Besiktningsfel på nyare bilar är väl ofta enklare saker som snett tagande bromsar , svag eller anliggande P-broms eller pajade lampor och spräckta vindrutor. Oftast Inte samma dignitet som Maskinskador.
Maskinskadorna…
Viss skillnad mellan fabrikat skulle kunna bero delvis på typ av förare och deras gasfot mm. Och att vissa märken körs lite mer årligen och med mer last mm. Dom argumenten kan kanske förklara en mindre del av skillnaderna tror jag.
Här är diagrammet över typ av skada uppdelat på delsystem ur nämnda rapport. Läs den gärna. Mycket vettig information. Mycket entydigt utfall med jättestora skillnader.
Argumentationen om olika typer av kund etc kan inte troligen förklara speciellt mycket eftersom
Felfrekvenserna även är likartat höga för sånt som Elektronik, bränslesystem, styrning, AC , Värme. Inget av det bryr sig rimligen om hur tung gasfot du har.
Notera att Porsches felfrekvenser och typ alla “fina” Tyska bilars överstiger ungefär för varje enskilt delsystem var för sig totalen för ALLA delsystems felfrekvens sammanlagt som LEXUS har på sina bilar. Även Toyota och Honda mfl är riktigt bra.
Inte rimligen heller så att man "sliter ut " viktiga delar på en personbil som är vettigt utförda innan maskinskadegarantin går ut vid 10-12.000 mil som rapporten täcker. Svårt att rimligen plåga en tysk premiumbil mer än den bör tåla på Svenska vägar den tiden. Eller hur?..
Min åsikt är att saker pajar i förtid och täcks av maskinskadegarantin till större delen för att tillverkaren har prioriterad ned konstruktionens funktionsmarginal /livslängd/kvalitetskontroll på material och montering + ofta har komplexitet i övermått kombinerat med punkterna innan.
MEN.
Man kan om man vill invända från andra änden och anse att om nu över 10 år 1 (en) enda Lexus ägare av 100 och 3 Toyotaägare av 100 drabbas av en maskinskada.
Så är dom onödigt bra. Typ nära rimliga nivån på ett flygplan eller ett superrobust militärfordon kan man tycka.
Vi bör klara av mer fel än så utan gnäll på en personbil ?..
Fine a fair point eftersom nyare LEXUS är ganska dyra nya dessutom.
MEN Jag tar hellre onödigt bra än 20 ggr mer problem.
Toyota mfl är inte så värst mycket dyrare nya.
Att dom har bra andrahandsvärde anser jag är rättvist och insiktsfullt av Svenska bilägare.
Om man skall vara rättvis så är inte allt bra. Ex Toyota har inte vidare bra rostskydd i vårt vägsalt. Kan vara vettigt att lämna in bilen på rostskydd relativt direkt som ny och hålla efter rost lite extra regelbundet om man tänker ha bilen länge.
Statistik från USA visar att många LEXUS och Toyotaägare behåller sin nya bil >10 år. Den bara fungerar år ut och år utan strul säger många.
MEN Jag förstår folk som VILL HA en Audi, Mercedes eller en BMW pga “Villhöver” skäl och att man har råd och vill byta den mot nyare och coolare med nya finesser etc ändå efter säg 3 år . Fine. Ni ser nog inte så mycket problem. Många verkar vara helt ok den sitsen.
Det upplägget kostar er rimligen en hel hel del pengar om ni skulle räkna ihop alla utgifter.
Skillnad mellan VAG bilar?. Enligt uppgift från en del ägare i tilllämpliga forum är det skillnad hur generös eller snål med garanti och med Goodwillåtaganden dom olika VAG märkena är för att reparera bilarna på garanti/Goodwill vid minsta avvikelse på service och hur mycket man använt märkesverkstaden etc . En fördomsfull killgissning kan även vara att SEAT ägarna byter till “Bosses bilverkstad” Lite snabbare och oftare än dom andra VAG märkena och har lagt mindre pengar på sina bilar totalt sett dvs får rimligen lite mindre Goodwill reparationer gjorda.