Ny här. Har tidigare endast läst men står nu inför ett beslut att vi i min familj ska köpa en bil. Vi har tidigare haft en VW Golf 05/06 som tyvärr rostade sönder och till slut kostade oss alldeles för mycket i reparationskostnader. Dessutom fick vi sedan vårt andra barn så den hade blivit för liten både utrymme och packningsmöjligheter.
Nu tittar vi på att troligen köpa en (helst) 3 år begagnad bil av märket Volvo. Tänker att vi då får det bästa av båda världar. Jag är den av oss som har körkort (det ska ändras på) och ingen av oss kan bilar särskilt bra. Vi gillar dock Volvo och det är också vad vi tidigare kört när vi hyrt.
De modeller som jag främst tittat på är Volvo V70 (då är de nyaste från 16) eller V60. Även sneglat på V60 Cross Country men vi bor i Sthlm så det känns potentiellt lite löjligt samt att även årsskatten inte bör vara så dyr.
Jag/vi har dock ingen uppfattning om vilken utrustning och specifikationer bilen ska ha förutom att det ska vara en automat.
Önskemålet är så ny som möjligt och så billig som möjligt. Budget runt 300 k. Så, tacksam för er input.
Intressant, låter rätt likt vår situation bortsett geografiskt läge.
Vår V70 (2008) genomgick ett motorras, och reparation var inte ekonomiskt försvarbart. Vi gillar Volvo mycket och bestämde oss tidigt att leta efter en ny Volvo, även om det inte nödvändigtvis är det mest ekonomiska, men beprövad komfort och andra tidigare bra erfarenheter vann i detta läge. Efter intensivt studerande, provkörande, och en del sömnlösa nätter har vi landat i att färdigställa affär i nästa vecka om en V90 från 2019 som gått 3500 mil. D4-motor och en hel del tekniskt lullull och dragkrok, för ganska exakt er budget. Det som var viktigast för oss var packutrymme och körkomfort egentligen och då var valet ganska enkelt. Utrymmet i V90:n är mindre än i V70, men något större (dock inte så stor skillnad som man kan tro) än i V60, hade vi inte behövt det större utrymmet hade valet nog blivit V60. El/hybrid hade varit trevligt, men vi har helt enkelt inte ekonomi att införskaffa i dagsläget, även om det kanske skulle bli billigare på sikt mha diverse kalkyler som man läser om i andra trådar (kanske kan denna tråd slippa just det resonemanget?).
För 300k kan ni hitta både V90 och V60 med både få mil och år på nacken. Men det första steget torde vara att åka till en handlar och jämföra, provpacka och provköra. Vi är vana med “stor” bil, V70:n, så steget till V90 (12 cm längre) kändes inte tungt, men beroende på era körvanor så kan det ju förstås upplevas som en bil som är för stor. Kör ni mycket inne centralt i STHLM kommer väl miljözoner i spel, vill minnas att jag läst att man behöver ha Euro 6-klassning numera, men det skall inte vara några problem med en modern diesel. Just storleken på bilen kommer förstås i spel om man kör inne i städer också, och då hade jag valt en V60 alla dagar i veckan om jag inte hade behov av det något större lastutrymmet. Jag uppfattar D4 som en trevligare motor än D3 (vilka det troligen rör sig om i denna prisklass), i synnerhet med automat, men det är i viss mån en objektiv bedömning har jag förstått när jag läst diverse forum.
Varför Volvo? Min bild är att Volvomärket förändrats en hel del, och kanske framförallt så tycker jag flera andra märken känns väldigt bra idag jmf förr. Jag kör VW nu och kommer kolla på VW, Skoda, Kia vid nästa bil (kanske fler men de står högt på listan nu)
Personlig åsikt är att om man lägger 300kSEK på en bil har det lämnat begreppet “rimlig utgift för att transportera familjen säkert och bekvämt från A-B” och transcenderat in i “Villha” , Villhöver, “prestigemarkering” , “känns bra” och andra sfärer minst delvis som inte riktigt är baserade på + och - kalkyl monetärt och vad man får för pengarna.
