Vad kör du för en bilmodell?

Japanska bilar är kvalitet

2 gillningar

Renault Clio 2015. Otroligt mycket bättre ekonomi än tidigare bilar. Bara 400 spänn i skatt!

1 gillning

Volvo XC60 T8 laddhybrid årsmodell 2020, tjänstebil. Älskar den! Har inte kört mycket i tjänsten nu på ett år så får se om det finns behov av tjänstebil när 3-årsperioden är över för denna (eller om jag byter anställning). Då vet jag inte vad jag ska välja istället för jag tror jag inte vill lägga pengarna privat på en likadan bil. Men gärna el framöver också och nu har vi också en egen laddstation installerad. Kanske en V60 eller Kia.

1 gillning

Skoda Fabia kombi från 2016
Byter snart till en privatleasad Skoda Kamiq 2021

Inget intresse i bilar. Kör för ett jag måste.

1 gillning

Vw Passat Kombi 2.0 Diesel 2013. Inköpt helt Ny kontant. Rullat ca 6000 mil. :+1:

1 gillning

Har en Toyota Corolla från 2003 som jag köpte 2015. Även den går som en klocka, aldrig några problem. Gjorde en underredsbehandling fö 5000kr så vid varje besiktning får man beröm😂 Dessutom extremt billig i skatt och försäkring. Och som du säger Erik, man behöver inte vara rädd för lacken!

3 gillningar

Såklart de är sämre, men fortfarande förhållandevis säkrare än en gammal förr. En gammal bil förr hade möjligtvis säkerhetsbälte och deformationszoner. En gammal bil idag har krockkuddar men även aktiv säkerhet som antispin/antisladd och ABS-bromsar utöver mycket bättre kaross. Dagens bilar har i princip bara finputsade varianter av samma sak, vi väntar fortfarande på ett paradigmskifte.

Åker (eller ja, åkte, numera jobbar jag hemma) med buss till jobbet.

Annars så äger jag sedan 4 år tillbaka en Volvo S70(1999) jag köpte för 5000kr. Den hade gått 19 000 mil och var i relativt fint skick men obesiktigad. Bytade bromsar och lite annat smått och gott för ca 5000kr till, tycker det är kul att mecka. :laughing:

Nu har den gått 30 000 mil (tjejen pendlar till jobbet) utan större reperationer. Har väl lagt ca 3000kr per år på delar, t ex kamrem, sensorer etc. Det är extremt billigt med bildelar från Tyskland. T ex en. Kamrem sats från SKF kostade bara 800 spänn eller något. Har varit billig i drift! :money_mouth_face: Dock sjunger avgassystemet på sista versen, har lagat många hål men det börjar bli dags att kasera det. Försöker skjuta på stora jobb så långt jag kan inför varje besiktning :grin:

1 gillning

Det är ju många faktorer som påverkar det där precis som du säger.

T ex så tar ju yngre inte körkort lika tidigt som förr och bor du i en stad(där många yngre bor) så har du kanske inte ens en bil för det är så förbannat dyrt och opraktiskt. Utöver det så dricker ju ungdomar mindre vilket kanske minskar rattfylla etc. Hastigheten har ju sänkts på många ställen, fler fartkameror, nya säkrare vägar och massa annat.

Hade varit kul att ta del av statistik på ämnet men det blir nog svårt tyvärr. :slightly_smiling_face:

1 gillning

Volvo V40 cross country T3. Årsmodell -16, inköpt -19. Rolig att köra o snygg att titta på. Känns som ett bra köp eftersom jag gillar den så mycket. Det är väl främst glädje man ska ha sina pengar till.

5 gillningar

Peugeot 2008 köpt ny för 4 år sedan.

Vet att ny bil är en dålig affär men köper inte bil för att göra en bra affär!

Är ointresserad av bilar men vill kunna transportera mig! Kör hellre en billig ny bil än en dyr gammal bil.

Skulle gärna köpa en elbil men har inga möjligheter att ladda hemma eller på jobbet!

1 gillning

Drabbades av en 40-årskris 2008 och köpte en Saab 9-3 Aero cabriolet - 01. Lät konvertera den till etanoldrift 2012 (går fortfarande att köra på bensin om jag vill det). Har nu gått 15000 mil och går fortfarande mycket fint.
När jag mötte min fru några år senare behövde vi komplettera med en bil som kunde rymma hennes bagage (hennes necessär är stor som en resväska). Då skaffade vi en Volvo 850 kombi -95 som extrabil. Den har nu gått 35000 mil, men jag räknar inte med att den klarar många mil till. Drar för mycket olja för att det ska vara bra.
När Volvon havererar så blir det en begagnad elbil. Gärna en tvåsitsig transportbil eftersom vi är barnlösa, Vår dagliga körning är 3-4 mil per dag. Då är det galet att köra på bensin, etanol eller diesel. Ska vi åka långt med mycket packning så hyr vi bil i fortsättningen, de få gånger som vi behöver.
Kör elektisk motorcykel på sommaren: En Zero 14.4 DSR. Kostar mindre än 1 kr per mil att köra. Den är min favorit när det inte regnar. .

4 gillningar

Tesla Model 3 Long Range som förmånsbil via egna bolaget. Fantastiskt kul bil både gällande teknik och körglädje. ”Tyvärr” är bilar ett stort intresse, så det är där, och på familjen, jag lägger mina ”livsglädje-pengar”. Hade varit billigare att vara besatt av sladdar som vissa andra ;).

3 gillningar

Mercedes E-Class 400 årsmodell 2017.
Underbar bil :grin:

1 gillning

2018 BMW 520d
Lite dyr bil, men som danska Sverige måste man utnyttja att det bara är halva priset för bilen jämfört med Danmark 🥸

1 gillning

Oh, 850 var min första bil som 18 åring! Bra fart i den! Sålde den när den rullat 39 000 och klarat besiktningen för 5000kr. Ångrar det fortfarande. Kollade upp den för ett tag sedan, den hade gått 45 000 mil men var nu avställd så snart är den väll skrotad.

3 gillningar

@Dansk: Nöjd med BMW:n? Är nära att köpa exakt en sådan.

2 gillningar

Jag kör en Tesla Model S sedan 2018. Jag har den som tjänstebil och är egenföretagare.
Innan jag köpte den satt jag med ett excel-ark i säkert ett år innan jag lyckades “lura” mig själv att Teslan i princip kostade mig lika mycket i privata pengar som min dåvarande Audi A4 Allroad. Det kanske inte var helt sant, men jag har inte ångrat mig en sekund. Sedan är det inte rätt bil om man skall vara sparsam, men jag lägger hellre de pengarna på att köra en fantastik bil nu än att någon gång i framtiden ha lite extra pengar.

1 gillning

Mercedes E-Klass 220 från 2014, föredetta taxi som rullat 31000 mil ungefär.

Duger fint att frakta runt Skurt i.

1 gillning

Mercedes 220 E -12 kanonbil förutom luftfjädringen som jiddrar.
Kör inte så många mil så jag funderade lite på om man skulle unna sig att köra en rejäl muskelbil på sommaren och en Volvo 740 på vintern istället🤔
Man måste väl unna sig saker😃

1 gillning