Bra info!
Hur är det med rostskydd etc?
Kört Skoda och varit väldigt nöjd men är annat ännu bättre är det bara att byta.
Bra info!
Hur är det med rostskydd etc?
Kört Skoda och varit väldigt nöjd men är annat ännu bättre är det bara att byta.
Ja VW har massor problem, hört otaliga historier. Nu senast en diesel från 2017 som hade otaliga problem med adblu systemet. Kostade massor då det strulade hela tiden. Slutade med att han tog den till en halvskum verkstad och körde in nån mjukvara som deaktiverade hela adblu, gick bra, sen sålde han skiten. Klagar nån sen kan man nog hävda att den var så från fabrik, det är ju VW lite kända för…
Är i det närmaste en svensk nationalsport att haka upp sig på fransk, billig fulplast i instrumentpanelen och förväxla det med avsaknad av kvalitet. Vad är väl några rasade växellådor eller trilskande motorer jämfört med det perfekta ljudet vid stängning av bagageluckan?
För att försöka svara lite mer seriöst så har Renault sedan ett antal år tillbaka gått in hårt för att förbättra just kvaliteten på egentligen allt. Under 90-talet/tidiga 00-talet var de ärligt talat rätt usla, men mycket har bevisligen hänt sedan dess.
Citroën och Peugeot är sedan i princip lika många år tillbaka av samma skrot och korn och har också följaktligen samma typer av problem. Småtrista budgetmärken med helt urvattnade varumärken och halvdan kvalitet. Stellantis (ägarkoncernen) äger också Opel så de passar rätt bra ihop.
Alla ni som tuggar igång och börjar dra historier…
Jag har en gång kört japanskt. En helt ny Subaru som ju ska vara driftsäker, strulfri och hade då bland de nöjdaste ägarna.
Jag var inne med den på verkstad sex gånger det första året. Mängder av små skitfel men inget driftstopp.
Farsan körde samtidigt en Toyota Avensis. Samma där, den strulade faktiskt en del.
Senare i livet har jag kört fem tyska bilar i rad utan strul. Visserligen nya och fina tjänstebilar men Subarun och Toyotan i exemplena ovan var också nya.
Värdet av ovanstående anekdoter är nära noll om man vill få en någorlunda rimlig bild av hur kvaliteten ser ut för ett visst märke…
Hehe, känner igen mig i det där helt klart!
Ljudet när man stänger en dörr på en merca säger allt brukar folk säga, men kanske inte är så enkelt.
Kanske får nästa bil bli en Kia eller Toyota…
Någon tanke om varför taxibilar aldrig är asiatiska bilar? Oftast Volvo och Mercedes men även VW och Skoda är vanliga.
Nu är nog t ex Toyota rätt vanlig även som taxi tycker jag, men visst är det mycket tyskt och Volvo också.
Det finns väl en hel del anledningar utöver driftsäkerheten i sig. Många åkare väljer själva vilken bil de vill köra och sitta i många timmar om dagen. Vissa märken erbjuder fantastiskt bra förarmiljö, stödsystem och ergonomi medan andra ligger efter. Jag hade hellre rullat runt i en fullutrustad Volvo eller Mercedes än en Mazda, t ex.
Säkerhet, funktionalitet och hur märkena positionerat sig spelar nog en del roll.
Man har väl aldrig läst annonsen “Audi Quattro TFSI som bara går och går” ![]()
Dagens bilar är sådan skit. Skulle vilja se hur dagens bilar klarar sig om 40 år när dom går fullt som lekbilar varje kväll. Volvo 245 klarar det galant.
Kör du en 245:a dagligdags själv?
Jag har en granne vid sommartorpet som har en gammal Volvo. Han brukar spendera större delen av sin fritid i garaget. Många gånger på vintern har han svårt att starta, eller isa/imma av rutorna, eller komma ut på vägen pga risig framkomlighet.
På sommaren är bilen asvarm pga ingen AC.
