Hjälp med val av bil

Hej på er,

Håller på att bli galen och söker därför goda råd.

Har haft en passat GTE som förmånsbil (är egenföretagare) som jag varit helnöjd med. Tyvärr har lådan rasat och har försökt fixa det utan framgång. 26.000mil. Har mentalt mer eller mindre redan landat i att skrota den.

Men det jobbiga nu är att jag är i behov av ny bil. Kör ca 7-10mil om dagen i tjänst och totalt sett inkl. Privat. ca 3000mil per år.

Använder dragkrok regelbundet (max totalvikt 1000kg) mycket snickrande och gårdsarbete. Drar mig inte för att byta bromsbelägg, skivor eller andra slitagedelar. Min gräns går vid att plocka isär automatlådor eller där tillverkarna programvaror begränsar mig från att felsöka eller kalibrera bytta delar mm.

Tidigare så var reglerna så solklara att det var värt för mig med förmånsbil. Men börjar fundera allt mer om det skulle vara värt med en enklare bil privat? Någon som har någon input här?

Har inget för “lull lull”. En bra motorvärmare och eventuellt en farthållare kan vara trevligt.

Någon som har räknat på detta tidigare eller har tips på specifikt märke/modell?

1 gillning

Inte speciellt bra på bilar men rent ekonomiskt köper jag begagnat och betalar kontant.

1 gillning

Efter ett otal Volvo och VW har jag själv landat i Toyota (Volvo som 740 tillverkas tyvärr inte längre).

Den äldsta en bra bit över 30.000 mil. Har bara behövt byta bromsok och ett kylaggregat till hybridsystemet på vägen. Håller ypperligt andrahandsvärde. Går för ca 50% av vad jag köpte den för 12 år sedan

3 gillningar

Kollat begagnad eller renoverad växellåda? Visst, kostar nog en del men en ny bil förlorar snabbt mycket också.

Du behöver en bra begagnad kombi.

Toyota Avensis.

Med större budget en RAV4

En Subaru kan ev vara ett bra alternativ.

Dark horse som är lite riskablare: Opel Insignia. Uselt andrahandsvärde så du kan få en bra bil för lite pengar!

4 gillningar

En så gammal bil, åtminstone i mil räknat, kan väl ändå inte ha lönat sig att ha som tjänstebil? Du beskattas ju som den är ny.

På din beskrivning låter det som att du bör köpa begagnat, t ex Toyota Rav4 eller liknande, privat och ta ut milersättning.

Om du ändå köper via företaget, vilket kan vara klokt om du väljer nytt, bör du absolut köpa ut bilen privat efter sådär 3 år/10000mil (så länge brukar många företag ha sina bilar). Då är normalt sett bilvärdet så lågt att det inte lönar sig att skatta som tjänstebil.

1 gillning

Toyota, Toyota, Toyota (eller Lexus om du är hiphopare alternativt pensionär).

3 gillningar

Har företag och kör själv en 12 år gammal Kia Ceed diesel och tar ut milersättning. Andra Kia dieseln för mig. Den senaste körde jag över 23 000 mil med utan några problem förutom bromsar och annat slitage. Sålde den när den gått över 30 000 mil men fortfarande tuffade på som ny på grund av tjänstebil. Köpte den nuvarande privat för tre år sedan och har bara bytt slitdelar än så länge. Jag kommer behålla den i några år till eftersom den går så billigt. Kia dieslarna har ovanligt nog kamkedja (som fungerar vilket inte VWs gjorde) vilket sparar många tusenlappar eftersom man inte behöver byta den. Om jag skulle bytt bil skulle jag dock inte köpa Kia/Hyundai GDI bensinvarianterna. Har hört att de haft problem med just de motorerna och det kan jag tänka mig eftersom jag för många år sedan hade en Mitsubishi med GDI motor (samma motor som Volvo S/V40). Den motorn orsakade stora hål i plånboken flera gånger. Med dagens bilpriser kommer jag inte köpa en ny bil på företaget. Varför slösa 6-10 tusenlappar per månad för lite status? Gillar man det är det dock fritt fram. Jag lägger hellre dessa pengar på annat såsom utdelning.

Hade jag varit dig hade jag kollat upp om någon mindre verkstad kan få tag på en begagnad låda och stoppa in i din bil. Kan vara värt om det inte kostar över 20 000 kr, om bilen fungerar bra för övrigt och inte behöver kamrem, lite beroende på vad bilen är värd. Om du säljer/skrotar den kommer du förlora en hel del. Har du servat bilen väl och den fungerar i övrigt kan den säkert gå minst 10 000 mil till.

