Tips på begagnad bil till svärmor för 150.000 - 215.000 kr för körning 3000-6000 mil per år?

Allting från Toyota/Lexus skulle jag säga är fantastiska bilar. Rullar på för alltid, billiga i drift och låga omkostnader. Finns en anledning till Toyotas höga restvärden.
Skulle rekomendera en elhybrid och om det går att få tag på i trist grå mettalic lack.

Du kan få tag på en Yaris/Corolla som rullat 3år på privatlease och runt 6K mil för 150-200 utan större problem. Dock skall du akta dig för corolla med höga mil och låga år då de oftast körs som taxi.

Allt gott!

3 gillningar

En viktig aspekt som tyvärr kräver sin beskärda del av tiden är att noggrant undersöka firman hon ska köpa ifrån, om nu privata säljare inte är aktuellt. Såg att någon tidigare i tråden rekommenderade en bil från Kamux, som mycket möjligt kan vara perfekt för ändamålet. Kamux är dock i bilkretsar ökända för att vara riktiga hästhandlare (läs: skojare) vars reklamationsavdelning följer noggrant strukturerade manus i kontakten med missnöjda kunder. Med det sagt finns det säkerligen städer där Kamux sköter sig. Kan dock vara värt att kolla upp recensioner på de firmor hon ev. ska köpa ifrån. Kolla också upp bilarna på car.info och kolla så allt ser bra ut. :slight_smile:

En sådan kanske kan passa:

2 gillningar

Service varannat år är väl något biltillverkare kör med som ägaren får sota för senare.

Har kollat massa oljetester och dom är betydligt sämre efter ett år och typ 1500 mil.

1 gillning

Tack för tipset. Har sneglat på Megane och den ligger i rätt kategori!

Tusen tack. Jag har sneglat mycket på Corolla elhybrid och har lagt bevakning på den.

1 gillning

Tackar. Just nu har Riddermark haft bäst priser så har kollat mycket där. I stort sett verkar bilfirmor få väldigt blandade recensioner men de har iallafall betydligt högre betyg alsklingbil eller Kamux vad jag kan se.

Jag betalade 210 000:- för min silver metallic corolla touring sport från 2020, automat/hybrid, sommar/vinterdäck och 4800mil. Detta var i våras/sommras. Så en sådan kan jag personligen rekomendera då jag är kanon nöjd!

Kan rekomendera handlaren som jag köpte hos också. Lindströms Bil. Bra certade toyotahandlare med allt vad garantier och ansvar heter!

1 gillning

Vet som sagt inte om jag bara haft tur men både Lexus och Toyota har ju rykte om sig att vara hållbara. Med Lexus är det dock dyrt om något går sönder då det är lite svårare med reservdelar, finns inte mycket begagnat. Har dock som sagt aldrig behövt tänka på det då min aldrig går sönder :smile: (ta i trä).

När min son var liten tittade vi på bil på blocket, han såg en som han tyckte jag skulle köpa. Sa till honom att den hade gått alldeles för långt, över 20000mil, då sa han -ja men om den gått så långt så vet man ju att den är bra :smile:

1 gillning

Det blev en Hyundai Ioniq från 2017! Vilken lättnad. Nu är det bara att hålla tummarna för att svärmor inte får en massa bekymmer :smile: