop det med tänkta försäljningsvolymer av nya bilar som ska säljas, hur måste bilhandlarna agera då? Vad händer hos begagnathandlarna med stora begbilslager som i ett nafs kanske behöver lite olika nya (lägre) prislappar? Hur påverkas deras resultaträkningar av det? Klarar de den ekonomiska smällen? Vad händer om t ex Kamux eller Riddermark går i konkurs och deras billager ska säljas ut på exekutiv auktion till andra bilhandlare? Vad händer då med begpriserna på bilmarknaden? Vad händer då med värdet på DIN EGEN BIL?
Nu och för en bra tid framöver är det kaos i hur alla ska räkna och prissätta sina bilar framöver där det dessutom finns många andra saker som styr vad som praktiskt/ekonomiskt/tidsmässigt är realistiskt genomförbart på kort & lång sikt i form av kampanjer, prisjusteringar, volymanpassningar. Bilbranschen är relativt van att hantera priskast/kampanjutspel/regelförändringar på nivån 20000-70000kr. När det nu påverkar 150000kr på den aktör alla håller koll på är det liksom FÖR stort att hantera med de vanliga processerna/rutinerna.
Dessutom är min erfarenhet att de fabrikskvarnarna är vana att mala extremt långsamt och segt… Den här nivån av konkurrensutspel kan ingen bilhandlare eller importör vara ens i närheten av att hantera i sina kalkyler. Men även på fabriksnivå har man extremt svårt och saknar erfarenhet av att hantera ett sådant här prisutspel från en slags “marknadsledare” i en slags aktuellt volymsegment. Så därav kan ingen förutse vad som nu kommer att hända på marknaden i stort. Tänk också på att även Tesla är beroende av fungerande underleverantörer till många saker i bilarna. Så blir det grus i maskineriet någonstans kan det oväntat även påverka Tesla. Samma sak med restvärden i gungning på Tesla så kan det påverka kundernas vilja att köpa en Tesla.
Tesla själva då? Ja de anses ha högsta tillverkningsmarginalen i branschen. Produktion i Europafabriken gör att de nu slipper en hel del tull. Så det är i princip bara Tesla som kan genomföra en så här radikal prisförändring med rimlig lönsamhet kvar i tillverkningen. Samtidigt kan man ju fundera på hur en svag krona tryckt priserna uppåt senaste. Vad händer nu om kronan dessutom närmaste åren stärks t ex 10%, kommer Tesla sänka priserna ytterligare i Sverige bara för att de kan och vad händer då?
Personligen tycker jag Tesla tog i för mycket! 80000-110000kr hade antagligen gjort jobbet tillräckligt bra MEN med 150000kr sätter de övriga bilbranschen, leasingbolag och befintliga kunder i en extremt tuff sits. Många befintliga Teslaägare som beställt en ny Tesla har räknat med ett visst pris när den nuvarande ska säljas och dess restvärde som är satt i finansieringskalkyler osv. När nu begagnade Teslabilar över en natt blir mindre värda kan effekten bli att en del kunder blir missnöjda och leasingsbolagens och ägarnas TCO-kalkyler havererar eftersom Tesla själva valt att skjuta restvärdena i sank.
Så kortsiktigt kommer det att gynna Tesla i försäljningssiffror. Dock kan det samtidigt röra om FÖR mycket på bilmarknaden vilket skulle kunna skapa oönskade effekter på andra sätt. Varken bilhandlare eller kunder gillar gungfly och osäkra parametrar. Många kunders köp bygger också på ett stabilt andrahandsvärde hos nuvarande bil, t ex säkerhet för billån, avbetalningstakt, leasingupplägg osv. Saker som kan göra att när det är dags att byta bil nästa gång så blir det inte det tänkta “avslutet” på nuvarande ägande vilket då ställer till det så man väljer att INTE skaffa en ny bil utan kör vidare med den gamla som man väljer att reparera istället.
Finns massor av mer att fundera omkring men det här var lite spontana tankar att 2023 garanterat kommer att bli ett intressant och händelserikt år på bilmarknaden antagligen utan motstycke i modern tid.
Dagens avsnitt är inspirerat av @KaptenZoom och tråden: “Tesla sänker priserna” och @skogstomtens svar (som för övrigt nog är forumets mest gillade enskilda replik). Vi passade på att sätta upp ett Zoom-möte med Erik där vi intervjuade honom om läget på bilmarknaden just nu.
