Det vankas tillökning och vår V40 CC (2018) är för liten för att få med allt vi villhöver; så nu letar vi efter en efterföljare.
Vi är väldigt nöjda med V40n och jag har sneglat på en V60 eller XC60, men jag tror forumet kan ge bra tips och råd.
Några tankar:
Högsta prio är tillförlitlighet. I min ungdom körde jag ett gäng bilar med diverse krångel och sedan dess värderar jag alltid “den kommer ta mig från A till B utan knussel” över allt annat.
Bilen behöver inte vara full med massor av nymodigheter. Vår V40 är en T3 Business Advanced och det räcker gott. Adaptiv farthållare och Apple CarPlay vore trevligt, men inga krav.
T3 har fungerat väldigt bra, motormässigt, och bilen behöver ha dragmöjlighet.
Därtill:
Vi kör 1 500 mil per år men det kommer sannolikt bli lite mer framgent (men inte mer än 2 000). Vi bilpendlar inte till arbete, men det blir ändå en eller två turer in till stan i veckan; resterande mil läggs på motorväg/landsväg.
Elbil vore toppen, men är Teslas kvalité något att ha? Jag har ingen egen erfarenhet, men har hört att den inte är mycket att hänga i granen.
Kollade lite snabbt på Blocket och Tesla Model 3 för 350 000 SEK blir långmilare (ofta +12 000 mil). Hade det varit en ICE hade jag dragit öronen åt mig direkt.
Var själv emot tesla tills vi köpte en själva. Mycket av kvalitetsproblemen baseras nog på tidiga model s men självklart likt andra bilar är den inte felfri. Ang miltal ska du inte stirra dig blind på det när det gäller elbilar. Inte alls lika mycket slitagedelar som behöver bytas osv. Men jag över 10k mil får du nog räkna med
Nja är väl svaret där. Om du vill ha driftsäkerhet och inga dyra reparationer så är nog inte en långmilad out of warranty surfplatta på hjul det självklara valet
Grattis till er med tillökningen! Ni har en massa vettiga bilar upp till 350 tkr att välja på i mitt tycke.
Själv värderar jag att det finns möjlighet till maskinskadeförsäkring på bilen högt. Hur många år/mil varierar mellan bolag men Folksam och if kör 10 år/15 000 mil på deras mest påkostade försäkringar om jag minns rätt.
Är det mest långa eller korta resor?
För övrigt är något av det jag är mest nöjd med i min bil matrix-belysningen som tillåter dig att köra med konstant helljus i mörker men bländar av de fält där du har framförvarande eller möten. Fantastisk förebyggande säkerhet!
Sen kolla och fundera på om ni behöver ha en lite större bil än v40:n typ mellanstor kombi (typ v60), eller en stor (typ v90).
Vidare så tycker jag prissättningen på begagnatmarknaden, även hos stora etablerade handlare, inte alltid är helt konsekvent. Dvs ni kan göra ”fynd” om ni skaffar lite koll på några bilmodeller och är snabba att göra affär när det dyker upp en bra bil till bra pris
Vart i landet kollar ni? Kanske kan man hjälpa till med några blocketlänkar
Sett till antal är det helt klart flest korta resor (30 km, eller mindre, enkel väg). Sen gör vi nog i snitt en eller två 200 - 300 km turer i månaden. Det är väldigt sällan vi kör längre än så under en dag.
Riktigt “nice to have”, men inget jag skulle betala extra för. (Vad har du för bli?)
Hade inte pengar varit en fråga hade jag velat ha en riktigt stor bil (Q8 Etron, EX90, etc.) men vi behöver inte en så stor bil. En förutsättning för att kunna köpa en “lagom stor bil” är dock att bagageutrymmet är välkonstruerat. (Går att fälla säten platt, ingen läpp att lyfta över vid lastning och lossning, osv.)
Jag kör Audi Q5 från 2018 som i grunden är en lyxvariant av Tiguan. Jag har även provat några motsvarande modeller från Volvo och har då känt att Audin varit bättre.
Det som varit skillnaden gentemot Volvo-modellerna har varit förarkomforten (sittställning) och att Audi är jämförelsevis mer intuitiv. Den har också en del bra automatiska system som går igång utan att du som förare behöver göra så mycket.
Jag tittade på Tiguan som alternativ men det jag upptäckte var att utbudet av tillbehör på begagnat-marknaden såg olika ut för respektive modell. Om vissa saker (och kombinationer av saker) är prio blir det helt enkelt mycket enklare att hitta med en bilmodell än en annan. Vilket utfall du får där beror nog mycket på vad du har för egna preferenser.
