Bil för ca 200-250 tkr

Nice! Är en sån bil jag vill ha egentligen men vet inte om det är värt att lägga ner pengarna, men den borde å andra sidan vara en ganska attraktiv bil även framöver.

Någonstans mellan 1000-1500 mil per år, mest kortare körningar men blir ju en del långkörning också så klart.

Ja min bil har jag haft i 5 år. Köpte den för 100 tkr, när jag värderade den på Blocket nyligen stod det att den var värd 87 tkr.

Trevligt med en flugfiskare :smiley: Det är mitt största intresse, var i Jämtland och fiskade senast förra veckan!

1 gillning

Har en SEAT Leon X-perience som Stallbil.
Diesel 4wd och drar 0.5 ärligt, svär på gud.

Försök hitta något liknande som den. Gärna med bränslevärmare, så du får upp värmen snabbt.

Jag hade personligen köpt en V90/v60 just nu eller kanske en Audi A4 med snåla motorn.

Alternativt en Skoda , fast dom har ju gått upp i pris så in i helvete

Lexus hybrid kan ju också vara något?

1 gillning

Satsa på en Toyota Hybrid, gärna Prius! Går billigt, min 2016 har på 6700 mil en snittförbrukning på 0,40/mil o skatt 360kr per år. På semestersväng nyss, 228 mil, drog den 0,38-0,39.

1 gillning

Jag ska köpa en Yaris Cross. 270k ny. Men väntar till första kommer ut på begagnadmarknaden med 4 000 -6 000 mil kommer ut till försäljning. Hoppas kunna köpa för runt 170k.

1 gillning

Är också intresserad av en Toyota Corolla TS. Har ännu ej provkört. Vilket motoralternativ har du? 1.8 eller 2.0 ?

Rent spontant känns 2.0 hybriden med 180 hk mer lockande. Men den svagare motorn kanske är fullt tillräcklig.

Jag har 1.8 och den är fullt tillräcklig för mina behov. Men jag kör inte snabbare än jag får och jag kör mest på landsväg. Men kör man mycket motorväg och vill ha något lite piggare när man kryssar mellan filerna så är nog den andra bättre.

Läs med fördel på om de olika tilläggspaketen också. Vi köpte bilen i standardutförande, men det jag ibland kan sakna som ingår i tilläggspaketen är backsensorer och tonade rutor.

3 gillningar

Härligt med fiske! Själv blir det mest turer med sonen i närområdet (västkusten) numera men förhoppningsvis kommer han vilja hänga på norröver när han blivit äldre. :slight_smile:

När det gäller bilarna. Efter att ha kollat blocket konstaterar jag att det finns inte överdrivet många golf alltrack men desto fler passat alltrack. Till en relativt liten extra kostnad, typ 270 tkr istf 240 tkr. En större bil- dock med diesel. Samtidigt har du kanske 5 års maskinskadeförsäkring kvar på den om den skulle få partikelfilter/egr-problem under tiden. Kör du några längre resor emellanåt så är det dock positivt.

Du kan även hitta a4 allroad (dock även ofta den med dieseln) i spannet mellan 250-300 tkr. Jag hade nog iaf kikat/provkört alla modellerna för att bilda en uppfattning om dem :slight_smile:

1 gillning

Kör en Toyota corolla touring 2019 sen ett år tillbaka och är mycket nöjd. Köper man från Toyota-butik får man dessutom 10 år eller 20 000 mil förlängd försäkring. Värt att kolla upp.

1 gillning

Slänger in ett par alternativ till dig också, Mazda 3 och CX-30. Mazda har 10 års garanti på sina bilar och har tagit ett rejält kliv upp på “premium-stegen” jämfört med exempelvis Toyota och Honda utan att för den sakens skull kosta betydligt mer. Om du spekulerar på VW’s bilar med DSG-lådor vill jag flika in att serviceintervallen på dessa är 6000 mil och bor du i storstadsregion och servar hos märkeshandlare får du räkna med att betala femsiffrigt för den servicen.

3 gillningar

Landar du i en hyfsat ny VW eller Audi och har ”Din bil” i närheten så finns möjlighet att teckna serviceavtal för runt 300 kr/mån. Tar förutom inspektionsservice/oljebyte även övriga filter/vätskor (växellåda/bromsvätska) och tändstift om jag inte är ute å cyklar. Andra slitagedelar såsom bromsar är dock utanför serviceavtalet.

Okej, så var 6000:e mil är det en större service som kostar minst 10 000 kr på alla VW:s bilar med DSG-låda? Är det mkt dyrare än andra bilar?

Okej, ja du får börja så ett frö hos han! Så gjorde farsan med mig en gång i tiden :smiley:

Okej, ja om jag ska ha en Golf Alltrack, Passat eller A4 med bensin så blir ju utbudet genast mkt mindre. Ja, ser att på både VW och Audi gäller ju 10 år och 15 000 mil. Jag kör ju några långkörningar varje månad (körningar på ca 5 mil) och sedan blir det ju flera gånger per år att man kör ännu längre. Kan diesel funka då eller bör jag avstå?

Har hittat en fin Passat Alltrack 2.0 TDI från 2016. Den har dock gått ca 12 500 mil. Känns ju som längsta laget? Den är fullutrustad och har panoramasoltak skjut- och tiltbart. Det ska man undvika va? Som jag förstår kan det skapa massa problem.

Okej, lönar det sig att teckna serviceavtal? Inte billigare att betala för varje service i längden?

Jag hade en passat alltrack 2.0 bensin -18, där låg servicen av lådan på runt 9000:- hos vw-handlaren i stan (vet inte om det kan va olika beroende på var i landet man bor?). Olja + inspektion runt 4300:-.

1 gillning

Det ska inte vara några problem med partikelfilter etc på moderna dieslar. Det är en seglivad myt från tiden innan biltillverkarna lärde sig hantera regenerering av filtrens.
Däremot hade jag kanske inte valt en diesel ol min körsträcka varit så kort. Bensinmotorer är ju generellt billigare och med mjukare gång. Men som du märker med klenare utbud.

Vid vilket miltal var det service av lådan?

Okej, ja det är ju betydligt mkt billigare att tanka bensin idag.

Mina föräldrar har haft 2 st Audi TDI och kör på samma sätt som mig, de har aldrig haft problem med bilen. Så kanske ligger något i det du säger.

6000 mil! Vet dock inte om det är år inblandat, alltså vad som inträffar först. Sen har man haldexoljan vad jag förstått var 3e år, oavsett miltal(?).

1 gillning

Precis, 6000 mil är det på bilarna med DQ250, den vanligaste DSG-lådan med 6 steg. Det finns även en annan DSG för mindre motorer, kallad DQ200 med 7 steg som inte har ett serviceintervall för oljebyten, men där får man nästan vara glad ifall lådan håller i 6000 mil från början. Den lådan skulle jag ha undvikt. Det finns också en senare modell, DQ381 också den 7-stegad men för de mer motorstarka modellerna och med längre serviceintervall än DQ250. Volvo exempelvis har inga serviceintervaller på sina växellådor, utan säger att den ska hålla bilens livslängd, även fast det låter annorlunda ifall bilen går i exempelvis taxi, polis, eller ambulanstjänst. Ska du ha bra livslängd i en automatlåda så bör oljebyten ske, men i fallet med VW är intervallet kort och bytet dyrt. Borde säkert gå att komma billigare undan om du hittar någon bra fristående verkstad.

Som en anekdot fick jag ner servicepriset på en Volvo V60 jag hade för några år sen från 6500 till 2800 kr, bara genom att åka till en annan verkstad 1.5 mil utanför stan, som också den var fullt auktoriserad.

1 gillning

Jag kommer inte ihåg exakt siffror men när jag tecknade det var det 11 884:- för 36 mån serviceavtal vs nånstans kring 16 000 för motsvarande arbeten betalda vid tillfället (med dagens priser).

Lådan på min 7-stegade S-Tronic är 6000 mils intervall oavsett ålder.

1 gillning