Hej,
Lång historia kort: Min sambo var tyvärr med om en bilolycka i dagarna, där bilen blev bärgad till skroten. Som tur väl så klarade hon sig utan fysiska men.
Då vi bara haft en bil så behöver vi nu skaffa en ny med kort varsel för att kunna ta oss till arbetet. Jag har försökt läsa på en del här och på andra ställen, men upplever att det är svårt att greppa all information som finns när det kommer till bilar och bilägande.
Just nu är det inte helt lätt att fatta ett rationellt beslut kring det här, men vi kommer förmodligen skaffa en Toyota då vi hört och läst mycket positivt om märket, dock har jag en partiskhet mot Volvo då vi haft det min familj i alla år.
Våra förutsättningar är att vi kör till och från arbetet 5-7 dagar per vecka, ca 5-6 mil per dag. Vi kör även och besöker familj på ett avstånd mellan 10 och 20 mil 10-12 gånger per år. Utöver detta utflykter i närområdet någon gång i veckan och någon längre tur kanske en gång om året. Med ett enkelt överslag så landar vi på ca 2000-2300 mil per år.
Utrustningsmässigt så har vi inga större krav, mer än att det bör finnas isofix för barnstolar, vilket jag antar att de flesta bilar har idag, samt ett hyfsat bagageutrymme. Jag antar att de flesta kombi eller halvkombimodeller kommer passa. Vår tidigare bil var en äldre golf, så det mesta är nog egentligen ett steg upp. Det viktigaste är att den är förhållandevis bekymmersfri och tar oss från A till B.
Mitt problem är att jag inte vet något om olika bilmodeller, vad som är rimligt gällande mätarställning, vilken typ av drivning man ska satsa på, vilka prisbilder för olika modeller som är rimliga osv. Vi vill inte heller lägga alla våra sparpengar på en bil, vår tanke är att landa runt 100000-150000, men åter igen så vet vi inte om det är en rimlig summa, vi kan köpa något dyrare om det skulle behövas. Jag antar även att kontant betalning är det bästa alternativet.
Tar tacksamt emot all feedback, är allmänt förvirrad kring detta för tillfället.
Tack på förhand!