Jag kör Tesla Model 3.
Volkswagen Golf kombi 1.5 dsg 2019, köptes lätt begegnad för drygt ett år sen. Tittade på en liknande men äldre men insåg att försäkringen skulle bli så pass mycket dyrare att jag kunde lika gärna ta mer lån. Såklart är fallhöjden lite större i värde men fick de kommande åren väldigt förutsägbara kostnader i.o.m. garantier.
Till saken hör dock att jag senare löste lånet för att jag inte gillade att se avbetalningarna varje månad. Lite sånnadär faktorer som att man ska sova bra också🤷♂️
Kör ganska mycket och gillar fina grejer(tyvärr är jag en sån som får ut något av det) så den fina bilen är helt för min egen skull! Gillade genuint att synas i min förra bil som var en vw up! från 2014, kände mig smart i den 
Bruksbilen är en VW ID.3 2020, och 2:a bilen en VW Polo 2010 och sen en entusiastbil på det.
Jag har tre stycken Saab 9000 med lite olika motorer och trimningsgrad. Den ena kör jag enbart på E85. Som vinterskott har jag en Citroën Xantia som är den sista modellen med vettig hydraulik, dvs. grönklockor och LHM 
En Volvo V70 - 08. Köpte den 2013 för strax över 100k. Kör ca 1000mil om året.
Roligare med cyklar tycker jag och har inga problem att köpa eller bygga en cykel i samma prisklass som bilen 
3-vãxlad damcykel och taxi nãr det behôvs. ^^
Volkswagen Golf Multifuel 2009-årsmodell. Sambons bil. Har inte ägt bil själv på 20 år. Tar mig dit jag ska.
Fast både bilarna och vägarna har blivit mycket bättre än de var förr, och en 15-20 år gammal bil vid millennieskiftet var som natt och dag jämfört med en lika gammal bil idag. Sedan förskjuts ju hela tiden perspektivet, någon som köpte en Volvo 740 1987 upplevde den som extremt säker och undvek knappast ”onödiga” bilresor med sin familj i en sådan vagn.
Men visst, om man bor i ett område med mycket vilt där man pendlar vid tider där risken för denna typ av olycka är hög samt mycket 70-90-vägar utan mitträcke, för all del köp en ny bil. Men puttrar man mest omkring i stan och/eller på motorvägar är det inte lika noga.
En kategori av personer där jag dock skulle lägga en ansenlig summa på bilen, och då menar jag inte för att få maximal motorstyrka, är unga män. Så har man en 18-24 år gammal son, se till att han har en säker bil.
Jag arbetade på Volvo Cars i många år. Jag är fortsatt imponerad av både den passiva som den aktiva säkerheten i deras bilar. Vi brukade skoja att de två säkraste bilarna man kunde köpa var i första hand en ny Volvo och i andra hand en begagnad Volvo.
Volvo XC70 2012 som gått strax över 22000 mil. Har haft den sen den var ny, först som tjänstebil och därefter privat. Älskar bilen och vad den ger familjen för möjligheter. Gör 5-6 långresor på 100+ mil per år. Bävar för när jag måste byta.
Möts dock minst 1 gång i veckan av frågan om det inte är dags för ny bil av folk. Märkligt vad många verkar hata pengar, så fort man får dom skall dom göras av med 
Sålde precis min älskade volvo s40 från 2001. Eftersom jag fått två barn började sedanen bli lite trång.
Köpte kombi, skoda octavia 1.6 diesel från 2012 - få mil. Ska dra 0.45 men tyvärr verkar det va nått tokigt så den drar betydligt mer. Behöver kolla upp det för den låga förbrukningen var en av de sakerna jag ville åt 
Eftersom min själ är död efter detta bilköp så överväger jag att köpa en billig motorcykel för att pendla till jobbet med men annars är jag ganska nöjd…
Fast det är ju bra, då har de mindre pengar över till att blåsa upp tillgångspriser med samtidigt som det finns ett överflöd av schysta begagnade bilar, win-win ![]()
Många begagnade bilar är egentligen oförskämt billiga med tanke på vad man får.
Är inte de angivna siffrorna ofta rena glädjekalkyler som kräver att man ska köra konstant i 70 km/h under optimala temperaturförhållanden etc? Svårt att få ner förbrukningen markant utan att det finns någon logisk anledning till detta, typ att man köper en Aygo eller liknande.
Jag upplever att bonus/malus medfört att bilar påställda innan regelverket tappat oförskämt lite i värde. Däribland min Audi. Det har diskuterats i andra trådar, varför vi inte behöver ta diskussionen här.
Vi väntar vårt tredje barn och jag letar med ett halvt öga efter en större bil. Kanske räcker det med en takbox? Det visar sig efter nedkomst.
Skoda Octavia med gasdrift från 2016, köpt 2018.
Miljövänlig familjebil.
Gick inte att få elbilsladdning av hyresvärden.
Kan inte annat än instämma, tycker de nya reglerna är bra för att försöka få folk att välja mindre bilar. Men jag har tappat oförskämt lite på min ganska nya bil på ett år, kanske 15k (frågat om inbyte hos handlare för skojs skull). Och min tidigare bil, vw up! som jag ägde i två år och drygt 3000 mil, sålde jag för 10k mer än vad jag betalade. Visst, jag fick ett hyffsat bra pris vid köp men fortfarande marknadspris. Så dessa regler verkar ha fått upp folks ögon för mindre bilar.
Förstår inte vad du vill säga med att man hade ett annat perspektiv förr. Skillnaden i säkerhet är fortfarande stor mellan en ny bil för 15 år sen och en ny bil idag, ännu större om man jämför en ny bil idag med begagnad som kanske inte har riktigt samma prestanda längre som den en gång hade.
Det är ju inte som att bilarna idag ens är “säkra nog” och att det knappt kan bli bättre?
Om 15 - 20 år har vi kanske självkörande bilar som får ner olyckorna till noll eller nära noll.
Det är en stor Mercedes; röd, min favoritfärg går snabbt!

Raderat av användare
Hyundai i20 1.2 M5 Premium årsmodell 2018 !!!