När eran 0-åring behöver en fullstor bilbarnsstol så kommer det att bli problem.
De flesta vill ha bilbarnstolarna i baksätet för att det är bättre krocksäkerhet där.
Bra bilbarnstolar är stora, vilket gör att ingen vuxen får plats att sitta mellan dom i de flesta bilar.
Små barn behöver att en vuxen sitter bredvid vid resor längre än några minuter.
Bra bilbarnstolar:
Om ni köper en extra stor bil så kan det funka med två bilbarnstolar i baksätet.
VW Sharan, Seat Alhambra eller Peugeot 5008 tror jag passar bäst.
Se följande tråd för rekommendationer på bilar som är stora nog:
En bilbarnstol är mycket större än ett babyskydd.
Sätter man en bakåtvänd bilbarnstol i framsätet (med avstängd krockkudde där) så blockeras sikten till höger backspegel. Det är olagligt och farligt att köra så.
Om bilföraren är lång och kan ha stolen långt bak kanske det finns en chans att backspegeln går att se, men förmodligen inte.
Man kan kanske montera en husvagnsbackspegel för att kunna se, men jag tror det är olagligt med sådan om man inte har en husvagn?
Vi har en Skoda Octavia.
Vad vi gjorde var att sätta vårt äldre barn i en framåtvänd bilbarnstol i framsätet.
Vår bil har ISOFIX i framsätet, det gjorde detta möjligt.
Man ska dock helst vänta tills barnet är 4-5 år innan man sätter dom framåtvänt.
Ibland lutar sig äldsta sonen framåt och blockerar sikten till backspegeln, så jag brukar säga åt honom att luta sig bakåt innan jag behöver titta i backspegeln.
Någon enstaka gång har jag varit tvungen att dra hans huvud bakåt för att hinna titta i backspegeln i tid.
Skoda Octavia är bra eftersom den har ett marginellt större bagageutrymme än de flesta kombis.
Djup och bredd är det som oftast behövs, sällan är höjden användbar.
Octavia är också bra eftersom den inte är så bred.
I Stockholm är det ofta trångt när man ska parkera. Om vi bodde i en annan stad hade vi kanske skaffat en Skoda Superb.
VW Sharan och Seat Alhambra har skjutdörrar, så det hjälper när det är trångt med parkeringsutrymme.
www.kvd.se tycker jag ger att bra intryck, www.dasweltauto.se likaså
Android auto/apple carplay, rattvärme, adaptiv farthållare, backkamera och parkeringssensor fram är bra att ha.
Många som säljer begagnade bilar skriver inte ut all utrustning i annonsen, så det kan vara bra att kolla upp vad bilens utrustning faktiskt är. Man kan mata in regnr och slå upp chassinumret via biluppgifter.se/fordon/ eller transportstyrelsen. Chassinumret kan sedan användas för att slå upp bilens utrustning, minns dock inte var jag gjorde det. Jag noterade idag dock att biluppgifter.se kan visa utrustning för i alla fall Skoda-bilar om man är inloggad i deras tjänst (kostnadsfritt stod det).