Hjälp kring strategi och tänk kring begagnad andrabil

Hej på er! Har läst forumet under många år som utomstående men nu äntligen har jag blivit användare :slight_smile:

Vi har ett dilemma här hemma där vi i grund och botten inte vet vad som blir ”bäst” rent ekonomiskt att göra gällande en andrabil till familjen och skulle gärna vilka ha ett eller flera bollplank. Kanske är det ett enkelt beslut egentligen men att vi krånglar till det rent psykologiskt :slight_smile:

Vi köpte 2018 en VW Golf Sportscombi årsmodell 2014 för ca. 144 000kr inkl. vinterhjul när den gått ca 5200 mil. Den bilen har vi än idag och den har funkat (och funkar) rätt bra för hela familjen (2 vuxna och 2 barn). Ena barnet har blivit stor nog och kan sitta framåtvänd, andra barnet sitter fortfarande bakvänd ett par tre år till vilket gör att passagerarsätet blir rätt trångt att sätta sig i, men frugan som är så kort funkar det OK för.

Golfen har nu snart gått 11 000 mil och vi har inte haft några större problem med bilen under hela ägandet, bara kondensorn till AC:n som sprungit läck 2 gånger, men annars har bilen varit så gott som felfri mekaniskt och bränslesnål (tankning ca. 1 gång/månad = 700 – 900kr/mån beroende på bensinpris, ca 1000-1500 mil/år). Värderingen av bilen idag uppskattas till drygt 90 000 – 120 000 kr.

Nu när jag strax inom närmsta månad lämnar pappaledigheten och börjar jobba igen har vi insett att vi kommer behöva två bilar för att få ihop livspusslet på enklaste sätt när vår minsta också börjar förskolan. Frugan har cykelavstånd till jobbet (elcykel) men cykelvägarna är tveksamma i mörker samt att vi är villiga att betala för en bil än att stressa/kånka med cykel i regn, vind, blåst, snö, mörker osv. med två barn som ska lämnas och hämtas på förskola. Vi har dessutom ingen elcykel så det hade behövt vara ett inköp.

När det gäller bränsle och drivlina så måste vi tillsvidare välja en bensin/diesel då vi tyvärr inte har laddmöjlighet hemma för en laddhybrid eller en helelektrisk bil. Detta kan komma att ändras till sommar/höst 2024 men det är än så länge högst osäkert.

Vi åker väl som mest 1500 mil/år och 90% av bilfärderna är till/från jobbet och affären för storhandling. Några gånger per år blir det en “längre” resa på 600km per gång.

Vad vi först tänkt oss har varit att ha kvar vår golf och köpa en 2-3 år gammal mindre andrabil, t.ex. citroen C1, Peugeot 307, Toyota Yaris osv. för att klara den vardagliga jobbpendlingen för den andra föräldern. Detta lät bra eftersom budgeten låg på ca 150 000kr. Men ju mer vi tänkte insåg vi att, ja, det kanske låter bra med en mindre andrabil rent kostnadsmässigt, men vi vill inte heller ha vår åldrande golf som ”huvudbil” om den skulle paja och vi vill inte att den som kör den mindre bilen blir ”strandad” på något sätt eftersom en mindre bil inte känns lämplig säkerhetsmässigt eller komfortmässigt att åka med på besök hos närstående ca 300km bort. Än mindre med två barn i. Även om man inte åker långt hade vi behövt frakta barnen i den mindre bilen och då är den ”lika osäker”. Är detta feltänkt?

Så vi har omvärderat våra tankar nu och kommit fram till att vi ändå har kvar vår golf eftersom den funkar och hade funkat bra som andrabil, men att vi köper en ”ny” (läs: begagnad) ”ordentlig” bil. Tänk Volvo V60/V90, Skoda Superb, Audi A4, Mercedes C-klass m.m. Tittar vi på 2-3 år gamla bilar som gått < 7000 mil så hamnar budgeten plötsligt på ~300 000kr. Lite saftigare :slight_smile:. Den nya ordentliga begagnade bilen har vi tänkt ha kvar minst lika länge som vår Golf, säg 6 år.