Kör Passat alltrack från 2018, bensinare. Varit väldigt nöjd med bilen och sväljer bra med packning Dock bor vi centralt och kör väldigt lite bil, samtidigt som pedanten i mig skapar någon slags ångest. Skitjobbigt men kan fan inte göra något åt det haha… Blir nog ett byte till nån billig typ saab 9-5 innan grabben sopar en spade i dörrsidan eller börjar kasta sten på den…
Lexus kan vara ett alternativ också (en lyxigare variant av Toyota), men förmodligen onödigt dyrt för vad ni söker.
Håll dig långt borta från t.ex Volkswagen eller Audi, de är kända för att ha enormt mycket elproblem (dvs. motorn exploderar inte, men det är stor risk att du hela tiden måste lämna in bilen för att fixa smågrejer).
Köp en Toyota Auris/Corolla-kombi, den uppfyller dina krav perfekt. Senaste modellen har Apple Carplay, äldre har det inte. Extremt hållbara och nästan helt felfria (på en nivå som nästan inga andra bilmärken är).
Köpte själv en lätt begagnad Audi A4 allroad bensin för drygt tre år sen. Planerar att ha den tills att maskinskadan går ut i slutet av 2026 (eller 2028 om jag kan få upp till 12 år hos ett annat försäkringsbolag, typ Tre Kronor).
Då jag köpte (i slutet 2019) resonerade jag att jag ville ha en relativt ny modell/generation men som ändå gick att hitta med några tusen mil och ett år eller två på mätaren. A4:an som lanserades 2016 låg då rätt ur detta perspektiv.
Ibland, efter att räntorna ökat, kan jag tänka att en enklare bil (för typ 200 tkr istf 300 tkr skulle ”räcka”) men jag är lite för nöjd med den jag har för att göra nåt åt det Det är även lite väl många ”nice to have” såsom nämnda ljus, fyrhjulsdrift, och trevlig interiör som kanske inte alltid behövs men kan exempelvis ljuset göra att jag klarar mig undan en olycka så är det värt en bra slant, likaså om jag undgår att köra fast nånstans eller kanske bara trivs lite extra bra i kupén
Sen hade såklart samvetet mått allra bäst av en elbil och solpaneler på taket men jag får svårt att räkna hem det med de knappa 1000 mil jag använder bil.
Vill ni kika runt på bilar i närområdet så märks det att Göteborg är Volvoland när man kollar blocket
(inget ont om det). Utbudet av V60 och V90 med olika utrustning och motor verkar vara stort.
Mitt tips är en vanlig V70. Glöm XC60 och annat där man sitter högt, hög som fan och det är omöjligt att byta däck, tvätta tak eller nå on och knäppa fast barnen. Det dröjer länge tills de kan ta sig ut ur bilen själva. Vi hade XC60 ett tag men bytte bort den pga att den var extremt opraktisk med två småbarn. Skuffen är inte speciellt stor heller.
För 350000 finns det ju massor av bra bilar att välja på. Allt från
Körde V60 i jobbet ett tag. Upplevde den inte som jättestor för personerna i den. Men den hade stort bagageutrymme. Var väldigt bekväm och tyst i kupen. Men var också väldigt osportig att köra trotts stark motor. Största problemet var dock att förardörren var så lång att det blev svårt att öppna tillräckligt för att ta sig i och ur på de flesta parkeringar. Mycket svårare än på Audi A5an jag hade privat.
Parkerar ni sällan på tighta rutor och struntar i sportighet är den helt ok. Men då kan man också gå upp till v90.
Vill man ha nåt minst lika praktiskt och lite roligare skulle jag personligen kolla på Audi A4 eller A6.
Men bästa tipset är väl att slå in kombi, suv och minibuss, max mil, årsmodell och pris på blocket och se vad man får upp. Sen ge sig ut och provköra de mest lovande modellerna så man vet vad som passaren. Det är gratis, ganska kul och ger en det som passar en bäst för pengarna.
Jag kommer slå ett slag för Skoda Octavia!
Har själv en Octavia 1.0 TSI -18.
En bränslesnål som ligger på 0.58 i blandad körning (Stockholm).
Skatten ligger på 360 kr/år och bagageutrymmet i liter är 15liter större än en V70 samt att den får dra 1300kg.
För 350 000SEK får du en massa lull lull och en driftsäker bil.
Det är samma motor och växellåda i den som i Volkswagen bil. (Pillar man bort emblemet t.o.m på motorn så sitter det ett VW emblem under)
En driftsäker och en säker bil som du kan köra många mil i.