Bil för ca 200-250 tkr

Hej!

Har idag en Audi A4 från 2012 som jag funderar på att sälja då den börjar få några år på nacken.

Frågan är dock vad man ska köpa istället?

Kör ca 1500 mil per år och kör mestadels kortare körningar. Har ej tillgång till laddstolpe där jag bor. Hur bör man tänka i rådande läge? Diesel eller bensin? Bensin känns ju som ett bättre alternativ med tanke på att jag mestadels kör kortare sträckor men hur står sig diesel mot bensin om man ska tänka framtida värde på bilen?

Eller är det bättre att leasa?

Tack på förhand!

/Micke

1 gillning

Både diesel och bensin är rimligen ”lika ute”. Förstår över huvudet inte frågan.

Låter klokt, maskinskadeförsäkringen gick väl ut pga ålder/mil förra året (om nåt större händer täcks det inte av försäkring).

Köper du en nyare bättre begagnad bil i nämnda prisintervall får du ett gäng år/mil som täcks av försäkringen.

Sen ligger det säkert en del i att korta sträckor talar för bensin. Hur respektive bränsle kommer påverka värdet på bilen i framtiden är svårt att sia om. Det är ju en del politik/regleringar/beslut bakom bränslepriserna.

Jag hade nog kikat efter nån Golf kombi eller Skoda Octavia med under 5000 mil och från ca år 2020 för den pengen. Tyvärr kanske litet steg ned från nuvarande bil.

Är du beredd att åka en bit för rätt bil och kan ha ett par blocket-bevakningar igång finns det kanske några tusenlappar att spara också.

Leasing har väl blivit dyrare ungefär i samma takt som räntorna stigit så personligen tycker jag det känns bra att äga sin bil nu.

2 gillningar

Står inför samma ”problem”. Behöver en nyare andrabil. Dock använder frugan den mest till stallet så den blir sliten och skitig… så nuvarande rishög känns bra på ett sätt men snart 20 år gammal, inte trafiksäker och går med tveksamhet igenom besiktningen.

Vi spanar efter en Toyota hybrid. Bensinare med god driftsekonomi. Låg förbrukning, bra kvalitet och billig service.
Vill man ha något snyggare, så kan Lexus vara ett alternativ?

Köpte tidigare i år en två år gammal Toyota Corolla kombi som gått ett par tusen mil och i det prisintervallet. Drar en knapp halvliter milen med körning mestadels på mindre landsväg. Är mycket nöjd så här långt.

2 gillningar

Gjort samma resa. Köpte en corolla från 2020 med strax under 6k mil på mätaren för en månad sedan.

Är grymr nöjd med den än så länge, kört en hel del under semestern och hybridmotorn är riktigt snål.

Tack för svar!

Ja en Golf Alltrack skulle kunna vara ett alternativ. Den finns ju med bensinmotor också. Dock hört lite si och så om VW:s bensinmotorer, ligger det nåt i det?

Tycker ju dock att diesel har funkat bra hittills trots att jag mest kör kortare körningar.

Nåt speciellt att tänka på? Finns det någon bra sida där jag kan kolla om det är rimligt pris för bilen eller inte?

Om Golf är aktuell borde Opel Astra Sports Tourer kunna vara en utmanare. Den är bra och billigare än Golf.

1 gillning

Dieslar kan få problem med partikelfiltret om man bara kör kortare sträckor. Det behöver komma upp i temperatur en längre stund för att regenereras (brännas rent). Så då kanske bensinare är bättre.

Köp aldrig diesel om man mest kör kortare sträckor. Det är att be om problem.

Okej, ja kanske bättre att köpa en bensinbil.
Dock hört lite si och så om VW:s bensinmotorer.

Vad har folk för erfarenhet av en Kia CEED bensin? Är ju inte samma kvalitetskänsla som en Audi men är kanske en prisvärd bil?

Köper du VW med kamrem så är det inga problem. Det var deras kamkedja det var stora problem med.

Köp VW från 2015 och senare så är det lugnt.

1 gillning

Okej, så en bensinare från 2017 och framåt som jag tittar på ska vara en bra bil?

1 gillning

Precis dessa har inte samma problem.

Sen de motorproblem som VW hade under den perioden var samma problem som Audi och Skoda också hade på sina modeller. Eftersom de har samma ägare. Så undvik köpa från dessa också under de perioderna.

Tack!

Okej, ja min Audi från 2012 fick ju problem med EGR-ventilen så jag fick byta den.

Tittar på Golf Alltrack TSI 180hk 4Motion DSG från 2017. Något speciellt att tänka på där, drar de ex mkt?

Något speciellt man bör titta upp innan man köper bilen? Finns det någon bra sida där jag kan kolla om det är ok pris samt lite historik kring service etc?

Har flera vänner som har Golf kombi med bensinmotorn och alla är väldigt nöjda. Väldigt prisvärd bil är det. Motorn är snål och drar inte mycket bensin.

Hade tagit en VW alla dagar i veckan framför en japansk bil, då jag upplever att japanska bilar är mycket plastigare.

Frågan är om du verkligen behöver ”alltrack”? Om du skippar det så kommer du ner i pris ännu mer. Och om du bara ska köra korta sträckor så känns det onödigt.

Kolla på Car.info, det är en bra början för att se historik av olika bilar.

Okej, även den lite större motorn på 180 hk?

Ja jag gillar heller inte asiatiska bilar egentligen. Vill helst ha en Audi men är för mkt pengar. Tycker min A4 från 2012 är skönare att köra en många nya asiatiska bilar jag testat.

Behöver inte Alltrack egentligen men bor i Norrland och fiskar ganska mkt så inte en nackdel om den är högre. Tycker även Alltrack är snyggare!

Okej, tack!

1 gillning

Nu har jag en äldre Ceed och en diesel, men jag är mycket nöjd med den.

Enkel, robust, mycket bränslesnål. Billig att äga. Men det är bara ett enkelt transportmedel inget mer.

Sju års garanti är bra (kolla att den gäller vid eventuellt köp)

1 gillning

Det fanns ett problem för mer än tio år sedan som gjorde att många bensinare inom koncernen drack en massa olja, men ryktet har som tur är överlevt problemet :slight_smile: Kör själv en 2017 a4 allroad 2.0 TFSI sedan 3,5 år tillbaka utan besvär, peppar peppar. Strax över 7000 mil på mätaren nu.

Får man fråga hur många mil/år du kör? Jag tänker att det kan vara en idé att om möjligt välja en bil som gör att du får mesta möjliga mil/år med maskinskadeförsäkring.

Men det är mycket som blivit dyrt och bilar är inget undantag. Känns som att många bilar på begagnatmarknaden har sålts för i princip samma pris för 2-3 år sedan med betydligt färre mil på mätaren.

Norrland och fiske låter trevligt för övrigt :slight_smile: Har själv varit en del i Jämtland och flugfiskat i strömmarna.

1 gillning