Vad kör du för en bilmodell?

Nissan Leaf 2016 24 kwh. Denna kör vi inte så mycket med numera, min fru använder den mest till pendeltåget och diverse småresor. Men vi använde den som förstsbil under ett par år. De andra tröttnade lite på mig när jag ville att vi skulle ta den på 25 milsresorna mitt i vintern, trots att det blev 3 laddstopp längs vägen.

Kia E-Niro 2019 tjänstebil. Ingen räckviddsångest med denna. Körde Oslo - Stockholm med endast ett 15 minutersstopp.

4 gillningar

Ford Focus från 2008. Kombi med dragkrok så jag kan göra vad jag vill med den. En rätt trist bil men den gör sitt jobb. Eftersom jag numera bor i stan och använder bilen i snitt 2 gånger i månaden så är den egentligen vansinnigt dyr. Men jag gillar att komma ut i skogen och på helgerna hade jag inte litat på tillgången på hyrbilar. Den har löst vardagen för både mig och mina kompisar så den får stå kvar och kosta pengar.

Mitt riktiga fordon är en Yosemite X-Trail (Biltema-cykel) som jag använder dagligen. Kostade 2800 kr ny och har kostat ungefär lika mycket till i underhåll och extratillbehör de senaste två åren. :blush:

1 gillning

Vi har en KIA Ceed Sw 2018 . En automatare som jag älskar att köra. Pendlar också flera dagar i månaden på motorvägen och vill ha en säker o pålitlig bil. Min förra bil en Mitshubishi Colt där kraschade hela växellåda precis efter motorvägen på inre ringvägen här i Malmö luktade riktigt illa och blev rädd . Där bästämde jag mig för att ha en rejäl bil som jag känner mig säker i . Att ha en bra,pålitlig bil som jag gillar att köra då lever jag ett rikt liv.

1 gillning

Volvo V60 laddhybrid 2020. Tycker att bilar är ganska kul. Har så smått påbörjat resan mot elektrifiering genom laddhybrid och solpaneler. Nästa bil kanske blir en ren elbil?

2 gillningar

KIA Optima Plug-in hybrid från 2018. Leasing på företaget. Har knappt gått 2000 mil så jag funderar faktiskt på att köpa begagnad bil privat då det försämrats ganska mycket med nya förmånsbeskattningen.

Annars är jag väldigt nöjd med bilen. Backkameran är det bästa jag varit med om, man ser bilen “uppifrån”. Blir svårt att inte ha det om jag byter :slight_smile:

1 gillning

Kör en två år gammal Tesla Model 3 utan performance annars allt lullull. Detta är en tjänstebil, är egenföretagare så har förmånen att välja själv.
Som andrabil har vi en Audi A3 sportsback 105HK som körs på etanol. Den är från 2010 och har ägt den sedan den köptes ny.

Jag har verkligen inget vidare bilintresse, men är väldigt teknikintresserad, så hade det inte varit för teslas inträde på bilmarknaden hade jag definitivt kört något mer behovanpassat. Att jag bytte från en 8 år gammal Audi A3 till tesla antar jag visar detta :wink:

När Model 3 släpptes var det ett perfekt insteg för mig. Jag hade inte samvete att köpa en av de två dyrare modellerna, och tyckte även att förmånsvärdet på dem var lite saftigt för min smak (kör bara 1500 mil om året ca, var av det mesta i tjänsten, kör inte så mycket bil privat). Det är mycket förmånligt att ha elbil som tjänstebil när man laddar dem hemma. Så när jag räknade på alla kostnader för bilen under 3 år, och jämförde med en ny volvo V60 som nog hade varit vad jag hade valt om jag gått mer på behovsspåret var premiekostnaden för Teslan ca 500kr mer i månaden. Det var det utan att blinka värt.

Förra året satte jag upp en Solcellsanläggning hemma på drygt 17kW, förutom att det var en mycket bra affär i sig självt är det faktiskt en häftig känsla att kunna köra sin bil på solenergi som vi producerat själva.

Jag vill verkligen ha en elbil till, men tycker även de billiga elbilarna är för dyra, vår andrabil går typ 100 mil om året på sin höjd. Så kan inte motivera det rent ekonomiskt ännu (hur mycket du kör är helt avgörande för kalkylen, elbil är dyr i inköp men billig att äga). Annars skulle en begagnad BMW i3 eller liknande passa oss ganska bra rent praktiskt

Nu har vi fått ett barn till och Telsa Model 3 börjar kännas liten, speciellt för bilsemestrar söder ut, har ett år kvar på leasingen. Grubblar nästan dagligen på om.

• Jag ska byta upp mig till en Model S
  • Vänta in Model Y och köpa den
  • Bara behålla Model 3:an tills den rostat bort, jag älskar bilen och när jag växte upp klarade vi oss fint på en rostig 15 år gammal Toyota sedan, så varför skulle inte vi kunna klara oss på en ny superfin bil :thinking:
4 gillningar

En e-Golf. Dvs. den helt eldrivna varianten av Golf. Lite dyr i leasing men nästan gratis i drift. Än så länge går det att ladda gratis på IKEA, ICA och många andra ställen. Laddar även hemma och då går kanske två hundralappar i månaden till bilens el.
Önskar egentligen en större bil då jag har 2 småbarn men svårt att motivera då den inte används dagligen.

