2 kommer förhoppningsvis inom en relativt snar framtid bli 3. Vi har i nuläget en Polo halvkombi som inte kommer att räcka till och har börjat kolla lite på vilken bil som skulle passa oss. Vi har en budget på ca 200 tkr och vill ha en bil som uppfyller, eller iaf delvis uppfyller vissa önskemål.
Bensinbil
Ekonomisk (skatt, bränsleförbrukning mm)
Bra bagageutrymme
Barnsäker.
Det känns som att RT är rätt forum att höra sig omkring på - har ni några goda generella förslag?
Tack på förhand!
Jag tror du behöver specificera mycket mer för att få vettiga förslag. Kör du i stad eller på landet? Kör du mycket?
Jag har själv kört en Opel Astra Sports Tourer (=kombi) de senaste åren. När jag köpte den handlade min ”analys” mycket om att köpa en ”nyare”, normalbra bil som är billigare än andra liknande bilar. Jag har två små barn nu och den bilen är fortfarande passande. Dock får jag snart ändrade behov och kommer då att köpa en bil med starkare motor som passar bättre för långresor. Opel Astra är en stadsbil i huvudsak. När man kör ganska lite som jag gjort är det dock ett bra val. Det är en väldigt ekonomisk bil och den har bra kvalitet.
Jag skulle nog titta på en Volvo v70. Fast det beror lite på vad ni har för åldersskillnad på barnen. Det är jobbigt i de flesta bilar om man behöver ha två bakåtvända bilbarnstolar och en framåtvänd. I mitt fall blev det en Kia Sorento 7-sits men den ligger i en annan budgetklass. 7-sitsig bil är väldigt behändigt när man har tre barn och vill få med sig en kompis eller någon släkting också
Tack för tipset! Vi kör rätt lite och korta sträckor till vardags - till och från jobbet + en liten extrasväng så ca 2 mil/dag, mest stadsväg. Sedan gör vi längre resor 70 mil 2-4 gånger per år.
Ja vem vet se till att ni rymmer tänkt barnvagn i bakluckan med marginal när ni väljer bil. När jag hade ett barn och en v60 var det väldigt frustrerande att barnvagnen inte gick in på längden
Skoda superb alla dagar i veckan, räcker ochså ifall det blir fler😀, men lite osäkert om de säljs som bensinare. Känns som om man aldrig kan få för mycket plats när man får barn, och då gör den här bilen jobbet.
Som andra plats och kanske lite mer stadsbil/ekonomiskt. Toyota Corolla Touring sports alternativt den äldre modellen Toyota Auris Touring sports.
Vi har en Autris Touring Sport, väldigt nöjda. Hade en Yaris innan, men den blev lite för liten med barn, vi testade dock ett tag men fick ha en del av vagnen i framsätet
Förlåt för trådkapning. Hur är kvalitén på Peugeot och Renault? De har en del kombis i denna prisklass som är i nyskick och något år på nacken. Har dock bara hört dåliga saker om dessa märken, vet inte om det ligger någon sanning i detta eller ej.
Behöver du en större med “bara” ett barn? Vi har nu en Golf vilket iofs är större än Polo men upplever inte något behov av större bil med bara en liten unge på några månader
Är det ett alternativ att iaf vänta tills ungen är här för att se om behovet finns?