Tips på begagnad bil till svärmor för 150.000 - 215.000 kr för körning 3000-6000 mil per år?

Hej!
Jag håller på och kollar på att köpa en begagnad bil till min svärmor och som ni förstår så måste detta bli bra :wink:

Så först några förutsättningar:

• Budget 150 000 - 215 000 kr
  • Miltal 3000 - 7000 mil
  • Färg ej vit
  • Växellåda Automat
  • Årsmodell 2017 +
  • Ej möjlighet att ladda vid lägenhet, men i stan finns laddplatser
  • Drivmedel (Osäker, men ren elbil är inte ett alternativ)
  • Låg skatt
  • Halvkombi föredras
  • Kör mellan 600-1000 mil/år
  • Inte sugen på att köpa privat

Jag har främst kollat på tre modeller.

1. Kia Niro laddhybrid eller elhybrid (Favorit just nu)
  2. Toyota Corolla elhybrid
  3. Hyondai Ioniq elhybrid

Min svärmor bor i en liten stad där åtminstone jag tänker att hon skulle kunna ha nytta av en laddhybrid. Köra på el för ärenden i stan och använda bensin när hon ska ta sig till oss då vi bor i en annan stad.
Hon kommer ha denna bilen länge.

Mina funderingar till er

• Är elhybrid/laddhybrid värt den extra kostnaden? Viktigt att bilen är billig i drift.
  • Har ni fler bilar som ni skulle vilja plocka in i listan?
  • Vilka hemsidor kollar ni för att bevaka bilar? Jag kollar främst Wayke, KVD, blocket.
  • Vad anser ni om intervallet på miltalen jag angett? Är det överdrivet höga krav eller är det rimligt?

Hoppas jag angett tillräckligt för att ni ska förstå vad jag är ute efter.
Ser att det finns liknande trådar men tänkte att denna tråd blev ganska specifik så det fick bli en egen.

Jag kör för visso bara skitbilar men jag hade inte tittat på något laddbart om inte laddning finns i hemmet, därav hade jag nog spanat på en liten bensinbil med tanke på de låga milen.

7 gillningar

Instämmer. En liten bensinsnål bil vore det mest lämpliga. Laddhybrid är bara vettigt om laddning finns hemma.

3 gillningar

Renault Mégane och Renault Captur låter som värdiga kandidater.

Captur från årsmodell 2020 har nya interiörerna.

2 gillningar

Vill bara instämma tidigare talare att inte kör laddhybrid om hon inte kan ladda hemma. Vi har en passat gte och hade vi inte haft laddning hemma hade vi aldrig laddat den, de räcker inte tillräckligt långt för att va värt besväret.

1 gillning

Nu har jag ingen svärmor längre, men hade jag haft det skulle jag nog föreslagit en elbil med så kort räckvidd att det inte räckte för att komma och hälsa på.

11 gillningar

E-golf 2018 eller senare, vi köpte precis en begagnad för strax över 200 och är supernöjda!

2 gillningar

Nej. Framförallt inte om tanten inte kan ladda hemma. Laddhybrider är långsamma att ladda.

Brukar i dessa trådar - förutom alla bra tips som framkommer ovan - göra reklam för @Skogstomten och hans företag där han erbjuder “hjälp vid bilköp”. Flera förutom mig och Caroline har använt den och vi har varit mycket nöjda.

1 gillning

2014 Köpte jag en Lexus ct 2011årsmodell (elhybrid) för 150000kr, den hade gått 11000mil. Lyxversionen med allt lullull, GPS, backkamera, keyless, mark levinsson högtalarsystem, skinnklädsel osv osv. Den har tills idag gått 22000mil, gått igenom varenda besiktning och har inte behövt lagat någonting. Det är den absolut bästa bil jag någonsin ägt. Kanske det beror på tur?
Men om någon vill ha tips från mig är det lexus och enbart lexus jag tipsar om.

Satans snygg är den också, fortfarande :heart_eyes:

7 gillningar

Tack för input. Hon vill inte ha en för liten bil så därför jag fastnat på elhybrider. Men jag ska nog kolla på mindre bensinbilar en sväng till

Tack. Ska överväga detta. Det är betydligt svårare att ge tips till någon annan

Tack för delningen. Det är denna storleken jag är ute efter men hamnar för högt i pris när jag filtrerar fram lågmilare som jag satt sikte mot. Kanske inte ska vara rädd för att kolla på bilar som ligger på 8000-10000 mil :thinking:

1 gillning

V40 bensin eller diesel.
Billiga att äga. Fina .funkar kanon

2 gillningar

En klassiker för första eller sista bilen är ju en Golf eller Polo. Bensinbil är ju enklast!

1 gillning

Här har du en bil som bockar av i princip alla dina krav. Den är inte vit, den har gått under 7000 mil, den har låg årsskatt (360 kr!), automatlåda, halvkombi, låg förbrukning.

Jag tror verkligen en Toyota hybrid är helt rätt val för din svärmor.

https://www.kamux.se/cars/Toyota/Auris/SFZ600

Här är en annan. Kamux finns i hela landet så det borde väl inte va omöjligt att de kan transportera bilen närmare dig ifall du inte bor i Borlänge.

Här är en tredje i Järfälla!

3 gillningar

Ford focus kvalar in, 2019 och framåt. Smidig bil, antingen halvkombi eller helkombi. Service vartannat år.

1 gillning

En Mazda 3 från 2013 framåt.
Är en väldigt schysst bil i den prisklassen och önskad storlek.

2 gillningar

Toyota Yaris Cross. Toyota är väldigt driftsäkra och billiga att underhålla.

2 gillningar

Sorry för off-topic, men scrollade snabbt i flödet och läste titeln till tråden som:

"Tips på begagnad svärmor … "

:rofl::see_no_evil:

3 gillningar