Laga trasig bil eller byta mot annan?

Hej,
Jag köpte en V60 D3 från 2020 i november i fjol och har börjat höra missljud i främre fjädringen samt kabelbrott i parkeringsbromsen som inte går på försäkring. Eventuellt tar säljaren kostnaden efter överenskommelse och enligt KKL om jag förstått det rätt men jag kommer behöva ligga ute med pengar en längre stund, vilket jag vet eftersom jag fått kämpa med att få tillbaka pengarna för en försäkring som säljaren fulsålde till mig. Jag blev även uppmanad att byta sommardäck, bromsbelägg och skivor under servicen.
Total kostnad landar mellan 10-30.000kr beroende på om jag gör det mesta hos kusinens verkstad eller om jag lämnar bilen hos auktoriserad verkstad.

Min initiala tanke är att företaget som jag köpte bilen av, som inte är en auktoriserad verkstad, redan visat sin dåliga sida och eventuellt gömt fler fel. Mycket av det serviceteknikern anmärkte på är förvisso slitagedelar jag själv borde hålla koll på men jag är ingen erfaren bilköpare.

Jag kan välja att reparera bilen och köra vidare i hopp om att den inte går sönder mer men det som redan inträffat och missljuden i framaxeln gör att jag blir orolig. Den har gått drygt 13.000 mil och de jag pratat med hos Volvo anser att bilen är fräsch och att de problemen jag fått är slumpmässiga.

Min andra tanke är att jag säljer den och istället köper en V60 med lägre miltal och via en Volvohandlare så den går igenom alla kontrollpunkter för en s.k. ”Select”-bil med bättre garantier.
Alternativen jag har efter att ha kollat 20-talet annonser är isåfall att byta till en D4 (dryga 40 hästkrafter mer) med massor av tekniktillval, en D4 AWD med samma utrustning som min eller en D4AWD Cross Country med samma grundutrustning som min men utan backkamera och nav, som förvisso går att eftermontera. Alla tre bilarna ligger snarlikt i pris och min ekonomi tillåter utan problem.
De två sistnämnda bilarna har ett mycket bättre andrahandsvärde och framförallt Cross Countryn som jag även har möjlighet att köpa långt under marknadspris.

Har nån med erfarenhet möjlighet att ge mig tips och råd? Hur hade ni gjort i min situation?
Detta är alltså inte en fråga om jag ska ha bil eller inte. Jag vill snarare veta hur jag kan göra för att underlätta bilägandet och slippa framtida (och nutida) höga reparationskostnader.

Jag tycker inte att det låter särskilt illa.

Sommardäcken såg du när du köpte bilen, bromsbelägg och skivor kommer ju alltid förr eller senare.

Kabelbrott parkeringsbroms och missljud fram, ja den oturen kan man nog ha.

Jag hade servat och lagat med delar från Tyskland i en billig verkstad.

3 gillningar

Köp och sälj den. Vinst direkt.

3 gillningar

Om du inte behöver fyrhjulsdrift borde du troligtvis undvika. I mina ögon tillkommer bara risken för riktigt dyra reparationer.

4 gillningar

Allt utom parkeringsbromsen har jag tänkt laga/byta i icke-auktoriserad verkstad. Den vill jag ha deras garanti på för att få hjälp med eventuella följdproblem. Bromsdelarna och ny bromsvätska kostar mig 2000kr, arbete 1500kr, däcken ca 1000kr per däck med fritt arbete. Kabelbrott kostar minst 3950kr enligt prisuppgift från min servicetekniker. Hans kollega sa att det kan kosta upp till 8500 beroende på vad som är fel.

Finns flera sätt för mig att lösa problemen på men jag undrar vad som följer.

Ja, just den typen av bil och framförallt fyrhjulsdrivna ser ut att ha ett stort andrahandsvärde.

Ja, du har en poäng. Tack! Jag tror inte fyrhjulskontroll ingår i vanliga servicen heller.

Har du möjlighet att köpa en annan bil till långt under marknadspris och slippa eventuella problem som varken handlaren eller försäkringsbolaget är pigga på att stå för så tycker jag det låter vettigt.

Om du väljer att behålla bilen så indikerar miltalet att den har maskinskadeförsäkring hos vissa bolag, men inte hos andra. Så jag hade säkerställt att den omfattas av detta och bytt bolag eller försäkring om miltalet passerats.

Jag valde en lite dyrare försäkring från Volvia som täcker maskinskada upp till 15- eller 17.000 mil. Det känns verkligen värdefullt. Oavsett täcks inte parkeringsbromsen av det eftersom det är en elektronikskada.

Vill man ha problemfritt bilägande är det japanskt eller koreanskt som gäller.