När den väl rullar är den lika trafiksäker som en pråm på hjul, och lika rolig att ratta som en kundvagn från ICA.
Den älskar bensin och frekventa oljebyten.
Vi som bor ca 75 m bort vaknar när han startar motorn.
Men den har låg värdeminskning.
Något som grannens gamla Volvo har som er bil garanterat INTE har är; värdeökning ![]()
Toyota prius(+)/corolla är ju sjukt vanliga som taxi (och uber/bolt etc.)bilar. Även rätt många Lexus EX ser man som taxi nuförtiden. Men traditionellt har nog många asiatiska ansetts som för små/obekväma. Men ffa de som kör apptaxi tummar lite där jmf. de traditionella taxifirmorna så därav att de är väldigt vanliga nu.
Absolut!
Cayenne, Q7, Q8 och touareg byggs i samma fabrik.
Alla fel som påträffas under kvalitetskontrollen gällande vw och audi ligger på ÅF att ordna. Porscharna flyttas inte en meter innan fabriken åtgärdat de.
BMWs stora suvar byggs i usa eller mexico, enligt bmw själva ska de inte ha en sämre byggkvalitet bara för att de byggs där, men de har de.
Toyotas LEANtänk, där allt går ut på att varje gång göra likadant har visat sig fungera och där syns det att kvaliteten avspeglas. Deras “KAIZEN” som bygger på en strävan att alltid göra arbetsmetoder och produkter bättre är en annan sak som gör att de aldrig backar kvalitetsmässigt.
Liten brasklapp kanske för de bilar det står toyota på som inte byggs av toyota själva.
Håller helt med!
Fyrhjulsdriften på en subaru går inte att köra sönder, men det är väl ungefär där det stoppar.
undrar var en av sveriges bäst säljande bilar Tesla finns? Eller gäller denna rapport inte elbilar?
Alla fel, verkligen. Det låter som en vandringssägen som Porsche-säljarna berättar efter lite för mycket bubbel på AWn med koncernsyskonens andra säljare… ![]()
Toyota var banbrytande inom produktion gällande total quality management och har studerats i decennier av i princip alla som passerat en ingenjörsutbildning. Alla företag inom automotive har tillämpat snarlika principer för kvalitetsutveckling och ständiga förbättringar och har egentligen, i teorin, förutsättningarna. Men det jag tror Toyota gjort annorlunda åtminstone de senaste åren är att de konsekvent varit mycket försiktiga med ny teknik.
Köper du en ny Toyota idag får du flera år gammal elektronik, till skillnad från om du väljer en Audi. Konstruktioner är oftast valda för driftsäkerhet och inte prestanda eller komfort. Det känns och märks men självklart är det ett fritt val man kan göra som konsument.
Om jag ska välja förmånsbil att köra 2-4 år när nån annan betalar, då blir det tyskt. Om jag ska köpa privat och köra i 10+ år, då blir det japanskt.
Alla fel är väl en överdrift, men eftersom jag själv sålt alla VAG koncernens bilar utom seat så vet jag att det åligger åf att ta ordning på det mesta. Visserligen får de ersättning men den är schabloniserat och i stort ett minusjobb.
Den stapeln fick väl inte plats på skärmen.
Jag misstänker att folk som svär vid gamla Volvo behåller den för att ha en bra ursäkt för att stå i garaget och meka och samtidigt vara fri från kärringen.
Det står säkert om man kollar hos LF. Men kanske för att de som inte är för nya är så få. Det är ju först senaste typ tre åren som det sålts teslor i stora volymer.
Maskinskadeförsäkringen är ju endast aktuell efter att garantierna är slut, så de bilar som finns med är minst tre år gamla.
Edit: Dessutom måste ju LF ha tillräckligt antal Tesla försäkrade för att kunna göra någon statistik. Tesla har väl haft samarbete med Trygg-Hansa så särskilt de äldre teslorna hade nog en övervikt att vara försäkrade där.