Ny bil med kort varsel, behöver hjälp med funderingar kring beslut

Hej,

Lång historia kort: Min sambo var tyvärr med om en bilolycka i dagarna, där bilen blev bärgad till skroten. Som tur väl så klarade hon sig utan fysiska men.

Då vi bara haft en bil så behöver vi nu skaffa en ny med kort varsel för att kunna ta oss till arbetet. Jag har försökt läsa på en del här och på andra ställen, men upplever att det är svårt att greppa all information som finns när det kommer till bilar och bilägande.

Just nu är det inte helt lätt att fatta ett rationellt beslut kring det här, men vi kommer förmodligen skaffa en Toyota då vi hört och läst mycket positivt om märket, dock har jag en partiskhet mot Volvo då vi haft det min familj i alla år.

Våra förutsättningar är att vi kör till och från arbetet 5-7 dagar per vecka, ca 5-6 mil per dag. Vi kör även och besöker familj på ett avstånd mellan 10 och 20 mil 10-12 gånger per år. Utöver detta utflykter i närområdet någon gång i veckan och någon längre tur kanske en gång om året. Med ett enkelt överslag så landar vi på ca 2000-2300 mil per år.

Utrustningsmässigt så har vi inga större krav, mer än att det bör finnas isofix för barnstolar, vilket jag antar att de flesta bilar har idag, samt ett hyfsat bagageutrymme. Jag antar att de flesta kombi eller halvkombimodeller kommer passa. Vår tidigare bil var en äldre golf, så det mesta är nog egentligen ett steg upp. Det viktigaste är att den är förhållandevis bekymmersfri och tar oss från A till B.

Mitt problem är att jag inte vet något om olika bilmodeller, vad som är rimligt gällande mätarställning, vilken typ av drivning man ska satsa på, vilka prisbilder för olika modeller som är rimliga osv. Vi vill inte heller lägga alla våra sparpengar på en bil, vår tanke är att landa runt 100000-150000, men åter igen så vet vi inte om det är en rimlig summa, vi kan köpa något dyrare om det skulle behövas. Jag antar även att kontant betalning är det bästa alternativet.

Tar tacksamt emot all feedback, är allmänt förvirrad kring detta för tillfället.

Tack på förhand!

Med liknande krav och kort varsel köpte jag en Skoda Octavia kombi tre år gammal. Den har egentligen gått som en klocka de tre år jag haft den och inte behövt göra mer än byta däck och serva den. Stort utrymme, fick lätt plats med alla barnstolar plus två vagnar i bagaget. Kanske inte den roligaste att köra direkt, men fyller sitt syfte och lär väl vara inom din budget.

1 gillning

Hej!

Jag kör ca 3k privata mil per år och har köpt många bilar i olika prisklasser, från nya till begagnade.

Ni kör 2-3k mil/år, eller ~8mil/dag. Ni ska ha en diesel som drar så lite som möjligt, ca 0.6l/mil. Köp den nyaste bilen ni kan för den summan ni vill lägga. Tänk att förra ägaren har kört 2-3k mil/år så kan du räkna ut en rimlig mätarställning.

Har ni haft en Golf tidigare blir ni säkert nöjda med en

Toyota Avensis 2018 (10k på mätaren, 150k)

Andra alternativ i prisklassen:

Volkswagen Golf Combi 2018 (10k på mätaren, 150k)
Skoda Octavia Combi 2019 (10k på mätaren, 150k)

Ju äldre bil desto högre servicekostnader och i regel sämre förbrukning.

Ett billigt bilägande består av låg skatt, låg förbrukning, låg service och lågt inköp.

Länsförsäkringar har information om bilar och dess skadefrekvens:

Med bilköp är det lätt att “gå ett steg” upp, dvs, utöka budgeten med 50k och få en annan nivå på bilen. Bestäm er tidigt för er nivå, så underlättar det att köpa rätt bil för er nivå.

Räntenivån är rätt hög idag på billån, ca 7%, har ni möjligheten att betala kontant är det en god idé på denna nivå.

Skulle ni gå upp ett steg skulle jag (om ni har behovet av storlek) titta på V90 2018 (10k mil, 250k).

Som du märker springer det iväg snabbt!

@Skogstomten

En nackdel jag kommer på och därför jag själv inte valt Toyota är att de känns trånga om man behöver använda ett par bilstolar, det blir trångt fram om man har den bakom och vise versa.

Så det blev en Skoda för min del, hade de varit samma utrymme i baksätet hade det blivit en Toyota.

Nu vet jag inte hur de nya Toyota corollorna är, någon som vet hur utrymmet är i de?

Det blir ganska många mil med jobbpendlingen. Har ni möjlighet att ladda hemma och isåfall övervägt en mindre elbil för något större peng (runt 200 tkr)? Jag undrar om ni inte räknar hem den större utgiften i längden isåfall.

Jag tror att du kommer få väldigt blandade tips här faktiskt. Jag personligen skulle inte ge allt för mycket för en bensin eller dieselbil i dagens läge då jag misstänker att dom lär dyka i sitt värde rätt snart när elbilar blir allt mer vanligare.

Vad det gäller milen så tycker jag personligen att dom inte återspeglar skicket på bilen för fem öre då allt beror på vem som har kört och hur bilen har körts. En bil med mycket smålänning är troligtvis i sämre skick än en likvärdig bil med mer mil men betydligt färre kallstart.

Så länge många inte kan ladda hemma tror jag att bensin och dieselbilar håller värdet ganska bra men jag kan förstås ha fel!

Mini cooper countryman hybrid. Kan du ladda hemma med medföljande laddkabel. Vi får i en dubbelvagn (barnvagn) i bagaget. Kul att köra, jag som är 192 cm sitter bra i den. Kul att köra dessutom.

Toyota är överskattat. Obef. Körglädje och rostskydd. (Udantag Supra som är en BMW Z4 och GT86an som är en Subaru.). Vad har du för budget och behov? Själv tyckte jag utrymmet i en BMW 3-serie (330i E90) sedan-modell var mer än tillräckligt för bilbarnstol och stor barnvagn (Emmaljunga NXT-90) och packning. Samma bil kostade för övrigt ingenting att äga under 3 års tid… +4000 mils körning. Satt med ett leende oavsett om jag skulle till Ica butiken eller Autobahn. Dessutom snål och drog 0.72 l/mil. Idag kör jag en Kia EV6 AWD inte hälften så kul, men billig ändå.

Jag har själv haft både Auris, Avensis och Corolla (de nyare varianterna av alla) och har varit väldigt nöjd. Som tidigare har nämnts kan de upplevas aningen trånga i framsätet med en bakåtvänd barnstol i bak, men det beror lite på er egen kroppsstorlek. Jag tyckte det var väldigt trångt, men hanterbart, och min sambo hade inga som helst problem med utrymmet.
Den rymligaste av dessa, med bilstol i bak, är enligt min uppfattning den nyare corollan.

Med finansiering så finns det olika vägar att gå. Det mest ekonomiska är så klart att köpa loss den direkt, men om finansiering är ett krav så kolla hos Motor Trend om ni har dem i relativ närhet. Hos dem kan ni köpa en bil med 20% insats och sen använda så kallad restskuld (läs mer på deras sida) för att hålla månadskostnaden nere om det skulle behövas. Din skuld betas inte av lika fort men bilägandet är inte lika kännbart månad för månad.

För att inte jäkta med beslutet alltför mycket så brukade jag börja med att månadshyra en bil. Har varit några gånger vi flyttat hem till Sverige och stått utan bil. Då kan det vara en ok temporär lösning om det inte finns en bil i släkten.

Det blir oftast billigare än att köpa fel bil så att säga. Bilhandlare brukar också vara duktiga på att läsa desperata köpare och då kan det vara svårt att göra en vettig affär. Speciellt när man är rådvill.