Om jag försöker ändå föreslå lite saker att fundera över.
Viktigt hur många mil man kör per år och vilken typ av körning det är.
Många mil ger viss fördel för Dieselmotor om bränslepriserna normaliseras inom rimlig tid.
Dieselbilar passar sämre om man mest kör korta sträckor och få mil per år.
Automat eller manuell är tycke och smak fråga tycker jag.
Volvo är bekväma och går tyst ex V70 men kvaliteten är sådär numera verkar det som. Googla gärna problem mm andra har när ni överväger affär.
Jag har bra erfarenhet av Lexus/(Toyota) som jag kört mest senaste 7 åren. I er prisklass verkar deras hybrider ha hög tillförlitlighet och nöjda kunder. Jag skulle överväga en LEXUS RS450h eller en Toyota RAV4 om jag var i er situation. En RAV4 hybrid får du ca 2018 med 5000 mil för er budget. Dom drar ca 0.7 l/mil bensin i verklig körning enligt spritmonitor.de
Det är ju just det. Vi har alla olika, både egna och andras, erfarenheter. I slutändan är många bilar bra och turen/slumpen kommer avgöra stora delar kring hur det hela utvecklar sig under bilens livstid, oavsett märke. Det handlar inte alltid om vad som är mest ekonomiskt rent pengamässigt, utan ens egna känsla för sina behov och vad man trivs med bör få ha stor betydelse. ”Villhöver” behöver varken vara fel eller fult är min personliga åsikt.
Jag gillar xc60, inte heller ett fan av att köra bil men med en sådan blir jag lite mer pepp. Rymmer mycket, bra sikt, känns säker för familjen. Sen de mer tekniska detaljerna kan jag inte uttala mig om. Köpte en 3 år gammal för knappt 300k.
Volvo har blivit dyrare eller? Jag köpte en tre år gammal v70 2014 för 205 000, omräknat till idag ca 225 000? Motsvarande v90 ligger idag runt 300 000, jag har bara åkt Volvo men nästa år blir det nog byte och jag har börjat kolla på Skoda superb. V70 har i övrigt rullat på bra, några dyrare verkstadsbesök har det så klart varit men TCO har varit 35-40 kr/mil
Oxå sneglat på volvo, väldigt fina bilar spec senaste versionen av v60 tycker jag riktigt tjusig.
Sen när man läser denna så blir jag plötsligt sugen på att köpa en kia eller toyota. Kan vara lite off topic då du fråga spec om volvo men den är läsvärd att scrolla igenom. Sydkoreanska och japanska märkena har väldigt fin statistik på skador och kostnader för skadorna.
Anledningen till att ha en bil är att den ska ta mig mellan punkt A och B samt att vara inne på verkstad så lite som möjligt. Sen ör det självklart ett plus att den är bekväm och schyssta finesser som förenklar vardagen
Jag har en volvo xc60 -13 med d4 motorn och manuell låda. Det bästa med bilen är:
Gammal bil som ändå har en gratis app (tror jag, har inte betalat på ett tag i alla fall, kostade någon hundring om året innan men någon kan kanske rätta) där kan du se vart bilen står parkerad, starta dieselvärmare, låsa, låsa upp, se allmän status etc. På nyare bilar kan man även dra igång ac och motor och annat tjaffs. Men höjdpunketen är ju dieselvärmaren. Vet mycket nyare bilar där man måste ha en fjärrkontroll för att starta värmaren vilket är värdelöst, då kan man ju lika gärna gå ut o starta bilen…
På nästa bil har jag krav på att det ska gå att värma och kyla bilen remote. Det är inte ens något att diskutera.
Andra bra grejern är att den låga skatten, 2500kr/år.
Tredje bra grejen är att service och reparationer har varit ganska billiga.
Fjärde bra grejen är att den är bekväm och har inga tyska hårda stolar. Utan riktiga svenska fotöljer som sig bör.