4 gillningar

Lexus IS250 från 2006. Toyotakvalitet men med design som jag uppskattar och massor av bells and wistles enligt devisen ”Gammal premium är ändå premium”.

Några favoritfeatures:
-Rövkyla
-surroundljud med bra bas
-elgardin i bakrutan
-inställbart gul och röd bakgrundsfärg på mätarna vid olika farter och varvtal så man kan känna sig som en F1-förare även vid lagliga hastigheter :slight_smile:

5 gillningar

Volvo XC90 -06 som rullat ca 50k och en Seat Alhambra från -14 med 12k mil.

Båda dieslar och bara en av dem rullar så mycket att diesel lönar sig.

Sneglar på elbilar men är i behov av 7 sits och långa avstånd.

1 gillning

Saab 93 från 00 som jag har ägt sedan 2013.
Nu börjar den bli lite skranglig och sedan mitten på 2020 så kör jag servicebil i jobb.
Nu till helgen har vi tänkt ställa av Saab-en på obestämd tid och köpte i veckan en Thule cykel/löpvagn så vi kan ta oss runt i Malmö där vi bor med vår dotter.
Jag har våndats mycket för att vår Saab kostar i runda slängar 1200kr i månaden (försäkring, skatt, parkering ca 2 nya däck per år) och vi använder den bara 1 - 2 gånger per månad.
Dessutom behöver jag nog byta både avgassystem och stötdämpare om jag ska få igenom den i en besiktning.
Tror och hoppas att detta blir ett bra beslut som leder till mer motion, sparade pengar, mindre miljöpåverkan.

1 gillning

En Gotlandsgrön* Audi A4 Avant 2.0 TDI 190hk Sport från '17.

*Jag skojar inte, Audi döpte sin gröna kulör efter en svensk ö. Går inte längre att välja så vitt jag vet.

4 gillningar

Min första bil var en Tyrolergrön Saab 96 (V4) :+1:

3 gillningar

Jag kan väl kanske inte kalla mig motorfantast, men jag gillar bilar. Däremot har jag ju även en verklighet och en plånbok att anpassa mig efter. Därav kör jag en BMW 325i från 2009. Den har tillräckligt med pulver för att inte bli tråkig. Relativt liten och kvick (är ju inte en Fiesta, men inte heller en 5-serie). Sexcylindrig sugmotor som i min mening låter som en dröm från start till maxvarv.

Har ägt den sedan 2017 och är kanonnöjd - det enda jag ångrar är att jag inte köpte en 330 istället. Jag är andra ägaren och har väl lagt närmare 8k mil på den sedan inköp. Nedan i sitt hemland Tyskland under en semester, ursäktar farsan i bakgrunden…

Billig att äga? Nja.
Miljövänlig? Nja.
Låter 6-cyl motor bra? Ja.
Kul att köra? Ja.
Värt pengarna? Ja. :slight_smile:

6 gillningar

Kia Optima Sportswagon Plug-in Hybrid 2019.

Varför? För att vi leasar via mitt bolag och den hade det bästa förmånsvärdet av alla kombimodeller jag kikade på. :wink: Utöver det är det även en riktigt trevlig bil.

Vår tidigare bil var en riktig FIRE-bil som kostade 5 000 kr. Väldigt ekonomisk och rullade på bra tills den inte gjorde det alls. Ingenting jag rekommenderar någon annan. Lite skämselfaktor involverat med.

Hade gärna haft en ren elbil men saknar laddmöjligheter i garaget vi hyr. Det får bli nästa gång. Även då kommer förmånsvärdet att vägleda vad det blir.

1 gillning

Har just nu en V60 från 2013 men tänkte inom kort uppdatera till en nyare V60 eller motsvarande, 2019 eller nyare av samma argument som @Bjornen presenterade nedan.

Exakt så tänker jag också!:+1:

5 gillningar

Har en BMW 520d 2016 med de flesta tillvalen som jag köpte ut när jag lämnade anställningen för att driva egen verksamhet för snart tre år sedan. Rullar fint men är lite dyr att lämna på service. Ska bytas till en el-bil inom ett par år.

1 gillning

Volvo V70 Flexifuel från 2009. Köpte den ganska billigt 2012 när förmånsbeskattningen ändrats för etanolbilar. Går under smeknamnet Traktorn och används på ungefär samma sätt. Har transporterat allt från badkar till nedmonterade timmervagnar i bagaget.

1 gillning

Monark - två hjul - brun - trasig ringklocka och batteri slut i framlampa. :frowning:

Vad jag vill ha: Alfa Stelvio
Vad jag sannolikt kommer ha: Bilpool (volvo)

2 gillningar

En kul annekdot:

Å då är de tre, Alhambra, Sharan o Galaxy, ändå samma bil med olika bolags motorer. Iaf var det så för 10 år sedan.

Så verkligen lite att välja på :slight_smile:

1 gillning

Volvo V70 -16
Inköpt 2019 och bi tänker behålla den länge :innocent: