Den mest förnuftiga familjebilen för någon som är ointresserad av bilar

Vår pålitliga veteran från 2005 närmar sig tyvärr slutet av sin livscykel, och det ser ut som att det snart är dags att investera i en ny bil. Jag själv är inte särskilt intresserad av bilar, men det viktigaste för mig är att den nya bilen säkert tar familjen från punkt A till B på ett kostnadseffektivt och förnuftigt sätt. Har någon här på forumet kunskap om vilka familjebilar som är mest lämpliga för någon som inte är bilintresserad och som kör ungefär 1500 mil om året?

Några specifika krav och överväganden när det gäller en ny bil:

• Vi har två små barn (1 och 3 år gamla) och därför behöver bilen vara säker. Jag funderar på en kombi, men är osäker om en mindre bil skulle fungera lika bra. Är det en generell regel att en mindre bil är mindre säker i trafiken?

• Ålder spelar inte en avgörande roll, men tillförlitlighet är viktigt. Skulle en bil som är 5-10 år gammal vara tillräckligt pålitlig? Vad är en rimlig körsträcka för bilen?

• Priset är inte heller avgörande för mig, jag kan köpa bilen kontant. Dock funderar jag på om en dyrare bil ofta innebär högre totala kostnader?

• Finns det specifika märken som jag bör undvika eller satsa på?

• Jag har inte tänkt att utföra bilreparationer själv.

Jag uppskattar alla råd och tips jag kan få! Tack på förhand.

4 gillningar

Jag hade en Opel Astra Sports Tourer (kombi) tidigare. Det var en bra och praktisk bil. Den var inte överdrivet dyr att äga. Jag har barn i liknande ålder. Den bilen var väldigt bra gällande utrymme i bagageluckan. Den var inte maximalt avancerad gällande mer krävande körning men “normalbra”.

3 gillningar

Att en mindre bil får mer stryk än en större vid en kollision är, allt annat lika, grundläggande fysik och ett faktum. En småbil kommer bli mos vid frontalkrock med en tung el-SUV. Men detta alldeles oaktat kan jag rekommendera en kombi. Barnvagn(ar), barnstolar, packning - livet blir helt enkelt hanterbart om man får med sig grejerna.

För någon som inte bryr sig om prestige men vill ha plats och hyfsat låg kostnad och bekymmersfritt hade jag börjat kika på:

• Kia Ceed kombi.
  • Volvo V70
  • Toyota Avensis
  • Skoda Octavia
11 gillningar

Dragkrok och takräcke!

3 gillningar

Kolla på Volkswagen Touran.

Gött med lite högre stolar i bak när man ska lasta in barn.

1 gillning

@Skogstomten - något inspel? :slight_smile:

Jag lägger mitt vanliga förslag
Bensin Mazda med Skyactive, 2013 och frammåt.

Mazda cx-5
Mazda 6
Kan vara bra modeller för att spana in.

Ett av få bilmärken som konstant har ökat i kvalite under 2000-talet

5 gillningar

Kan du motivera varför det skulle vara ett bättre val än t.ex. en Toyota?

Japansk/koreansk bil. Som alltid när det gäller begagnade bilar är det specifika objektet lika viktigt som märket/modellen.

Se till att den är välskött och servad enligt servicebok på märkesverkstad. Inga skador, bucklor, repor. Allt fungerar. Hel och ren inredning. Bra däck av samma modell runt om av kvalitetsmärke. Ej skrapade fälgar. Fin vindruta utan repor och stenskott. Helst privatkörd.

2 gillningar

XC 70 2016 Classic Summum.

Bra bil, sista modellen. Driftsäker, billig att serva, säker och bra med plats.

1 gillning

Nästan samma situation här även om barnen är 3 år äldre och jag bör tillägga att bilens driftsäkerhet är ännu viktigare eftersom vi bor i Norrland.

Det är helt omöjligt att hitta en riktigt väl matchande bil ffa nu när man bör också fundera kring hybrid eller el.

Vi hyr bil en del och haft Skoda Octavia modeller innan men nu är jag snarare ut efter typ Nissan eller Toyota.

En fråga till dig: vad tycker du om biler med 7 sits? Är det overkill eller snarare praktisk med tanke på alla kompisar som om några år vill följa med på aktiviteter?

Vi har två bakvända bilbarnstolar i baksätet vilket kräver en större bil om man vill få plats där framme (beroende på längd)

Tack så mycket för alla tips!

En annan tanke som dyker upp - hur bör man balansera ålder kontra antal körda mil när man överväger pålitlighet? Är det mer avgörande att bilen inte är så gammal eller att den inte har kört alltför långt? Vilken ålder kan betraktas som för gammal och hur många körda mil anses vara för mycket?

Min erfarenhet är att +10år och +10 000-15 000 mil kan det börja kosta i tillförlitlighet.

Men det är beroende på service osv.

jag hade en Ford S Max som vi köpte när den gått 13000 mil och jag körde den till skroten pga servot var slut och odometern gick precis över 27500 mil (den var då 14år)

Det enda avhjälpande (fixa trasigt) var att vi bytte en luftslang till turbon (gjorde jag själv) och samt en gummislang till tryckmätaren för partikelfiltret vid ca 16000mil. I övrigt oljebyte, bromsbyte mm slitdelar. Men ngn gång skall man ha tur med bilar. Jag hade en Volvo 24X som jag köpte när den gått 8000 mil, 14 år gammal. Jag körde den en vecka, sedan gick det inte att växla. En sprint hade gått av i växellådan. Fick betala 25% av bilens pris för att riva ut allt . Den bilen rullade vidare i många år (jag var ung då)

Bra bil, men brukar väl vara väldigt dyra för sin ålder/skick. Och även de nyaste börjar ju bli rätt gamla.

Till TS, bensindriven mellanstor kombi är det nog som gäller. Typ Opel astra/skoda octavia eller dylikt. Kanske något i stil med en liten MPV som touran.

1 gillning

Inget fel på Toyota.
Men dem ligger högre i pris pga av att dem är mer erkända som kvalitetsbilar även om jag personligen tycker Mazda har gått om dem på senaste år i vissa aspekter.

2 gillningar

Även om barnen för närvarande är för små för att ta med sig vänner på aktiviteter, kan det bli aktuellt om några år, och då kanske en 7-sitsig bil blir mer praktisk. Jag funderar dock på om det är onödigt med en 7-sitsig bil just nu, med tanke på dess större storlek och hur det kan påverka bränsleförbrukning, skatt och liknande. Beror kanske även på hur länge bilen planeras att behållas. Finns det några generella riktlinjer för hur länge det är optimalt att äga? Är det fördelaktigt att sälja strax innan garantier och liknande går ut?

Själv bor jag nere i Skåne, så kanske är driftsäkerheten inte lika avgörande som uppe i norr :). Hur bör man överväga 4-hjulsdrift? Ger det så mycket extra säkerhet att det är värt att investera lite extra i en 4-hjulsdriven bil, eller är det överflödigt om man främst kör i södra Sverige?

Är barnen 1 och 3 nu tror jag du hinner byta bil minst en gång innan 7-sits är aktuellt för barnens kompisar, om det någonsin blir det. De allra flesta klarar sig ju hela livet utan 7-sits, men beror på hur man bor etc. såklart.

V70, V60(eller XC70/V60CC) eller XC60. 2015-2018 på samtliga för att få sista riktiga pansarvagnarna. D4/D5 AWD. Utan AWD då är det VEA motorn som är 4 cylindrig istället för 5. Också lägre skatt på den motorn.

Pris; allt mellan 150-250 beroende på utrustning och mil såklart.

Över 300k får du “nya” V60CC med vettig utrustning och under 10k mil. Finns som bensin med men den drar litern blandad.

Samtliga Volvobilar har bränslevärmare som standard så man slipper skrapa rutor. Blev tillval MY2023 :cry:

Kan också rekommendera Toyota Corolla Hybrid kombi från 2020, dricker väldigt lite för att vara bensin, går på el när den kan, slipper ladda hemma då motorn laddar batteriet när du kör på landsväg/motorväg. Antagligen snäppet mer driftsäker än Volvon

Undvik hela Volkswagen koncernen.

2 gillningar

Hur kommer det sig? Ofta lätt att man hamnar där när man letar bil.

1 gillning