Pålitlig familjebil - 3 barn - ca 300k

Hej forumet!

Jag har en familj om sambo + tre barn (0, 5 och 8 år) och vi går i köp/leasingtankar. Älskar att ha tillgång till bil men hatar att bilar alltid strular, åtminstone för mig. Tidigare har jag köpt ca 5 år begagnat i 150k klassen och har hela tiden haft problem. Kan absolut ingenting om bilar så att mecka eller byta delar själv är inte aktuellt.

Till frågan; någon som har något tips på en pålitlig bil som man får plats med 3 barnstolar bak? Bränsletyp och huruvida det är kombi, SUV eller minibuss kvittar. Noll lojalitet mot något märke.

Initial budget runt 300k och köper hellre lite dyrare för att slippa oroa sig. 90 % av resorna görs till Coop eller tippen några km bort, resten är långresor till Norrland och bilsemestrar. Bor i Stockholmsområdet.

Behöver vi en minibuss? Storkillen är snart i åldern att han ej behöver en kudde - hur har ni andra med tre (växande) barn gått tillväga?

Vilket bilmärke och modell hade ni siktat på?

Tacksam för svar!

/Trebarnspappan som vill ägna mer tid åt att lära barnen cykla och simma, och mindre åt att oroa sig över motorlampor som lyser, bakaxlar som knarrar och rattar som skakar.

2 gillningar

Toyota Corolla Cross (SUV modellen) skulle funka om den inte är för liten, ligger skapligt inom er budget för en spritt ny och köper ni en sån åker ni bekymmersfritt i många år.

2-3 år Begagnad Skoda Kodiaq ett annat alternativ, där får ni garanterat plats.

3 gillningar

För 300k får du en hel ny Dacia Jogger inkl. all extra utrustning med 7 säten. Under 3 år garanti kan du vara hel bekymmerfri och service/reparationer är prisvärd.

Jag kör en Dacia Logan kombi från 2020 med nu ca. 5000 mil och har haft inga problem än så länge.

Efter den nya facelift och ny logga ser de även ganska nice ut.

2 gillningar

Vad gäller Dacia skulle jag i alla fall först kolla resultat i krocktester och sedan ta ett beslut efter det. :slightly_smiling_face:

Här är alla bilar testade 2021 sorterade på sämst resultat, ett märke som spelar i en egen liga…

6 gillningar

Bra på pappret kanske, om det inte vore för att den får 1 stjärna i EURO NCAP. Det är inte för att den saknar något flashigt säkerhetstödsystem utan det fysiska krockskyddet är minst ett decennium efter sin tid.

Dacia Jogger EURO NCAP

4 gillningar

Jag har hört mycket gott kring Volkswagen Sharan för större familjer,

3 gillningar

Jag tror att en Corolla Cross är trång med 3 barn, iofs bara ett i bakåtvänd stol men många bilar som saknar bredden för 3 stolar bak. Men det bästa är ju att prova.

1 gillning

En av grannarna på gatan har Corolla Cross, själv har jag Corolla Touring Sports, är mer bagageutrymme i denna. Är själv mycket nöjd. Dock är det bara isofix på sidoplatsern bak, kan vara bra på alla platser om man ska ha barnstolar.

1 gillning

Tror oavsett det är fysiskt omöjligt att få in 3 stolar bak i den storleken på bil, behöver nog upp till något rejält mycket större. Vi testade 2 stolar i diverse bilar (ytterplatserna) och av dem tror jag inte att en stol hade rymts i mitten (inklusive relativt stora RAV4).

1 gillning

Din åttaåring borde väl snart sitta på en vanlig bilkudde som inte bygger så mycket i sidled?
Och åker ni verkligen med alla barnen i baksätet eller behöver inte en vuxen sitta bak när ni åker lite längre ändå?

Vi har barn som vid ett tillfälle var 0, 5 och 7. Har alltid kört vanliga men stora kombis. Inte V70 utan typ E-klass som har både bredd i bak och stort bagage. Det kan ju fungera bra även med t ex Skoda Superb el liknande
Att välja en minibuss med skjutdörrar hade jag inte gjort om jag inte var tvungen.

Slår ett slag för Skoda superb, kör en själv just med barnstol fram och bak. Riktigt rymlig bil och skön bil att åka i.

Förutsätter då att 1 barnstol får vara fram med föraren😊

4 gillningar

Tycker du den är bred i baksätet då? För det är kanske främst där TS kan få problem tänker jag. Har bara åkt kortare sträckor i en superb, och även om den är gigantisk på längden så kändes bredden inte större än vilken mellanklasskombi som helst.

Nu missade jag att det var 3 bilstolar bak som efterfrågades, finns det någon kombi där man får plats med 3 på rad?:sweat_smile:

Kan bara tänka mig att minibuss gör jobbet då

Ja det finns men det är ju helt kass att rada upp små barn på det viset, bökigt att komma till mitten och som förälder har man ingen chans att styra upp strul i baksätet. Men visst, ger man ungarna en dos Midazolan innan avresa kan nog mamsen och pappsen sitta fram i lugn och ro.

8 gillningar

Jag har tre barn själv. Köpte en Peugeot 5008 av 2018 års modell 2019. Då var mina barn 3, 6 och 7 år. Har funkat klockrent. Hade nog dock en bakåtvänd bilstol i framsätet första tiden. Har haft bilen i 4 år nu utan större problem. Det bästa är att man har tre separata stolar i baksätet. Tror säkert du kan få en fin 5008 för 300k.

4 gillningar

Jag har ibland 3 barn bak i passaten i 2 bältesstolar och 1 bälteskudde. Det är trångt att knäppa fast alla bälten så skulle man lösa det så skulle det funka hyfsat.

1 gillning

Ja en bil med 3 separata, gärna skjutbara, stolar i baksätet hade ju varit lättast att rekommendera platsmässigt. Men de växer inte på träd…

1 gillning

Mm har gluttat lite på den faktiskt. Funkar den bra?

1 gillning

Haha. Jo det är sant, men det funkar för oss, plus sambon föredrar sitta fram. Men förstår att det smalnar av utbudet en del. Få bilar som ger utrymme för tre barnstolar. Kollat runt på nätet och fattar inte varför det inte finns bältesstolar som är smalare? Lagkrav månne?

Den funkar väldigt bra. Mycket flexibel. “Cockpiten” är lite speciell med en mindre ratt än genomsnittet men man vänjer sig. Jag har 165hk varianten, provkörde 130hk med men den var lite väl slö. På min årsmodell var man tvungen att välja till en ganska hög utrustningsnivå för att få adaptiv farthållare, det kan jag rekommendera att du har koll på (kanske ingår i standardmodellen numera).

1 gillning