Kända bilmärken har störande mycket problem

Hej
i “Länsförsäkringars maskinskaderapport 2020” ligger öppet på nätet.
Visas vad som går sönder och hur ofta. Mycket täcks. Hjulupphängningar, AC, växellådor, Motorer.
Skillnaderna är mycket stora mellan bilmärken.
Storsäljande bilmärken som VW, Opel, BMW, AUDI,VOLVO, SKODA , FORD
Är häraden 4-5 gånger sämre än dom bästa bilmärkena som härstammar från ASIEN.
För ex LEXUS så syns felfrekvensen knappt i diagrammet när Porsches alla fel skall få plats på skalan.
Gissar att för KIA och MAZDA blir detta lite missvisande då dom har 7 års garanti som sticker ut. Minskar maskinskadefallen en hel del.
Genomsnittliga kostnaden för ex VW är 16.000 per skada enligt rapporten . Över 10 år kan man alltså räkna med att 24 bilar av 100 drabbas av större skada för 16.000 SEK i snitt.
Man kan nog gissa sig till att även mindre fel och problem och förtida utslitning och pajade elprylar och andra komponenter där inte försäkringen använts skiljer negativt för dom bilar med mycket ersatta maskinskador. Allmänt sämre kvalitet.

Dom här stora skillnaderna bör spela en ganska stor roll för oss som behåller bilar långt bortom nybilsgarantin tycker jag. Jag kör ofta bilar till dess dom är ca 15 år gamla med ofta besvärande problemnivå mot slutet om dom är Europeiska och hittils på väg mot 30 år snart för min LEXUS utan nämnvärda problem annat än viss svårighet hitta reservdelar som plåt och glas.

4 gillningar

Diagrammet är ju intressant men knappast varken nytt eller chockerande. Det visar också tydligt vilka bilmärken som körs av ”försiktiga” förare. Sällan man ser en Toyota Auris ta kurvor på två hjul t ex.

7 gillningar

Lite som kvalitetsundersökningar där man frågar ägarna hur nöjda dom är med bilen. Nöjda ägare jämställs med hög kvalitet. Men enligt mitt sätt att se på saken så är det mer ett mått på hur bra man lyckas para ihop rätt ägare med rätt bil. Om man givit Porsche-ägarna varsin Yaris så hade förmodligen betyget sjunkit som en gråsten. Utan att bilen ändrats det minsta.

5 gillningar

Skillnaden mellan SEAT och Skoda är anmärkningsvärd. VAG-koncernens bilar använder i princip samma delar.

1 gillning

Fast det är inte förklaringen. Nu kan jag bara uttala mig om lite äldre bilar eftersom man normalt inte brukar åtgärda på egen hand eller behöva skruva i nyare, men på dessa är det milsvid skillnad på ex. Toyota/Lexus jämfört med tyska bilar. Så mycket konstiga lösningar och allmänt smäckigt. En kedja är som bekant bara lika stark som den svagaste länken, krävs inte mycket för att en bil ska bli stående.

Inte direkt som att Toyota-ägare brukar vara varsamma med bilarna, tvärtom. Men om man byter vätskor i tid så är det ett problemfritt bilägande under många, många år.

3 gillningar

Exakt min tanke! Är skoda mer generösa med goodwill?

Exakt. Men frågan är om det går att läsa i statistiken när de allra flesta inte äger sina bilar och byter dem regelbundet när leasingperioden går ut?

Hur påverkar det statistiken att vissa bilar stjäls oftare än andra (och därmed körs vildare), och andra bilar är väldigt populära bland pendlare och därmed kör betydligt fler mil?

Kanske inte. Kanske delvis. Vet du om statistiken är rensad för vem som kört bilen, och hur? Hur skulle en sån tvätt av datan ens gå till?

Jag är helt med på att statistiken talar sitt tydliga språk gällande tillverkningskvalitet. Men att vissa biltyper i allmänhet körs hårdare, det är knappast hittepå.

