Vad kör du för en bilmodell?

Med tanke på en hel del bil-relaterade trådar har på forumet, så låt oss se, vilken bilmodell kör du? :slightly_smiling_face:

1 gillning

Kan börja själv. Vi har en Volvo V70 från 2009 som vi köpte 2011, två år begagnad. Är inte min drömbil men fungerar så sjukt bra att det kommer göra lite ont i hjärtat när vi byter ut den.

Har på senare tid sneglat på allt från Tesla (typ alla modeller) till Ioniq 5 till Fiat 500. Kanske min annalkande 40-års kris…

Sedan ska det ju sägas att jag har så dålig koll att vi lämnade in på verkstan häromdagen för den återkallades och när vi hämtar den, konstaterar mekanikern: "Ni vet att ni saknar två hjulbultar på ett av framdäcken… " :joy:

8 gillningar

30 meter lång grön sak med chaufför för 550 kr per månad :joy:

22 gillningar

Hahaha… Fick ändå tänka efter både en och två gånger innan poletten föll ner. :joy:

4 gillningar

Saab 95-kombi, årsmodell 2005 tror jag. Cyklat i 30 år tills jag fick barn. Betalade 1500 kr för den med full tank pga kamremmen var trasig. Den bytte en händig kompis utan kostnad.

4 gillningar

En Golf från 2009 som jag köpte 2011. Kör inte så jättemycket och den är lite för liten någon gång per år, så då antar jag att den är rätt. Har funderat på att sälja den från och till sedan 2014 för att lösa bilbehov på annat sätt.

Men nu blir den nog kvar så länge den inte börjar bli alltför dyr i underhåll och reparationer. Sjukt nöjd att ha den nu under pandemin och dessutom har jag börjat övningsköra med sonen.

1 gillning

Nojar över att tappa ett hjul efter däckskifte, så jag brukar efterdra ett par gånger varje säsong.

3 gillningar
  • Volvo XC60 D4 (2013) trevlig rejäl bil som aldrig felar. Negativa är att den är lite tråkig så jag vill egentligen byta bort den mot något roligare. Köpt BILLIGT för 2,5 år sedan. Går nog plus minus 0 om jag säljer den idag.
  • Mini Countryman 1.6 d (2016) rolig bil, känns relativt premium även fast den är en liten bil. Köptes dyrt av en BMW handlare så det är ingen lysande affär.

Tidigare åkte jag en väldigt trevlig BMW 540i med 4,4 liters V8. Ångrar att jag sålde den, den var helt galet rolig, bekväm, billig i drift (ingen värdeminskning, den kostar nog mer idag än när jag köpte den).

1 gillning

Måste faktiskt dela med mig att ett av de senaste årens bästa köp var en Cargobike med batteri. Har gått väldigt många mil här hemma med barnen (som älskar den).

5 gillningar

Citroen C5 kombi inkõpt ny 2011, gått 35000 mil.
Det är den bil jag haft längst.

Opel Astra Kombi 1,4L Turbo Eco Tech från 2011 köpt Juli 2019 för att få mer plats åt t.ex. barnvagn

Volvo 740 -88 Alltid startat de senaste 10 åren. Varför byta? :slight_smile:
Och så en elcykel.

2 gillningar

Kia Optima Plug-in 2020. Tjänstebil med ett väldigt bra förmånsvärde på 2600kr. Höjs med ca tusenlappen i år, svider lite :slight_smile:

2 gillningar

Du behöver implementera en liknande serviceplan för bilen som du har på dina portföljer :slight_smile:

4 gillningar

En snart 23 år gammal Toyota naturligtvis :grin: Går som en klocka maskinellt och har allt man behöver, folk brukar kommentera att baksätet är “som en soffa” gällande utrymme och bekvämlighet. Eftersom bilen är i princip värdelös behöver man inte heller bry sig om att någon ska förstöra lacken, vara rädd för att låna ut den etc. Går även utmärkt att köra off-road med.

Kommer sörja när gamla Bettan går i graven, en verklig spargris till bil. Vet ingen annan som har så billigt och krångelfritt bilägande.

Så går det när man lejer bort däckbytet :shushing_face:

4 gillningar

Ford focus 2020 på leasing.
Ford galaxy 2016. Astråkig men med 4 barn behövs en stor bil och det finns bara 3 att välja på egentligen. Alhambra, Sharan eller galaxy.

Ford Mondeo 2008 köpt 2016 direktimport TysklandFör totalt 60tkr. Stor, rymlig- passar Med långa ungdomar. Stort bagage. Gått som en klocka. Dyraste är nog parkeringsplatsen i innerstan.

Volvo V60 årsmodell 2020.

Jag spenderar en hel del pendlingstid i bilen och vill ha en dräglig tillvaro. För mig är det livskvalitet att kunna slappna av och njuta en stund på väg hem. Det är milsvid skillnad att hamna i kökörning med en äldre manuell bil jämfört med en modern automatare som har koll på omgivningen och som till stor del gasar, bromsar och styr själv.

Med tanke på hur mycket fokus det är på risk i detta forum förvånas jag ständigt över denna tävling i att ha en så gammal och billig bil som möjligt. Det är sällan snack om riskerna för dig, din familj och personer utanför bilen. Jag har själv tidigare jobbat med att klassificera bilolyckor och plöjt igenom tillräckligt många foton av krockade bilar för att inse vilka konsekvenser det kan bli.

16 gillningar

2017 Toyota RAV4 hybrid, väldigt låg skatt och lägre bränsleförbrukning än den tidigare och äldre Honda CRV jag ägde. Ett ekonomiskt bra val att byta, märkte jag i efterhand haha😊

1 gillning

En Audi Q3 årsmodell 2018.

Min förre bil var en Suzuki sx4. En betydligt mindre bil och den dög för mig men jag var framförallt stolt att jag kunde köpa den utan att ta billån. Men sedan började eländet… jag fick så många problem med bromsarna och servo-systemet att det inte var kul längre och bilen kostade mig väldigt mycket pengar i underhåll.

Jag blev så trött (och fattig) på bilen att jag till slut bytte ut den och köpte min audi. Tyvärr tog jag ett mindre billån vid bilköpet denna gång men nu är jag nöjd och glad igen när jag tuffar rund på vägarna. Och vad tyst bilen är jämfört med Suzukin! … och jag hoppas jag kommer slippa bilbekymmer nu och ha bilen kvar ett bra tag framöver.

1 gillning