Förmånsbil har blivit så mycket dyrare på senare år så jag tycker definitivt inte det är lönsamt. Tjänstebilen jag hade för några år sedan hade ett förmånsvärde på 2800 kr/mån. Då var det lönsamt.
Att företaget får betala 6-10000 kr per månad för leasing av bilen och att man sedan även privat beskattas med dagens sanslöst höga förmånsvärden går definitivt bort för mig. Varför skyffla in pengar till finansbolag och staten när man inte måste? F-skatt, moms, arbetsgivaravgifter, privat skatt på ev. utdelning, m.m. man måste betala är definitivt redan mer än tillräckligt. Stat och kommun tjänar redan mer än vad du som företagare gör om man slår ihop alla skatter och avgifter.

1 gillning

Hej det är helt korrekt att det var vansinne att betala förmånsvärdet för en så gammal bil. Det emotionella kom emellan. Men försöker nu ta tag i situationen!

Köp en fin Yaris

1 gillning

Ex en hyfsat ny Toyota Yaris hybrid borde gå bra att finna. Nya kostar ca 300k SEK men knappa 200k borde ge ett fint beg exemplar. Dom är otroligt snåla på bensin och kostar lite att underhålla etc och hänger med i många år.
Bekanta till mig har haft sådana i många år. Just nu 3 Yarisar hos bekanta till mig. Både äldre och nyare. Dom skryter med 0,3 liter per mil vid landsvägdvägskörning.

1 gillning

Ja tyvärr tänker du fel i detta exempel då de menar en Toyota elhybrid. Förstår att det blir svårt i dessa tider då det finns ex antal olika lösningar på diverse bilars tankning och laddmöjligheter.

En elhybrid från Toyota har en bensinmotor samt en elmotor som laddas under tiden man bromsar kan man lite enkelt förklara det. Man tankar bilen som vanligt. Mycket beprövad idé av Toyota som fungerar utmärkt. Säger ochså satsa på en sådan.

“Till skillnad från elbilar har en hybrid från Toyota ett självladdande hybridbatteri som omvandlar bromsernergi till elektricitet och lagras i hybridbatteriet. Batteriet laddas även med överskottsenergi när du kör– så du är helt befriad från räckviddsångest eftersom du aldrig behöver stanna för att ladda bilen.” Taget från Toyotas hemsida.

1 gillning

De flesta bilar som är hybrider som man behöver ladda brukar kallas plugin-hybrid eller laddhybrid o liknande.

1 gillning

Du får använda 4 st :beating_heart: :beating_heart: :beating_heart: :beating_heart: istället som jacke77 @Noomi ! :tada::joy::rofl:

2 gillningar

Nja.
Toyota har laddhybrider också. Men har man inte laddmöjlighet där man bor är en laddhybrid det sämsta valet tycker jag. För att dessa ska vara vettiga så måste man typ kunna ladda varje dag.

1 gillning

Skulle rekommendera att ta ett möte med @Skogstomten eftersom du är egenföretagare.

Han kan både hjälpa dig med bilmodell och hur du får ut mest värde för pengarna utifrån ta den privat, på företaget, leasing, lån etc.

1 gillning

Kör du mycket är inte Toyota ett alternativ. Avsevärd komfortskillnad. Dom jag provkört har varit alldeles för bullriga. Man får upp i en större Lexusmodell för att den ska vara acceptabelt tyst.

Har haft ned lådan 3ggr och in på verkstad. Håller normalt med dig. Men just i det här fallet är jag trött på den.

1 gillning

Så vad rekommenderar du för ekonomisk bil, drar lite bensin, ok inköpspris begagnat och kräver så lite underhåll som möjligt. Bension/manuell.

Jag har siktat in mig på Honda civic pga magic seats, men provsatt den igår, för lågt tak för mig som är 180cm. Så nu funderar jag på Honda Jazz, men oroar mig för att det är en småbil med dålig isolering. Tror jag kommer störa mig på buller (precis tagit körkort så det blir min första bil). Dock van vid att åka i en Toyota corolla från 98. 77 decibel på motorvägen med dubbdäck. Ägare av nyare bilar kanske är bortskämda.

Hur gick det med bildebaklet? Skrotat och köpt annat? Vad blev det? Vi läsare behöver fira ibland med tårta när någon gått i mål! Snart semmeldags…