Bil för ca 200-250 tkr

Service av växellåda? Är det oljebyte? Eller något annat också?
Också intressant med Haldex. Volvo säger att det inte behövs bytas olja i den alls.
Man måste hitta en bra fristående verkstad. Det går inte att betala service på märkesverkstad. I allafall inte sedan garantin gått ut.

1 gillning

Ja, det är trevligt att ha sällskap på fisketurerna och grabben blev nästan lika glad å stolt som mig när han fick sin första havsöring för nån månad sen :slight_smile:

Bilarna- jag är kanske överdriven med att vilja köra en bil som har maskinskadeförsäkringen kvar (iaf bilar som inte är så billiga att de kan skrotas utan vidare vid problem). Jag vill undvika att behöva ”stå där” med en havererad relativt dyr bil och behöva ta en stor reparationskostnad själv. Kompisen åkte nyss på nåt i storleksordningen 25 tkr på sin bil som tyvärr hade gått 16 000 mil.

Jag vill också mena på att sålänge du håller dig inom maskinskadeförsäkringens intervall är frågan om diesel/bensin (eller hybrid) inte lika viktig. Men tänker du ha bilen tills den är helt slut så hade jag nog hellre kikat på bensin utifrån körmönstret.

Dvs för min del skulle jag inte vilja ha passaten du nämnde i mer än 2500 mil. Mellan raderna låter det som att du letar efter något att ha en längre period.

Jag tycker även passat-hybriden (GTE) verkar vettig och där finns det hyfsat gott om exemplar inom budget. Men den finns tyvärr inte i lite högre ”alltrack”-utförande eller med fyrhjulsdrift.

Det kan jag tänka mig :smiley:

Okej, det låter ju ändå vettigt. Inte kul ifall det skulle bli något jättefel på bilen.

Kommer inte ha bilen tills den är helt slutkörd, så det kanske funkar med diesel ändå. Nej Passaten jag pratade om är nog inget bra köp, behöver inte ha bilen en längre period men vill ju kunna ha den längre än 2 år iaf.

Har inte tillgång till laddstolpe hemma så känns tveksamt till att köpa en hybrid. Tjejen har iofs tillgång till laddstolpe i sin lägenhet som jag skulle kunna nyttja.

När jag kollar på begagnade bilar och vad dom kostar just nu blir jag väldigt tveksam till att köpa en “ny” bil. En Golf Alltrack som jag kollat på kostar idag ca 240 tkr och har gått 7400 mil. 2019 såldes den för samma pris och hade då gått 2900 mil (enligt car.info). Känns inte kanon att köpa en bil i dagsläget, känns ju som att många bilar är extremt dyra. Är det verkligen ett bra köpläge?

Egentligen känner jag inget behov av att byta ut min A4 från 2012, den är väldigt trevlig att köra och fortfarande rätt fräsch. Det som dock gör att jag mer och mer börjar känna att jag måste göra mig av med bilen är att det har börjat komma lite problem med bilen. Sedan ca 3 år tillbaka drar den 1 liter olja per 100 mil, vilket ju är väldigt mkt. Varit in på två olika verkstäder och de kan ej hitta något fel. Mekanikern har i 3 års tid sagt att jag borde sälja bilen med tanke på att den drar så mkt olja, risk att det kommer bli problem. I vintras gick EGR:n och jag fick byta ut den och nu sedan några veckor tillbaka så tänds lampan för partikelfiltret varje gång jag kör långkörningar. När jag kollade bränsleförbrukningen på senaste långkörningen var den uppe i 0,8 vilket är långt över vad den brukar ha dragit. Ska in med bilen om några veckor på service + att de får kolla vad som kan vara fel.

Kommer dessutom behöva ta ett lån på ca 100 tkr med en ränta på ca 8-9 % om jag ska köpa ny bil. Har ju pengar på sparkonto för framtida husköp samt en del på ISK-kontot men ha ingen lust att röra dessa pengar för en bil egentligen. Samtidigt är det ju kanske dumt att ta lån med väldigt hög ränta.

Kanske bättre att avvakta med ett bilköp och hoppas på att bilen håller ett tag till eller hade ni sålt bilen med tanke på problemen jag beskrivit ovan?

Känns som att du har svaret här.

Jag vet faktiskt inte vad den innefattar. Känns som att det borde vara något mer än bara ett oljebyte för dom pengarna men har koll koll som sagt :sweat_smile:

Gällande fyrhjulsdriften så är det inte omöjligt att Volvo inte har något oljebyte på den. Tror att det kan va olika beroende på vilket fabrikat man har.