Lycka till :grinning::+1:

Man ser utvecklingen bra i Norge som är kanske 5 år före oss. I Oslo och Drammen är bensin och dieselbilar nästan helt värdelösa numera och det kommer fortsätta i snabbare och snabbare takt. Varför liksom skaffa sig en bil som bränner upp dyr bränsle och som kostar extremt mycket i underhåll om du för samma pengar få en mycket billigare bil.

Av bekvämlighets skäl om man inte kan ladda den hemma. Jag tankar oftast två gånger i månaden och det tar ungefär fem minuter varje gång. Elbil skulle vara mycket besvärligare.

Är det sant att bränsledrivna bilar är så svårsålda i Oslo/Drammen? Och om de är svårsålda i stan, går det lemmeltåg av begagnade ICE-bilar därifrån till landsbygden?

Här hemma har ju värdeminskningen varit närmast obefintlig även på bensin- och dieselbilar senaste tre åren även om det nu verkar ha lagt sig en blöt räntefilt över bilmarknaden totalt sett.

Själv tycker jag att det verkar finnas för många faktorer för att säkert säga att elbilar kommer behålla sitt värde bättre än motsvarande ICE.

Jag tänker på:

Nypriser (i början av året blev begagnade Teslor påverkade, säkert andra bilar också)

Bonus/malus och annan beskattning/premier.

Laddmöjligheter, både för de som bor i stad och längs vägarna för den på långtur.

Förbud mot bilar med utsläpp på vissa platser

Drivmedelspriser/elpriser

Ränteläget

Teknikutveckling, förfinas batteritekniken ytterligare?

Med mera…

Med det sagt skulle jag gärna ha elbil istället för bensin men får inte riktigt ihop kalkylen då jag kör såpass lite (runt 1000 mil/år).

När jag var för några år sedan inne i Oslo så var mer än hälften av alla bilar elbilar och sedan dess har det säkert blivit ännu fler. Så visst dom begagnade bilarna går säkert ut mot landsbygden men när jag var där i höstas så började även där bli vanligt med elbilar, men Norge har ju haft en bra inställning till elbilar och starka regler för det. Tex så har din arbetsgivare i Norge 14 dagar på sig att installera laddstolpe efter att du har meddelat att du har införskaffat en elbil

1 gillning

Vi är i samma bana och letar ny bil där vi landat i nedan som vi håller ögonen öppna för.

• Toyota Avensis - Hört mycket bra om dem både från besiktningsstatistik och bekanta som har.
  • VW Golf eller Passat kombi - Nära och kära som har bra erfarenheter.
  • Skoda Octavia kombi - “Samma” som VW (kanske en fördom?).
  • Kia Ceed - Får mycket för pengarna samt nära och kära som har bra erfarenheter.

Vi hade fler på listan fram tills vi testade vilket gjorde att bl.a. Volvo föll bort. Desto mer jag läst på nätet desto mer likvärdiga verkar de vara. Sjukt svårt…

Tack för all feedback!
Efter en del funderingar och mycket läsande på nätet så har vi valt att utöka budgeten till 250k, vi kommer i och med detta ta ett privatlån på halva summan, och då tittat på en lite nyare bil med färre mil (ca 2020, 3-5k), som med förhoppning skall fungera bekymmersfritt i alla fall i ett 10-tal år.
I nuläget är det nya modellen av Toyota Corolla vi kollat mest på. Verkar vara mycket utrustning som standard som på många andra likvärdiga bilar är tillval. Det är dessutom en hybrid med beprövad teknik från priusen, så troligtvis bra driftsäkerhet och hyffsat låg förbrukning trots bensin.

3 gillningar

Reklam för @skogstomten:s tjänst: “Hjälp vid bilköp” eftersom han aldrig gör reklam för den själv här i forumet. :slight_smile:

För dig på Patreon finns det även en inspelning med honom från början av mars.

Du måste vara prenumerant på Patreon för att komma åt länken till inspelningen. Annars får du felmeddelande, tyvärr.