Femte bra grejen är att den är ganska saltanpassad och har inte rostat trotts att den har lite halvpajiga designmissar (miss i dränering framskärmar). Men den kommer nog hålla bättre än en vw. Såg en Passat som var betydligt nyare än min och den hade rost på VARENDA panel. Det var inte första gången heller.
Sjätte bra grejen är förbrukningen, snittar under 0,6 för en mellanklass suv vilket är ok. Manuella lådan gör mycket i förbrukningsväg.
Sämsta med bilen är dragvikten. 1600kg är inget att hänga i granen med BE kort och bara 995 med vanligt kort. Det är dragvikten som kommer göra att jag en dag säljer bilen.
Tyvärr finns det ingen elbil med vettig dragvikt annat än Model X och den är för ful och dyr. Och fortfarande klen dragvikt dessutom. När kommer det en vettig elbil som man kan dra 3,5 ton med?
Ett bra sätt att köpa en V90 som jag gjord på de senaste två är att ta en V90 D3 AWD som du sedan ordnar med BSR programvaruuppdatering. Då får du en billig bil med samma kraft som en Polestar-optimerad D5 för 6900:-. Den möjligheten fin rill och med 2018 års modell. 243 hk.
Hej TS!
När det står mellan V70 och V60 och det handlar om såpass nya bilar så skulle jag direkt säga V60 modellår 2019 och framåt. V70 bygger på en föråldrad Ford-plattform, medan V60 modell år 2019 och framåt bygger på den mycket förbättrade plattformen SPA. För någon som inte är vidare intresserad av bilar kanske det kan tyckas vara “onödigt” att ta upp men kort sagt så spelar V60 i en helt annan liga när det kommer till komfort, säkerhet och smarta funktioner, något jag kan tänka mig värderas av en familj.
När det sen kommer till utrustning så är det lite fritt fram van ni känner. Eftersom ni bor i Storstad så skulle jag rekommendera parkeringssensorer fram och bak, trots att man kanske tänker “Äh det klarar jag mig utan” så är det riktigt bekvämt, likaså kamera, men det är smaksak.
Ljudet i V60 är riktigt bra i standardutförandet, så inga “måsten” att ha uppgraderat ljudpaket om man inte är Audiofil. Dieseldriven Motorvärmare näst intill ett måste, och det är skönt med Volvo On Call (VOC) så att man kan styra värmaren från mobilen. Bra utröstade exemplar till dessa beskrivningar finns idag ute för mellan 250-280tkr. Om ni “vill” hamna närmare 300 finns det två vägar att gå, antingen D4, om ni eftersträvar mer hästkrafter, eller en nyare D3 med fler funktioner och tillbehör. Kolla även med säljaren att däcken är i gott skick, både vinter och sommar, då om dessa behöver bytas direkt /snart är det 8-15 tkr som ryker direkt.
Jag skulle avråda TS från detta då D3 inte har samma delar som D5 och att kräma ut så mycket kraft ur D3 är inte hälsosamt någonstans, speciellt inte om TS inte är intresserad av bilar och kan ta risken detta medför. De absolut flesta klarar sig gott och väl med D3.
Här är en exempel-bil man kan få på blocket som jag beskrev:
Hoppas detta var till någon hjälp! Lycka till i letandet!
Vad gäller säkerheten finns inte Volvo V60 modellår 2019 och senare med i Folksams Topp 10-lista över de säkraste bilarna baserat på faktiskt skadeutfall.
Däremot toppar halvgamla V70 listan, så om man fokuserar på säkerheten borde inte den vara ett tungt skäl att räkna bort en V70 med några år på nacken.
Men det kan ju finnas mätfel, som att en modern bil som ser till att inte krocka inte blir inblandad i olyckor.
Precis som du säger, kan vara survivorship bias. Jag tror (nästan till vet) att V60 inte var ett steg bakåt när det kommer till säkerhet, och många säkerhetsfunktioner som V60 har saknas i V70, så för mig är V60 det självklara valet mellan de två.