Vad kör du för en bilmodell?

Kia Optima Sportswagon 2018, laddhybrid. Nästa gång får det bli en ”riktig” elbil. Det är ett miljömässigt val att skaffa en hybrid.

1 gillning

Jag och frun har en Toyota Auris Hybrid 2016, köpt 2019 med 2000 mil på mätaren. Vi lät rostbehandla den och tror därmed att vi har många år med billigt och problemfritt bilägande.

2 gillningar

Vi äger en VW Passat från 2012. Annars cyklar vi mycket och använder då cykelkärra.

Volvo v40 D2 2016
Passar våra behov som pendlar till jobb. En o annan längre resa him te Skåne ibland för o rensa ut filtret blir det också :slight_smile:

Mycket nöjd med en säker och trevlig liten bil.

Endast haft problem med ett skramlande lås på handskfacket, 2 återkallanden från Volvo ang. Upptäckta fel och garantiärenden.

Rekommenderas varmt :grinning:

Relativt kostsamma servicar hos Bilia om man ska dra något negativt. En service för Mercedes A-klass tror jag kostar ungefär lika mycket.

I vår familj är vi tvungna att ha två bilar. Vi bor på landet utan kollektivtrafik och har båda minst 2 mil till jobbet.

Min fru kör en Subaru outback -14. Trevlig, rymlig bil där barnvagn och div. annat enkelt får plats. 4wd är ett stort plus eftersom det ofta är dåligt väglag innan vi kommer ut till “stora vägen”.

Jag kör en sliten Renault Kangoo -11. Inte värd många kronor så jag slipper bry mig om ifall underredet skrapar i när man kör på någon dålig väg.
Billig att pendla med och lätt att få med sig verktyg/sågar när man ska ut på något projekt.
Samma sak när man jagar. Enkelt att lyfta in hundburen och plats för vilt om jaktlyckan varit god.

1 gillning

Zusuli ignes. Trevlig helg!

Skillnaden var dock större mellan en ny bil och en 20 år gammal bil år 2000 (dvs. att den gamla bilen var tillverkad 1980) än mellan en ny och 20 år gammal bil idag. År 2000 hade det kommit krockkuddar, antispinn, modernt tänk kring säkerhet som kom från mer utvecklade datorsimulationer etc. som helt enkelt inte fanns i bilar från 1980, åtminstone inte i en standardbil i Sverige. Även bilsäkerhet har ju diminishing returns.

Som du skriver kan det ju dock ske ett nytt paradigmskifte i form av ex. självkörande bilar som standard, men där är vi inte ännu.

Mellan år 2003 och 2019 minskade antalet döda och allvarligt skadade i personbilar till en tredjedel. Det är en rejäl minskning, om än inte tillräcklig!

All minskning beror inte på säkrare bilar, men det är en viktig faktor. Trafikverket bedömer att ca 7 procent av bilflottan byts ut varje år och att detta räddar 10 liv per år. Lägg till alla som undviker att bli allvarligt skadade så får du en högre siffra.

Om du är intresserad rekommenderar jag dig att läsa på om aktiv bilsäkerhet. Det känns som att du främst känner till passiv säkerhet.

Det du skriver stödjer ju precis det jag säger, att en gammal bil idag är förhållandevis mycket säkrare än en gammal bil för 20 år sedan.

Sedan går att dra detta resonemang hur långt som helst egentligen om man tittar på alternativkostnaden för ökad trafiksäkerhet.

1 gillning

Range Rover Sport -16. Kul och skön att köra. Men inte speciellt smart ekonomiskt…
Fantastiskt bra att dra tungt med.

1 gillning

Vi kör på en Toyota Corolla från 2003 och en Suzuki Swift från 2016.

