Praktisk familjebil för 200k

Hej,

Jag och min fru står i begrepp att köpa vår första bil. Vi önskar tips och synpunkter gällande nedan tankar om bilen.

Om oss:

• Bor i villa i en småstad i Mellansverige
  • Båda i tidiga 30-års åldern med plan om barn de närmsta åren
  • Båda akademiker med stabila tillsvidaretjänster
  • 190 och 175 cm långa
  • Båda pendlar med tåg till jobbet till vardags. Vi ser inte att detta kommer förändras i och med bilen

Bilen:

• Kombi eller SUV
  • Automatlåda
  • Bensin
  • Användningsområden: Besöka släkt och vänner, utflykter, fjällresor, friluftsliv, köra trädgårdsavfall till återvinningscentralen mm.
  • Egenskaper: Praktisk, komfortabel och driftsäker
  • Bilar vi kollat på, men ännu inte provat i verkligheten (vi är öppna för andra förslag): Skoda Octavia, VW Golf Alltrack, VW Tiguan och Toyota RAV4
  • Storlek: Ovan bilar ger en bra referens, helst inte större än så. Tänker att ett referensmått för storlek kan vara att få plats med två bakåtvända bilbarnstolar i baksätet, med en förare på 190 cm i förarsätet
  • Budget: Max 200k. Vi är inställda på att betala direkt ur egen ficka
  • Äga i 7-10 år
  • Körmönster: 500-1000 mil per år
  • Miltal: Upp till 15 000 mil. Åsikt om detta?
  • Bör nämnas att vi har märkesverkstad från VW-gruppen, Toyota och Volvo i närheten - vilket vi tänker kan vara praktiskt
1 gillning

Nu har vi kommit ur småbarnsåren men som jag mindes det då ”bygger” bakåtvända bilbarnstolar mycket så att det av den anledningen blir aktuellt att kika på en storlek större bil än vad en först hade tänkt sig. Det blev iaf trångt för min 170-ish långa fru i vår a4 (2017) framför bilbarnstolen. Det gick men var inte optimalt.

Det är ju iofs enkelt testat när ni provkör bil (handlaren borde väl ha en bilbarnstol liggandes tänker jag). :slight_smile:

1 gillning

Precis, de bakåtvända verkar ta en hel del plats. Förhoppningsvis, som du säger, har handlaren en stol att testa med :slight_smile:

190 lång och barnstolar begränsar. Är 180 och har problem i många bilar.

Kanske v70/v90, ford mondeo, toyota avensis eller vw passat klarar längden bättre?

1 gillning

Jepp, är ett bekymmer. Ett alternativ är ju såklart att köra båda stolarna på passagerarsidan.

Tackar för biltipsen! Vi har tänkt på dessa också, men fallit bort då vi varit inne på något smidigare storleksmässigt. Men vem vet, kanske landar i den storleksklassen efter att vi provat runt lite hos handlarna.

Kia Optima kanske? Vi har en PHEV, finns ju även GT som är ren bensin. Frugan är ca 175 cm och sitter bra med en vridbar bakvänd barnstol bakom sig.

Med tanke på att ni är öppna för Skoda Octavia skulle jag rekommendera att titta på en Skoda Superb också.

2 gillningar

En Golf låter väl rätt lagom.
Tiguan är rätt dålig med barn, litet bagage.

Man har först och främst babyskydd första knappa året som tar lite plats, sen kan man med lätthet anpassa stolen efter bilen istället för bilen efter eventuell storlek på stol. Man sparar en del pengar på det tillvägagångssättet. Tiden med två bakåtvänd barn är för många rätt begränsad då man i allmänhet kan vända barn fram vid fyra års ålder och som sagt, första året tar babyskyddet lite plats. En Passat eller Superb är förvisso nice, men ni får en fräschare Golf för samma pris och den kommer passa fint. Octavian är mer prisvärd utan sämre funktionalitet dock.

Annars är Cia Ceed inte dum bil. Ännu mer prisvärd och fina garantier.

1 gillning

Vill tillägga att jag inte tycker att det blir så mycket mer utrymme med bilbarnstol än babyskydd.

Har en 3åring i bakåtvänd stol som är så långt mot bagaget som möjligt. I nuläget ford kuga samt xc60. Båda blir trånga i framsätet. Babysyddet till nyfödda bredvid tar ungefär lika stor plats.

Har dock ingen erfarenhet av varken golf eller skodan.

1 gillning

Jag skulle föreslå en mindre bil med dragkrok och takbox. Då kan ni frakta allt ni behöver. En fet takbox av bra kvalitet kostar en bråkdel av värdeminskningen på en bil och håller minst i 10 år.

