Total cost of ownership (TCO) för bilen | Ska man leasa eller köpa?

Hej,

Jag och min sambo är i behov av en ny bil då vår nuvarande inte är tillräckligt driftsäker samt att vårt behov av bil har förändrats.

Vi har därmed bestämt oss för att införskaffa en ny bil. Det vi inte har bestämt är om vi ska leasa, köpa äldre begagnad för cirka 50-100k som vi kan ha i 5 år eller nyare begagnad upp till 230k som vi kan ha i cirka 10 år. Vi har en ok eller bra ekonomi och känner att vi kan bära kostanden för bil, oavsett vilket av alternativen vi väljer.

Bilen körs ca 1500 mil/år. Den används mest till jobbpendling men även några långresor. Så våra faktiska krav på en ny bil är att den ska vara relativt driftsäker (förutom att köra så gör jag inget själv på bilen), den ska var bekväm nog för långresor (ljudnivån är väldigt viktig) och det ska finna gott om bagageutrymme.

Som vanligt med bilar så blir det lätt att kostanden sticker iväg då det är väldigt lätt att höja sina kravkriterier/ bekvämlighetsnivå och vad spelar ett par tusenlappar för roll när det handlar om dessa summor och rattvärme är ju otroligt skönt att ha…

För att försöka minska risken att vi köper något som blir för dyrt har jag försökt knåpa ihop en TCO-kalkyl. Mest som en kul grej har jag också försökt att ge olika bilar en totalpoäng som baseras på vår upplevelse av bilen samt pris (har dock inte riktigt lyckats med det än).

Något som jag fastnar på är dock hur jag ska tänka kring den totala kostanden för leasing alternativt köpa. Hur gör man en rimlig jämförelse?

Leasingkostnaden är avgiften + rörliga utgifter (tex. bränsle, försäkring m.m). En leasing bil har jag ju dock bara i tre år medans om jag köper en relativt ny bil så borde jag rimligtvis kunna ha den i minst 8 år vilket påverkar totalen. Vad är ett rimligt tidsintervall för att jämföra kostnaden mellan leasing och att köpa?

En annan sak som ställer till det är värdeminskningen men där, om jag förstår det rätt efter att försökt läst några trådar, så verkar begagnatmarknaden vara lite ur led, så det kan vara svårt att göra någon rimlig beräkning på den.

Men hur ska man tänka kring restvärdet när man säljer bilen. Vid köp av bil så får jag tillbaka en summa när den säljs som sen kan användas som insats till nästa bil. Detta restvärde försvinne ju dock när man leasar bilen. Finns det en risk att man fastnar i en ständig cykel av leasingavtal?

Lyssnade på avsnittet där detta togs upp men jag hängde inte riktigt med på det som kom om balans- eller resultatberäkning

Att värdeminskningen är svårskattad är ett faktum som gör större delen av dina nogranna kalkyler till en vild gissning, tyvärr. Så är det ju.

Att jämföra en Seat Ibiza från 2006 (med helförsäkring, av nån märklig anledning) med en 8-10 ggr så dyr bil blir ju också lite falukorv vs entrecote, men det är du ju inne på själv.

Angående restvärde så är det ju avhängigt värdeminskningen. Fokusera på kostnad och inte utgift så jämför du äpple-äpple. Leasing är ofta 3 år och på en ny bil medan du tittat mycket på äldre bilar.

Jag har under 4 år behövt göra dyra reparationer på bilen jag köpte för 40, men den är fortfarande sjukt billig jämfört med att åka nytt oavsett finans.

Spenderar man inte sjukt mycket tid i bilen förstår jag inte varför den måste vara ny och fin. Kör lika många mil som er och känner inget behov av finare bil.

Fall inte i fällan att köpa en exklusiv bil för 230k istället för en enkel bil för 50-100k, risken är väl att dom är ungefär lika driftsäkra.

Kanske är jag för tråkig för majoriteten på det här forumet, har även en förkärlek till 14-tum för att kunna köpa däck för mindre än halva priset.

1 gillning

@fiior Toyota rankar väl typ alltid högre?

Verkar väldigr bra, men jag hade hellre kollat på kvalité än nöjdhet även om kvalitén säkert är bra.

Teslaägare kan ju vara nöjda trots att en ny bil varit på verkstad 3 gånger på ett år.

Trist med fyrhjulsdrift kan jag tycka, dyra servicekostnader som det stod i artikeln.

1 gillning

Man ska aldrig någonsin vara märkesberoende. Om man har en bil av ett visst märke, så måste man vara neutral gentemot andra märken och tillverkare.

Det är extremt lätt att man tycker om den bil man själv kör, men man ska alltid vara öppen för andra bilar och företag.

Det är min filosofi.

Och så det som alla vet, bilar kostar en jäkla massa pengar, oavsett tillverkare och modell. Mycket pengar.

Jag hade inte köpt en 2006 Seat som daily driver. Speciellt som du inte skruvar själv. Jag hade gått på en nyare asiat i ditt övre prisintervall. Välj en enkel modell med måttliga driftkostnader och ha den länge så kommer bilägandet bli hyfsat problemfritt och prisvärt.

Har de senaste åren ägt, saab 9-3, vw passat, Toyota Auris TS, Skoda superb och nu senast provar på att leasa en Ford fokus kombi.

Har 2 små barn så 2 bilstolar följer alltid med i bilen.

Skulle jag köpt en bil nu så skulle det nog bli en Toyota corolla TS. Störta minuset att den upplevs trång med bilstolar på längden. Alternativt vill man lyxa till det en Lexus motsvarande storlek.

Men då jag tycker priser är lite skeva för tillfället och ägt VW koncern bilar senast och trött på laga diverse fel har jag valt att leasa en Ford focus kombi manuell. Velat pröva leasing och ypperligt tillfälle att göra det. Bilen i sig inget att skryta över men fyller fuktionen vi söker och förhoppningsvis problemfri 3 år. Vi betalar cirka 3000kr i månaden+ bensin.

Vilkwn budget har ni tänkt er? Om kupén ska vara tyst så måste ni nästan välja någon premium bil.

När det gäller Seaten så är det nuvarnade bil, så den är mest med för att se hur mallen funkade, men ska försöak hålla mig till att jämföra liknande bilar med varandra. :slight_smile:

Prisklassen är allt mellan 70-230K. Bilen behövre inte vara knäpptyst i kupen, men i vår nuvarande seat ibiza så är ljudnivån så hög att det nästan är omöjligt att prata med varandra. men sen så köpte vi inte heller den bilen för komfortens skull

Jag har kört ett tiotal bilar sen jag fick körkort. Mestadels VW och Audi men även en Subaru. Det var den i särklass struligaste bilen jag ägt. Mindre än ett år gammal hade den varit inne och vänt på verkstad fem eller sex gånger. Så det finns måndagsexemplar av alla märken.
Men bra fyrhjulsdrift hade den.