Ett 100%-igt kontantköp av något av ovanstående alternativ funkar för oss med bra marginaler för alla viktiga kontantbuffertar vi försöker ha (husbuffer, X-antal månadslöner vid oväntad sjukdom osv.). Är ett 100%-igt kontantköp av en begagnad bil för 300kkr feltänkt?

I min värld kan man aldrig slå fel på ett 100%-igt kontantköp. Vi köpte vår golf 100% kontant och är väldigt nöja med att vi inte har något lån på den. Men 300kkr kontant är en annan femma. Trots våra kontanta tillgångar som tillåter oss ett sådant köp känns det ändå som en stor summa att lägga kontant, men samtidigt ser vi inte vinsten med att ta en andel av priset på billån till drygt 8% ränta när vi ändå har kontanter att betala allting med.

Hur tänker ni?
Hade ni behållt golfen men köpt en mindre andrabil?
Hade ni behållt golfen men köpt en “bättre” och nyare begagnad bil?
Hade ni köpt en begagnad bil för 300kkr 100% kontant om ni hade bra marginal för det?
Hade ni helt avstått för att 2024 blir året av jordens undergång?

En följdfråga och tips som varmt mottages till ett par som inte är värst bilintresserade men vill ändå ha en säker, rymlig och prisvärd bil med modern teknik om vi ska köpa en större begagnad bil för hela familjen:

Vi har funderat på en Volvo V60 främst, V90 hamnar på drygt 400kkr vilket känns rätt dyrt för en gammal drivlina (diesel mildhybrid). Vilka andra konkurrentmodeller till V60:n/rymliga familjebilar är rimliga som kan vara mer prisvärda? Vi har sneglat på Kia pga. nybilsgarantin och Toyota för deras driftsäkerhet (men dessa känns lite tråkiga inuti - kanske har vi fel?)

Stort tack för detta forum med all dess ovärderliga information!

All hjälp, tips eller råd mottages varmt :slight_smile:

Gott nytt år på er!

Jag betalade 200k för en 3år gammal Toyota Corolla TS combi med 6k mil på mätaren. Inte lika rymmlig som octavian/Super B som vi också kikade på. Men det var marginellt, och vi fick en bil som kan rulla i 15-20k mil till med ett rimligt värdetapp under de åren.

Det är inte ett jättesteg upp från er tilltänkta småbilsbudget.

Sen finns det en del andra combi i prisklassen 160-230k som säkert skulle passa er bra om ni inte värderar styling och premium material över funktionella ditton.

1 gillning

En heads-up för att Golfens maskinskadeförsäkring antagligen är på väg att gå ut (kolla vad som gäller för er försäkring). Det gör att ni vid större maskinfel inte kan få ersättning från försäkringsbolaget.

Swedbank verkar dock sträcka sig till 12 år. Kommer antagligen byta dit själv när min bil fyllt 10 år för att klämma ut ytterligare 2 år.

Med det sagt undrar jag om ni inte kan klämma in en liten enkel elbil i budget för jobbpendlingen och kortare avstånd där inte hela familjen åker med och behålla Golfen ytterligare några år för långresor och sedan ersätta den när maskinskadan slutat gälla.

1 gillning

Men om ni ändå överväger en större kombi just nu måste jag tipsa om den här. Lockande bra pris och seriös handlare. Sannolikt såld innan veckan är slut dock.

Jag har haft en Toyota aygo som pendlarbil till jobbet i åtta år. Har kört 3000-3500 mil om året och bilen är riktigt rolig att köra och komforten är inget att klaga på. Köpte den 2016 tre år gamnal för 60000kr och får fortfarande runt 35000kr om jag säljer den. Försäkring trafik bara 1200kr/år skatt med reg. avgift 410kr. Bränsleförbrukning vid jobbresor 0,38-0,42l/milen. Har servat,bytt och lagat allt själv på den och räknade att reparationer och service har kostat ca.25000kr under åtta år. Är man inte duktig på att köra är det kanske mest säkerhet man får tänka på och då kostar det. Har en mc också som går 326km/h den är farligare tycker jag men har aldrig krockat eller kraschat på snart 40år. Våran andra nyare bil som frugan använder blir dyr i drift om man kör 3000-3500 mil om året. Många av mina kompisar tyckte att det är konstigt att jag kör en aygo som har råd att köpa en fin Ferrari men en del av dom har tänkt om och också skaffat små billiga bilar i drift och dom har blivit förvånade hur roliga dom är att köra. Har tjänat mycket pengar med bilen också eftersom jag alltid har fått skattefri milersättning av arbetsgivarna.