Viktig info: Även om ingen ersättning har utgått till oss för avsnittet så får vi en ersättning för de personer som eventuellt anlitar Erik. Självklart utan extra kostnad för dig, men därför har jag flaggat avsnittet som reklam.
Några av guldkornen på rak arm som jag tog med mig:
Avsnittet finns att se här. Tyvärr har @skogstomten bara en ADSL-uppkoppling så video-inspelningen är sådär på hans sida - men ljudet ska ändå vara okej. Kanske vi ska samla ihop så att även han kommer in på 2000-talet.
Du som är medlem på Patreon kan som vanligt se det utan reklam via denna länk - du bör även ha fått det som utskick via Patreon , med bildspel, mp3:a och hela paktet. Notera att du även då slipper reklamen i forumet.
Trådar och diskussioner som refereras till i avsnittet
Här är länkar till några av de olika diskussioner som refereras till i avsnittet och som ligger till bakgrund för det:
Tidigare avsnitt med @Skogstomten:
Samt Eriks hemsida:
För dig på Patreon kommer det ett FikaTillsammans den 13 mars med Erik på temat: “Konsten att köra bil gratis”
Att behålla sin nuvarande bil är ett underskattat miljövänligt och billigt alternativ.
Den enorma nyproduktionen av bilar slår hårt på miljön och folks plånböcker
Mycket bra avsnitt, men jag tyckte att det var lite oklart ibland när ni pratade om begagnat för fossilt jämfört med begagnat för el.
@Skogstomten skulle du säga att man även bör invänta andrahandsmarknaden för elbil med?
Jag har ingen bil trots 2 småbarn hemma.
Bilfri sedan 2016
Men kul att höra avsnittet ändå
Vaaa??? Finns det fortfarande

Var Swischa vi?
Bra poäng! Ett förtydligande det var främst fossilt begagnat vi pratade om i stort.
Begagnade elbilar är ännu osäkrare hur Teslas utspel kommer slå.
Ha, ha! Fiber beställt men kommer först till sommaren
Tack för ett snabbt svar!
Har en mer specifik fråga angående begagnade vw id4 first edition, de tenderar att ligga långt under det begagnade priset för en pro utan tillval.
Är jag helt galen eller missar jag något stort i varför en modell, som nästan är maxad i utrustning, prisas långt under en pro?
Tycker det är bättre att du annonserar att det är reklam när det verkligen är det. Annars inte. Att intervjua en person som säljer något är inte reklam.
Poängen med att annonsera att något är reklam är ju att lyssnaren eller läsaren ska få veta det. Annonserar man allt som reklam så försvinner poängen.
Med det sagt: Ser verkligen fram emot att lyssna på avsnittet. Förra avsnittet (avsnitten?) han var med är bland de mest lärorika i poddens historia (för mig iaf :)). Hinner nog inte lyssna ikväll, men en ”bra” gäst som jag hoppas återkommer - sponsrat/reklam eller inte
Generellt skulle jag säg att en 1´st MAX bör vara mer eftertraktad än andra likvärdiga pga fullutrustade och relativt lågt förmånsvärde. Observera att det även finns en 1´st (snikutrustad) som saknar det mesta i utrustningsväg. Skiljde 100 000kr i nypris på de versionerna. Vissa hade också färgkombinationer som sticker ut vilket ofta uppfattas som negativt. (Typ guld med brun/grå inredning) Sen kan en del förknippa de allra första bilarna i en ny generation med “barnsjukdomar” så då hoppar en del över de av den anledningen.
Kollade lite på just MAX och ser inte det mönstret konsekvent genomgående. Däremot är det stor osäkerhet just nu vad som är “korrekt marknadsvärde” så prisbilden är splittrad med både konstigt låga och konstigt höga priser på i stort sett alla bilar fossil likväl som el.
det beror väl på. Om du byter ut en gammal bil som släpper ut mycket avgaser och drar mycket bensin mot en ny bil med låg bränsleförbrukning och låga utsläpp kan det vara bra för miljön och plånboken.
Dåligt avsnitt, jag hade velat höra ”Det absolut bästa är att snarast köpa en Tesla Model Y. Att köpa en begagnad bil är skräp.”
Fan också att planerna grusades…
Ja om du enbart jämför bränsleförbrukning och utsläpp.