Fast Haldex är ju Haldex. Nu vet jag inte om Volvo fortfarande kör med Haldex men tidigare gjorde dom det.

Reserverat denna bil: Blocket - Sveriges största marknadsplats, bilar, bostäder, möbler m.m.

Vad tror ni om den?

Nyservad och ingår 1 års försäkring.
Vinterdäck (dubbade) skulle de ha 7 000 kr för - på 17 tums LM-fälg i bra skick.

1 gillning

Ja exakt, kör Volvo haldex så borde det rimligtvis vara oljebyte på dom också. Var lite otydlig, men menade att oljebyten kan vara olika beroende på vad det är för fabrikat på fyrhjulsdriften.

Säkert bra om den fyller dina behov. Jag hade nog provkört en Passat Alltrack att ha som referens, den är ganska mycket mer av allt, till marginell merkostnad.

1 gillning

Dock svår att få tag som bensin, finns mest som diesel.

Har reserverat två bilar nu:
https://www.blocket.se/annons/varmla…rok/1000171458
https://www.blocket.se/annons/skane/…ion/1000173825

Utrustningen är ganska snarlik på båda, finns dragkrok och backkamera på ena men det är inget måste.
Vad är bäst, köpa en från 2018 som gått 9700 mil eller en från 2017 som gått 7800 mil?

För de priser du letar kring hade jag isf valt en Passat Alltrack diesel. Verkar kosta 10% mer än en Golf Alltrack och är som sagt en helt annan bil.

Okej, ja ska ta och provköra lite. Gillar ju diesel egentligen och köper jag en bil som gått under 10 000 mil är det ju som @Mikael.T skrivit - har jag ju ca 5 års maskinskadeförsäkring. Kommer inte ha bilen längre än 5 år.

Alltså jag har haft tre dieslar från VAG innan jag bytte över till laddhybrid och sedan elbil.
Visserligen var de alla tjänstebilar som jag körde från nya i tre år, men jag hade inte ett enda strul med bilarna öht. Inte med de senare heller. Tror jag totalt haft sju Audi/VW som samtliga haft noll fel. Kanske ren tur men jag hade inte tvekat på just dieselfrågan.

1 gillning

Nya bilar är inga problem med diesel.

Men det är när de kommer upp i 15000-20000 mil problemen börjar komma om du endast kör korta sträckor. Partikelfiltret blir så fullt att det inte kan rengerera längre, då är ett byte det enda som gäller.

1 gillning

Okej, tack för alla svar! Kanske ska kolla på diesel igen då (hade ju tänkt det från första början). Kan ju hitta rätt fina Audi A4 2.0 TDI inom min budget. Nackdelen är att dom är lite låg, har ju dock klarat mig i alla år hittills med min låga Audi A4 men ibland har jag känt att det helt klart varit en fördel med en högre bil när det kommer stora mängder snö.

Ja, på en gammal bil behövs saker bytas. Det gäller alla drivmedelstyper.

Självklart är det så, men många bilföretag säljer in det som det ska hålla en livstid.

Många som köpt begagnad bil som varit tvungna att byta DPF kort efter. Bytet ligger på ca 20-25000.

Sen ska man inte överdriva men risken finns speciellt om man bara kör korta sträckor och mycket start och stopp.

Personligen tycker jag bara man ska ha diesel om man pendlar mycket. Annars är bensin bästa och man slipper höra traktorljudet

Ja, på sätt å vis kan jag tycka att så länge som du inte har bilen längre än maskinskadeförsäkringen gäller är bensin/diesel sekundärt även om bensin kanske är mest lämpat. Själv har jag bensinbil men försöker utesluta alla kortresor med bil så gott det går. :slight_smile:

Men det är bannemig ingen kul marknad att köpa bil på idag. Som du upptäckt säljs bilar för typ samma pris nu som för ett par år sen, trots att bilarna är äldre och har några tusen mil ytterligare på mätaren.

Jag vet inte om det kan vara idé att följa utvecklingen framåt höstkanten istället och under tiden hålla span på modellerna du kikat på. Det händer emellanåt att bilar är lite märkligt prissatta och då kan det vara köpläge.

1 gillning

Andrahandsmarknaden är sjuk, jag vart erbjuden 230K av bilhandlare! För min V90 D4 2019 med 7,5K mil. Tror jag skulle få 240K för den privat?
Samma bil som jag köpte för 370K för över 5 år sedan.
Ett restvärde på 65% efter fem år :see_no_evil:

1 gillning