Om man slår ut det på antal mil då? Jag kan tänka att mången Auris rullar kortare sträckor än V70n som pumpar på med familjens husvagn om somrarna.

Sedan är ju iofs Toyota alltid stabila, i test efter test…

2 gillningar

Jag tycker att detta återspeglar mina högst personliga erfarenheter av bilägande i min närhet.

Nästa bil blir nog någon av dom 5 från höger.

Skulle säga att det stämmer ganska väl med besiktnings statistiken de publicerar i finland. Kikade på den när jag skulle köpa min nuvarande bil och såg att det va vissa märken och modeller som va otroligt pålitliga i förhållande till andra (om man antar att förarna behandlar “vardagsbilar” på liknande sätt oberoende av märke). Då va det Lexus, Toyota, Honda, Mazda och Hyundai som stack ut lite samt de större modellerna från volvo (konstigt nog?) och subaru.

Om man kikade på försälningspriserna, bränsleförbrukning och försäkring så landade jag i kia, hyundai eller mazda, då de övriga såldes till vad jag tyckte verkade va ett överpris på begagnat marknaden eller va dyra i drift/försäkring (som man under 25 så hade en v90 hade kostat typ 5000kr/månad i bara försäkring…). Blev tillslut i en Mazda 3 i halvdant skick till en billig peng.

1 gillning

Som man frågar får man svar.

Ingenting nytt att de asiatiska märkena generellt klarar sig bättre än övriga världen i sådana här sammanhang. Frågan är som sagt vad det egentligen visar.

En annan typ av undersökning som ofta är på tapeten i liknande sammanhang är antalet underkända bilar i olika länders motsvarighet till Bilprovningen. Där klarar sig föga förvånande de märken som erbjuder sina ägare en (oftast gratis) förbesiktning på märkesverkstad bättre än de som inte gör det.

1 gillning

Besiktningsfel på nyare bilar är väl ofta enklare saker som snett tagande bromsar , svag eller anliggande P-broms eller pajade lampor och spräckta vindrutor. Oftast Inte samma dignitet som Maskinskador.

Maskinskadorna…
Viss skillnad mellan fabrikat skulle kunna bero delvis på typ av förare och deras gasfot mm. Och att vissa märken körs lite mer årligen och med mer last mm. Dom argumenten kan kanske förklara en mindre del av skillnaderna tror jag.

Här är diagrammet över typ av skada uppdelat på delsystem ur nämnda rapport. Läs den gärna. Mycket vettig information. Mycket entydigt utfall med jättestora skillnader.

Argumentationen om olika typer av kund etc kan inte troligen förklara speciellt mycket eftersom
Felfrekvenserna även är likartat höga för sånt som Elektronik, bränslesystem, styrning, AC , Värme. Inget av det bryr sig rimligen om hur tung gasfot du har.

Notera att Porsches felfrekvenser och typ alla “fina” Tyska bilars överstiger ungefär för varje enskilt delsystem var för sig totalen för ALLA delsystems felfrekvens sammanlagt som LEXUS har på sina bilar. Även Toyota och Honda mfl är riktigt bra.

Inte rimligen heller så att man "sliter ut " viktiga delar på en personbil som är vettigt utförda innan maskinskadegarantin går ut vid 10-12.000 mil som rapporten täcker. Svårt att rimligen plåga en tysk premiumbil mer än den bör tåla på Svenska vägar den tiden. Eller hur?..

Min åsikt är att saker pajar i förtid och täcks av maskinskadegarantin till större delen för att tillverkaren har prioriterad ned konstruktionens funktionsmarginal /livslängd/kvalitetskontroll på material och montering + ofta har komplexitet i övermått kombinerat med punkterna innan.