En bil värdeminskar med ca 40% på fyra år så köp inte en större och dyrare bil än ni behöver. När barnen kommer och ni på riktigt märker att ni behöver en större bil så köp den då.

En Kia Ceed borde funka bra för er. Praktiska och hyfsat felfria tror jag. Vill ni åka lite fräsigare så borde en Tesla Model 3 fungera bra för er också. Då behöver ni gå upp i inköpspris något kr men å andra sidan så blir bränslet betydligt billigare. Om ni pendlar hyfsat långt kanske det går att räkna hem det också. Här fanns en lämplig med dragkrok. Tesla är dessutom lite impopulärt just nu vilket borde avspegla sig i ett bättre inköpspris.

När ni väl skaffar barn så satsa på en bil med tre separata stolar istället för vanligt baksäte. Då ryms bilbarnstolar mycket bättre.

1 gillning

Tänkte utmana och fråga varför du inte letar efter en begagnad elbil? Du kör väldigt lite. Går få tag på en Kia E-niro billigt. Tesla också.

Har haft Kia ceed sen vi fick barn. Har två barn och en har precis gått över till framåtvänd stol och de sitter fram och bak på passargerarsidan utan problem. Billig att köpa/äga/underhålla. Samt andrahandsvärdet är väldigt bra.

2 gillningar

Vad är det som gör att ni utesluter elbil?? Om ni ökar budgeten något till ca 250-300 tkr får ni en rymlig begagnad VW id.4 eller en Skoda Enyaq.

För att det ska bli praktiskt eller ekonomiskt rimligt behöver ni dock kunna ladda där ni bor. Kan ni inte ladda hemma är det bäst att utesluta både elbil och laddhybrid.

Sitta framför en bakåtvänd barnstol kommer vara trångt i alla bilar ni nämner. Har ett barn babyskydd eller sitter framåt funkar det bra om båda sitter på samma sida. Men jag skulle säga glöm båda vuxna fram i dessa bilar när barnen är i bakåtvändåldern.

1 gillning

Köpte min första egenvalda bil 2020, Kia Ceed, 3 år gammal 4000 mil. Jag har fortfarande kvar den, nu 12000 mil körda, typ noll reparationer hittills. Gott om plats i förhållande till priset, även om jag kör jycke istället för barn. Takbox till fjällen är nog guld värt oavsett.

3 gillningar

Provsitt skoda superb som nämndes tidigare, är själv 190 trots detta är det rikligt med plats i sätet bakom. Passat, octavia är ej i närheten av detta. Går att passa in er budget

3 gillningar

Hej, kan ju vara så att det inte lyckas så snabbt som tänkt med att skaffa barn så tveksamt att köpa överkapacitet nu. Med det sagt så har vi haft 2st Skoda Octavia, en Scout-Variant, och det är bra bilar. VW-gruppen har jag testat så gått som allt (hyr via Europcar) och gillar Skoda (prisvärd och genomtänkt) och Cupra (finaste bilar att köra, testa Born eller Toscavan!).
Själva är vi inne på elbil och då billigast och mest praktiskt i klassen, Hyundai Inster. Vi har 2 småbarn…

1 gillning

Prisvärd kombi som klarar långa ryggar är exempelvis Seat Leon. Alla asiater vi testade utom Mitsubishi blev tyvärr omöjliga för oss pga att huvudet hamnade i taket, eller så fick man fälla så man fick ligga ner och köra.

2 gillningar

Hej!

Vi kör en Skoda Octavia från 2019 (köptes ny som förmånsbil på företaget och inte bytt ut den än). Har barn och bakåtvänd bilbarnstol. Vi är 190 respektive 168cm så ganska lika er situation.

I allmänhet har Octavian fungerat klockrent. Kostade 230’ ny och rullat som en klocka sedan dess. Närmar sig 11.000 mil, ungefär 1800 mil/år.

Vi har funderat på att byta ett tag, men den fungerar helt enkelt för bra och är väldigt billig eftersom den är avbetald av firman sen något år. När det är dags att byta kommer vi säkerligen kika på något i snarlik storlek och prisklass.

Lycka till!

2 gillningar

Kör en VW Golf Sportcombi. Vi är samma längd som er, och det funkar bra men barnen sitter bakom varandra. Billig bil med fyrhjulsdrift, dragkrok och rails för takbox. Ca 0.5l/mil. Diesel men kör på HVO100 så 90% mindre utsläpp än vanlig diesel. Köptes 2019 för 140k, tror den går för ungefär samma idag.

Den enda jag saknar är automat och filhållningsassistans, men det finns ju modeller med dem funktionerna.

1 gillning