Intressant, får spana in den
Tack, ska kolla in Superb också.
Klokt resonemang, tack så mycket!
Gillar att du utmanar hur vi tänker! Vi är nog lite för bekväma och vill göra så få bilaffärer som möjligt, även om jag ser din poäng i att anpassa allteftersom.
Utmaning uppskattas! Mitt svar är att vi inte ser att vi kan få en elbil med de krav vi har på storlek och pris.
Handlar mycket om pris. Sedan tänker jag mycket på att teknikutvecklingen går snabbt, så vill helst hoppa på tåget något senare. Vi kommer köra så pass lite att besparingen i eldrift inte är lika signifikant.
Vi har ingen laddbox på villan idag, så är en kostnad som tillkommer.
Sant inspel. Hade inte sett Hyundai Inster, spännande koncept!
Låter ju toppen! Kollat på flera Octavia i samma årsmodell. Vilket motoralternativ har ni?
Låter bra! Vilken årsmodell har ni?
Handlar mycket om pris. Sedan tänker jag mycket på att teknikutvecklingen går snabbt, så vill helst hoppa på tåget något senare. Vi kommer köra så pass lite att besparingen i eldrift inte är lika signifikant.
Vi har ingen laddbox på villan idag, så är en kostnad som tillkommer.
Off Topic, gör jag något fel, eller varför hamnar mina svar både direkt under inlägget jag svarar på och i botten av tråden? ![]()
2016, ca 12k mil. Hade jag köpt en idag så hade jag nog kört på en Alltrack.
Egentligen är det bara fåfänga, ca 30-40k extra för några få centimeter högre markfrigång (ökar bränsleförbrukningen dessutom om jag förstått det rätt) och lite plast runt hjulen.
Men det är ju snyggt ![]()
Subaru outback. Driftsäker, kommer fram överallt, nöjda ägare. Vi har 3 barn i baksätet i stol/kudde vilket fungerar bra. Trevlig att köra. 4wd. Ska man till fjällen, offroad är den oslagbar. Tycker man får mycket bil för pengarna. Tidigare tittat på superb, tiguan, passat men tycker Subarun slår de, iallafall om man bor lantligt och behöver köra dåliga vägar på vintern
Vi har två barn, haft dem först i Volvo V60 2015 och nu i Volvo V70 2013.
Att tänka på vad gäller att ha båda barnen på samma sida: det har gått (med våra bilar) utmärkt med ett babyskydd fram och en bakåtvänd bilbarnstol bak. Men att ha en bakåtvänd bilbarnstol fram var helt kört. Funkar bra rent platsmässigt men helt omöjligt att se högerbackspegeln på ett bra sätt. Tänkte först att det inte var ett problem, bara att luta sig lite för att se. Flyttade stolen efter första körningen! ![]()
Två bakåtvända bilbarnstolar bak är bökigt, i de allra flesta bilar, framförallt för föraren. men som nån skrev så är det ofta väldigt begränsad tid. En bakåtvänd bakom passagerarsidan funkar men man får räkna med att passageraren inte sitter bekvämt.
Bytet från V60 (som ändå inte är jätteliten) till V70 var helt underbar!! Med barn, speciellt två, skall bekvämligheten med en större bil inte underskattas. Även om det såklart är främst just bekvämlighet, man klarar sig med mindre.
Sist men inte minst. Är det uteslutet med äldre bil? Vi bytte till en äldre bil snarare än uppåt. Vi betalade i somras 170k för V70 2013… galet mycket för en över tio år gammal bil, ja! Men. Det är en av de sista från den ”gamla” modellen = beprövad. Den var i mycket fint skick, hade gått 10k mil (vi kör inte heller mycket per år), fullservad på märkesverkstad samt skinnklädsel (otroligt skönt med barn). Jag räknar kallt med att denna bil totalt sett kommer att kosta oss betydligt mindre över en 5-års tid jämfört med vad en tre år gammal bil hade gjort, potentiella reparationer inkluderade. Mina grundkrav var välskött, full servicehistorik, helst få ägare, lågmil, beprövad motor (flexifuel går bort exvis). I min värld när det gäller bil: hellre högre upp i pris inom sitt segment än lägst pris i segmentet men ett segment upp.
Tillägg till mitt föregående inlägg förresten: jag skulle inte köpa en ”gammal” VAG med automatlåda (volkswagen, Audi, Skoda mfl). Deras (framförallt äldre?) dsg-lådor har ganska dåligt track record. Och ett sådant haveri kan kosta 2/3 av bilens värde
Kör man lite är det väl bättre med en stor SUV med V8a. Då spelar inte bränsleförbrukningen någon roll.
Inte läst alla svar men köp en Kombi eller SUV. Ni ska få plats med barnvagn, matkassar och packning vid resor, korta som långa.
Vi har haft barn och hund och klarat oss bra med passat GTE laddhybrid, audi A6, toyota rav4 samt Volvo XC60.
Påstår inte dessa är mest ekonomiska men varit mycket nöjda med småbarn samt när båda barnen blivit några år ![]()
Takbox till dessa för både vinter och camping resor ![]()
Mycket klokskap, tack så mycket! Nepp, är väl egentligen inte uteslutet med en äldre bil ![]()
Vad räknas som “gammal”, vet du från vilket år problemen försvann/minskade?
Jag är helt förälskad i volvo, jag jobbar inom räddningstjänsten och den säkerheten som finns i volvo är helt otrolig,
Jag kör personligen en v60 cross country -21, som är lite dyrare, men du kan få en v90 från 2017-2018 som ni utan problem kan sitta 1,90 i fram och baksäte. De håller för alltid och ingen har ännu dött i en xc90, 20 år efter lansering, säger lite om stålet och buren i en volvo.
Långt inlägg, jag rekommenderar alla att köra volvo ![]()