MEN.
Man kan om man vill invända från andra änden och anse att om nu över 10 år 1 (en) enda Lexus ägare av 100 och 3 Toyotaägare av 100 drabbas av en maskinskada.
Så är dom onödigt bra. Typ nära rimliga nivån på ett flygplan eller ett superrobust militärfordon kan man tycka.
Vi bör klara av mer fel än så utan gnäll på en personbil ?..
Fine a fair point eftersom nyare LEXUS är ganska dyra nya dessutom.
MEN Jag tar hellre onödigt bra än 20 ggr mer problem.
Toyota mfl är inte så värst mycket dyrare nya.
Att dom har bra andrahandsvärde anser jag är rättvist och insiktsfullt av Svenska bilägare.

Om man skall vara rättvis så är inte allt bra. Ex Toyota har inte vidare bra rostskydd i vårt vägsalt. Kan vara vettigt att lämna in bilen på rostskydd relativt direkt som ny och hålla efter rost lite extra regelbundet om man tänker ha bilen länge.
Statistik från USA visar att många LEXUS och Toyotaägare behåller sin nya bil >10 år. Den bara fungerar år ut och år utan strul säger många.

MEN Jag förstår folk som VILL HA en Audi, Mercedes eller en BMW pga “Villhöver” skäl och att man har råd och vill byta den mot nyare och coolare med nya finesser etc ändå efter säg 3 år . Fine. Ni ser nog inte så mycket problem. Många verkar vara helt ok den sitsen.
Det upplägget kostar er rimligen en hel hel del pengar om ni skulle räkna ihop alla utgifter.

Skillnad mellan VAG bilar?. Enligt uppgift från en del ägare i tilllämpliga forum är det skillnad hur generös eller snål med garanti och med Goodwillåtaganden dom olika VAG märkena är för att reparera bilarna på garanti/Goodwill vid minsta avvikelse på service och hur mycket man använt märkesverkstaden etc . En fördomsfull killgissning kan även vara att SEAT ägarna byter till “Bosses bilverkstad” Lite snabbare och oftare än dom andra VAG märkena och har lagt mindre pengar på sina bilar totalt sett dvs får rimligen lite mindre Goodwill reparationer gjorda.

2 gillningar

Vi tittar just nu på att skippa min frus tjänstebil och byta till något mindre och billigare. Hon vill gärna ha en Audi A3 eller BMW 118, jag föreslog Toyota Corolla.
Problemet är bara att Toyotan kostar i princip lika mycket att äga de första 3-5 åren pga att den är relativt dyr men inte har riktigt lika bra andrahandsvärde. Skillnaden blir inte stor. Och under tiden får man köra runt i en riktigt astråkig bil istället för en någorlunda trevlig historia.
Om man däremot tänker att man ska äga bilen i 10 år eller köpa en äldre bil, då är det garanterat stor skillnad till Toyotans fördel.

1 gillning

Tycker det är svaga samband man försöker bevisa som en slags sanning.
Andra mer vedertagna samband är antal mil? beror skillnader på en slump?

Hur bilarna sätts ihop och kvalitetskontroll spelar nog en stor roll här. Det kan skilja en hel del.

Förvånande att Renault har så bra kvalitet tycker jag. Magkänslan säger ju att tyskarna skulle vara mycket bättre och att skillnaden mot Peugeot skulle vara försumbar.

Är 7 års nybilsgaranti något att ha då? Täcks allt som går sönder eller massor av undantag?

På tal om tysk kvalitet. Det händer ibland att man blir förvånad.

Mercedes-Benz senaste generation A-klass var utrustad med Renault-motor när det gällde den minsta av dieselmotorerna (OM608) och en motor utvecklad i samarbete med Renault–Nissan–Mitsubishi Alliance när det kommer till den minsta bensinmotorn (M282).

1 gillning

Hej har jobbat som motorrenoverare i 43år och kan säga till alla tvivlare på toyotas motorer att dom har betydligt mindre problem än dom såkalade premiebilarna beroende på enklare konstruktion bland annat samt man använder beprövade motorer i många år innan dom kommer med nåt nytt tex

6 gillningar