Köpa bil till familj

Hej! Hoppas kunna få goda råd av er inför stundande bilköp.
Vi är en familj med två barn (0 och 3 år) som behöver köpa bil. Först tänkte vi klara oss utan, men nya förutsättningar gör att vi inte kan åka kollektivt, och därför har behovet av bil uppstått. Vi har också en mellanstor hund som ska rymmas i bur eller på en sittplats. Främst kommer resor i stan göras, men det blir också längre resor (55 mil enkel väg) några gånger om året. Vi behöver rymmas men det behöver inte vara enormt!

Vi tänkte oss först en budget på runt 100 000 men det känns som att man inte får så mkt bil för det? Bland det bästa jag hittat är en Kia Ceed från 2016 som gått ca 15000 mil. Därför har jag också kollat på en Kia e-Niro för 230 000 . Vad är egentligen ekonomiskt + praktiskt klokast att köpa? Lägga så pass mkt som 230000 på en bil som så är nyare (3 år gammal) och gått betydligt mindre, eller välja den ‘billiga’ med alla osäkerheter som tillkommer?

Vad är sas minst pengar i sjön? Ps vi är båda obra på bilar, elbilen förutsätter också att vi får laddplats i brf.

Tacksam för input!

Det låter som att det ekonomiska är det viktigaste, och att ni i huvudsak kör korta sträckor och inte så mycket totalt.

Inköpspriset är sällan det viktigaste, utan total cost of ownership, allt inräknat. Du kan få hjälp att räkna fram en sån på https://elbilsexpert.com/hjalp-vid-bilkop/

Mina egna tankar är

• två barn i bilbarnstol och hund leder till att hyfsat stora bilar behövs
  • kort total körsträcka gör att jag skulle räkna bort el, särskilt eftersom billiga elbilar nästan alltid kommer vara för små för er, tror till exempel att kia eniro är det.
  • främst korta sträckor gör att jag skulle räkna bort diesel

Med detta skulle jag tänka mig en bensinkombi, antingen i mellanklass eller storbilsklass. Om ni som föräldrar är långa kan det behövas storbilsklass för bilbarnstolarna, annars blir allt billigare med mellanklass. Med hund och barnvagn behövs också ett hyfsat stort bagage.

Jag skulle också ta ett märke som är mer budget än premium.

Exempel på sådana bilmodeller i mellanklass är

• Skoda Octavia
  • Kia Ceed
  • Ford Focus
  • Toyota Corolla/Auris
  • Volkswagen Golf

Exempel på sådana bilar i storbilsklass är

• Skoda Superb
  • Kia Optima
  • Ford Mondeo
  • Volkswagen Passat

En bubblare på el skulle kunna vara Peugeot E-2008. Det finns ett avsnitt i podden om den nyligen.

Jag hade testat om mellanklass är tillräcklig, och då rekommenderat en Octavia från 2015-2019, under 10000 mil. Här är exempelvis en för 160 kSEK Blocket - Hela Sveriges marknadsplats, bilar, bostäder, möbler m.m.

Det är en välutrustad, modern bil från 2019 på 9000 mil med adaptiv farthållare, carplay, bränslevärmare, parkeringsensorer och dragkrok, som bör vara rätt problemfri. Oavsett så kommer problemen vara relativt billiga på en relativt billig och vanlig bil. TCO skulle jag uppskatta till 4-6 kSEK per månad utan att räkna nogrannare.

Edit: såg nu att bilen varit ägd av ett hyrbilsföretag tidigare. Sådana bilar slits snabbt så hade skippat just det här exemplaret, men det fanns ett par andra för 5-10 kSEK mer på Blicket.

3 gillningar

Du har fått bra råd ovan. Om det är väldigt ont om pengar och komfort inte är prio, så kan jag slänga in en bubblare som egentligen är för liten: Skoda Fabia kombi.

Jag drar inte tipset ur hatten utan vet en tvåbarnsfamilj (dock utan hund) som flera gånger per år kör roadtrips land och rike runt (hela landet) i en sådan - billig, snål och pålitlig. Hyfsat rymlig för sin viktklass. Men de kan också vara galna, så testa först att ni får plats.

Håller med, Skoda Fabia Combi är en grym bil. Vet att det är en vanlig bil bland unga med hundintresse, just för att det är den enda kombin inom kompaktklass i princip, och billig.

Skulle isåfall kolla på generation 3, årsmodell 2015-2020 ungefär, nyare görs ej i kombimodell. Finns ner mot 100-135 kSEK på Blocket med vettiga mil.

Men det bygger på att ni vuxna är korta, jag kan inte få in en vanlig bilbarnstol bakom mig i den.

2 gillningar

Jag har haft en Ceed kombi som hyrbil några dagar… Det var helt omöjligt att sitta fram med våra barnstolar bak. Så testa det först.

Stämmer in på att många stadsresor gör att diesel faller bort.

Möjligtvis skulle jag kika på någon Toyotamodell med hybrid eller bensin. Och eftersom ni är “obra” på bilar så om ni låter toyota göra servicen så får man en förhållandevis bra 10års garanti.

Tack alla för tips, och särskilt @Pong för så grundade resonemang! Vi börjar kolla efter en Octavia helt enkelt! Bra att veta att el inte är smartast i vår sits.

Vi behövde göra en långresa nu just i en qashqai och lite större hade absolut inte skadat, så vi kollar åt de lite större modellerna nu, särskilt som vi är åt det längre hållet.

Tack igen!!!