Bägge bilarna är går bra och kostar inte allt för mycket att äga. Haft väldigt få problem med dem, och går alltid bra igenom besiktningen. Kanske inte dom roligaste att köra, men om man inte testar någon bättre så känner man sig nöjd med det man har :wink:

1 gillning

Hyundai ionic electric av 2020 års modell. Pendlar 7mil per dag. Även om det är helt galet rent ekonomiskt att köpa en ny bil så har jag svårt att sätta mig i en fossilbil och då var denna ett vettigt val. Prio var säkerhet, miljö och komfort. Jan: Nu tycker jag att du pratat så länge om din Tesla att det är dags att byta till elbil. Ni är värda att få köra runt i en Tesla efter alla års investerande. :joy:

2 gillningar

Skoda Octavia kombi 2018 års modell. Hade en Honda Civic från 2006 innan som började bli några år och ofta behövde nåt som åtgärdades på verkstad. Vi behövde en lite större bil också för barnvagn. Passade på att köpa Skodan före malussystemet. Det vore kul med elbil men vi kör för lite för att motivera det höga inköpspriset. Dessutom undrar man ju hur det blir mer elen här i Skåne när dom fortfarande efter många år inte kunnat få igång nya länken från norr och kärnkraften är nerlagd.

1 gillning

Tesla Model 3, tjänstebil/förmånsbil.

1 gillning

Audi A6 Avant, 3.0 (204 Hk), Quattro diesel, 2013 års model. 2:a bil Renault Clio, 1,2L, 2011 års model. Avstår tjänstebil, så 4000:- brutto på lönen.

1 gillning

Kör nu en Volvo V90 2017.
Tittade på tex en XC70/V70 classic istället men valet blev att gå på ett snäpp nyare bil. Pga av säkerhetsuppdateringarna.

Dumt enligt mig att snåla in lite stålar där iom att om man inte överlever en bilkrash spelar det ingen roll. (Läs: behöver inte vara du som förare som orsakar den, så säg inte att du kör lugnt)

Sen spenderar jag typ 3000mil om året i en bil vilket gör att tiden som läggs där gärna får vara rätt trevlig.

1 gillning

Det jag tror @Bjornen åsyftar är nog snarare att även en gammal bil idag är mycket sämre än en ny bil idag.

Så kommer det alltid vara… precis som du påpekar längre upp kanske det blir ännu bättre med självkörande bilar.

Om man förenklar det till stegen

• noll säkerhet (veteran bilar)
  • passiv säkerhet (äldre bilar)
  • aktiv säkehet (moderna bilar)
  • autonoma bilar

Sen är ju frågan om man verkligen tror autonoma bilar magiskt gör att säkert så länge det finns manuella bilar på vägarna. Då tror jag iallafall att det säkraste skulle kunna vara i princip autonoma bilar, men där fortfarande föraren är aktiv.

Mest baserat på att människan är fantastisk på att analysera det oförutsedda, datorer dock på återkommande uttröttande uppgifter och snabba beslut.

1 gillning

Hahaha takbox, är det den äldsta som blir förpassad till den då? :wink:

3 gillningar

Jag tycker att vi kör runt i för stora bilar i Sverige rent generellt och i mina kretsar i synnerhet. Både jag och min fru är något längre än medel. Våra tvillingar på 8,5 åringar sitter sedan fem veckor på bälteskuddar i baksätet. Ytterligare en person kan få plats och färdas bekvämt om man inte åker allt för långt. Och när sladdisen kommer till världen så får den antingen sitta i passagerarsätet fram då jag har Isofix även där, annars bak, vilket i sådana fall tar en del av utrymmet från tvillingarna. Den första tiden kånkar man runt på en del grejer vid långresor varför en takbox kan lösa just det problemet.

2 gillningar

Kia Ceed diesel 2011. Ägd sen ny. Kostade 200tkr klar på gatan med vinterhjul, drag samt m.o.k.

När jag var yngre körde jag finare bilar som Volvo, Audi och BMW. Nu har jag insett att en enkel bruksbil i mellanstorlek räcker gott. Drivmedel, däck, skatt, försäkring - allt är relativt billigt på en så bil. Jag servar den och håller den i gott skick så att den är driftsäker men tvättar och städar den väldigt sällan.

Bekanta köper bilar i 400-500tkr klassen. Jag kan inte förmå mig att lägga de pengarna på en bil.

Frågan är vad man ska köpa nästa gång? Det är elbilarnas utveckling som komplicerar frågan. Jag hoppas dom fått bättre räckvidd och gått ned i pris tills dess.

1 gillning