Våran leasing ska avslutas detta året och fundrar på vad vi ska ha istället.
Dessa år har vi leasat en MG5 elbil. Funkat bra, legat på 3600:- per månad. Laddat hemma billigt. Kör ca 2000 mil per år.
Men nu med effekttariffer som ska införas så känns det inte som elbil är ett lika bra alternativ längre då det käkar upp en del av det vi sparar på att köra el. Säg 1500:- extra per månad när det införs.
Tittar nu på passat, superb, corolla, golf
Behöver vara en kombi. (Skidresor, barn och allt därtill)
Men skjutton va svårt vilken årsmodell ska man köpa ? Ny, begagnad eller en ganska gammal och försöka lösa service och reparationer själv ? ( kan enklare grejer som filter, olja, bromsar mm)
Köpa en bil för 300k och sen liten buffert kvar typ 100k. Eller låna till bilen och sätta pengarna på spar för andra utgifter ?
Baka in i huslånet ?
Har tänkt att jag vill undvika årsmodeller 18-21 p.g.a nedsläckning av 2g,3g tänker värdet blir dåligt när flera funktioner sluta fungera ?
Tänker och vrider på dethär till förbannelse så trött.
Var skönt att lesa för då behövde man inte tänka på lån, restvärde, service mm mem jobbigt och va låst på milen
Ok, jag körde detta tipset i en annan tråd men här kommer det igen. Jag köpte en sån här VW Tiguan. Dom hade flera stycken som var mindre än ett år och gått drygt 1000 mil. Tyckte det var ett ok pris med vinterhjul. Visserligen inte hel kombi. Hysfat snål också tycker jag, ligger på 0,65 hittills. Dyr skatt i 2 år till (typ 9500) men sedan rimlig (1300). Finns även utan metalliclack 5000 kr billigare.
För det första, har du verkligen räknat rätt med effekttariffen? Kan du inte ladda på natten eller liknande så kanske det inte ens är bilen som blir din effekttopp, eller något liknande? Många elbolag har inte ens effekttariff på kväller/helger.
Detta är en djungel där det inte går att få riktigt svar i dagsläget. Alla bilar kommer tappa SOS-samtal vid nedsläckningen. Vissa har 4g/5g för andra funktioner och kan evt. styra on nödsamtal dit. Men här behöver man läsa på noga om man vill vara säker på att just en viss bil/årsmodell etc. har 4/5g.
Men har du kört MG5 så tänker jag att du har inga egentliga krav i övrigt på bilen, typ komfort/säkerhet/image etc.
Om du landar i förbränningsmotor så kanske en Octavia bensin evt. laddhybrid. Ganska stor skillnad i storlek på en Superb och Corolla som du listar ovan, Octavia någonstans däremellan, men troligen rymligare än en MG5. Vad behöver du egentligen?
Sant med effekttariffer, är vattenfall vi har och de är inte klara med hur det ska införas än, gjorde bara ett antagande. Men då kanske el är ok.
Ja man får väl luska noga utifrån modell som kan vara aktuell.
Ne hur andra uppfattar bilen har inte direkt någon betydelse för mig, men lite för frugan
Corollan kanske är mindre än jag tror.
MG5 är ju minimum vad vi klarar oss på utrymmemässigt. Men octavia och golf är säkert större än mg5.
Säkerhet är ju viktigt, men trodde mg hade ok på det området.
Svårt med bil
Har även funderat på en audi a6 men då kanske en 2018 med 12000 mil och försöka lösa lite själv,men kan ju kanske bli en del problem p.g.a mil ålder. Men känns annars som en kvalitativ bil med fin komfort, säkert mm
Säger ingenting om val av bil, men en elbil behöver ju inte ens göra det dyrare när det blir effekttariff.
Laddar du bilen när du inte gör annat, och ställer ner effekten om man laddar under natten till kanske 10A 3-fas, så kommer det inte ens påverka vad du betalar i effekttariff då din spis / ugn hemma gemensamt har högre effekter.
Jag tror vi ska avvakta hur tarifferna införs. Mitt första intryck var också att elbilsägare kommer påverkas negativt men det kan mycket väl bli så att vi inte påverkas alls (beroende på när vi måste ladda).
Så här skriver Energimarknadsinspektionen:
Det finns en stor variation i hur elnätsföretagen har valt att utforma och implementera effektavgifter. Exempelvis har några valt att ta betalt för det enskilt högsta timvärdet under årets alla dagar medan andra har valt att ta betalt för ett medelvärde av ett antal av de högsta timvärdena under vissa tider. Det är viktigt att ha koll på hur effektavgifterna ser ut hos det elnätsföretag som driver elnätet där du bor.
Rörigt är bara förnamnet…
Vi har haft effekttariff i många år men den räknas inte på nätter eller helger. Så för oss skulle det nog vara mer gynnsamt med effekttariff än den klassiska “säkringsavgiften” för att ladda elbilen.
A6 är trevlig att åka i och har plats för en massa.
Sen så hade jag personligen velat ha mer än 3000 mil med maskinskadeförsäkring.
Dieslarna (och det är väl i princip bara dieslar) är väl ganska sannolikt att de får EGR-strul. En kompis fick detta kring 16 000 mil och det blev en dyr historia (minns 25 tkr) då det sitter svåråtkomligt.
Det är jag ganska säker på men dubbelkolla för all del gärna med försäkringsbolaget du väljer så att jag inte är ute å cyklar
Som jag förstår det är det inte komponenten i sig som är dyr, utan att den sitter svårtillgängligt så att arbetet tar x antal timmar.
Jag vet inte riktigt vid vilka miltal/år problemet ”brukar” dyka upp men jag tänker att risken för det ökar med milen iaf. Här skedde det vid 16 000 mil som var mestadels längre resor (vilket ska vara det bästa).
På min a4 tfsi från 2017 har jag behövt nyttja maskinskadan två gånger senaste året, dessförinnan ingenting. En kamera för autobroms som byttes och en läcka i kylarsystem (den motorns akilleshäl).
Folksam har varit kanon och självrisker om 1500:- har känts väldigt överkomligt.