Hej,
Jag och min sambo är i behov av en ny bil då vår nuvarande inte är tillräckligt driftsäker samt att vårt behov av bil har förändrats.
Vi har därmed bestämt oss för att införskaffa en ny bil. Det vi inte har bestämt är om vi ska leasa, köpa äldre begagnad för cirka 50-100k som vi kan ha i 5 år eller nyare begagnad upp till 230k som vi kan ha i cirka 10 år. Vi har en ok eller bra ekonomi och känner att vi kan bära kostanden för bil, oavsett vilket av alternativen vi väljer.
Bilen körs ca 1500 mil/år. Den används mest till jobbpendling men även några långresor. Så våra faktiska krav på en ny bil är att den ska vara relativt driftsäker (förutom att köra så gör jag inget själv på bilen), den ska var bekväm nog för långresor (ljudnivån är väldigt viktig) och det ska finna gott om bagageutrymme.
Som vanligt med bilar så blir det lätt att kostanden sticker iväg då det är väldigt lätt att höja sina kravkriterier/ bekvämlighetsnivå och vad spelar ett par tusenlappar för roll när det handlar om dessa summor och rattvärme är ju otroligt skönt att ha…
För att försöka minska risken att vi köper något som blir för dyrt har jag försökt knåpa ihop en TCO-kalkyl. Mest som en kul grej har jag också försökt att ge olika bilar en totalpoäng som baseras på vår upplevelse av bilen samt pris (har dock inte riktigt lyckats med det än).
Något som jag fastnar på är dock hur jag ska tänka kring den totala kostanden för leasing alternativt köpa. Hur gör man en rimlig jämförelse?
Leasingkostnaden är avgiften + rörliga utgifter (tex. bränsle, försäkring m.m). En leasing bil har jag ju dock bara i tre år medans om jag köper en relativt ny bil så borde jag rimligtvis kunna ha den i minst 8 år vilket påverkar totalen. Vad är ett rimligt tidsintervall för att jämföra kostnaden mellan leasing och att köpa?
En annan sak som ställer till det är värdeminskningen men där, om jag förstår det rätt efter att försökt läst några trådar, så verkar begagnatmarknaden vara lite ur led, så det kan vara svårt att göra någon rimlig beräkning på den.
Men hur ska man tänka kring restvärdet när man säljer bilen. Vid köp av bil så får jag tillbaka en summa när den säljs som sen kan användas som insats till nästa bil. Detta restvärde försvinne ju dock när man leasar bilen. Finns det en risk att man fastnar i en ständig cykel av leasingavtal?
Lyssnade på avsnittet där detta togs upp men jag hängde inte riktigt med på det som kom om balans- eller resultatberäkning