Vi har väldigt olika syn på vad som är roligt och komfortabelt. Märk dessutom att TS ska ljusna runt med småbarn också. En Aygo rymmer väl typ en dvärg och en McDonaldspåse, ungefär.

Men billigt är det nog.

Jag hade nog låtit Golfen bli förpassad till andrabil. Ni vet vad ni har och det är svårt att köpa något bättre för samma peng.

Har ni råd kan ni uppgradera till en något nyare och dyrare kombi med bättre utrymmen. Men att jämföra Skoda Superb och Mercedes C-klass är ju svårt, Skodan är enormt mycket större i bak och bagage.

Om jag var tvungen att välja något i famljekombiklass och 2-4 år gammalt hade jag nog kikat på just Skoda Superb, men även Kia Optima/Ceed, Toyota Corolla och Skoda Octavia. Allt beroende på budget och utrymmesbehov.
Om flash och flärd var en faktor hade jag eventuellt valt en BMW 5-serie över Audi/Mercedes/Volvo, men då pratar vi helt andra pengar.

Den rymmer mycket när man fäller baksätet och är rymligare fram för två än våran andra 450tkr bil. Hade en nyare Bmw m3 för nio år sen den gav mig absolut inget. Vill jag leka kör jag min mc med 236 hästar där hänger inga bilar med i tempot.

1 gillning

Ja, som barnfamilj lär baksätet behöva ligga nedfällt konstant så att man har en sportslig chans att pressa in barnvagnen. Fast då får ungarna springa bakom bilen…

Stort tack för alla svar! Bra infallsvinklar med olika erfarenheter och perspektiv, definitivt något läsvärt för oss som känner att vi kanske snöar in för mycket på vilken bil det ska bli.

Tack! Med nuvarande försäkring vi har så har den redan gått ut, men det var nyheter för mig att det fanns försäkringar som sträckte sig till 12 år alt. 15 000 mil! Ska kolla priset med Swedbank om detta, tackar för tipset! Golfen ser ut som att vi behåller så om den kan “säkert” rulla 2 år till hade det varit en trygghet.

Tack för inlägget, men erkänner att Aygo:n är nog för liten för oss så som vi tror vi hade använt bilen med två barn. Vi kanske har fel men så tänker vi nu!

Flash och flärd är inget vi suktar efter, men vi är inte heller helt och håller “funktion över form”. En bil ska man väl ändå tycka är någorlunda snygg eller attraktiv/populär. En Volvo V60 tror jag fler är benägna att köpa än en tråkigare Honda Civic touring, men nu kanske vi pratar olika målgrupper…

Vi börjar snegla lite på en begagnad Passat GTE också. Känns som ett överkomligt mellansteg till helelektriskt (som vi vill ha i framtiden) som bör klara jobbpendlingen någorlunda, men GTE:na jag sett verkar bara annonsera räckvidd på batteri (~50-60km), inte batteristorlek i kWh som jag är mer bekväm med att räkna på. Har 25-30km en väg till jobbet så om GTE-batterierna från 2021-modellerna är såpass små kanske det går bort (och batterierna i de begagnat modellerna kanske är något degraderade ändå?)

Driver laddfrågan i vår förening och det går framåt med småsteg, hoppas på ett positivt stämmobeslut så därför kliver laddhybrider in i ekvationen. Inte riktigt hittat en vettig begagnad elbil för familjen för ~300kkr begagnat, men där kanske leasinupplägg blir mer attraktivt med allt dilemma-bagage det bär med sig ekonomiskt kontra begagnatköp kontant :slight_smile: