Om bilmarknaden 2023

Funderar du på att köpa bil? Sitt still i båten | Intervju med bilexperten Erik Naessén 🙂

Reklam för Erik Naessén AB. Den här artikeln är ett samarbete eller innehåller uppmärkta sponsrade annonslänkar. Läs mer om våra noga utvalda samarbeten i vår annonspolicy.

I dagens avsnitt intervjuar vi elbilsexperten Erik Naessén om det stora skiftet på bilmarknaden som skedde i och med Teslas stora prissänkning, tips och hur man kan tänka kring bilköp 2023 och hur värdet på den begagnade bilen gör comeback.

I början av januari sänkte Tesla priset på flera av sina bilar med över 100 000 kr. Över en natt satte man hela bilmarknaden i gungning. En prissänkning påverkar nämligen inte bara de enskilda prissänkta modellerna, det påverkar även begagnatmarknaden, konkurrenter, ingångna leasingavtal, restvärden, finansbolag, beställningar och väldigt mycket mer.

Erik hjälper till med att ge en inblick bakom kulisserna, ger tips på hur man kan tänka kring ett kommande bilköp eller leasing, hur vi har fått en återgång till den gamla tumregeln att en 3 år gammal begagnad bil kan vara ett bra köp på bekostnad av de senaste årens fördel för elbilar och så vidare. Det sammanfattande rådet blir just nu: sitt still i båten om det inte är akut eftersom marknaden försöker hitta ett nytt jämviktsläge, man behöver räkna på alternativavkastning och fler faktorer.

Några av guldkornen på rak arm som jag tog med mig:

  • Sitt still i båten gäller även bilmarknaden (i alla fall förmodligen fram till sommaren)
  • Förändringen är betydligt större och mer långtgående än man först tror
  • Begagnade bilar är mer intressanta att räkna på
  • Vi är tillbaka i ett läge där “Tre år begagnad bil” förmodligen är mest ekonomisk igen
  • Den vanligaste bilen i “Villa, volvo, vovve”-Sverige är en mellanklass-kombi
  • Vi kommer förmodligen se en återgång till billigare andra-bilar hos hushåll
  • Bilmarknaden är en tidig konjunkturindikator
  • Ingen annan biltillverkare kan göra det som Tesla gjorde
  • Många företag som har begagnade Tesla-bilar i lager kan vara illa ute
  • Många bilhandlare har nog rätt mycket luft i sina orderstockar
  • Många (=jag) missar att Tesla höjde priserna och att det här är en återgång
  • Det är inte så illa att man som Tesla-ägare förlorade 150 000 (=som jag trodde)
  • Restvärde i leasing kan ses som en restskuld
  • Andelen elbilar som säljs av nya bilar kommer sannolikt fortsätta öka
  • Finns många “grå svanar” som t.ex. om OPEC-länder sänker priset på olja

Vi vill även passa på att tipsa om Eriks hemsida där han hjälper företag och privatpersoner med att köpa rätt bil och dessutom finansiera den rätt. Han hjälpte ju oss 2021 när vi köpte vår bil, att både välja rätt modell och rätt finansiering.

Vi hoppas att du gillar avsnittet och får lite inblick i en värld som man annars inte vet så mycket om. 🚗

Hälsningar,
Jan, Caroline och Erik

Följ diskussionen i RikaTillsammans-forumet

I RikaTillsammans-forumet finns det en specifik tråd där vi diskuterar det här avsnittet. Följ diskussioen i tråden:

I forumet kan du även ställa en fråga, få svar, hjälpa andra och träffa likasinnade. Välkommen. 🙂

Lyssna på artikeln som ett poddavsnitt

Precis som vanligt så kan du lyssna på hela den här artikeln som ett poddavsnitt via din poddspelare. Avsnittet finns där poddar finns t.ex. iTunes, Acast, Spotify eller SoundCloud. Du kan även titta på den tillhörande videon via Youtube.

Eriks ursprungliga svar i forumet

Bakgrunden till avsnitten var en tråd som användaren KaptenZoom startade:

Med den korta kommentaren:

Model Y sänks med 150.000 och kommer kosta som en Kia Niro EV. Vore intressant med en analys av hur detta kommer påverka bilmarknaden @Skogstomten

Som gav upphov till nästan 200 svar i tråden och det här inlägget från Erik Naessén med användarnamnet Skogstomten.

Har än en gång varit en omtumlande dag för bilbranschen i dag minst sagt! Teslas prisförändring gör i praktiken att hela bilbranschen hamnat i gungfly (Även om många inom bilbranschen ännu inte insett hur mycket som kommer att påverkas). Många tänker på det främst utifrån en kundvinkel men med insyn i bilbranschen så får det betydligt större påverkan om man ser det från andra hållet. Självklart kommer Tesla nu att sälja fler bilar! Ingen tvekan om det men låt oss titta på andra effekter som man kanske inte tänker på direkt.

Om t ex en kund hoppar av en beställning på en bil berättigad till bonus (Typ VW ID.4, Kia EV6, Skoda Enyaq, Polestar 2 osv) försvinner bonusen automatiskt på den bilen när den snart hamnar i bilhandlarens osålda lager. Fabriken kommer inte att acceptera massiva annulleringar av fabriksbeställningar från importörer/handlare som skrikit om fler elbilar under flera år. Så då blir det Importörens/handlarens uppgift att sälja samma bil en gång till.

När handlaren då ska sälja lagerbilen till en ny kund så uppfattas den 50000kr DYRARE än den var när den ursprungliga kunden skrev på beställningen (=hade fått 50000kr i bonus vid beställning före 9 november). Så lagerbilen blir nu alltså svårare att sälja än förra gången. Samtidigt har då “fyrtornet inom elbilsnischen som alla behöver förhålla sig till =Tesla” samtidigt blivit 150000kr billigare.

Att då stärka “konkurrenskraften” med 50000+150000 finns inte på världskartan att de befintliga bilmärken har som luft i sina kalkyler. Sen måste då handlaren dessutom lägga tid/energi på att sälja avhoppsbilen YTTERLIGARE en gång samtidigt som de PARALLELLT ska sälja sina volym av NYA bilar de tagit på sig för 2023. Det ska dessutom ske på en bilmarknad som tvärbromsat pga det allmänna ekonomiska läget.

Plötsligt blev också den “trygga orderstocken” som skulle skapat löpande kassaflöde (stadig leverans av elbilar under 2023) väldigt fylld med okänd “luft”. Hur många kunder vill nu hoppa av sina beställningar av en annan elbil för att istället byta till en Tesla eller kräver en rejäl rabatt för att stå kvar vid köpet eller skippar att köpa en ny dyr elbil överhuvudtaget?

Hur hanterar man de som vill hoppa av? Ska man kräva de på avhoppsavgifter enligt kontrakten? (=Skapar en extremt missnöjd framtida kund.) Dessutom blir avhoppsavgiften ett väldigt litet plåster på såren för handlaren för att kunna “rabattera” bilen till nästa kund. (Det täcker inte ens bonusbortfallet i stärkt konkurrenskraft). Resultatet blir att den nuvarande kunden är “billigast” att köpa tillbaka särskilt eftersom det finns en bonus som också vägs in.

Så det man spontant tänker på är något som fri service, vinterhjul, försäkring, 0% ränta, takbox, 4WD, sportpaket, metalliclack osv där kostnaden för bilföretaget är mindre än själva kundvärdet MEEEEN det går liksom princip inte att kompensera 150000kr. Det är FÖR mycket. Ännu mindre går det att skjuta till 50000+150000 som kanske behövs för att locka en NY kund som konkurrenssituationen ändrats senaste halvåret.

Många av potentiella elbilsköpare i det här segmentet som funderar på att beställa en elbil har nu garanterat Tesla på köpradarn. Så Tesla dammsuger nu upp en stor del av de potentiella (ganska få…) kunder som trots allt finns där ute. Vilket gör att de andra märkena har ännu svårare att sälja sina volymer. Samtidigt skapar det egentligen mer en slags “handlingsförlamning” hos många. Vad ska man NU köpa? Vad ska en bil kosta? Vad är min nuvarande bil värd nu osv.

De som har företags/ramavtal med ett visst traditionellt bilmärke ska de verkligen fortsätta köpa bilar därifrån med nuvarande rabattsatser? Vad vill deras förare köra? Hur ser TCO-kalkylerna ut nu? Vad sätter billeverantören för garanterat restvärde NU för att kunna erbjuda en attraktiv månadskostnad? Följden blir nog att många kunder tvekar/avvaktar ännu mer och blir ännu mer svårflörtade att få till en påskrift på ett kontrakt.

Så vi kommer antagligen att se hur det plötsligt dyker upp elbilar i lager för snabb leverans hos alla handlare/märken. Vilket också i sin tur kommer att rufsa om marknaden både för nytt och begagnat eftersom man inte MÅSTE slå till blixtsnabbt när en tillgänglig bil dyker upp, det kanske kommer ett BÄTTRE erbjudande snart…

Restvärden på ALLA rullande/beställda leasingbilar har nu påverkats. Hur mycket höjd har man då tagit för att bilarna som framöver lämnas tillbaka helt plötsligt är mindre värda? Hur ska man räkna framöver på nya leasingkontrakt utifrån det nya nuläget? ALLT begagnatlager har dessutom i ett trollslag sjunkit i värde olika mycket.

Helt plötsligt känns det för många intuitivt som att en Tesla i princip får en klart bättre TCO än tidigare ELLER? Det beror samtidigt på vad man då tänker skett med 2:a värdet för just Tesla… Just det har ju samtidigt sjunkit en hel del just för att NYA Tesla M3 och MY nu är billigare och de kan dessutom leverera bilar hyfsat snabbt. Många tänker felaktigt att nu blev TCO-kalkylen hela 150000kr bättre och glömmer då bort att restvärdet samtidigt till en viss del blivit sämre i samma veva.

Om nu Teslabilar sjunker i begagnatpris vad händer då med begagnatpriserna för andra likvärdiga elbilar? Alla elbilar? Laddhybrider? Dieselbilar? Begagnatbilar i stort osv? Sen kopplar vi ihop det med tänkta försäljningsvolymer av nya bilar som ska säljas, hur måste bilhandlarna agera då? Vad händer hos begagnathandlarna med stora begbilslager som i ett nafs kanske behöver lite olika nya (lägre) prislappar? Hur påverkas deras resultaträkningar av det? Klarar de den ekonomiska smällen? Vad händer om t ex Kamux eller Riddermark går i konkurs och deras billager ska säljas ut på exekutiv auktion till andra bilhandlare? Vad händer då med begpriserna på bilmarknaden? Vad händer då med värdet på DIN EGEN BIL?

Nu och för en bra tid framöver är det kaos i hur alla ska räkna och prissätta sina bilar framöver där det dessutom finns många andra saker som styr vad som praktiskt/ekonomiskt/tidsmässigt är realistiskt genomförbart på kort & lång sikt i form av kampanjer, prisjusteringar, volymanpassningar. Bilbranschen är relativt van att hantera priskast/kampanjutspel/regelförändringar på nivån 20000-70000kr. När det nu påverkar 150000kr på den aktör alla håller koll på är det liksom FÖR stort att hantera med de vanliga processerna/rutinerna.

Dessutom är min erfarenhet att de fabrikskvarnarna är vana att mala extremt långsamt och segt… Den här nivån av konkurrensutspel kan ingen bilhandlare eller importör vara ens i närheten av att hantera i sina kalkyler. Men även på fabriksnivå har man extremt svårt och saknar erfarenhet av att hantera ett sådant här prisutspel från en slags “marknadsledare” i en slags aktuellt volymsegment. Så därav kan ingen förutse vad som nu kommer att hända på marknaden i stort. Tänk också på att även Tesla är beroende av fungerande underleverantörer till många saker i bilarna. Så blir det grus i maskineriet någonstans kan det oväntat även påverka Tesla. Samma sak med restvärden i gungning på Tesla så kan det påverka kundernas vilja att köpa en Tesla.

Tesla själva då? Ja de anses ha högsta tillverkningsmarginalen i branschen. Produktion i Europafabriken gör att de nu slipper en hel del tull. Så det är i princip bara Tesla som kan genomföra en så här radikal prisförändring med rimlig lönsamhet kvar i tillverkningen. Samtidigt kan man ju fundera på hur en svag krona tryckt priserna uppåt senaste. Vad händer nu om kronan dessutom närmaste åren stärks t ex 10%, kommer Tesla sänka priserna ytterligare i Sverige bara för att de kan och vad händer då?

Personligen tycker jag Tesla tog i för mycket! 80000-110000kr hade antagligen gjort jobbet tillräckligt bra MEN med 150000kr sätter de övriga bilbranschen, leasingbolag och befintliga kunder i en extremt tuff sits. Många befintliga Teslaägare som beställt en ny Tesla har räknat med ett visst pris när den nuvarande ska säljas och dess restvärde som är satt i finansieringskalkyler osv. När nu begagnade Teslabilar över en natt blir mindre värda kan effekten bli att en del kunder blir missnöjda och leasingsbolagens och ägarnas TCO-kalkyler havererar eftersom Tesla själva valt att skjuta restvärdena i sank.

Så kortsiktigt kommer det att gynna Tesla i försäljningssiffror. Dock kan det samtidigt röra om FÖR mycket på bilmarknaden vilket skulle kunna skapa oönskade effekter på andra sätt. Varken bilhandlare eller kunder gillar gungfly och osäkra parametrar. Många kunders köp bygger också på ett stabilt andrahandsvärde hos nuvarande bil, t ex säkerhet för billån, avbetalningstakt, leasingupplägg osv. Saker som kan göra att när det är dags att byta bil nästa gång så blir det inte det tänkta “avslutet” på nuvarande ägande vilket då ställer till det så man väljer att INTE skaffa en ny bil utan kör vidare med den gamla som man väljer att reparera istället.

Finns massor av mer att fundera omkring men det här var lite spontana tankar att 2023 garanterat kommer att bli ett intressant och händelserikt år på bilmarknaden antagligen utan motstycke i modern tid.

Fråga, få svar, hjälpa andra, diskutera och träffa likasinnade i vårt forum. Besök