Reparera bil eller sälja den i bef. skick?

Hej!

Min sambo äger en audi a1 1.4 tfsi sportback med 8500 mil. Årsmodell 2016.

Min sambo har inga lån på bilen, utan den är betald.

Den ska in på service + oljebyte.

Sen fick den nedslag på besiktningen:

1. Bromskraftsfördelning andra axeln på fordonet bromsverkan ojämn.
  2. Färdbroms bromsskiva, bak vänster, rostangrepp/liten anläggningsyta.
  3. Fjäder, fram höger, brusten.
  4. Byta lampa fram som ej lyser.

Nu till min fråga:
Vi har köpt ett hus med en laddstolpe som vi flyttar till i mars.
Tanken är att sälja bilen och byta till en laddhybrid i prisklassen 200.000-250.000 kr inom 3-12 månader.

1. Borde vi åtgärda problemet nu och sedan sälja bilen?
  2. Eller sälja bilen i bef. skick till en bilhandlare? (Om vi säljer bilen nu så köper vi en ladd-hybrid direkt).

Extra fråga: Är Carla ett bra företag att köpa en ladd-hybrid via?

Kostnader för att åtgärda:
Offert från bilverkstad: Alla åtgärder = 14.700kr

Tyvärr kan vi inget om bilar och undrar vad som är smartast att göra.

Mvh Hampus

Laga och besiktiga bilen innan ni säljer och kolla fler verkstäder för offerter för reparationen. autobutler.se är en enkel tjänst för detta.

Sen köper ni en hel-el när ni flyttat då ni har möjlighet till laddning hemma. Så slipper ni två drivlinor som kan gå sönder. Kolla på ID3/ID4/Enyaq.

2 gillningar

Bör finnas en uppsida om 10k+för en vimpelhandlare att åtgärda ovan fel så i detta läge skulle jag ta in lite bud. Skönt att slippa krångla också👍

Spontant skulle jag säga att det är bättre att åtgärda och leva med bilen tills dess ni hittat där perfekta laddhybriden som ni vill köpa.

Bara den affären spar ni pengar på vs att akutköpa något. Sedan får ni nog tillbaka de där 15k i reparationskostnader vid försäljning skulle jag tro. Ni kan ju fråga vad bilhandlarna kan tänkas ge för bilen i befintligt skick och slå lite på vad motsvarande modeller går för på t ex car.info?

Det här är normalt underhåll. Varje gång du trycker ner bromspedalen eller åker i ett gupp så är dessa delar ett steg närmare slutet på sin livslängd. Att nästan paniksälja den över lite småfix känns :sweat_smile: Däremot tycker jag priset var lite väl tilltaget. Detta är enkla saker att åtgärda, så även om du inte kan göra något själv klarar varenda bondmek med lite verktyg av detta. Så åk runt och fråga på mindre ställen eller bland bekanta.

Jag skulle satsa på en hel-el istället för en laddhybrid. Man kommer långt och det går så pass snabbt att ladda när man väl kör längre sträckor så att en 10-15 minuters bensträckare inte gör någonting. Och de kortare sträckorna nära hemmet så laddar du ju ändå hemma.
Fördel: Mindre saker som kan gå sönder, speciellt inte en extra drivlina. detta medför också i stort sett noll service då elbilar inte har rörliga delar förutom vindrutetorkarna :slight_smile:

Nu tog du i lite för mycket.

Bromsar, bromsvätska, batterihälsa, kylsystem för batteriet, kupéfilter, torkarblad, belysning…

Sen kan man även kolla upp andra slitagedelar typ länkarmar och dylikt, däck etc.

Är väl endast Tesla som tagit bort obligatorisk service medan de andra bilföretagen kräver det för att garantin ska gälla?

1 gillning

Självklart behöver man underhålla sin bil och ha koll på delar som slits och byta dessa. Men efter garantitidens slut eller om du köper en beg bil så får man göra det själv, det är inget krav att lämna på service som kostar tusenlappar varje gång som på en fossilbil var det jag syftade på. :slight_smile:

Nja, ta t ex alla felen som besiktningen slog ned på för TS sambos bil är exakt samma som även en elbil råkar ut för. (Förutom ännu större risk att hjulbromsarna kärvar ihop på en elbil pga mindre användning :wink:)

Ja man får ju se till att använda sina bromsar och inte bara köra på att ladda upp batteriet :slight_smile:

Absolut laga tycker jag på en såpass ny bil, även om det svider lite.

Enkla jobb så kolla runt lite om ni kan få ett bättre pris.

14700kr är inte mycket att lägga på bilen om den är fräsch i övrigt. En ny bil slukar dom pengarna i leasingavgift tex på några månader bara genom att stå på parkeringen. Om man kan vänta med att skaffa en ny bil i några månader genom att reparera nuvarande så har man gått plus minus noll. Så för att ha funktionen bil är det inte mycket pengar, tycker jag. En 10 år gammal Audi som knappt är inkörd (8500 mil) borde ändå vara en rätt fin bil.

Stort tack för alla som engagerat sig och svarat i tråden!

Vi reparerar bilen och har fått en bättre offert lokalt än dom stora verkstäderna.

När vi sedan har flyttat så kommer vi kika på att sälja bilen och titta på en “hel-el”.

Trevlig helg alla!

1 gillning