Miljö: Men då beaktar du inte att den nya bilen måste tillverkas och utvecklas. Hela dess livscykel adderas på miljön. Man räknar ungefär att utsläppen från nytillverkning av en elbil motsvarar 12000 mils körsträcka med en stor diesel.
Din ekonomi: Värdeminskningen på en ny bil jämfört med din bil och räntan för lånet du tar är betydligt större än den nya förbrukningen. Du kan själv räkna på det. Säg att den nya bilen minskar 200 000 kr i värde de första tre åren. Det motsvarar 17000 mils körsträcka för en diesel.
Sug på den karamellen
Jag rekommenderar därför att ta väl hand om sin bil. Det finns en del saker man göra för att få ner kostnaderna och utsläppen på din nuvarande bil.
Folk stirrar sig blinda på förbrukningsvärden. Men sen kör de som galningar i trafiken. Rejält med gas och sen rejält med broms. Sen undrar de varför elbilen har så kort körsträcka eller att den gamla bilen har så hög förbrukning.
Anledningen till att folk är så glada för att köpa bil är inget annat än kapitalism och fåfänga. Det är kul att köpa något nytt, det känns bättre att köra en miljövänlig bil. Dessutom behöver bilindustrin sälja mycket bilar för att gå runt.
Men de blundar för helheten. De blundar för den faktiska ekonomin och miljöpåverkan av det.
Ta Norge som ett exempel. De är världsledande i population av miljöbilar. De uppfattas som ett mycket miljövänligt land. Ändå är de en av världens största oljeexportörer. De producerar 3,2 miljoner fat olja PER DAG!
Jag säger inte att det är fel. Men vi måste vara ärliga om våra beteenden och dess konsekvenser.
Ska vi verkligen vara måna om naturen och vår ekonomi. Så måste vi ändra våra vanor och det kapitalistiska samhället kommer behöva offra stora delar. Många företag kommer säkert offras eller blir tvingade att ändra sig om vi ska leva ”miljövänligt och hållbart”. Nuvarande produktion och konsumtion är inte hållbar, punkt.
Kommer transkribering av avsnittet?
Tack för ett bra avsnitt
Fundera på att köpa en ny elbil, men det är mycket svårt att uppskatta kostnaden/värdeminskningen. Kan man får en uppfattning om månadskostnaden genom att kolla vad privatleasingspriset ligger på ?
Om jag kolla på Gomore, så har dom ett erbjudande för Tesla model Y på 9325 kr/mån. Om jag köper bilen privat så borde man väl komma lite under 9325 kr/mån ? Tänker att Gomore borde ha lite marginal annars gör dom ingen vinst.
Jag gillade slutsatserna kring “basbeloppsbegränsningen”. Det bekräftade vad jag trott och förklarade också varför jag personligen tänkt just att “en vanlig bil kostar väl 300k?!”.
Jag ska genast gå ut och klappa min bil som kostade 15k för tio år sedan. Det är sjukt hur många rutinmässigt köper mer än de behöver i bilväg.
Man kan ju komma fram till precis vad som helst beroende på vilka antaganden man gör. Kör du väldigt mycket hämtar du in utsläppen vid tillverkning på några år. Kör du nästan ingenting eller väldigt lite så kan du ha rätt i ditt resonemang. När det gäller tillverkningsprocesser så gäller ju även där, som över allt annars i samhället, att man måste få ner utsläppen. Det bästa för miljön och plånboken är såklart att göra sig av med bilen helt och hållet.
Nej precis, ser inte att MAX ligger fel i priset, det är som sagt 1st som jag inte förstår mig på alls.
Den har, vad jag förstår, bättre utrustning än en Pro, men i andrahandsmarknaden prisas den inte mycket högre än en Pure.
Men det är absolut som du säger, stor splittring i vad priset bör vara
Men en vanlig bil kostade verkligen typ 300k för bara tre år sedan. Min syster köpte en nästan ny Seat Tarraco (likadan som VW Tiguan men annan front) med drag, fyrhjulsdrift, värmare mm för 270k för mindre än tre år sedan. Sedan fattar jag inte vad som hände. Nu är ju det helt normalt att en familjebil kostar det dubbla. Helt orimligt.
Kul också att Erik säger att han åker lika skönt i sin V70 2010 som i en ny elbil. Precis vad jag tänkt när jag provkört diverse nya bilar och jämfört med min 8 år gamla XC60. Jag får lägga en halv miljon för att byta ner mig.